سالاریه: امسال بدون شک یک پرتاب از پایگاه فضاییِ چابهار خواهیم داشت

کد خبر: 1304558

پیش‌بینیِ ما این است که اولین پرتاب ماهواره در پایگاه چابهار از بخش خصوصی صورت بگیرد.

سالاریه: امسال بدون شک یک پرتاب از پایگاه فضاییِ چابهار خواهیم داشت

رئیس سازمان فضایی ایران گفت امسال بدون شک یک پرتاب از پایگاه فضایی چابهار خواهیم داشت که نامزدهای اصلی آن ماهواره‌های بخش خصوصی هستند.

حسن سالاریه رئیس سازمان فضایی ایران در خصوص پرتاب ماهواره از پایگاه فضایی چابهار، اظهار کرد: قطعا فاز اول پایگاه فضایی چابهار امسال به بهره برداری می رسد و پیش بینی ما این است که اولین پرتاب ماهواره در این پایگاه از بخش خصوصی صورت گیرد.

وی با اشاره به ماهواره‌های در حال آماده سازی برای پرتاب از پایگاه چابهار گفت: در حال حاضر ماهواره خانواده پژوهش از بخش خصوصی را داریم که باید طبق برنامه ریزی صورت گرفته یکی از این ماهواره‌ها امسال به پایان رسیده و آماده پرتاب شود.

رئیس سازمان فضایی ادامه داد: همچنین نمونه آزمایشی ماهواره سری منظومه شهید سلیمانی نیز در مراحل ساخت است که هر دو مربوط به بخش خصوصی است.

سالاریه تاکید کرد: البته باید کار ساخت این ماهواره ها به پایان برسد، سپس تست سازگاری روی آن انجام شود و در صورتی که همه تستس‌ها و آزمون‌ها تایید شد پرتاب صورت گیرد.

رئیس سازمان فضایی در پاسخ به این سوال که اگر ماهواره‌های بخش خصوصی به صف پرتاب نرسند برنامه جایگزین چیست، گفت: البته ماهواره های دیگری هم برای اولین پرتاب کاندیدا شده است اما الویت سازمان فضایی پرتاب ماهواره بخش خصوصی است.

وی درخصوص زمان پرتاب ماهواره از چابهار نیز افزود: تلاش ما این است که در ایام دهه فجر این پرتاب صورت گیرد اما به هر حال نمی توان برای پرتاب ماهواره زمان دقیق تعیین کرد.

سالاریه گفت: ضرورت دارد که عملیات موفق پرتاب، با یک وسواس و دقت تمام تست ها انجام شود و ما اگر کوچکترین شک و تردیدی داشته باشیم به عدم موفقیت پرتاب را لغو میکنیم.

رئیس سازمان فضایی ایران ادامه داد: مگر اینکه مصالح فنی ایجاب کند یک پرتاب صورت گیرد چون ممکن است یک ابهام فنی وجود داشته باشد که تنها از طریق پرتاب معلوم شود و در روی زمین نمیتوانیم تستی انجام دهیم که ایرادات را نشان دهد 

سالاریه خاطرنشان کرد: تلاش ما این است که از پایگاه چابهار پرتاب در شیب مداری مختلف داشته باشیم ، طبیعتا ما علاقه مندیم ماهواره را در شیبی قرار دهیم که از طریق پایگاه های داخلی امکان پذیر نباشد و به دنبال تست این مزیت هستیم. ولی الویت ما مدار خورشید آهنگ است./ فارس

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها

      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد