اعتراض شاگرد کمال‌الملک به گاف سریال «کامیون» +عکس

کد خبر: 987337

در یکی از قسمت‌های مجموعه کامیون، نقاشی قهوه‌خانه‌ای رستم‌وسهراب به اشتباه منتسب به علیرضا قلدر آقاسی معرفی می‌شود، درحالیکه این تابلو توسط منصور وفایی طراحی شده است. اکنون این اشتباه مورد اعتراض منصور وفایی قرار گرفته و او خواستار اصلاح آن شده است.

اعتراض شاگرد کمال‌الملک به گاف سریال «کامیون» +عکس

خبرگزاری ایلنا:در یکی از قسمت‌های مجموعه کامیون، نقاشی قهوه‌خانه‌ای رستم‌وسهراب به اشتباه منتسب به علیرضا قلدر آقاسی معرفی می‌شود، درحالیکه این تابلو توسط منصور وفایی طراحی شده است. اکنون این اشتباه مورد اعتراض منصور وفایی قرار گرفته و او خواستار اصلاح آن شده است.

اعتراض شاگرد کمال‌الملک به گاف سریال «کامیون»

معرفی هنر‌های اصیل ایرانی که امروزه مردم کمتری از آن‌ها اطلاع دارند، اتفاق مثبتی است که وظیفه‌ای برای رسانه‌ی ملی نیز به شمار می‌آید. اما لازمه این مسئله، شناخت و جمع‌آوری اطلاعات مورد نظر توسط سازندگان آثار هنری است که قصد چنین کاری را دارند. از سوی دیگر به‌رغم اهمیت بالای توجه به هنر‌های فراموش شده ایرانی، اگر قرار است درباره آثار ارائه شده در آن هنر‌ها که گنجینه‌های این سرزمین هستند، اطلاعات غلطی داده شود، بهتر آنکه تلویزیون قید این کار را بزند و با اطلاع‌رسانی نادرست سبب نارضایتی اهالی این هنر‌ها را فراهم نکند.

اعتراض شاگرد کمال‌الملک به گاف سریال «کامیون»

یاسر موحدفرد (دبیرکل بنیاد فردوسی و مدیرعامل موسسه فردوسی توسی) در اعتراض به اطلاعات اشتباهی که درباره یکی از نقاشی‌های قهوه‌خانه‌ای که در مجموعه کامیون به مخاطبان داده می‌شود، گفت: اخیرا یک مجموعه تلویزیونی نوروزی به نام «کامیون» تلاش کرده که از منظر خودش از نقاشی قهوه‌خانه‌ای یاد کند. به نوعی در قسمت نوزدهم این مجموعه که روز بیستم فروردین ماه روی آنتن شبکه دو سیما رفت، سکانسی پخش شد که سه شخصیت دانشجو برای آشنایی با پدرِ دختری به نام ندا که قرار بود با شخصیت اصلی داستان وصلت کند، دیدار می‌کنند. در این صحنه که شخصیت‌های مطرحی هم حضور داشتند، پدرِ ندا با بازی امید روحانی یک تابلوی نقاشی قهوه‌خانه‌ای را نشان می‌دهد که تابلوی رستم و سهراب کار استاد منصور وفایی بوده (یکی از پرکارترین نگارگران نقاشی قهوه‌خانه‌ای معاصر و شاگرد با واسطه استاد کمال‌الملک) است. وی افزود: متاسفانه در این مجموعه، تابلو را به اشتباه منتسب به زنده‌یاد علیرضا قلدر آقاسی معرفی می‌کنند. علیرضا قلدر آقاسی، یکی از نگارگران و هنرمندان مشهور دوران قاجار است که در سریال هم به آن اشاره می‌شود، اما همانطور واقعیت این است که اثر موردنظر متعلق به ایشان نبوده و سریال در این زمینه اشتباه کرده است. دبیرکل بنیاد فردوسی در ادامه بیان کرد: اینکه نویسنده این اثر تلاش کرده، مقوله‌ای که به دست فراموشی سپرده شده یعنی نقاشی قهوه‌خانه‌ای را به نمایش بگذارد، اقدام پسندیده‌ای است که پس از مدت‌ها در تلویزیون رخ داده است، اما آن‌ها می‌توانستند با یک جستجوی ساده، صاحب اثر را به درستی معرفی کنند. به شخصه این افتخار را دارم که به عنوان دبیرکل بنیاد فردوسی صفحه ویکی‌پدیای نقاشی‌های قهوه‌خانه‌ای را شخصا خودم بنوسیم. به این ترتیب تلاش‌های بسیاری از نقاشان قهوه‌خانه‌ای را در آنجا درج کرده‌ام. در ابتدای آن صفحه، همان نقاشی که در سریال کامیون نشان داده شده، به راحتی قابل رویت بوده و مشخص شده که تابلوی رستم‌وسهراب کار استاد منصور وفایی از اعضای هیات امنای بنیاد فردوسی است که متاسفانه در سریال به اشتباه معرفی می‌شود. موحدفرد در ادامه بیان کرد: آقای منصور وفایی که اکنون مدتی‌ست به دلیل عارضه‌ای که دارد در منطقه‌ای در نزدیک نور در شمال کشور زندگی می‌کند، بعد از مطلع شدن از این اتفاق در پیامی بنده را خطاب قرار داده و اعلام کردند که حتما بفرمایید اصل این پرده دومتری که در سریال کوچک شده، توسط چه کسی طراحی شده است؟ اصل این کار توسط فرهنگستان هنر خریداری شده و اکنون در گنجینه موزه فرهنگستان هنر و در واقع مجموعه صبا نگهداری می‌شود. وی ادامه داد: دقیقا در همان تابلو حتی اگه کپی هم شده باشد، امضای استاد کاملا مشخص است که می‌توان آن را در کنار قبضه شمشیر مشاهده کرد. این حق بر استاد منصور وفایی باقی‌ست که بتواند به این اتفاق اعتراض کند. هرچند که ایشان رسما به این موضوع اعتراض هم کرده‌اند. به هر حال دوستان ما در این سریال خود هنرمند به شمار می‌آیند و تلاش کرده‌اند درباره نقاشی قهوه‌خانه‌ای که مردم کمتر از آن آگاهی دارند، اطلاع‌رسانی‌ای داشته باشند که به هر ترتیب ارزشمند است. مدیرعامل موسسه فردوسی توسی در ادامه اظهار داشت: باتوجه به اینکه مجموعه تلویزیونی کامیون مخاطب بالایی داشته و هر قسمت آن چندین بار بازپخش شده و مجموعه هم هنوز به اتمام نرسیده، این مسئولیت بر گردن مدیران صداوسیما به ویژه شبکه دوم و هنرمندانی‌ست که آن را تولید و تدوین کرده‌اند که اشتباه خود را اصلاح کنند. این اصلاحیه می‌تواند در قالب یک متن یا به صورت دوبله روی آن سکانس یا به هر طریق دیگری باشد. موحدفرد در پایان گفت: باتوجه به اعتراض و شکایتی که استاد منصور وفایی از این مسئله داشتند، اصرار و خواهش من این بوده که سریعا این اشتباه اصلاح شود و به اطلاع مردم هنردوست برسد.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

نیازمندیها

تازه های سایت