طحان نظیف: نامزدها از اقدامات هیجانی پرهیز کنند

کد خبر: 1299243

سخنگوی شورای نگهبان در نشست خبری بین المللی با اصحاب رسانه:نتایج نامزدها صرفا از سوی وزارت کشور اعلام می‌شود تا قبل از اعلام رسمی نتایج از سوی وزارت کشور نامزدها از اعلام نتایج زودهنگام اجتناب کنند

طحان نظیف: نامزدها از اقدامات هیجانی پرهیز کنند

سخنگوی شورای نگهبان با بیان اینکه فرایند آمادگی برای برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری در مدت ۴۰ روز انجام شد که این در بین نظام‌های سیاسی کم‌نظیر است، اظهار کرد: چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری در 59 هزار شعبه اخذ رأی و در بیش از 95 کشور برگزار خواهد شد.

به گزارش فارس، در آستانه برگزاری چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری نشست خبری بین‌المللی هادی طحان نظیف سخنگوی شورای نگهبان در سالن همایش‌های کتابخانه بین‌المللی برگزار شد. ‌

طحان نظیف در ابتدای این نشست ضمن یاد و خاطره شهدای انقلاب اسلامی، گفت: حدود 40 روز پیش رئیس‌جمهور کشورمان و همراهان در سانحه سقوط بالگرد به شهادت رسیدند، این اتفاق ضایعه‌ای دردناک بود که یادشان را گرامی می‌داریم.

وی با بیان اینکه قانون اساسی جمهوری اسلامی یک قانون مترقی است، گفت: در اصل ۱۳۱ قانون اساسی برای شرایط فقدان رئیس‌جمهور پیش‌بینی‌های لازم صورت‌گرفته است؛ اینکه در چنین شرایطی اداره کشور و اداره قوه مجریه چگونه باشد و ظرف مدت حداکثر ۵۰ روز رئیس‌جمهور جدید انتخاب شد. 

سخنگوی شورای نگهبان با اشاره به برگزاری انتخابات چهاردهمین دوره ریاست‌جمهوری در روز ۸ تیر، گفت: مراجعه به آرای ملت یعنی خواست و اراده مردم و در نظام سیاسی ما خواست و اراده مردم مهم و اثرگذار است

طحان نظیف اظهار کرد: در همین مدت ما افتتاح دو مجلس خبرگان و شورای اسلامی را در کشور داشتیم. این اقدامات نشان می‌دهد نظام جمهوری اسلامی از یک استحکام قوی و از یک اقتدار قوی برخوردار است.

وی بیان کرد: بعد شهادت رئیس‌جمهور شهید جلسات متعددی برای برگزاری انتخابات برگزار شد لذا طبق قانون هیأت‌های اجرایی و نظارت جهت برگزاری انتخابات شکل گرفت و در نهایت امروز در آستانه برگزاری چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری هستیم.

ناظران انتخاباتی در تمامی شعب اخذ رای حضور خواهند داشت

سخنگوی شورای نگهبان تأکید کرد: لازم است بر این نکته تأکید کنم که تمام این فرایندها طبق جدول زمان‌بندی انجام شد، در این دوره باتوجه‌به شرایطی که برای رئیس‌جمهورمان ایجاد شد اما بدون هیچ نقصی و در بازه کم یعنی در مدت 40 روز انجام شد که این در بین نظام‌های سیاسی کم‌نظیر است.  

طحان نظیف عنوان کرد: ۸۰ نفر داوطلب برای انتخابات ریاست‌جمهوری ثبت‌نام کردند و پرونده این افراد به‌صورت کامل بررسی شد و در نهایت ۶ نفر از آنها که دارای ویژگی‌های مندرج در اصل ۱۱۵ قانون اساسی بودند معرفی شدند.

وی بیان کرد: انتخابات چهاردهمین دوره ریاست‌جمهوری در 59 هزار شعبه اخذ رأی و در بیش از 95 کشور برگزار خواهد شد و وزارت کشور شورای نگهبان و سایر دست‌اندرکاران انتخابات آماده برگزاری و نظارت بر این رویداد مهم و بزرگ سیاسی هستند.  

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سؤال خبرنگار فارس درباره نحوه چگونگی نظارت بر شعب اخذ رأی، گفت: در هر شعبه ۳ تا ۴ ناظر از شورای نگهبان بر فرآیند انتخابات نظارت خواهند کرد و ناظران از اقشار مختلف مردم هستند و این فرایند در تمامی شعب ثابت و سیار به یک‌شکل خواهد بود، ناظران آموزش‌های لازم را فراگرفته‌اند و در تمامیِ شعبه‌های دریافت رای حضور دارند.

طحان نظیف گفت: در کنار نظارت ناظران شورای نگهبان، نمایندگان نامزدها نیز در شعب اخذ رای وزارت کشور و ستاد مرکزی نظارت حضور دارند، همچنین در این دوره همچون ادوار گذشته سامانه مردم ناظر حضور دارد و مردم می‌توانند در صورت هر تخلفی گزارشات خود را برای ما ارسال کنند بنابراین هیچ نگرانی نسبت به نظارت بر شعب ثابت یا سیار اخذ رای وجود نخواهد داشت.

شورای نگهبان آرای مردم را حق‌الناس و خود را پاسدار آن می‌داند

وی تصریح کرد: شورای نگهبان آرای مردم را حق‌الناس و خود را پاسدار آرای مردم می‌داند، در این دوره از انتخابات ریاست‌جمهوری همچون سایر دوره‌ها جریانات سیاسی مختلف حضور دارند و افرادی که نامزد هستند طیف وسیعی از سلایق جامعه و جریانات سیاسی را نمایندگی می‌کنند. 

سخنگوی شورای نگهبان عنوان کرد: در روزهای اخیر شاهد رقابت جدی میان نامزدهای انتخابات بودیم و امیدواریم فردا نیز شاهد حضور پررنگ مردم پای صندوق‌های اخذ رأی باشیم و انتخابات خوبی را داشته باشیم.

طحان نظیف در پاسخ به سؤالی درباره میزان مشارکت احتمالی اظهار کرد : از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون به طور میانگین هر سالی که انتخابات در کشور برگزار شده است و انتخابات پیشرو که چهل و دومین انتخابات در ایران است که عدد قابل‌توجهی است؛ اینکه در این زمان اندک و کمتر از ۴۰ روز انتخابات در حال برگزاری است نشانگر این است که در این نظام سیاسی اراده و خواست مردم جایگاه بسیار بالایی دارد. 

وی ادامه داد: در این زمان کم تمام تغییرات برای حضور مردم فراهم شده است بنابراین مردم حضور پیدا می‌کنند و از حق تعیین سرنوشت خود استفاده می‌کنند. چه وزارت کشور و چه شورای نگهبان تمام تمهیدات برای حضور پرشور مردم را فراهم کردیم و ان‌شاءالله فردا شاهد مشارکت خوب مردم باشید و روز شنبه رسانه‌ها خبر این مشارکت را به دنیا مخابره کنند.

سخنگوی شورای نگهبان ادامه داد: در کمتر نظام سیاسی شاهد هستیم که برای انتخاب مجدد رئیس‌جمهور و در این مدت کم به‌سرعت به سراغ آرای مردم مراجعه شود و خللی نیز در امور کشور به وجود نیاید لذا ان‌شاءالله در انتخابات پیش رو مانند ادوار گذشته شاهد حضور جریان‌ها و گروه‌های سیاسی و مردم هستیم.

در صورتی که انتخابات به دور دوم کشیده شود، باز هم به‌شیوۀ دستی برگزار می‌شود

طحان نظیف در پاسخ به سؤالی درباره علت مخالفت شورای نگهبان برای برگزاری انتخابات الکترونیک در روز ۸ تیر گفت: فرایند برگزاری انتخابات دارای ۲۵ مرحله است که بخش عمده‌ای از آنها در حال حاضر به‌صورت الکترونیکی در حال انجام است؛ درباره موضوع اخذ و شمارش آرا به‌صورت الکترونیک در انتخابات مجلس شورای اسلامی در مرحله اول در چهار حوزه و در مرحله دوم در ۸ حوزه این شیوه را استفاده کردیم که رضایت‌بخش بود اما باتوجه‌به زمان اندکی که برای برگزاری انتخابات چهاردهمین دوره ریاست‌جمهوری داشتیم فرصت اندکی برای بررسی شرایط و طراحی نرم‌افزارها و سخت‌افزارهای متناسب با انتخابات فراهم نبود؛ لذا در انتخابات آینده بتوانیم از این شیوه استفاده کنیم.

وی همچنین در پاسخ به سؤالی درباره انصراف نامزدهای انتخاباتی، عنوان کرد: شورای نگهبان از نیت و انگیزه‌ درونی افراد اطلاع ندارد؛ در قانون انتخابات ریاست‌جمهوری نیز چنین چیزی پیش‌بینی‌نشده که از ثبت‌نام چنین افرادی جلوگیری شود چرا که تشخیص چنین موضوعی نیز امکان‌پذیر نیست و به نیات افراد برمی‌گردد.

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سؤالی درباره تمهیدات اتخاذ شده برای برگزاری انتخابات در خارج از کشور، اظهار کرد: مجری انتخابات وزارت کشور است و درباره خارج از کشور برابر قانون هماهنگی‌های لازم باید از سوی وزارت امور خارجه انجام شود؛ بنده اطلاع دارم که این هماهنگی‌ها انجام شده است. هیئت نظارت بر انتخابات نیز دراین‌خصوص تشکیل و تمهیدات لازم انجام شده و ارسال تعرفه‌ها و همه چیز آماده است تا ایرانیان خارج از کشور بتوانند از حق تعیین سرنوشت استفاده کنند.

طحان نظیف در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه در صورت دومرحله‌ای شدن انتخابات پیشرو، آیا امکان اخذ رأی در مرحله دوم انتخابات به‌صورت الکترونیکی وجود دارد تأکید کرد: باتوجه‌به کمبود زمانی که عملاً با آن مواجه هستیم درصورتی‌که انتخابات به‌دور دوم کشیده شود نیز تصورم بر این است انتخابات به شیوه دستی برگزار خواهد شد.

وی در پاسخ به سؤالی درباره تمهیدات اندیشیده شده برای اخذ رأی حجاج عنوان کرد: هماهنگی‌های لازم برای برگزاری انتخابات در بیش از ۹۵ کشور انجام شده است؛ در معدودی از کشورها موافقت لازم هنوز صورت نگرفته و مسئولان اجرایی انتخابات و وزارت امور خارجه در حال رایزنی با مقامات دولت عربستان سعودی برای اخذ رأی از حجاج هستند.

سخنگوی شورای نگهبان افزود: کشوری مانند کانادا مخالفت خود را با برگزاری انتخابات اعلام کرده و ما متأسف هستیم که ایرانیانی که علاقه‌مند به مشارکت در انتخابات دارند به دلیل سیاست‌های برخی کشورها از مشارکت در انتخابات و تعیین سرنوشت خود محروم شدند.

طحان نظیف در پاسخ به پرسش دیگری درباره ابراز نگرانی یک نماینده یکی از نامزدها در خصوص ممهور نشدن شناسنامه افرادی که رأی می‌دهند یا اخذ رأی با انواع مدارک، گفت: در کشور ما هر انتخاباتی قانون خاص خود را دارد؛ در انتخابات مجلس ۵ مدرک شناسنامه، کارت ملی، گذرنامه، گواهینامه و کارت پایان خدمت برای عمل است درحالی‌که در انتخابات ریاست‌جمهوری فقط دو مدرک شناسنامه و کارت ملی در قانون برای احراز هویت به رسمیت شناخته می‌شود؛ البته در خارج از کشور امکان رأی‌دادن با گذرنامه نیز وجود دارد و این موضوع در قانون پیش‌بینی شده است. 

وی تصریح کرد: درباره ابراز نگرانی در خصوص ممهور نشدن شناسنامه نیز احتمالاً این دقت را نداشتند که در کارت ملی جایی برای مهرزدن وجود ندارد و اتفاقاً در انتخابات اخیر بیش از ۸۵ درصد از کسانیکه‌ رأی دادند با کارت ملی مراجعه کردند و این موضوع مورد استقبال قرار گرفته است.

به محض تجمیع آرا، نتایج از سوی وزارت کشور اعلام خواهد شد

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سؤالی معنی بر اینکه آیا نهادهای بین‌المللی در زمینه نظارت بر انتخابات ایران نقشی ایفا می‌کنند، گفت: مدل نظارت انتخابات در کشورمان مدلی مردمی است و برای تک‌تک ناظران آرای مردم پر اهمیت محسوب می‌شود و تعداد فراوان ناظران و عوامل نظارتی ناشی از این است که همه صیانت از آرا را در دستور کار خود دارند. تجارب خوبی دراین‌خصوص داریم و حاضریم تجارب خود را در اختیار کشورهای دیگر قرار دهیم. مدل نظارت بر انتخابات جمهوری اسلامی ایران مدل جمع‌سپاری است.

طحان نظیف درباره زمان اعلام نتایج انتخابات ۸ تیر اظهار کرد: به‌محض اتمام فرایند رأی‌گیری آغاز شمارش آرا را خواهیم داشت و معمولاً کار شمارش آرا در انتخابات ریاست‌جمهوری سریع‌تر از انتخابات‌های دیگر صورت می‌گیرد؛ بنابراین هر زمان که شمارش آرای هر شعبه اخذ رای به پایان برسد، جمع‌بندی صورت می‌گیرد و به‌محض تجمیع آرا، نتایج از سوی وزارت کشور اعلام خواهد شد لذا نامزدها و اطرافیانشان از اقدامات هیجانی پرهیز کنند. 

وی در پاسخ به سؤالی درباره دعوت از مهمانان خارجی برای انتخابات ۸ تیر گفت: در این روز شاهد حضور خبرنگاران مختلف از اقصی‌نقاط دنیا در ایران هستیم و ۱۸۰ خبرنگار برای پوشش خبری این رویداد بزرگ تشریف آوردند.

سخنگوی شورای نگهبان همچنین در پاسخ به سؤالی درباره زمان اعلام انصراف نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری، گفت: دراین‌خصوص در انتخابات ریاست‌جمهوری پیش‌بینی خاصی وجود ندارد؛ در انتخابات مجلس زمان برای انصراف تعیین شده است اما در انتخابات ریاست‌جمهوری اساساً با حکمی مواجه نیستیم و ممکن است افراد تا شب برگزاری انتخابات نیز قصد انصراف داشته باشند.

نظام حقوقی ایران از استحکام و قوت بالایی برخوردار است

طحان نظیف در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه آیا در جمهوری اسلامی ایران برای جلوگیری از دخالت‌های خارجی انتخابات، تمهیداتی وجود دارد، تصریح کرد: طبیعتاً بیگانگان تلاش خود را انجام می‌دهند و در این‌ مورد علاقه‌مند هستند اما نظام حقوقی ما از این استحکام و قوت برخوردار است که جلوی چنین مداخلاتی را بگیرد. نامزدهای مختلف ریاست‌جمهوری نیز در این موضوع این انسجام و فهم منافع ملی را دارند که دراین‌خصوص چه برخوردی داشته باشند.

وی در پاسخ به اینکه آیا تاکنون گزارشی از دخالت‌های خارجی در انتخابات اعلام شده است، عنوان کرد: تلاش‌ها در همه جای دنیا وجود دارد اما نظام جمهوری اسلامی ایران از این قوت برخوردار است که جلوی چنین مداخلاتی را بگیرد.

 

طحان‌نظیف در پایان گفت: از شما خبرنگاران و اهالی رسانه که امروز به اینجا تشریف آوردید تشکر می‌کنم. امیدوارم اخبار و گزارش‌های خوبی از حضور باشکوه و پرشور مردم پای صندوق‌های رای منعکس نمایید و گزارش‌های ارزنده‌ای به جهانیان ارائه کنید.

وی افزود: در این فرصت از معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان صداوسیما، دستگاه‌های مختلف اجرایی، نظارتی، امنیتی و انتظامی که در راستای برگزاری انتخابات پرشور تلاش می‌کنند و از مردم عزیز کشورمان و نامزدهایی که با حضور و فعالیت‌ها و رقابت جدی‌شان شور و نشاط انتخاباتی را در کشور ایجاد کردند قدردانی می‌کنم.

سخنگوی شورای نگهبان همچنین ابراز امیدواری کرد که انتخابات روز جمعه پرشور برگزار شود و موجب سرافرازی بیش از پیش ملت ایران شود و جشن مردم‌سالاری دینی را شاهد باشیم./ فارس

حجم ویدیو: 919.12K | مدت زمان ویدیو: 00:00:38 دانلود ویدیو
۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها