علی باقری کنی: سیاست رئیس جمهور شهید منجر به بهبود روابط ایران با کشورهای همسایه شد

کد خبر: 1303613

علی باقری کنی، سرپرست وزارت امورخارجه:دولت آیت الله رئیسی را در وضعیت سیال نظام بین‌الملل وارد میدان شد. پیش از آن نظام بین‌الملل یک ثباتی داشت اما در مقطع اخیر نبود قدرت محوری در سازوکارهای بین‌المللی شرایط ویژه‌ای را در مناسبات بین المللی ایجاد کرد.

علی باقری کنی: سیاست رئیس جمهور شهید منجر به بهبود روابط ایران با کشورهای همسایه شد

علی باقری کنی، سرپرست وزارت امورخارجه:دولت  آیت الله رئیسی را در وضعیت سیال نظام بین‌الملل وارد میدان شد. پیش از آن نظام بین‌الملل یک ثباتی  داشت اما در مقطع اخیر نبود قدرت محوری در سازوکارهای بین‌المللی شرایط ویژه‌ای را در مناسبات بین المللی ایجاد کرد.

این شرایط ویژه برای ما هم فرصت و هم تهدید ایجاد کرد. رویکردی که دولت سیزدهم در عرصه سیاست خارجه اتخاذ کرد، مبتنی بر تنوع راهبردی در سیاست خارجی بود که باعث  چابکی و بالندگی در سیاست خارجی کشور شد که عملاً ما شاهد هستیم که در طول سه سال گذشته هیچگاه کشور با بن‌بست مواجه نشده است.

در عرصه سیاست خارجی ما توانستیم عنصری فعال باشیم و نه بازیگری منفعل.

پس از مراسم تحلیف آیت الله رئیسی موضوع اعتماد متقابل میان ایران و کشورهای مختلف مدنظر رئیس جمهور بود.

در یک مدت بسیار کوتاه این نحوه رفتار و سیاست رئیس جمهور منجر به بهبود روابط ایران با کشورهای همسایه و منطقه شد و غلبه فضای همکاری بر رقابت در میان کشورهای منطقه را در این مدت شاهد بودیم.

نکته دیگر تشکیل ائتلاف‌های چند جانبه کوچک بود که یکی از زیر راهبردهای دولت آیت الله رئیسی در عرصه سیاست خارجی بود که توانست کارکردهای خوبی را برای ما داشته باشد./ایرنا

عضویت ایران در شانگهای و بریکس از نتایج سیاست خارجی هوشمند شهید رئیسی بود

علی باقری کنی، سرپرست وزارت امورخارجه:

ما ۱۵ کشور همسایه داریم که از نظر فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و رویکردی با کشورهای دیگر معمولاً در تضاد هستند. دولت سیزدهم توانست با اجرای مناسب سیاست همسایگی شرایط مطلوب و رو به جلویی را در تحولات منطقه‌ای ایجاد کند.

نکته دیگری که در عرصه سیاست خارجی دولت سیزدهم وجود دارد تاکید بر مسئله چندجانبه‌گرایی در نظام بین‌الملل است. حتی خود آمریکایی‌ها هم به این نتیجه رسیدند که یک جانبه‌گرایی نه تنها راهکار نیست بلکه بن‌بست است و در عمل این موضوع نشان داده است که نمی‌توانند معضلات جامعه جهانی را حل کنند.

تاکید بر چند جانبه گرایی که از آغاز دولت سیزدهم با الحاق ایران به سازمان همکاری شانگهای آغاز شد تا عضویت ما در بریکس یکی دیگر از نتایج هوشمندی سیاست خارجی دولت سیزدهم و شخص رئیس جمهور شهید بود. مجموعه بریکس بزرگترین ساز و کار تجاری خارج از چهارچوب یک جانبه گرایی به حساب می‌آید و ایران به عنوان یک شریک راهبردی در کنار سایر اعضای بریکس تبدیل شد.

حجم ویدیو: 8.29M | مدت زمان ویدیو: 00:03:49 دانلود ویدیو
۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها

      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد