شب نافرجام دلارباز‌های «کشتارگاه» و «شنای پروانه» امیدوارکننده

کد خبر: 975016

هنرمندان از "کشتارگاه" و "من می‌ترسم" راضی نشدند، اما ساعت‌های آخر روز سوم، "شنای پروانه" امیدوارشان کرد.

شب نافرجام دلارباز‌های «کشتارگاه» و «شنای پروانه» امیدوارکننده

خبرگزاری تسنیم: سومین روز جشنواره فیلم فجر را هنرمندان با "کشتارگاه" عباس امینی آغاز کردند؛ فیلم بلندی که به دلالی دلار و اتفاقات اقتصادی روز توجه کرده است، اما روایت‌های اشتباهی، داد منتقدین و برخی از هنرمندان را درآورد. فیلمی که حسن پورشیرازی، مانی حقیقی و باران کوثری در کنار هم ایفای نقش کرده‌اند. ماجرای دیپورت شدن امیر از فرانسه و شریک جرم‌شدن در پرونده پدرش همه حوادث "کشتارگاه" است.

حسین سلطان‌محمدی در نقد خودش به فیلم "کشتارگاه" گفت: پرسش اول من سر "کشتارگاه" این است که چی؟ روایت‌های خوبی از دلار‌ها مطرح نشده و هیچ آدم سالمی در قهرمان‌های فیلم نیست به جز خانواده ابد؛ باقی عوامل به نحوی در خطا قرار دارند. سرتاسر روایت غلط و آخر هم غلط‌ها سعی کردند یک طور غلط‌ها را مغلوط پاک کنند و انتقام بی‌ربطی بود.

قربان محمدپور نویسنده و کارگردان هم فیلم "کشتارگاه" را در گیشه موفق ندانست، اما گفت که این فیلم، فیلم سختی بوده است.

سانس بعدی به "من می‌ترسم" بهنام بهزادی اختصاص پیدا کرد؛ اما از همان لحظات ابتدایی سانس، بیرون آمدن و خالی شدن سالن‌ها گواه بر این نکته بود که هنرمندان خیلی از این فیلم راضی نشدند. کاری که تازه‌ترین تجربه سینمایی بهنام بهزادی است. الناز شاکردوست، امیرجعفری، ستاره پسیانی و مهران احمدی در آن نقش ایفا کرده اند. من می‌ترسم در بخش سودای سیمرغ سی و هشتمین دوره جشنواره فیلم فجر حضور دارد.

شهرام شاه حسینی کارگردان گفت که برای کارگردان این فیلم احترام زیادی قائل است، چون او بی‌حاشیه است و اصلاً اهمیتی ندارد که چه فیلمی ساخته و به چه جایگاهی هم می‌رسد.

خسرو احمدی بازیگر تئاتر، سینما و تلویزیون علاوه بر شوخی‌هایش با فیلم‌ها و دوربین تسنیم به پیچیده‌بودن فیلمسازان جوان و آمدن چهره‌های جدید در بازیگری اشاره کرد و گفت: جوان‌های الان همه پیچیده‌اند و، چون پیچیده‌اند پیچیده می‌سازند.

جمشید محمودی که به همراه برادرش "مردن در آب مطهر" را به جشنواره آورده‌اند در مورد حضور نسل جدید کارگردانی و بازیگری در سینمای ایران صحبت کرد. او گفت: طبیعتاً نسل جدیدی که وارد سینمای ایران می‌شوند نسل نوتری‌اند با سوژه‌ها و فکر‌های جدید؛ دانشی که به روز کرده‌اند. طبیعتاً آن‌ها می‌توانند نگاه متفاوت‌تری به سوژه‌ها، مسائل اجتماعی و قصه‌ها بکنند.

شهرام شاه‌حسینی در بخشی دیگر از افتادن ژانر اجتماعی به فلاکت و بالغ‌نشدن سینمای ایران گفت؛ موجی که هر ساله یا هر دهه و پنج سال یک بار موجی ایجاد می‌شود سینما را به سمتی می‌برد آن کمدی باشد یا اجتماعی؛ به نظرم هنوز سازندگان اثر شامل تهیه‌کنندگان و کارگردان و صاحبان اثر هر روز در گیر و دار این موج‌سواری‌اند و یک مقداری نگران‌کننده است. فیلم کمدی می‌فروشد همه به کمدی روی می‌آورند و فیلم اجتماعی به ژانر فلاکت افتاده و ژانر جدیدی شده و همه این مدلی می‌سازند. به نظرم هنوز سینما بچگی می‌کند و بالغ نشده است.

قربان محمدپور که خودش "سلام بمبئی" را برای جشنواره فجر ساخته بود از جذابیت فیلم‌های کمدی و طنز گفت که کمتر در جشنواره پذیرفته می‌شوند.

امیرمحمد متقیان که قرار است به زودی او و داریوش فرضیایی را با برنامه‌ای جدید در تلویزیون ببینیم، گفت: جای سینمای کودک خالیست، چون که کار سختی ساختنش است و ان‌شاءالله این اتفاق بیفتد و هرکس کار کودک می‌سازد به آن‌ها نگاه کنیم بازیگرانش کودک است، اما فیلم درباره کودک نیست و دغدغه کودکانه ندارد. ان‌شاءالله دغدغه‌های بچه‌ها در سینمای ایران دیده شود.

جمشید محمودی در واکنش به انصراف و تحریم برخی از جشنواره فجر، گفت: به نظرمن همه سینمای ایران جشنواره فجر را متعلق به خودشان می‌دانند یک مقداری در فضای بچه‌های تئاتر بیشتر بود و خیلی آن‌ها آرام شدند و در کنارشان هستیم. خیلی به این مسائل توجه نکنیم و همه دورهمیم و خوشحالیم از این دورهمی.

آخرین ساعت‌های روز سوم جشنواره فیلم فجر در پردیس چارسوی هنرمندان به "شنای پروانه" محمد کارت اختصاص پیدا کرد. فیلم سینمایی "شنای پروانه" را می‌توان غافلگیری جشنواره سی و هشتم فیلم فجر دانست. اولین ساخته بلند سینمایی محمد کارت در جایگاه کارگردان محصولی چشمگیر و خیره‌کننده به دنبال داشته است. فیلمی که نمایش آن در سالن سینما تحسین مخاطبین، اهالی رسانه و منتقدین داشته است.

رسول صدرعاملی نویسنده و کارگردا این بار با تهیه‌کنندگی"شنای پروانه" به جشنواره فیلم فجر آمده؛ در مقابل دوربین تسنیم قرار گرفت و گفت: سینمایی است که به نظرمن فراتر از آن چیزی است که تا الان به عنوان سینما داشتیم.

انسیه شاه‌حسینی نویسنده و کارگردان اعتقاد دارد که "شنای پروانه" به لحاظ سینمای صرف فیلم موفقی بود و سکانس آخر مسائلش حل می‌شود به آن آرامش غذا می‌خورد؛ واقعاً اوج هنرنمایی کارگردان جوان را دیدیم. اما به لحاظ اخلاقی هرچه توجیه کنیم به هیچ‌وجه کار پسندیده‌ای نیست.

مجید یاسر هم مثل خسرو احمدی قدری با جشنواره و فیلم‌هایش شوخی کرد و درباره "شنای پروانه" گفت: نزدیک به این فیلم را زیاد داشتیم حالا نمی‌دانم شاید ذانقه مخاطب می‌طلبد و کارگردان‌ها به این سمت می‌روند؛ در این جشنواره سه چهار فیلم داریم.

محمدرضا مصباح تهیه‌کننده که دو فیلم "پوست" و "سینما شهر قصه" را در جشنواره سی و هشتم فیلم فجر دارد، گفت: من فکر می‌کنم با فاصله گرفتن از ژانر‌های معمول موجود الان در آن غوطه‌ور است و متأسفانه به سمت ورشکستگی می‌رود و باید هرچه زودتر فضا‌های متفاوت را شاهد باشیم. از خدا خواستم و امیدوارم یاری‌گر من در این مسیر باشد در مسیر هنر و ساخت آثار سینمایی دغدغه‌مند حرکت کنم و آن اتفاق برای من نیفتد در تنگنایی قرار بگیرم که فقط و فقط به گیشه فکر کنم.

مجید یاسر از سینماگر‌ها خواست فیلمی مثل "مادر" علی حاتمی بسازند که واقعاً از این دست کار‌ها جایش در سینمای ایران خالیست.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

نیازمندیها

تازه های سایت