هشتمین جلسه بررسی صلاحیت وزیران پیشنهادی دولت

بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی کشور / اظهارات موافقان و مخالفان وزرای پیشنهادی/ قالیباف: برگه‌ای که در صحن مجلس توزیع شد خلاف مادۀ ۱۱۴ آیین‌نامۀ داخلی مجلس بود

کد خبر: 1309894

هشتمین جلسه بررسی صلاحیت، سوابق و برنامه‌های وزیران پیشنهادی دولت چهاردهم در صحن علنی مجلس شورای اسلامی آغاز شد.

بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی کشور / اظهارات موافقان و مخالفان وزرای پیشنهادی/ قالیباف: برگه‌ای که در صحن مجلس توزیع شد خلاف مادۀ ۱۱۴ آیین‌نامۀ داخلی مجلس بود

سرویس سیاسی فردا: هشتمین جلسه بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت چهاردهم،عصر امروز سه شنبه - ۳۰ مرداد ۱۴۰۳- در صحن مجلس شورای اسلامی آغاز شد.

نمایندگان در جلسه امروز صبح صلاحیت و برنامه های سید محمد اتابک وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت ، حسین سیمایی صراف وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری و اسکندر مومنی وزیر پیشنهادی کشور را بررسی کردند.

مجلس شورای اسلامی تاکنون صلاحیت و برنامه های علیرضا کاظمی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش، ستار هاشمی وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات، سید اسماعیل خطیب وزیر پیشنهادی اطلاعات، عبدالناصر همتی وزیر پیشنهادی اقتصاد و امور دارایی، سید عباس عراقچی وزیر پیشنهادی امور خارجه، محمدرضا ظفرقندی وزیر پیشنهادی بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، احمد میدری وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی، غلامرضا نوری وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی ، امین حسین رحیمی وزیر پیشنهادی دادگستری، فرزانه صادق وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی ،سیدمحمد اتابک وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت و حسین سیمایی صراف وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات را در ۷ جلسه گذشته بررسی کرده و نمایندگان موافق و مخالف برنامه های وزیران پیشنهادی، به تشریح دیدگاه های خود پرداختند./ ایرنا

هشتمین جلسه بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت آغاز شد

هشتمین جلسه علنی مجلس شورای اسلامی برای بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت چهاردهم، دقایقی پیش و با اعلام محمدباقر قالیباف آغاز شد.

ادامه بررسی صلاحیت اسکندر مؤمنی، وزیر پیشنهادی کشور در دستورکار نمایندگان مجلس شورای اسلامی قرار گرفت.

هیچ مغایرت قانونی برای حضور نیروهای نظامی در دستگاه های دولتی وجود ندارد

قالیباف:هیچ مغایرتی در قانون اساسی برای حضور نیروهای نظامی در بخش های دولتی نیست.

در مواد ۱۰۲ و ۸۷ قانون استخدامی سپاه که آقای مؤمنی در استخدام سپاه است، مقررات مأمور کردن نیروهای سپاه به دستگاه های دولتی آمده است.

اوج فعالیت‌های سیاسی، انتخابات ریاست جمهوری است؛ نیروهای نظامی در مشارکت در نامزدی انتخابات ریاست جمهوری، حتی الزامی هم برای استعفا ندارند.

در انتخابات دوره دوم آقای خاتمی، آقای شمخانی با لباس نظامی در مناظرات شرکت کرد.

لذا هیچ مغایرت قانونی از این نظر وجود ندارد و مردم هم در جریان باشند.

باقری: آیا آقای مومنی در مسائل سیاسی، اقتصادی و فرهنگی تخصص دارند

مخالف وزیر پیشنهادی کشور:مخالفت بنده با وزیر پیشنهادی کشور به عنوان شخصیت حقیقی ایشان نیست، ایشان مومن هستند هم به خداوند متعال هم اعتقادات قوی دارند و صددرصد بحث تخصصی در اینجا مطرح می‌شود.

اولا ایشان یک فرد نظامی هستند صراحت فرمایشات رهبری و امام (ره) نهی کردند که افراد نظامی نباید در سیاست دخالت کند، اینترنت را سرچ کنید ببینید فرمایشات امام(ره) درخصوص دخالت نیروهای نظامی- انتظامی چیست، اگر ما حرفی در اینجا داریم، بگوییم امام (ره) اشتباه کرده است.

وزارت کشور یک عمر است که مادر وزارتخانه‌ها است، الان یک شخصی را از نیروی انتظامی برمی‌داریم و به عنوان وزیر کشور مطرح می‌کنیم آیا این برخلاف منویات رهبری و امام (ره) نیست، شاید گفتن این مطالب سخت باشید اما باید در مجلس گفته شود و در تاریخ بماند، آقای پزشکیان باید به صورت شفاف توضیح بدهند که چرا آقای مومنی را به عنوان وزیر کشور معرفی کردند .

دلیل مخالف دیگر بنده مبنای خود آقای پزشکیان است، مگر آقای پزشکیان در انتخاب نگفتند که تخصص و تعهد؛ خود آقای پزشکیان چقدر در انتخابات دقت می‌کردند که بگویند من از افراد متخصص استفاده می‌کنم آیا واقعا آقای مومنی در مسائل سیاسی تخصص دارند، در مسائل اقتصادی و امنیتی و فرهنگی تخصص دارند.

نصرالله پژمانفر: آقای مومنی دکترای امنیت ملی دارد که با وزارت کشور مرتبط است

موافق برنامه‌های وزیر پیشنهادی کشور:مسئله تامین امنیت و شقوق آن مثل امنیت اقتصادی، امنیت سیاسی و امنیت فرهنگی به وزیر کشور برمی‌گرده و  که همه اینها با تحصیلات آقای مومنی مرتبط است.آقای مومنی برنامه جامعی ارائه داده است.

هاشمی: مؤمنی در هر منصبی که بوده، منشأ خیر و برکت برای نظام بوده است

موافق وزیر پیشنهادی کشور:

رهبر انقلاب در خصوص ویژگی های مدیارن گفتند باید کسی را میدان‌دار کرد که امین، صادق، متدین و از بن دندان معتقد به جمهوری اسلامی باشد.

مؤمنی در تمامی این ویژگی هایی که رهبر انقلاب فرمودند، سرآمد است.

سوابق وی بیانگر امین بودن، صداقت، تدین و اعتقاد واقعی به نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران است.

اهم سوابق وزیر پیشنهادی کشور ویژگی های سیاسی، امنیتی و اجتماعی و عمرانی مؤمنی را تأیید می کند و بیانگر نگاه سیاسی - اجتماعی وی است.

مؤمنی نگاه تعاملی و مشارکتی دارد که در دوران وزارت وی می تواند کمک‌کننده باشد وزارت کشور در جایگاهی است که با بسیاری از گروه های سیاسی و دستگاه های امنیتی و انتظامی ارتباط تنگاتنگ دارد.

تجربه و سوابق موفق مدیریتی مؤمنی نشان می دهد در مناصبی که داشته، پر بار بوده است.

کاهش تلفات رانندگی در زمانی که مؤمنی فرمانده پلیس راهور بود، از سوابق درخشان وی است؛ در همه مناصبش منشأ خیر و برکت برای جمهوری اسلامی ایران بوده است.

 

مومنی: معتقد به فرصت برابر برای همه زنان و مردان هستم/ به حقوق و آزادی‌های جامعه احترام می‌گذاریم

وزیر پیشنهادی کشور: سرمایه اصلی و پشتوانه اصلی چیزی جز عموم مردم نیست چنانکه مولایمان به مالک اشتر نوشت: ستون دین و محور وحدت توده مردم هستند پس باید توجه و عنایت تو فقط با آنان باشد، مردم ولی نعت صاحب‌منصبان و راهنما و ناظر بر عملکرد آنان هستند.

به حکم قانون اساسی و با رعایت سازوکارهای قانونی حق نقد و اعتراض دارند و باید به متن جامعه باور داشت و با آنان گفت‌وگو کرد و به حقوق و آزادی‌های آنان احترام گذاشت و کرامتی که خدا به همگان اعطا کرده پاس داشت.

معتقدم باید فرصت برابر برای همه شهروندان اعم از زنان و مردان فراهم کنیم و از هر کس به تناسب استعداد و توانایی خاص او استفاده شود تا احساس تبعیض ریشه کن گردد تا همه احساس برابری و برادری کنیم.

توجه به توان داخلی وزارت کشور از اولویت‌های بنده است؛ ارتقای سازمانی، برنامه‌‎های انگیزشی و ارتقای منزلت و معیشت آنان، نظام شایسته گماری و تقویت نظارت هدفمند و احیای شان و جایگاه وزارت کشور از اهم اهداف مورد نظر است.

مؤمنی: در پیشگاه خداوند و نمایندگان مجلس پیمان می بندم که ملاک‌های انتخاب مدیران، لیاقت، کاردانی، تعهد و تخصص، کارآمدی و پاکدستی باشد

وزیر پیشنهادی کشور: تنوع و تکثر موجود در کشور یک فرصت بی بدیل است که نباید از آن غفلت کرد باید ظرفیت های ناشناخته را بازیابی و با آموزش، تقویت کرد.

نمایندگان مجلس بهترین مشاوران برای شناسایی گوهرهای ناشناخته در سراسر ایران هستید.

در صورت کسب رأی اعتماد، از رایزنی و مشورت و همفکری نمایندگان مجلس کمک خواهم گرفت از دیگر صاحب نظران و دلسوزان نیز درخواست می کنم تا این برادر خود را از مشورت و راهنمایی محروم نکنند.

مقامات محلی و استانداران در این زمینه اهمیت مضاعفی دارند چه قدر آموزنده و الهام بخش است که امام بزرگوار (ره) در وصیت نامه سیاسی - الهی خود فرمودند: به وزاری کشور توصیه می کنم که در انتخاب استانداران دقت کنند، اشخاص لایق، متعهد، متدین، عاقل و سازگار با مردم انتخاب کنند تا آرامش در کشور هر چه بیشتر حکمفرما باشد».

در پیشگاه خداوند متعال و شما نمایندگان مجلس پیمان می بندم که ملاک و معیار اصلی در انتخاب ها، همینهاست؛ لیاقت، کاردانی، تعهد و پاکدستی و خردمندی و کارآمدی.

مؤمنی:تامین امنیت عمومی و افزایش مشارکت و نشاط و همبستگی اجتماعی از وظایف اصلی وزارت کشور است

وزیر پیشنهادی کشور: امروز ایران عزیز ما بیش از هر زمان دیگر نیازمند امنیت و آرامش وفاق و همبستگی ملی و امید و امیدآفرینی است.

تامین امنیت عمومی و افزایش مشارکت و نشاط و همبستگی اجتماعی از وظایف اصلی وزارت کشور است و می‌دانیم این اهداف جز از رهگذر آنچه که گفته شد حاصل نمی‌شود. 

بدون آسودگی خاطر و اعتماد شهروندان به کوشش و توانایی حکومت و توزیع عادلانه قدرت هیچ برنامه خوب و لازم دیگری قابل اجرا نیست. 

ما بیش و پیش از هر چیز به برقراری عدالت و وفاق ملی نیازمندیم و دولت چهاردهم آمده است تا ضمن احترام و قدردانی از تلاش همه پیشینیان، تاکیدی دیگر در نظر و عمل بر این دو عنصر کلیدی داشته باشد.

وزارت کشور می‌تواند و باید نماد همبستگی و حضور همه فرزندان میهن پهناورمان در صحنه باشد و با تکیه بر سرمایه اجتماعی و مدیریت دانش بنیان پیشرفت متوازن و عدالت محور را محقق سازد 

البته به این منظور با اجتناب از تمرکزگرایی باید نگاه جامع به همه کشور به ویژه مناطق کمتر برخوردار داشته باشیم.

 شوراهای اسلامی شهر و روستا که در فصل هفتم قانون اساسی هم بر آن تاکید شده است در این مسیر جایگاه برجسته‌ای دارند و باید در پیشبرد همه برنامه‌ها فعالان حضور داشته باشند و از طریق نظارت موثر بر شهرداری‌ها و دهیاری‌ها سطح خدمات رسانی به شهروندان را روز به روز ارتقا بخشند.

خصوصاً حفظ محیط زیست، مدیریت ترافیک و انضباط اجتماعی، توسعه ناوگان‌های مجهز و روزآمد حمل و نقل عمومی ، احداث و تکمیل حمل و نقل ریلی درون شهری، نظافت و زیباسازی محیط‌های عمومی حمایت از صنایع بازیافت و جمع آوری پسماندها و توسعه سامانه هوشمند در راستای تحقق دولت الکترونیک.

راستینه:از سوی کمیسیون فرهنگی مجلس با بررسی گسترده پیرامون سوابق عملکرد و برنامه های سید رضا صالحی امیری، تصدی وی برای وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مورد تأیید قرار نگرفت

موافقت کمیسیون صنایع مجلس با وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی

زهرا سعیدی مبارکه سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس: در کمیسیون صنایع و معادن مجلس پس از بررسی سوابق و عملکرد سید رضا صالحی امیری برای تصدی پست وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری رأی گیری شد که صلاحیت وزیر پیشنهادی برای تصدی وزارت خانه مذکور با اکثریت آرا به تأیید کمیسیون صنایع مجلس رسید

سیاوشی: از وزیر گردشگری سوال کردم برای اینکه رستوران‌های یخی و پیست اسکی منبع درآمد و جاذبه گردشگر باشد چه راهکاری دارید؟ راهکاری نداشت

مخالف وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی:از وزیر گردشگری و سوال کردم چه طرحی برای یک میلیون و ۲۰۰ هزار عشایر دارید با ۳۰ میلیون دام که ظرفیتی برای صنایع دستی و زندگی آنها محسوب می شود و ایشان جوابی نداشت.

از وی پرسیدم برای برف به عنوان طلای سفید که می تواند باعث ایجاد پیست اسکی و لژهای خانوادگی شده و بهترین درآمد صنعت گردشگری باشد چه راهکاری دارید هیچ جوابی نداشت.

از وی سوال کردم برای اصفهان عزیر و زیبا به عنوان پایتخت فرهنگ جهان اسلام که به خاطر خشک شدن رودخانه زاینده رود در حال تبدیل شدن به یک پایگاه آلوده و غیر قابل سکونت می شود و تمام ظرفیت های صنایع دستی و گردشگری در آن در حال نابودی است چه راهکاری دارید جوابی نداشت.

از وی پرسیدم برای منطقه گردشگری در چادگان در ۱۵۰ کیلومتری غرب مرکز استان اصفهان که یک دهکده گردشگری که در اختیار خواص فقط برای خوشگذرانی و عیش و نوش است، چه راهکاری دارید جوابی نداشت.

اگر مخالفت می کنیم با وزیر گردشگری به معنای مخالفت با دولت وفاق ملی نیست، بیان غم و غصه و رنج مردمی است که در منطقه شاهدند عده ای می آیند برای خوشگذارنی و به آنها می گویند طبق آمایش سرزمینی مجوز دیگری نمی دهیم، اما مردم ما به خاطر بی مهری و قطع برق در ۶ ساعت روزانه و نصف شدن حق آب برای کشاورزی در آتش خشم مسئولان اصفهان می‌سوزند.  

ما نماینده مردمیم که شاهد بی عدالتی ها و رنج ها هستیم، این رنج ها را در بخش گردشگری کسی می تواند رفع کند که روحیه جهادی و انقلابی داشته شد و هیچ ارتباطی با فتنه انگیزان و فتنه گران نداشته باشد.

علی خضریان: صالحی امیری از نظر تخصص حتی یک ساعت هم در وزارت گردشگری سابقه کار ندارد

مخالف وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی و گردشگری:زمانی که صالحی امیری در کمیسیون‌ها می‌آمد و از او سوال می‌پرسیدیم، او پاسخ ها را به معاونین فعلی ارجاع می‌داد تا آنها صحبت بکنند این یعنی اینکه برنامه تحولی هم در کار نیست.

آیا در همفکران دولت محترم و بدنه کارشناسی وزارت میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی یک نفر هم نبود تا در این وزارتخانه قرار بگیرد؟

جالب است صالحی امیری در آن کار گروهی که انتخاب می کردند در چند تا وزارتخانه نفر اول معرفی شدند الحمدلله در همه حوزه ها هم صاحب سبک و نظر هستند.

صالحی امیری فعالیت‌هایی در زمان فتنه سال ۸۸ داشته است.

صالحی امیری خیلی جاها گفته من نگفتم تقلب شده اما یک جمله از نامه این است «اگر بنا بوده از اول یک نفر از صندوق رای بیرون بیاید پس چرا مردم را به تمسخر می‌گیرند چرا این همه هزینه به نظام تحمیل می‌کنند؟»

او به عنوان کسی که در وزارت اطلاعات این کشور بوده و سابقه امنیتی دارد متاسفانه همچین کاری را انجام داده است.

کاظمی: تمام تشکل‌های گردشگری از انتخاب صالحی‌امیری حمایت قاطع کرده‌اند 

موافق وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی و گردشگری: صالحی امیری از حیث دانش و تجربه و حلم و علم در جایگاه والایی است. همواره در مسیر ولایت بوده است. 

سوابق پیشین ایشان در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سرپرست وزارت ورزش و جوانان، ریاست کمیته ملی المپیک، معاون امور اجتماعی شهرداری تهران، معاونت رئیس‌جمهور و رئیس سازمان اسناد ملی و کتابخانه ملی، ریاست کمیته اجتماعی دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی، معاون پژوهش‌های فرهنگی و اجتماعی مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام، به همراه تألیفات ایشان در حوزه دیپلماسی فرهنگی می‌تواند گره کور این حوزه را باز کند. 

در حوزه گردشگری با توجه به ظرفیت‌های غنی فرهنگی و منابع طبیعی و گردشگری می‌تواند دریچه جدیدی برای کشور باز کند. 

رئیس‌جمهور در جلسه با مجمع نمایندگان استان لرستان تأکید کرد چون از جنس نمایندگان است قطعا تعامل خوبی با مجلس خواهد داشت، وظیفه نمایندگان این است که نهایت همراهی را با رئیس‌جمهور و تیم ایشان داشته باشیم. 

من شاهد اجماع تشکل‌های مختلف گردشگری و حمایت قاطع آن‌ها از دکتر صالحی‌امیری بودم. تمام تشکل‌های گردشگری بدون حتی یک مخالف، موافقت خود را با انتخاب ایشان اعلام کرده‌اند. 

صالحی‌امیری بیش از ده‌ها مقاله در حوزه فرهنگی و گردشگری دارد که نشان‌دهنده آشنایی عمیق او با حوزه میراث فرهنگی و گردشگری است.

خدادادی: صالحی امیری با تخصص ویژه خود می‌تواند میان ۳ حوزه وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، همگرایی ایجاد کند

موافق وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی و گردشگری: صالحی امیری از سیاستمدارانی است که سیاست را از دریچه فرهنگ می‌نگرد؛ او به جای سلیقه، بر برنامه بلندمدت متکی است و رویکرد انسجام‌گرایی و اجماع‌سازی دارد.

او ریشه تمام تنش‌های جامعه را انسداد فرهنگی می‌داند و اعتقاد قلبی دارد که ایرانی بودن، با انقلابی بودن و اسلامی بودن تعارضی ندارد و در طراحی نقشه جامع کشور، این اضلاع باید در تعامل با یکدیگر باشند.

صالحی امیری تلاش کرده با دیپلماسی فرهنگی در منطقه و جهان، با اسلام هراسی و ایران هراسی مقابله کند.

ریاست 5 ساله صالحی امیری بر کمیته ملی المپیک هنوز در بین اهالی وزرش زبانزد است؛ زیرا حکمرانی او، توسعه‌گرایی با رویکرد انسانی و اخلاقی بوده است.

صالحی امیری کتابخانه ملی را از یک مرکز کتابداری و بایگانی، به یک نهاد فرهنگی پویا مبدل ساخت؛ مانند کاری که با تأسیس موزه عبرت در دوران معاونتش در وزارت اطلاعات نمود.

گردشگری به‌عنوان حلقه وصل میان میراث فرهنگی و صنایع‌دستی، بیش از هر چیز نیازمند امنیت و آرامش‌خاطر است؛ امنیتی که فضای امن برای فعالان حوزه گردشگری و صنایه دستی فراهم کرده و امنیت شغلی آنان را تضمین کند.

امنیتی که امنیت خاطر غارتگران میراث فرهنگی و قاچاقچیان اشیای گرانبهای تاریخی کشور را برهم زند و حفظ و صیانت از آثار تاریخی کشور را تضمین کند.

صالحی امیری با ثبات و آرامش ذاتی خود و تدبیر انتقال زمین بازی از سیاست به فرهنگ، توانست وزارت ارشاد را با منظومه فرهنگی کشور سازگار کند.

در میان ۳ حوزه وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، همگرایی بایسته ایجاد نشده است؛ گردشگری به جای پیشرانی در اقتصاد، همواره در حاشیه بوده و صنایع دستی نتوانسته با بازاریابی مناسب، هنرمندان بومی را دلگرم کند و به دلیل تخصیص بودجه اندک برای ۳۵ هزار آثار تاریخی ثبتی، هرگز نتوانسته برای نگهداری و مرمت آثار، اقدامی جدی کند.

صالحی امیری با تخصص ویژه خود می‌تواند با حل مشکل 3 حوزه یاد شده، میان آنها همگرایی ایجاد کند. البته حکمرانی در این وزراتخانه با ۳ حوزه عریض و طویل دشوار است.

قلاوند: مردم به امید تحول به صحنه آمدند/ در این موقعیت حساس داخلی و بیرونی، مجلس با دولت همراهی کند

موافق وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی:آقای صالحی امیری! حتما شنیده‌اید شعر پارسی که بر سر در نهادهای بین‌المللی که «شکر شکن شود همه طوطیان هند؛ زین قند پارسی که به بنگاله می‌رود» شما متولی برد بلند فرهنگی ایران هستید. شما میراث‌دار جهانگیرترین شاعران و نویسندگان و ادیبان و مرزداران ایمان و آیین هستید.

میراث فرهنگی و باستانی ما چند دهه است که مورد هجوم سارقان و حفاران است؛ جناب صالحی عزیز اینها مسئولیت دارد. در و دیوار شهرها و روستاها و حتی صنایع و مزارع ما مزیت فرهنگی و گردشگری دارد و باید سهم خود را از اقتصاد ملی ایفا کند.

حیف است که سالهایی که دکتر صالحی امیری در خوزستان مسئولیت داشتند را با این الفاظ زیر سوال ببریم.

ما دولت وفاق ملی و همدلی و عملگرا و تقوا در پیش داریم و نیاز است که در این موقعیت مجلس همراهی کند، دفاع از کلیت دولت به معنای بی عیب بودن وزرا نیست، باید شرایط داخلی و بیرونی کشور را در نظر گرفت و اینکه مردم به امید تحول در اقتصاد و عمل به صحنه آمدند.

نمایندگان باید در تشریک مساعی با دولت پیشگام باشند، بعد از رای نظارت‌های ما گسترده‌ خواهد بود.

فیاضی: صالحی امیری یک مدیر و سیاستمدار فرهنگی است

این نگاه که اگر یک نفر از کابینه پیشنهادی بیفتد، دولت وفاق ملی شکل نمی‌گیرد، غلط است. مجلس محل تضارب آرا و اندیشه است و نمایندگان هیچ‌گاه با یک برگه تحت تأثیر قرار نمی‌گیرند. این مربوط به سال ۹۴ است.

آقای صالحی امیری اصلاً رنگ سیاسی نداشته است که اعضای کمیسیون از او بپرسند. او یک مدیر و سیاستمدار فرهنگی است.

صالحی امیری سالهای سال است که در جمهوری اسلامی نقش‌آفرینی می‌کند. درباره جریان فتنه اینجا باید توضیح دهد؛ اگر برائت جست، ما به او رأی می‌دهیم.

من نیامدم از توانمندی‌های او بگویم، او خود باید بگوید. فقط به جهت اینکه آقای پزشکیان خدمتی به انقلاب اسلامی کرده و از تفکرات مقابل در کابینه آدم می‌چیند، وظیفه دارم که از گزینه‌های او دفاع کنم مشروط به اینکه از فتنه بیزاری بجویند.

صالحی‌امیری: ما امروز میراث دار و امانات دار هستیم و اول شرط امانت داری حفظ و صیانت از آن و سپردن به دست آیندگان است

وطن میراث گرانقدری است که به دست ما سپرده شده است. گوهری تابان و خانه خوبان که برای حفظ و اعتلایش مردان پاک سرشت این دیار خون دل‌ها خوردند و رنج دوران بردند.

سروهای سرافرازی که بر خاک افتاده‌اند و مردان مردی که از دل واقعه گذشتند. همت‌ها و باکری‌ها و سلیمانی‌ها  چون کوهی استوار ایستادند تا خاک این زمین با گام دشمنان قسم خورده آلوده نشود.

ما امروز میراث دار و امانات دار هستیم و اول شرط امانت داری حفظ و صیانت از آن و سپردن به دست آیندگان است.

بنده مفتخر هستم ۴۳ سال از عمر خود را در محیط جبهه و جنگ،  مدیریت اجرایی در حوزه‌های فرهنگ و هنر، آموزش و تدریس ،  پژوهش و امنیت سپری کردم و از این بابت از خدای خود شاکرم.

بنده با  علم بر  جایگاه این سازمان و با انگیزه حفظ تاریخ و تمدن کهن و پرافتخار ایران عزیز برای صیانت و حفاظت و پاسداشت از مفاخر نیاکان پیشنهاد این مسئولیت را پذیرفتم.

رهبر انقلاب  در دیدار مردمی  میراث  فرهنگی و تمدنی را از امکانات مهم گردشگری و امکانات گسترش آن برشمردند که در دولت چهاردهم مورد توجه قرار گیرد.

صالحی‌امیری: اقتصاد صنایع دستی از اشتغال‌زاترین بخش‌های تجاری کشور است

وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی:تنوع و گستردگی گونه‌های گردشگری درایران، از گردشگری فرهنگی مذهبی، زیارتی، سلامت، دریایی، کشاورزی، روستایی، بوم‌گردی و گردشگری دفاع مقدس در این سرزمین متنوع هستند. 

باور دارم ایران اسلامی با داشتن ۲۹۹ رشته صنایع دستی فعال که تمام هفت ویژگی اقتصاد مقاومتی ابلاغ مقانم معظم رهبری را دربر دارد باید به عنوان الگوی حکمرانی خوب تقویت شود. زیرا در این فرایند همه ارکان حکمرانی دولت بخش خصوصی و جامعه مدنی دخیل هستند. 

اقتصاد صنایع دستی از اشتغال‌زاترین بخش‌های تجاری کشور است، امروز اقتصاد گردشگری در دنیا ۱۰ درصد از GDP  (مخفف عبارت «Gross Domestic Product» و به معنای تولید ناخالص داخلی است) و ۱۰ درصد از اشتغال و ۵ درصد از سرمایه‌گذاری و ۵ درصد از صادرات دنیا را تشکیل می‌دهد. 

برای نخستین بار یک فصل مستقل در برنامه هفتم برای حمایت از سه حوزه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ابلاغ شده است. 

سیاست، برنامه و خط مشی خود را تحقق موضوع سیاست کلی نظام و برنامه توسعه هفتم قرار دادم، می‌دانم برای اجرایی شدن آن نیازمند حمایت راهنمایی نظارت و پشتیبانی نمایندگان مجلس شورای اسلامی هستم.

صالحی‌امیری: وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی بزرگ‌ترین تولید کننده قدرت نرم جمهوری اسلامی خواهد بود

وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی:راهبرد سوم ما برای جبران محدودیت‌های حریم‌های تاریخی است. بیش از ۹۰ درصد از نمایندگان که در روزهای گذشته با آن‌ها دیدار و گفت‌وگو کردم از ایجاد حرائم ناراضی هستند. ما قول می‌دهیم که حتما درایجاد حرائم سراسر کشور بازنگری داشته باشیم. نمی‌شود ما قانونی وضع کنیم که ۹۰ درصد نمایندگان از آن ناراضی باشند. 

راهبرد چهارم تقویت دیپلماسی فرهنگی و اقتصادی است، میراث فرهنگی و صنایع دستی و گردشگری قدرت نرم ایران هستند. 

ما هم می‌توانیم منابع اقتصادی تولید کنیم و همچنین می‌توانیم افکار جهانیان را به سمت انقلاب اسلامی هدایت کنیم. بزرگ‌ترین ظرفیت برای ایجاد باور مثبت در ذهن جهانیان از پدیده ایران هراسی دعوت آن‌ها به ایران و آشناکردن آن‌ها با میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی است بنابر این حوزه روکرد اقتصاید و فرهنگی دارد.

کشور به دو قدرت اساسی نیاز دارد، قدرت سخت برای بازدارندگی دشمنان و قدرت نرم برای ایجاد سرمایه اجتماعی و همراه‌سازی جهانیان.

وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی بزرگ‌ترین تولید کننده قدرت نرم جمهوری اسلامی خواهد بود.

صالحی‌امیری: یکی از برنامه های مهم ما در وزارت میراث و گردشگری و صنایع دستی راهبرد توسعه گردشگری داخلی است

یکی از برنامه های مهم ما در وزارت میراث و گردشگری و صنایع دستی راهبرد توسعه گردشگری داخلی است چون  گردشگری داخلی در کشور ظرفیت بسیار بالایی دارد که با  اشتغال زایی و محرومیت زدایی به گسترش آن دست خواهیم یافت.

زمینه اشتغال در گردشگری بسیار بالا و ارزان است و  تعریف سفرهای ارزان و با کیفیت و تعریف بوم گردی می توانیم شاهد مهاجرت معکوس به روستاها  باشیم.

گردشگری زیارت نقطه اصلی و مزیت مهم ما در کشور که نیازمند سرمایه‌گذاری جامع و جدیدی است.

ما می‌توانیم  گردشگران از خلیج فارس و از جهان تشیع و جهان اسلام و از همسایگان  ایران گردشگران را به مشهد، شیراز، اصفهان، کرمان و  ۸ هزار قطب فرهنگی همچون امامزاده‌ها دعوت کنیم.

این مهم میسر نیست مگر اینکه ما یک برنامه منسجم و منظم را تعریف کنیم . خوشبختانه تکالیف قانونی برای  ما روشن شده است  و ما می‌توانیم با توسعه زیرساخت‌های گردشگری در منطقه  به رونق برسیم.

ما می توانیم  از جهان اسلام گردشگران را به کشور خود بیاوریم . برخی به من نقد کردند که چرا شما از کاستی‌ها صحبت می‌کنید. وقتی در تهران فقط ۱۴۰ هتل داریم  که فقط ۶ هتل ۵ ستاره  هستند  یعنی زیر ساخت‌های ما برای جذب ۱۵ میلیون گردشگر مهیا نیست و این رسالت ما و دولت است که باید بسترهای پذیرش گردشگران را آماده سازد.

به مشارکت  بخش خصوصی برای سرمایه‌گذاری  نیاز داریم  و باید با افزایش هتل در کشور تفاوت های خود را با کشورهای همسایه همچون ترکیه و امارات کم کنیم.

صالحی امیری: ایران اسلامی بالغ بر یک میلیون اثر تاریخی و فرهنگی دارد که نیازمند سرمایه گذاری و برنامه ریزی جدی است 

ما توانسته ایم ۳۵ هزار اثر تاریخی و فرهنگی و طبیعی را در فهرست آثار ملی و ۲۸ اثر را در فهرست آثار جهانی ثبت کنیم. ایران جزو ده کشور نخست دنیا در صنایع ناملموس است و در صنایع ملموس ایران جایگاه پنجم را دارد. 

با تعریف ده راهبرد و ۵۰ برنامه سیاست های خودمان را تنظیم کردیم. راهبرد اول ما توسعه گردشگری داخلی است. 

آیا می شود در این فضا تمرکز داشت و سخن گفت؟ (اشاره به بی‌نظمی در مجلس). من امروز یک برنامه منظم و مدون را تنظیم کردم که در یک فرصت نیم ساعته فشرده بیان کنم. ولی این فضا به من اجازه بحث را نمی‌دهد.

سیدرضا صالحی‌امیری: باید بیمه اصحاب صنایع دستی را فعال‌تر کنیم

وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی:راهبرد هفتم، اقتصاد دریامحور و توسعه گردشگری ساحلی است. ایران ظرفیت بی‌مانند 5 هزار کیلومتری در دریا دارد. چرا از این ظرفیت غافل شدیم. یکی از برنامه‌ریزی‌هایی که با نهادهای مسئول باید انجام دهیم، در حوزه گردشگری ساحلی است. 

سواحل مکران بزرگترین ظرفیت در جنوب کشور است. سواحل شمال ظرفیت قابل توجهی دارند. 

راهبرد هشتم در حوزه صنایع دستی و افزایش نقش‌آفرینی آن در اقتصاد کشور است. باید موانع صادرات صنایع دستی را برداریم.

باید بیمه اصحاب صنایع دستی را فعال‌تر کنیم. 

باید بپذیریم درآمدزایی حدود ۳۰۰ میلیون یورویی صنایع دستی در ایران می‌تواند به دو میلیارد یورو برسد.

قالیباف: برگه‌ای که در صحن مجلس توزیع شد خلاف مادۀ ۱۱۴ آیین‌نامۀ داخلی مجلس بود

تعدادی از نمایندگان خانم و آقا اعتراض کردند نسبت به توزیع برگه ای در صحن علنی مجلس، به برادری که این برگه را توزیع کرد و خودش هم مطلع بود که باید اجازه بگیرد بعد توزیع کند

به صندلی ۴ مراجعه کرده ولی موافقت نشده است که این برگه توزیع شود؛ این کار خلاف آیین نامه داخلی مجلس بوده و نباید می شد

در تبصره ماده ۱۱۴ قانون آیین نامه داخلی مجلس به طور روشن داریم که توزیع هر گونه نامه، گزارش، بروشور و امثال آن در صحن مجلس طبق دستورالعملی خواهد بود که هیأت رئیسه مجلس تهیه می کند

لذا این کار درستی نبود و یکی از این عزیزان گفت کسی که نامه را توزیع کرده، از دستورالعمل مطلع نبوده است من هم گفتم اگر مطلع نبوده، چرا به آقای رشیدی مراجعه کرده و گفته مهر توزیع را بزن؟ پس حتما مطلع بوده است

صالحی‌امیری: در حوزه صیانت از میراث فرهنگی باید تجدید نظر کنیم

وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی:راهبرد پنجم، حمایت از کسب و کارهای دیجیتال و استارت‌آپ‌ها است. این حوزه و سیستم هوشمند امروز به شدت در حال رشد و تکامل است، باید خود را برای ورود به این حوزه آماده کنیم. 

تعدادی از شرکت‌های استارت‌آپی در میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ثبت شدند باید به روند ثبت آن‌ها سرعت بیشتری داد. 

راهبرد ششم، مردمی‌سازی صیانت از میراث فرهنگی و توسعه موزه‌ها است. 

افرادی گفتند که من با این حوزه ناآشنا هستم، کاش یک روز وقت می‌گذاشتند و منابع، کتاب‌ها، مقالات و نگرش‌های من را در حوزه تمدن ایرانی مطالعه می‌کردند. 

آیا ۴۳ سال عمر مدیریت اجرایی و مدیریت فرهنگی و آموزشی وامنیتی برای تصدی یک مسئولیت در کشور کافی نیست. 

آیا تربیت بیش از دو هزار و ۳۰۰ دانشجور فرهنگ و تمدن ایرانی و داشتن بیش از ۲۲۰ پایان‌نامه ارشد و دکتری کافی نیست. 

آیا تصدی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، کتابخانه ملی، کمیته ملی المپیک و ۸ سال معاونت در مجمع برای تصدی مسئولیت کافی نیست؟ اگر کافی نیست بفرمایید که کدام روزمه را نیاز داریم؟

مهم‌تر از همه در حوزه صیانت از میراث فرهنگی باید تجدید نظر کنیم.

صالحی‌امیری: بعد از ۱۰ سال در این تریبون حرف‌هایی زده شد که ۱۰ سال گذشته  آن را پاسخ دادم

بعد از ۱۰ سال در این تریبون حرف‌هایی زده شد که ۱۰ سال گذشته  آن را پاسخ دادم و باز امروز با اسناد با شما سخن می‌گویم.

 از همین تریبون اتهاماتی را مطرح شد که دروغ و فریب است و ساخته و پرداخته ضد انقلاب است.

مدیر کل سابق وزارت اطلاعات خوزستان شکایتی در ۳ دهه قبل انجام داده است که در همان دوران منع پیگرد صادر شد و اکنون در سال ۱۴۰۳ دوباره باید بیایم توضیح دهم.

این تریبون متعلق به ۸۶ میلیون انسان است. 

جمهوری اسلامی شکنجه‌گر نیست و در آن چنین اتفاقاتی نمی‌افتد.

من در انسانیت و در اخلاق و اسلام و علاقه به انقلاب و امام با شما مشترک هستم ولی امکان دارد در فروع با همدیگر اختلاف نظر داشته باشیم. اگر به من اعتماد کنید حتماً با شما عزیزان بیشتر همکاری خواهم کرد. چون نظر رییس جمهور  وفاق، برادری و همگرایی است.

کسی که همه جوانی خود را در جنگ و جهاد و انقلاب و برای دفاع از ارزش‌های نظام گذاشته است امروز نیازی به اثبات خود ندارد.

صالحی‌امیری: ما در آغاز یک مسیر توافق ملی قرار داریم

به صلاح نیست در آغاز این راه این گفتمان به شکست منجر شود. 

امروز ملت و همه ارکان نظام در یک جنگ نابرابر با آمریکا و اسراییل و استکبار جهانی قرار دارند. نباید امید ملت را ناامید کنیم. نباید وارد حاشیه ها شویم. تمام انرژی و توان خود را باید صرف مطالبات مردم کنیم. 

همه در یک کشتی نشسته‌ایم. نباید اجازه دهیم عده ای محدود حتی با نیت خیرخواهی این کشتی را سوراخ یا غرق کنند. راهی جز وفاق و انسجام و همدلی  در درون و مقاومت حداکثری در برابر دشمنان نظام نداریم. 

همه نمایندگان را به وفاق دعوت می کنم. به ما نزدیک شوید تا با گفتگو مسیر پیشرفت را دنبال کنیم. رای اعتماد شما به وزرا اعتماد نمایندگان به رای مردم ایران است.

تأیید صلاحیت وزیر پیشنهادی نفت با اکثریت مطلق آرا در کمیسیون صنایع مجلس

حسینی: وزارت نفت قلب تپنده اقتصاد ایران است

مخالف وزیر پیشنهادی نفت:درباره وزیر پیشنهادی نفت باید بگویم وزارت نفت قلب تپنده اقتصاد ایران، موتور محرکه کشور و پیشران اقتصادی است. موضوع وزارت نفت ملی و فراتر از مباحث منطقه‌ای و سازمانی است.

اگر این وزارتخانه به مشکل بخورد، نه تنها دولت که جمهوری اسلامی را با مشکل مواجه می‌کند. دشمن بخش زیادی از توان خود را برای تحریم این حوزه قرار داده است. 

به عنوان مخالف ثبت نام کردم تا دغدغه‌های متخصصان صنعت نفت نسبت به برنامه وزیر پیشنهادی را بیان کنم. 

وزیر پیشنهادی نفت به احتمال زیاد از این مجلس رای اعتماد خواهد گرفت، اما نکاتی که مطرح می‌شود در جهت کمک به شما و دولت است.

عبداللهی: مهندس پاک‌نژاد مسیر پیشرفت را پلکانی و غیرسیاسی طی کرده است 

موافق وزیر پیشنهادی نفت: مهندس پاک‌نژاد متعلق به خانواده نفت و بدنه نیروی متخصص این وزارت‌خانه است. 

مهندس پاک‌نژاد مسیر پیشرفت را پلکانی و غیرسیاسی طی کرده است. 

در ۱۳ سمت ارشد در وزارت نفت اشتغال داشته است که مأموریت‌های مختلفی در برنامه ریزی توسعه، تولید، بازرگانی و نظارت بر امور اجرایی سازمان نفت را بر عهده داشته است و این تنوع تجارب یک نقطه قوت برای فردی است که می خواهد مأموریت‌های یک وزارتخانه کلیدی را رهبری کند. 

مهندس پاک‌نژاد از سوی جمعی از نخبگان صنایع نفت و گاز ایران به رئیس جمهور معرفی شده است. 

در برنامه‌های مهندس پاک‌نژاد ۷ چالش و ابرچالش کشور توجه شده است.

پاسخ صالحی امیری به ادعای تقلب در انتخابات سال ۸۸: به جرمی که مرتکب نشده ام اعتراف نخواهم کرد

سخنان زیادی در اینجا گفته شد نمی خواهم کام ملت را تلخ کنم

گفتن در قضایای ارشاد و موضوع آقای شجریان، آنچه من انجام دادم ابلاغ شورای امنیت ملی به وزیر ارشاد بود ولاغیر

مستند آن موجود است و تحویل ریاست مجلس می دهم، چون اسنادمحرمانه است 

این رعایت اصول امنیتی را همیشه رعایت کرده ام و می کنم

آنچه انجام شد ابلاغ رسمی شورای امنیت ملی به وزیر ارشاد برای انجام آن کار بود و هیچ کس بر خلاف مسیر مصلحت ملی عمل نکرد

نکته اساسی این است که ما در تبارشناسی انتخابات بعد از انقلاب هیچ گاه مدعی تقلب نبودیم. چرا یک حرف را به ناحق شایعه و به دیگری منتسب می کنید؟ من جاهای مختلف سخنرانی داشتم که امکان تقلب در نظام انتخابات وجود ندارد

هر روز مصاحبه داشتم روند انتخابات در ایران سالم و بدون مداخله است و نتیجه انتخابات را می پذیریم و یک شکایت در این باره نداشتیم

یک دلیل روشن که در انتخابات تقلب نشده است. چه کسی در انتخابات دوران آقای هاشمی رییس جمهوری شد؟ آقای احمدی نژاد. در انتخاباتی که احمدی نژاد برگزار کرد چه کسی رئیس جمهوری شد؟ هر کسی مخالف سیاست دولت قبلی رییس جمهور شد

به من می گویند بگو گفتی در انتخابات تقلب شده، عذرخواهی کن. من عذرخواهی نمی کنم چیزی که نگفته ام و به جرم نکرده اعتراف نمی کنم

سند بیاورید. من محکوم نشدم

دروغ گفتید من حبس شدم؛ یک روز و یک ساعت حتی در کلانتری بازداشت نشدم. چرا اتهام می زنید؟ 

مگر ملاک، دستگاه های امنیتی نیستند؟ چرا من را برای کتابخانه های ملی و کمیته ملی المپیک تایید کردند؟ چرا امروز گفته می شود شما را تایید نکرده اند. از وزیر اطلاعات سوال کردم گفتند بیخود می گویند شما تایید نشده اید

وزیر اطلاعات اینجا نشسته گفته ما تایید کردیم بغل دستی می گوید تایید نکردند

ما گفت و گو را بلدیم و به اصول آن وفادار هستیم

وزیر اطلاعات نشسته است. سوال کردند و گفتند تایید است. ۲۹۰ عزیز فرهیخته در مجلس نشسته اند نماینده ای رودر روی وزیر اطلاعات می گوید خطاب به من که شما تایید نشده اید

توکل شوریجه: پاکنژاد در تمام سطوح و سلسله مراتب صنعت نفت کار کرده است/ با وزارت نفت سیاسی رفتار نکنیم

موافق وزیر پیشنهادی نفت:وزارت نفت، حساس‌ترین وزارتخانه در میان ۱۹ وزراتخانه است و اقتصاد ایران به آن وابسته است اگر نسبت به بهبود وضعیت آن اقدام کنیم قطعا در جهت بهبود اقتصاد و معیشت مردم کار کرده‌ایم.

برادر عزیزمان مهندس پاکنژاد مومن، متعهد است و به عمل ثابت کرده است که در ۲۷ سال خدمت خود در تمام سطوح و سلسله مراتب صنعت نفت انجام وظیفه کرده و توانمند و اجرایی است. با همه چالش‌های این صنعت آشناست و نخبه علمی است.

سلامت و پاکدستی از ویژگی‌های مهندس پاکنژاد است، ایشان رزمنده هشت ساله دفاع مقدس است.

مهندس پاکنژاد به بخش خصوصی اعتقاد دارد، عنایت ویژه به برنامه هفتم در زمینه اصلاح الگوی مصرف دارد که علاج قطعی ناترازی انرژی است، التفات ویژه به مقابله با تحریم‌های ظالمانه دارد و به توزیع عادلانه یارانه انرژی به ویژه بنزین و اسقاط خودروهای فرسوده.

مهندس پاکنژاد عملیاتی و اجرایی است. در حادثه فوران چاه نفتی ۵۶ روز با لباس کار و شبانه‌روز برای مهار فوران چاه حضور داشت

آقای پاک فردی متخصص، متعهد و مدیر از بدنه صنعت نفت است/ مبارزه با فساد و ویژه‌خواری از اعم برنامه‌های پاکنژاد است

نصیبی، موافق برنامه های وزیر پیشنهادی نفت:کسی می‌تواند سکاندار این وزارتخانه باشد که سال‌های طولانی در این وزارتخانه مدیریت‌های میانی و ارشد را تجربه کرده باشد و از نزدیک پیچیدگی فرایندی و ساختاری حوزه‌های ماموریتی این وزارتخانه را علی‌الخصوص در شرایط تحریم بشناسد 

پاکنژاد با تخصص، شناخت محیطی و تجارب مدیریتی خود در صنعت نفت به خوبی می‌تواند ظرفیت تولید را ارتقا بخشد، ایشان هم در صف و هم در ستاد مجموعه وزارت نفت کار کرده، در حوزه‌های نفتی، پخش پالایش و نظارتی کار کرده، ظرفیت‌های میادین نفتی و گازی بالاخص میادین مشترک با کشورهای همسایه و توسعه آن از دغدغه‌های محوری ایشان است 

پاکنژاد با سوابق درخشان خود قطعاً انرژی مورد نیاز کشور را به نحو مطلوب برنامه‌ریزی و تامین خواهد کرد و با حضور ایشان در مجموعه وزارت نفت شاهد تقویت زنجیره ارزش صنعت نفت خواهیم بود

بازخوردهای اخذ شده حاکی از رضایت و خوشنودی قاطبه کارکنان، پیشکسوتان بازنشستگان بخش‌های مختلف نفت، گاز، پالایش و پخش و پتروشیمی پس از معرفی آقای پاکنژاد بوده است

در وضعیت کنونی معضلات و مشکلات پیش‌رو فردی می‌تواند این صنعت عظیم را راهبری و مدیریت کند که در این صنعت دارای تجربه و دانش لازم باشد

آقای پاک فردی متخصص، متعهد و مدیر از بدنه صنعت نفت است به خوبی می‌تواند خسارت‌های گذشته را جبران کند و کشور را در مسیر توسعه و پیشرفت قرار دهد مبارزه با فساد و ویژه‌خواری از اهم برنامه‌های ایشان است

حبیب‌زاده: پاکنژاد با تصدی وزارت نفت، ما را از اداره بهینه و بدون حاشیه مطمئن می‌کند

حبیب زاده، موافق برنامه های وزیر پیشنهادی نفت:پاکنژاد فردی متخصص، کاربلد، دارای اشراف است و به قانون اساسی و جمهوری اسلامی ایران، از صمیم قلب پایبند است و با داشتن صلاحیت‌های عمومی و تخصصی، با تصدی این وزارتخانه، ما را از اداره بهینه و بدون حاشیه مطمئن می‌کند.

با توجه به شناختی که از پاکنژاد دارم، راهبرد او، جای نگرانی باقی نمی‌گذارد. از دهه ۷۰، شبانه‌روز در وزارتخانه مهم نفت، در سطوح مختلف مدیریتی به این کشور و مردم خدمت کرده است.

پاکنژاد هم سواد برق را  دارد و هم تخصص و تجربه نفت را. 

ما در وزارت نفت ،متخصص، کاردان، کارآمد و از دل وزارتخانه می‌خواهیم که احتیاج کارکنان را بفهمد و انتصابات رفاقتی، جایگاهی برای او نداشته باشد. 

پاکنژاد راهکارهای مؤثر و مفیدی برای جلوگیری از خام‌فروشی نفت در برنامه خود ارائه کرده است.

وزارت نفت در خط مقدم جنگ اقتصادی است

محسن پاک نژاد، وزیر پیشنهادی نفت:این وزارتخانه به عنوان پیشران اقتصادی بخش قابل توجهی از اقتصاد کشور را تامین می‌کند.

اهمیت راهبردی صنعت نفت موجب شده که این صنعت همواره آماج حملات و توطئه‌های دشمنان قرار گرفته و تحت شدیدترین تحریم‌های ظالمانه باشد.

صنعت نفت ما امروز صنعتی بالنده و استوار است.

با توجه به قرار گرفتن این صنعت در خط مقدم جنگ اقتصادی و تامین انرژی و امنیت ارزی و مالی نقش همکاران جهادگر بی‌بدل و افتخار آمیز می دانم .

هشدار وزیر پیشنهادی نفت نسبت به عواقب عدم اجرای پروژه فشارافزایی میادین گازی مشترک

راهکارها باید هر دو بخش تولیدو مصرف را در بر گیرد دربخش تولید برنامه های وزارت نفت در دو بازه زمانی کوتاه و بلندمدت تدوین شده در بخش کوتاه مدتن، اجرای مستمر پروژه های نگاهداشت میادین نفتی به ویژه میدان گازی پارس جنوبی، تکمیل فاز ۱۱، اجرای طرح ضربتی توسعه میادین مستقل در مرکز کشور و توسعه فاز اول میدان گازی کیش در دستور قرار دارد

اقدامات بلندمدت تسریع در اجرای طرح فشارافزایی پارس جنوبی؛ در صورتی که به این مشکل در اسرع زمان پرداخته نشود، طی دو سه سال آتی معادل یک فاز پارس جنوبی، یعنی ۲۸ میلیون متر مکعب تولید را از این مخزن استراتژیک مشترک از دست خواهیم داد

لذا رسیدگی به این موضوع از اوجب واجبات است که در صنعت نفت باید به آن پرداخته شود

انعقاد قراردادها و اجرای پروژه های ۱۶ میدان گازی و مخازن خالی، تکمیل طرح های بلندمدت تأسیس کارخانه های ان جی ال و جمع آوری گازهای مشعل که سالهاست مورد اشاره و تأکید رهبر انقلاب است تأسیسات ان جی ال عملا در حوزه جمع آوری گازهای همراه است گازهای همراه در میادین نفتی جمع آوری و برای جداسازی مؤلفه های مختلف گاز، به تأسیسات ان جی ال ارسال می شود

سرفصل های برنامه پیشنهادی محسن پاک نژاد برای وزارت نفت

محسن پاک نژاد وزیر پیشنهادی نفت: برنامه اصلی اینجانب مبتنی بر پاسخگویی مناسب برای چالش‌های اصلی در زمینه نفت و گاز است.  . قصد دارم به صورت مختصر به چالش‌ها و راهکارهای بپردازم چنانچه شما نمایندگان اینجانب را مفتخر به حضور در این وزارت نمایید تمام این راهکارها را با همفکری با مجلس اندیشکده‌ها و صاحبان اندیشه در درون و بیرون خانواده صنعت نفت اجرا کنم.

و برای به بار نشستن سیاست‌های جاری و برنامه‌های آینده نگر به ویژه در حوزه فناوری حداکثر تلاش خود را با هدایت و حمایت و نظارت مجلس انجام دهم. 

نخستین موضوع ما ترازی تولید و مصرف گاز در کشور است این موضوع به عنوان یکی از دغدغه‌های اصلی کشور مشکلاتی را در حوزه‌های مختلف از جمله تامین گاز خانگی تجاری و نیروگاهی پدید آورده است و آثار مخرب زیست محیطی را موجب شده است. 

نه تنها زیان‌های سنگین در تولید ناخالص ملی و بخش‌های صنعت کشاورزی و خدمات به بار آورده است می‌تواند کشور را با با چالش‌های اجتماعی و امنیتی مواجه کند باید توجه داشت که اصل مسأله  فرابخشی و مربوط به ذینفعان مختلفی در کشور است.

لذا لازم است با یک عزم ملی  و همکاری برنامه‌ریزی شده و تنگاتنگ بین همه ذینفعان به موضوع ناترازی گاز رسیدگی عاجل شود.

بهینه سازی مصرف و افزایش کیفیت بنزین و گازوئیل در دستور کار است

محسن پاک نژاد وزیر پیشنهادی نفت :با ایجاد اعتماد و افزایش سرمایه اجتماعی مردم را برای اجرای سیاست های بهینه سازی مصرف گاز ترغیب  می کنیم تا به سهم خود در تحقق شعار سال که رهبر معظم انقلاب جهش تولید را با مشارکت مردم تعیین کردند، نقش آفرینی کنیم.

تعیین و اعمال دقیق استانداردهای مصرف برای صنایع، اصلاح و بهسازی شبکه مصرف برای جلوگیری هدررفت گاز در شبکه و استفاده از ابزارهای متنوع بازار از جمله گواهی های صرفه جویی برای بیشینه سازی سرمایه گذاری در این حوزه از دیگر راهکارهای این بخش مصرف است.

خوشبختانه تمامی این موارد در برنامه هفتم توسعه گنجانده شده و می توان آن را از طریق سازمان بهینه سازی و مدیریت راهبردی انرژی پیگیری کرد.

همچنین ترکیب سه گانه صندوق بهینه سازی انرژی ، بازار بهینه سازی انرژی و انتشار گواهی های صرفه جویی راهکار دیگری برای اعمال مدیریت مصرف است.

ناترازی تولید و مصرف سوخت بخش دیگری از حوزه ناترازی است به ویژه در بخش بنزین و گازوئیل، این امر هدررفت سرمایه های ملی را به دنبال داشته و راهکار قابل ارایه برای آن حل مسئله ناترازی بنزین ضروری برای کشور است بنابراین هرگونه تصمیم در این موضوع با رعایت حساسیت ها و جلب نظر و اعتماد مردم با ظرفیت های پیش بینی شده در قانون و همراهی همه دستگاه های ذیربط اتخاذ شود.

مطمئن باشید در بحث سیاست های مربوط به حامل های انرژی خصوصا بنزین  و گازوئیل در هماهنگی کامل با مجلس و کمیسیون های تخصصی اقدام لازم به عمل می آید. البته در کوتاه مدت با توجه به ابزارهای قانونی هفتم توسعه طرح های بهینه سازی مصرف و افزایش کیفیت بنزین و گازوئیل برای کاهش الودگی هوا در اولویت خواهد بود.

پاک‌نژاد: اولویت دوم من افرایش هرچه سریعتر ظرفیت تولید است 

اولویت دوم افزایش هرچه سریع‌تر تولید نفت خام کشور است که تکمیل و بهره‌برداری از چاه‌ها، رفع چالش‌های تولید و نیز مرمت تاسیسات نفت با بسیج ظرفیت‌های داخلی‌ در دستورکار خواهد بود تا در یک سال آینده تولید نفت به میزان ۴۰۰ هزار بشکه در روز نسبت به امروز افزایش یابد.

اولیوت سوم افزایش تولید متناسب با میزان ذخایر نفت و گاز کشور است

مسئله جهانی گذار از انرژی مسئله جهانی کشور است؛ فرصت ما برای تبدیل منابع عظیم ثروت زیرزمینی به ثروت. زمینی هر روز که جهان به قله مصرف انرژی فسیلی نزدیک می‌شود، کوتاه‌تر است.

عزم جدی برای شکوفایی حداکثری ظرفیت‌های تولید و تجارت‌های نفت و گاز ضرورتی ملی است و به همین جهت از اهداف دارای اولویت وزارت نفت خواهد بود.

من و همکارانم متعهد به افزایش تولید نفت و گاز برای تحقق اهداف برنامه هفتم هستیم 

تا حدود ۲۰ سال آینده فروش سوخت‌های فسیلی در جهان با محدودیت روبرو خواهد شد بنابراین با دست دست کردن و با اما اگرها تولید نفت خام را به تعویق انداختن، امری نابخشودنی است.

از ۱۰۰ درصد ظرفیت فنی شرکت‌های ایرانی استفاده می کنیم/ انواع روش‌های تأمین مالی صنعت نفت در برنامه‌های پاک‌نژاد

اولویت ما تسریع و تسهیل در نهایی سازی قراردادهای توسعه بالادستی و استفاده از تمام سازوکارهای قانونی کشور برای واگذاری میادین به شرکت های اکتشاف و تولید به گونه ای  است که هیچ ظرفیت فنی روی زمین مانده ای در شرکتهای داخلی توانمند نداشته باشیم

قطعا مشارکت شرکت های انرژی‌بَر و پتروشیمی ها را برای حضور در توسعه میادین با اولویت میادین گازی جلب خواهیم کرد

نسبت به مذاکره جدی با کشورهای همسایه برای تولید از میادین مشترک نفتی اقدام خواهیم کرد

بخش عمده کارهای به شرکت های توانمند ایرانی واگذار خواهد شد در چنین حالتی تمام ظرفیت کارخانه ها و صنایع سنگین در کشور و پیمانکاران عمده به کار گرفته خواهد شد

اولویت بعدی تأمین منابع مالی و سرمایه گذاری برای اجرای طرح های صنعت نفت و گاز است باید این واقعیت تلخ را بپذیریم که وضعیت مالی امروز صنعت نفت ما قابل مقایسه با سال های گذشته نیست شرایط خاص بین المللی دسترسی ما را به سرمایه گذاری های خارجی محدود کرده است 

سهم واقعی شرکت نفت از درآمدهای نفتی طی سال های اخیر کاهش ملموس یافته به حدی که منابع داخلی این شرکت به سختی تکافوی توسعه این صنعت را می دهد

با توجه به سؤال تعدادی از نمایندگان مجلس در کمیسیون های تخصصی در خصوص نحوه تأمین مالی، برنامه های مختلفی دارم و اولویت بندی طرح ها ضروری است همچنین استفاده همزمان از همه ظرفیت های مالی از جمله منابع داخلی شرکت های تابعه، بخش خصوصی، بازار سرمایه، شبکه بانکی، صندوق توسعه ملی و جذب سرمایه گذاری های خارجی طی یکی دو سال اول از محل عواید طرح های زودبازده، منابع مالی برای طرح های آتی فراهم می شود

افزایش ارزش تولیدات پتروشیمی ها و اجرای مسئولیت اجتماعی صنعت نفت اولویت پنجم و ششم 

محسن پاک نژاد وزیر پیشنهادی نفت: اولویت پنجم توسعه زنجیره ارزش صنعت نفت و گاز است این نکته به درستی مورد تاکید سیاست های کلان کشور قرار گرفته است امروز میانگین ارزش محصول نهایی ما در زنجیره نفت و گاز کمتر از ۱۰۰۰ دلار در هر تن است این درحالیست که هر چه ما در زنجیره ارزش جلوتر برویم می توانیم این میانگین را افزایش بدهیم رسیدن به ارزش های بالاتر در هرتن قطعا شدنی است و از اهداف مورد توجه در برنامه پیشنهادی است.

برای دستیابی به این هدف مطابق برنامه هفتم توسعه اقدام خواهیم کرد که اولویت تولید برای محصولات با ارزش افزوده بالاتر باشد همچنین استفاده از ظرفیت های قانونی تخفیف پلکانی خوراک برای هدایت تولیدات پتروشیمی به سمت محصولات پرارزش در دستور کار است. همچنین ظرفیت های پتروپالایشگاهی در کشور با چشم انداز تولید محصولات پتروشیمی در کشور افزایش می یابد.

برنامه من مطابق اهداف برنامه هفتم افزایش میزان تولید محصولات پتروشیمی طی سالهای آتی خواهد بود اینها همه نیازمند برنامه ریزی متمرکز و مشارکت جدی بخش خصوصی و استفاده از توان علمی شرکت های دانش بنیان و جوانان نخبه این سرزمین است.

ظرفیت های پژوهشگاه صنعت نفت، پارک علم و فناوری نفت و صندوق پژوهش و نوآوری صنعت نفت  که سه بازوی توانمند برای جهش استارتاپی در این حوزه است بکار خواهیم گرفت تا موج جدیدی از توسعه فناورانه در این صنعت ایجاد شود.

اولویت ششم مورد تاکید همه نمایندگان است، موضوع مسئولیت های اجتماعی صنعت نفت به خصوص در مناطق نفت خیز و مناطق کم برخوردار است، لازم است بگویم مناطق نفت خیز و گازخیز کشور قلب و جان صنعت نفت ایران است و ما باید براساس چارچوب قوانین مصوب و مجوزهای قانونی با اجرای عادلانه طرح های اجتماعی دراین نواحی بین صنعت نفت و مردم این مناطق رابطه صمیمانه ایجاد کنیم.

اینجانب خود را متعهد به ایفای موثر نقش صنعت نفت در مسئولیت های اجتماعی براساس طرح و برنامه عادلانه و شفاف در کل کشور می دانم.

تأیید برنامه های وزیر پیشنهادی نیرو در کمیسیون انرژی مجلس

گزارش کمیسیون انرژی مجلس درباره صلاحیت وزیر نیرو:کمیسیون انرژی مجلس از وزیر پیشنهادی نیرو مواردی چون رفع ناترازی برق، حل مشکلات عدم بهینه مصرف آب و برق، کاهش تلفات بالای شبکه های انتقال و توزیع آب و برق، اصلاح سیاست های ناکارآمد غیر قمیتی گذشته در حوزه آب و برق و اجرای طرح های هوشمندسازی آب و برق را مطالبه کرد

وزیر پیشنهادی نیرو همچنین برنامه هایی چون حرکت به سمت سازوکار بازار آزاد برای بخش انرژی با استفاده از ابزار بورس انرژی، کاهش تصدی گری دولت و تبدیل دولت به تنظیم گر بازار برق، تنوع بخشی به سبد تولید برق کشور با انرژی های تجدیدپذیر، اصلاح سیاست های قیمتی و غیرقیمیت صنعت برق، بازپرداخت مطالبات نیروگاه های خصوصی، توجه به بهینه سازی مصرف انرژی و .. از برنامه های عباس علی آبادی است

در نهایت اکثر اعضای کمیسیون انرژی مجلس عباس علی آیادی را برای احراز پست وزارت نیرو تأیید کردند

اعضای کمیسیون کشاورزی وزیر پیشنهادی نیرو را حائز شرایط تصدی وزارت نیرو دانست

گزارش کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست:پایبندی وزیر به احکام برنامه هفتم پیشرفت، توجه ویژه به بحران‌ سفره‌های آب زیرزمینی و فرونشست، عدم استفاده از سوخت مازوت در نیروگاه‌ها، تاکید بر استفاده از انرژی‌های تجدید پذیر، اصلاح روند قطع برق رسانی به چاه‌های کشاورزی خصوصا در پیک مصرف، توجه به موضوع تغییر اقلیم، توجه به موضوع افزایش بهره‌وری آب، تاکید بر مباحث اجتماعی و اقتصادی و مشارکت مردم در رفع چالش‌ها، رعایت عدالت آبی در مناطق مختلف، هماهنگی با وزراتخانه‌های مرتبط در خصوص تامین حقوق و حقآبه‌های ایران، احیا و آماده‌سازی اروند رود اهم موضوعاتی بود که در برنامه‌های پیشنهادی وزیر نیرو به آن توجه شده بود.

ایشان متعهد گردیدند که در چهار سال در تحقق موارد زیر اقدام نمایند: تعامل مستمر و پیوسته جهت تحقق برنامه هفتم پیشرفت، ایجاد هماهنگی لازم با دستگاه‌های مرتبط، توجه به چالش‌های بخش کشاورزی، توجه به چالش‌های محیط زیست و حقابه زیست محیطی، توجه به تامین آب شرب سالم و پایدار.

ارزیابی برنامه آقای علی آبادی و تطابق آن با معیارهای مقرر شده نشان می‌دهد با وجود ارایه فهرستی از ضعف‌های موجود، برنامه تدوین شده ایشان از لحاظ تناسب، واقع گرایی و انسجام و آینده نگری و سنجش پذیری مطلوب است.

تطبیق برنامه پیشنهادی با اسناد بالادستی حکایت از آن دارد که ۲۶ درصد برنامه‌های وزیر با احکام فوق الذکر منطبق است و ۷۳ درصد نیز همسو است.

اعضای کمیسیون با بررسی گسترده پیرامون سوابق ایشان در اجرا عملکرد و برنامه، ضمن تاکید بر تعامل بیشتر و بهتر با نمایندگان ملت، ایشان را در خصوص روحیه اظهارنظر کارشناسی و فنی، حق مداری و انصاف و اعتقاد به مدیریت قانون، مناسب ارزیابی و صلاحیت ایشان را تایید و حائز شرایط تصدی وزارت نیرو دانستند.

تأیید برنامه ها و صلاحیت عباس علی آبادی وزیر پیشنهادی نیرو در کمیسیون عمران مجلس

گزارش کمیسیون عمران مجلس درباره عملکرد وزیر پیشنهادی نیرو:در شرایط فعلی در هر دو حوزه آب و برق با ناترازی و فرسودگی شبکه آب و برق مواجهیم که رفاه و توسعه کشور را با موانع جدید روبه رو کرده است

نتایج بررسی صلاحیت عباس علی آبادی در کمیسیون عمران مجلس برای مسئولیت وزارت نیرو نشان می دهد اشراف وی در حوزه نیرو و موفقت هایش در برنامه های خودکفایی، از نقاط قوت علی آبادی برای تصدی این وزارت است

علی آبادی متعهد به اجرای اهداف و برنامه هایی چون توسعه حوزه های آب و برق و استفاده از ظرفیت شورای عالی آب و برق، مدیریت تنش های آبی شهرها و روستاها، تأمین مالی صنعت آب شیرین کن و ایجاد بازار پساب، دیپلماسی آب و ... شد

کمیسیون عمران مجلس صلاحیت عباس علی آبادی را برای تصدی وزارت نیرو تأیید کرد

پایان هشتمین جلسه بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت پزشکیان

چهارمین روز و هشتمین جلسه علنی مجلس برای بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت مسعود پزشکیان پایان یافت.

نمایندگان مجلس در جلسه علنی نوبت عصر امروز (سه‌شنبه) به ادامه بررسی صلاحیت وزرای ‌پیشنهادی کابینه چهارهم پرداختند.

در این جلسه ابتدا مجلس به ادامه بررسی صلاحیت اسکندر مومنی وزیر کشور پرداخت و سپس صلاحیت سیدرضا صالحی امیری وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی و گردشگری و محسن پاک نژاد وزیر پیشنهادی نفت را مورد بررسی قرار داد. 

همچنین مجلس وارد بررسی صلاحیت عباس علی‌آبادی وزیر پیشنهادی نفت شدند که بررسی ناتمام ماند و به جلسه فردا (۳۱ مرداد) موکول شد. همچنین در جلسه علنی فردا صلاحیت احمد دنیامالی وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان بررسی می‌شود.

رای گیری برای وزرای پیشنهادی فردا (چهارشنبه) انجام خواهد شد.

بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی کابینه چهاردهم از روز شنبه ۲۷ مرداد در دستور مجلس قرار گرفته است؛ ابتدا خط‌ مشی و کلیات برنامه دولت چهاردهم مورد رسیدگی قرار گرفت و سپس به تربیت حروف الفبای وزرات‌خانه‌ها، هر کدام از وزرای پیشنهادی از برنامه‌های خود دفاع کردند.

صلاحیت علیرضا کاظمی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش و ستار هاشمی وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات عصر ۲۷ مرداد بررسی شد.

در جلسات علنی یکشنبه ۲۸ مرداد، صلاحیت حجت‌الاسلام خطیب وزیر پیشنهادی اطلاعات، عبدالناصر همتی وزیر پیشنهادی امور اقتصادی و دارایی، عباس عراقچی وزیر پیشنهادی امور خارجه، محمدرضا ظفرقندی وزیر پیشنهادی بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و احمد میدری وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی مورد رسیدگی قرار گرفت.

در جلسات علنی دوشنبه ۲۹ مرداد نیز برنامه‌ها و صلاحیت غلامرضا نوری قزلجه وزیر پیشنهادی کشاورزی، امین حسین رحیمی دادگستری وزیر پیشنهادی دادگستری، امیر عزیز نصیرزاده وزیر پیشنهادی دفاع، پشتیبانی و نیروهای مسلح، فرزانه صادق وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی بررسی شد.

در جلسه علنی نوبت صبح امروز ۳۰ مرداد نیز مجلس نیز صلاحیت سیدمحمد اتابک وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت، حسین سیمایی صراف وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری و سید عباس صالحی وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی مورد بررسی قرار گرفت.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها

      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد