خبرگزاری تسنیم: امروز نهم مردادماه سال 98 و براساس مناسبتهای تقویمی روز صداوسیماست. صداوسیمایی که بعد از چهل سال انقلاب اسلامی به موقعیتها، پیشرفتها و جایگاههای بلندی در عرصه رسانه دست یافته است. البته نقدهایی هم به سبک و سیاق مدیریتی و رفتارِ در برنامهسازی و سریالسازی رسانهملی وجود دارد اما امروز صداوسیما صاحب قله پیشرفت در عرصه رسانهای است. یکی از شبکههای تلویزیونی زمانِ پهلوی به نام آمریکا بود پیش از انقلاب اسلامی، کشور هیچگونه الگوی ملی و بومی برای اداره رادیو و تلویزیون نداشت و رادیو و تلویزیون مقلد محض رویکردها و شیوههای رسانهای آمریکا بود. اما پس از پیروزی انقلاب اسلامی، امام خمینی(ره) با طرح نظریه رادیو و تلویزیون دانشگاه عمومی است انقلاب بزرگی در عرصه نظریهپردازی و الگودهی رادیو و تلویزیون در دنیا ایجاد کرد. پیش از انقلاب اسلامی رادیو و تلویزیون صرفاً به عنوان ابزار تفریح و سرگرمی و انتشار اخبار مطرح بوده اما انقلاب اسلامی توقع جدیدی از رسانه را به کار ویژههای رسانه اضافه کرد و آن تعالی اخلاقی و علمی جامعه است. پیش از انقلاب اسلامی به جهت بیگانگی تلویزیون با فرهنگ
ملی و مذهبی مردم ایران، اکثریت مردم با تلویزیون قهر بودند. ارتباط عموم مردم با تلویزیون از زمان پخش مستقیم صحنه ورود امام(ره) به ایران در دوازدهم بهمن سال 57 آغاز شد و ظرف مدت کوتاه تعداد تلویزیونهای مردم از 500 دستگاه به میلیونها دستگاه رسید. رادیو و تلویزیون امروز قدرتِ نقد دارد قبل از پیروزی انقلاب اسلامی 93 درصد برنامههای تلویزیون غیرتولیدی و وارداتی بوده است و بعد از انقلاب بیش از 80 درصد تولیدی است. رادیو و تلویزیون قبل از انقلاب مطلقاً اجازه نقد، انتشار نظرات انتقادی مسائل نظام بینالمللی و مشکلات حاکمیتی داخلی را نداشت. رادیو و تلویزیون قبل از انقلاب به شدت تهرانزده، پایتختگرا و مرکز گرا بود و تصویری از مسائل و مشکلات اقتصادی نقاط کشور در تلویزیون به اصطلاح ملی به نمایش گذاشته میشد. تلاش اصلی رادیو و تلویزیون در گذشته تسلیم کردن مردم در برابر سلطه غرب و دور کردن آنها از فرهنگ ملی و مذهبی با ارائه تصاویر جذاب و شیک، مخاطبپسند از دنیای غرب و تصاویر سیاه و کسلکننده از حوزههای ملی بود. بسیاری از پدیدههای آئینی، مذهبی و سنتهای ملی تودههای مردم قبل از انقلاب هیچ بازیابی
در رادیو و تلویزیون ملی ایران نداشت. در تلویزیون قبل از انقلاب معرفی دانشمندان و شخصیتهای برجسته علمی و دینی به دلیل تمرکز دربار و خانواده شاه وجود نداشته است. کارکرد تلویزیونِ پهلوی، تحقیر تولیدملی بود قبل از انقلاب مردم اعتمادی به اخبار و گزارههای القائی رادیو و تلویزیون نداشتند، اما در حال حاضر بیش از 70 درصد مردم، رادیو و تلویزیون را به عنوان منبع خبر قبول دارند. با ظهور انقلاب اسلامی رادیو و تلویزیون از یک رسانه مقلد، دنبالهرو به یک رسانه پیشتاز تبدیل شد. پیش از پیروزی انقلاب اسلامی، رسانههای ایران محدود و بخشی از جامعه ایرانی بودند ولی امروز رادیو و تلویزیون ایران مرجعیت جهانی دارد. کارکرد تلویزیون قبل از انقلاب اسلامی القاء خودباختگی، عقبماندگی، غربشیفتگی، ترویج کالاهای خارجی و تحقیر تولید ملی بود ولی بعد از انقلاب اسلامی روحیه خودباوری و پیشرفت بر رویکردهای رادیو تلویزیون، حاکم شد. دستاوردهای حوزه سیما پیش از انقلاب تلویزیون هر هفته حدود 30 ساعت فیلم پخش میکرد که 90 درصد آن خارجی بود ولی در عصر امروز در هفته بیش از 1000 ساعت فیلم و سریال ایرانی پخش میشود.
رویکرد صداوسیما قبل از انقلاب اسلامی به سبک زندگی غربی و تضعیف جایگاه زن، خانواده و گسترش فحشاء پیش میرفت؛ ولی در حال حاضر با تولید بیش از 11000 برنامه خانوادهمحور در سال، تلاش میشود نقش و جایگاه ویژه خانواده در فرهنگ اسلامی- ایرانی معرفی شود. قبل از انقلاب اسلامی موضوع سلامت در دستور کار رادیو و تلویزیون نبود ولی هماکنون با تولید بیش از 10500 برنامه سلامتمحور در سال صداوسیما نقش مهمی در ارتقاء سلامت ایفا کرده است. توسعه جهشی ورزش و فراگیرشدن بسیاری از رشتههای ورزشی بعد از انقلاب مدیون نقش موثر رادیو و تلویزیون در امر ورزش و تولید سالانه بیش از 10000 برنامه ورزشی و راهاندازی شبکه تخصصی 24 ساعته ورزش میباشد. قابلیت تلویزیون ایران به ساخت تولیدات داستانی و مستند فاخر در ابعاد جهانی مدیون پیروزی انقلاب و حاکمیت اسلامی است که آن را میشود در ساخت 600 مستند بلند و دهها سریال فاخر تاریخی اثبات کرد. پیش از انقلاب اسلامی، تلویزیون در رده سنی کودک و نوجوان تولیدی نداشت و مصرفکننده برنامههای خارجی بود اما اینک با تولید سالانه بیش از 11000 ساعت برنامه کودک و نوجوان و بیش از 1000 ساعت پویانمایی و
راهاندازی شبکه پویا غنیترین برنامههای سالم و رشددهنده کودکان را عرضه کند. تعطیلشدن پایتخت بیشتر کشورهای اسلامی در زمان پخش سریالهای دینی تلویزیون و کسب سالانه بیش از 20 جایزه جهانی در این عرصه نشاندهنده کیفیت تولیدات در این حوزه است. نقشآفرینی بینظیر رادیو و تلویزیون در ایجاد آرامش، آگاهیبخشی همگانی بههنگام، مدیریت افکار عمومی و حفظ وحدتملی در بحرانها و فتنههای پیچیده مانند فتنه 78 و 88 بیانگر کارآمدی و اعتماد عمیق مردم به رسانهملی است. صداوسیما با تولیدات تلویزیونی وزین و اخلاقی و تربیت نیروهای انسانی متعهد، جمع بین هنر روزآمد و دینمداری که قبل از انقلاب هیچ تصوری از آن نبود عینیت بخشید. صداوسیما زمینه طرح محتواهای عمیق فلسفی، فکری و انتقال معارف حوزوی و دانشگاهی به تودههای مردم فراهم کرده و منبرهایی با مخاطب میلیونی در جهت پاسخ به سوالات و شبهات در تدارک دیده است. دستاوردهای حوزه صدا تعداد شبکههای رادیویی قبل از انقلاب بسیار محدود بوده ولی هماکنون 71 شبکه رادیویی به صورت آنالوگ و دیجیتال بیش از 520 ساعت برنامه در روز با موضوعات و زبانهای مختلف برای مخاطبان داخلی و
خارجی تولید و پخش میکند. غلبه فرهنگ غرب در رادیو موسیقی مبتذل را در بالاترین جایگاه برنامههای آن قرار داده بود امروز نه تنها اکثر این برنامههای بیارزش حذف شده بلکه تولید 50 هزار قطعه موسیقی با موضوعات ملیمذهبی و محلی توانسته است فرهنگ اصیل اسلامی- ایرانی را در قالب هنر موسیقی برای مخاطبین ایرانی و خارجی ارائه دهد. پرداخت جدی همزمان رادیو به شعر و ادبیات فارسی و به لهجهها و گویشهای محلی اصالت فرهنگ ایرانی را در امواج بیسابقه تهاجم فرهنگی غرب حفظ کرده است. تولیدات رادیویی مبتنی بر روانشناسی مخاطبین و با نگاه تخصصی تفاوت برنامههای صبحگاهی، ظهرگاهی، شامگاهی موجب شده که با وجود تنوع زیاد رسانهای جذاب روزآمد رادیو کماکان مخاطبان خود را داشته باشد. دستاوردهای آموزشی و پژوهشی صداوسیما جزو معدود سازمانهای رسانهای در دنیاست که نیروهای مورد نیاز خود را در دانشگاه تخصصی خود آموزش میدهد. پژوهشهای انجام شده در مرکز پژوهش و سنجش افکار صداوسیما، منبع مهمی برای سیاستگذاران، برنامهریزان و برنامهسازان و همچنین استادان، دانشجویان، پژوهشگران و دیگر کارشناسان حوزه ارتباطات و رسانه به شمار
میروند و نتایج این پژوهشها هم در حوزههای کاربردی و هم در گستره نظری و تولید دانش بومی، حائز اهمیت است. نتایج ارائه شده توسط مرکز افکارسنجی و نظرسنجی صداوسیما از نظر دقت و کیفیت، رتبه برتر در میان مراکز مشابه کشور را داراست. مدل تولید رسانهای متناسب با سبک زندگی اسلامی به صورت علمی و کاربردی جهت استفاده تولیدکنندگان و تهیهکنندگان تدوین شده و مورد استفاده قرار میگیرد که این موضوع در تولیدات کشوری، منطقهای و مسلمانان مرجعیت یافته است. بلوغ و پختگی صداوسیما به شکلی است که فرآیند علمی- مهندسی مدیریت پیام را به شکل بومی انجام دهد و طرحهای خود را متناسب با شرایط و نیازهای کشور به شکل مستقل پیادهسازی کند. با پیروزی انقلاب اسلامی 15 مرکز رادیویی و تلویزیونی استانی که صرفاً انتشار تولیدات تهران را برعهده داشتند به 34 شبکه رادیویی و 34 شبکه تلویزیونی با هویت مستقل با قابلیت تولید و نشر متناسب با نیازهای محلی توسعه یافتهاند. استقلال صداوسیمای استانها و تولید برنامههای محلی با بهرهگیری از فرهنگ بومی هر منطقه نقش زیادی در حفظ زیباییها و جذابیتها فرهنگ متنوع قومی و مجلی داشته و از تاراج رفتن ثروت فرهنگی
ملت و فراموش شدن سنتها، گویشها و نواهای محلی و بومی جلوگیری کرده است. قبل از انقلاب تولیدات تلویزیونی داخلی فقط در مرکز کشور و در تهران صورت میپذیرفت و استانها نقشی در تولیدات داخلی نداشتند ولی هماکنون با بسترسازی مناسب از ظرفیتها و استعدادهای ارزشمند استانها نه تنها در تولید برنامههای محلی خودکفا هستند بلکه بسیاری از تولیدات استانی قابلیت پخش در شبکههای ملی را دارند. دستاوردهای فنی و زیرساخت با وجود شدیدترین تحریمهای علمی و فنی علیه صداوسیما نه تنها در طول 40 سال حتی یک دقیقه با اختلال مواجه نبوده بلکه در تولیدات تمام تجهیزات فنی عمده مورد نیاز صداوسیما به خودکفایی رسیدهایم و کیفیترین محصولات فنی با قابلیت صادرات را تولید میکنیم. سیستم تولید و پخش صداوسیما به پیشرفتهترین روش فناوری موجود در جهان(MPEG4) ارتقاء یافته است و از لحاظ فناوری دیجیتال جزو پیشرفتهترین کشورهای منطقه هستیم. آخرین فناوری انتشار(IPTV) با همت متخصصان داخلی راهاندازی شده و با سرعت در حال تأمین نیازهای رسانهای کشور در این زمینه است. پوشش دریافت صوت و تصویر شبکه صداوسیما در مناطق مسکونی کشور از 30 درصد
در سال 1357 در حال حاضر به حدود 100 درصد افزایش یافته است. پوشش 100 درصدی سامانه فرستندههای تلویزیونی دیجیتال صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران در منطقه بینظیر است. راهاندازی و مدیریت و نگهداری و تعمیرات بیش از 530 پایگاه انتشار صوت و تصویر با توان داخلی در صعبالعبورترین نقاط ارتفاعی کشور یک توانایی بینظیر فنی در سراسر منطقه است. صداوسیما با توجه به فناوری و کیفیت تصویری از بهترین تجهیزات با کیفیتهای بالا و بهترین استودیوها برای ضبط برنامههای زنده و آرشیوی بهره میبرد که اکثر این تجهیزات تولید بومی بوده است. دستاوردهای شبکههای برونمرزی تأسیس 12 شبکه تلویزیونی و 8 شبکه رادیویی برونمرزی و جذب قریب به 500 میلیون مخاطب از شاهکارهای رسانهای بعد از انقلاب است. تولید سالانه قریب به 70 هزار ساعت برنامه با زبانهای مختلف رایج جهان و جذب صدها میلیون مخاطب در بازار داغ رقابت رسانهای دنیا از افتخارات صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران است. وحشت نظام رسانهای صهیونیسم بینالملل و عکسالعملهای خشن و ضدجریان آزاد اطلاعات از سوی آنها و حذف مکرر تلویزیونهای جمهوری اسلامی از ماهوارههای "هاتبرد" و
"یاهست" نشاندهنده تأثیرگذاری و عمق نفوذ این رسانهها در افکار عمومی جهان است. پیش از انقلاب، خبرنگاران صداوسیما هیچ حضوری در صحنه حوادث مهم جهانی نداشتند و ناچار به استفاده از منابع غربی بودند ولی امروزه صداوسیما با 310 خبرنگار قابلیت پوشش مستقل مهمترین خبرهای روز دنیا را دارد. صداوسیما قبل از انقلاب در کشورهای دیگر دفتری نداشته ولی در حال حاضر با استفاده از ظرفیت 38 دفتر در خارج از ایران اسلامی، برنامههای پرمحتوایی قابل رقابت با پرآوازهترین رسانههای دنیا و با ساختارهای متفاوت، تولید و پخش میکند. صفآرایی جبهه بزرگ رسانههای انقلابی جهان اسلام که امپراطوری رسانهای صهیونیسم را به چالش و استیصال کشیده و قطب رسانهای جدیدی را به جهان معرفی کرده محصول الگوسازی موفق صداوسیمای جمهوری اسلامی است. ایجاد نزدیک به 300 شبکه رسانهای فارسیزبان و گویشهای ایرانی علیه انقلاب اسلامی برای خنثیسازی صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران که علیه هیچ کشور دیگری سابقه ندارد بیانگر تأثیرگذاری جدی رسانهملی در ترویج فرهنگ انقلاب است. با اینکه قبل از انقلاب تولیدات صداوسیما برای مخاطبین خارج از ایران وجود نداشته؛ ولی هماکنون
به کوشش گروههای تخصصی حجم انبوهی از فیلمها و سریالهای ایرانی پرمخاطب داخلی را با ترجمه، دوبله و آمادهسازی برای سایر ملتها در کشورهای مختلف ساماندهی و پخش میشود. صداوسیما با پشتیبانی و آموزش شبکههای مستقل و کشورهای اسلامی توانسته است جبههای در مقابل فعالیت رسانهای نظام سلطه ایجاد کند. افزایش ضریب نفوذ صداوسیما در منطقه و فرامنطقهای باعث شده است گفتمان انقلاب اسلامی در تمام قارهها دیده و شنیده شود. با توجه به هجمه بینظیر فرهنگی، رسانهای و ماهوارهای بر روی یک کشور، صداوسیما توانسته است در یک نبرد نابرابر سختافزاری و نرمافزاری رسانهای، بخش قابل توجهی از آنان را خنثی کند. این گزارش صرفاً به فعالیتهایی که صداوسیما بعد از انقلاب اسلامی داشته و یک مقایسهای با پیش از انقلاب، میپردازد که پیشرفتهای کمّی و کیفی به واسطه تولد انقلاب اسلامی در ایران بوجود آمد. اما این که رسانه ملی تا چه میزان با تاسی از نگاه اندیشمندانه حضرت امام(ره) و مقام معظم رهبری در مسیر رسانهای در تراز انقلاب اسلامی حرکت میکند، نکته قابل تاملی است که مسئولان این رسانه باید به آن توجه کنند و گامهای جدیتری در این عرصه
برداشته شود تا به این نقطه عطف دست یابد. این بررسی آماری و پژوهشی فعالیتهای صداوسیما در عرصههای مختلف مقدمهای است بر گفتگوهایی که با تلاشگران عرصه حوزه صدا و سیما گرفته شده به زودی در خبرگزاری تسنیم منتشر خواهد شد تا هم بهترینهای این عرصه یک بار مرور میشوند و راهکارهای جدیدی را عنوان میکنند تا در پیشبرد اهداف رسانهملی بتواند راهگشا باشد. روایت اصغر پورمحمدی از بازدید رهبر انقلاب نهم مردادماه سال 75 رهبر معظم انقلاب از سازمان صداوسیما بازدید کردند و از نزدیک با مدیران، کارکنان و برنامهسازان دیدار کردند. نهم مرداد روزی است که بیشتر کارمندان و مدیران صداوسیما آن را به خاطر دارند و با یک مراسم درون سازمانی بزرگداشت آن را برگزار میکنند. در نهم مرداد ماه سال 1375 رهبر انقلاب در یک برنامه حدودا 14 ساعته از بخشهای مختلف سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران، استودیوهای ضبط و پخش و دیگر قسمت های این سازمان بازدید و با کارکنان، عوامل و برنامه سازان گفتگو کردند. این بازدید باعث شد تا این روز در این سازمان روز صدا و سیما نام بگیرد اما شاید این سوال پیش بیاید که آیا این روز بهانه ای خواهد بود
که بتوان بعضی از فعالیتها و برنامهها را دوباره مرور کرد و اهداف و افق پیش رو را به نوعی بررسی کرد؟ در این بازدید علی لاریجانی رئیس وقت سازمان صداوسیما، رهبر معظم انقلاب اسلامی را همراهی میکرد و طی آن مسؤولان و مدیران واحدها و استودیوهای مورد بازدید از روند فعالیتهای جاری در هر بخش گزارشی را به استحضار معظمله رساندند. رهبر انقلاب در پایان دیدار یک روزه خود از بخشهای مختلف سازمان صداوسیما، در اجتماع مدیران و مجموعه دست اندرکاران این سازمان حضور یافتند و در مورد بهبود هرچه بیشتر برنامهها و کیفیت کارهای تولیدی آن رهنمودهایی را ارائه فرمودند. علی اصغر پورمحمدی چندی است بازنشسته شده و این روزها مشاور سیدمرتضی میرباقری معاون سیماست. او درباره روزِ بازدید رهبر انقلاب که خودش مدیر گروه اجتماعی شبکههای یک و سه سیما بود به خبرنگار خبرگزاری تسنیم، گفت: دیدار مهمی بود. فکر میکنم آن روز رهبر انقلاب از درب چمران وارد سازمان صداوسیما شدند. یک دیدار طولانی، جذاب و بسیار تخصصی که همه تلویزیونیها را خوشحال کرد. وی با اشاره به بازدید مقام معظم رهبری از استودیوها و لوکیشنهای برنامهسازی تأکید کرد: رهبری علاوه بر
بازدید از قسمتها و بخشهای مختلف سازمان صداوسیما، به استودیوها و لوکیشنهای برنامهسازی خصوصاً برنامههای کودک رفتند و در هر دیداری هم نکات تخصصی را میفرمودند. این دیدار از صبح زود آغاز و تا بعدازظهر به طول انجامید. آن زمان من مدیر گروه اجتماعی شبکههای یک و سه سیما بودم و علی لاریجانی هم ریاست رسانهملی را برعهده داشت. پورمحمدی تخصص رهبری در رسانه و هنر را بینظیر دانست و افزود: بدون شک رهبر انقلاب در میان مسئولین نظام در تاریخ انقلاب اسلامی کارشناس بینظیری در عرصه رسانه و هنر هستند. ایشان واقف به تأثیرات رسانه و هنر در سطوح مختلف هستند، زیرا قبلِ انقلاب در زمینههای علوم اسلامی، قرآن، نهجالبلاغه، تاریخ اسلام و علاوه بر علوم دینی و اسلامی بر ادبیات فارسی و ادبیات عرب مسلط بودند. در زمینه فرهنگ و هنر خصوصاً رمان اشراف مناسبی داشتند. به طوریکه تمام رمانهای داخلی و خارجی را مطالعه کردند. آنقدر به سرعت و جزئی میخوانند که هر رمان و کتابی را آنقدر زیبا و موثر تحلیل و نقد میکنند هر فردی علاقهمند مطالعه میشود. داستانهایی را که از حضرت آقا گرفتم و خواندم وی به روایتی از دوران دانشجویی
در مشهد و داستانهایی که رهبری برای مطالعه پیشنهاد میکنند اشاره کرد و گفت: اوایل دوران دانشجوییام در مشهد، رهبری چند داستان از کتابخانه منزلشان به من دادند. یکی داستان «شهر طلا»، «سرب» و یک داستان دیگر که چاپ کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان بود را خواندم. بعداً ایشان از من پرسیدند منظور از برخی واژگان، شخصیتهای داستانی و ویژگیها و شاخصههای آن کتابها چه بود من نتوانستم در قامت یک تحلیلگر توضیحاتی را ارائه بدهم. آن موقع 18، 19 ساله بودم و بعداً ایشان برای من طوری تحلیل کردند که به رمز و رازهای داستانها پی بردم. آنقدر نمادها و ویژگیهای شخصیتهای داستانی را به خوبی تبیین کردند که به مراتب جذابیت آن داستانها را برای من که یک بار مطالعه کرده بودم بالاتر برد. دیدار رهبری با هنرمندان و کارکنان رادیو نمایش پورمحمدی در ادامه با اشاره به دیدار رهبر انقلاب با هنرمندان رادیو نمایش در سال 70 افزود: همچنین رهبری معظم انقلاب با هنرمندان و کارکنان رادیو نمایش در سال 70 دیداری داشتند که آن زمان جعفریجلوه مدیر واحد نمایش بود. او توضیح میداد که در واحد نمایش به طور گروهی رمانخوانی و نقد و
بررسی دارند تا سطح دانش هنری را بالا ببرد. سوال و جوابهایی بین گروه و حضرت آقا رد و بدل شد که برای همگان ثابت شد سطح دانش هنری، فرهنگی، قدرت تحلیل، نقد و بررسی و اشراف مقام معظم رهبری از همه آنها بیشتر است. توقعات و مطالبات رهبری از تلویزیونیها قائممقام سابق سیما و مدیر سابق شبکه سه در خصوص توقعات رهبر انقلاب از تلویزیونیها به خبرنگار خبرگزاری تسنیم، گفت: رهبری از اول انقلاب تا الان، توقعات و انتظارات بالایی از تلویزیونیها داشتهاند و دارند. چون هنوز آن توقعات و مطالبات برآورده نشده است. ایشان همیشه در برخی از مسائل گلایه هم داشتند و چند بار هم به خود بنده و به بعضی از مدیران گفتند در تعمیقبخشی مفاهیم دینی و انقلابی همیشه کوتاهی کردید. باید شما دین و انقلاب، ارزشها و اخلاق و صفات عالیه انسانی، درستی، راستی و همه ارزشها را با هنرمندی در تلویزیون بیان کنید. شما در این کار ضعف عمده دارید. ماجرای مطالعه یک سریال سه هزار صفحهای توسط رهبری وی خاطرنشان کرد: رهبر انقلاب در کنار این انتقادات و گلایهها، همیشه هنرمندان را تشویق میکردند. یادم است یک سریال طولانی سه هزار
صفحهای را ایشان زحمت کشیدند و مطالعه کردند. آنقدر برایشان جذاب بود حتی انتقاد کردند چرا قبل از تبدیل به سریال، رمان نشده است. نویسنده را دوست داشتند از نزدیک ببینند و قرارِ 10 دقیقهای ملاقات به یک ساعت و ربع کشیده شد. صداوسیمای امروز چگونه توقعات رهبر انقلاب را برآورده کند؟ پورمحمدی درباره صداوسیمای امروز که توقعات و مطالبات رهبر انقلاب را چگونه محقق کند، تصریح کرد: توقعات و مطالبات مقام معظم رهبری از تلویزیونیها همیشه زیاد بوده و حتی در ابلاغ احکام رئیس سازمان صداوسیما هم به هنگام اعلام سیاستها و وظایف این دغدغهها و انتظارات مشهود است. در حکم رئیس جدید سازمان صداوسیما که زحمات زیادی هم میکشند هم به اجرای احکام و وظایف رئیس قبلی سازمان اشاره شده است. وی افزود: تلویزیون باید ارزیابی کند و آسیبشناسی داشته باشد. به دنبال پرداختن به نقاط ضعف و تحکیم مواضع قدرت خودش باشد. دنبال راهکارهای عملی درست و دقیق برود؛ افرادی که میخواهند این طور در میدان عملیاتی حاضر باشند باید با اعتقاد و ابتکار عمل وارد شوند. یعنی در قدم اول خود ما به آن دستور، مبانی و اصولی که ابلاغ شده اعتقاد داشته باشیم
حتماً عمل و اجرای دقیق، مطلوب و موثری خواهد داشت. چرا پدیده شاندیز را به گردن تلویزیون میاندازند؟ قائممقام سابق سیما در خصوص ماجرای آگهیهای بازرگانی و پدیده شاندیز تأکید کرد: آگهیهای بازرگانی خصوصاً موارد مربوط به پدیده شاندیز با مجوزهای لازم روی آنتن میروند. البته در برخی اوقات هم مجوزها اشکال داشته را نمیتوان گردن تلویزیون انداخت. صداوسیما هم باید دقیقتر در این مسیر قدم بردارد و از تحقیق و بررسی جزئی دریغ نکند. در ماجرای پدیده شاندیز مجوزهای لازم را تلویزیون درخواست کرد و به آن مجوزها را ارائه دادند حالا این مجوزها اشکال داشته نمیتوان تلویزیون را گناهکار دانست. بودجه کافی به صداوسیما نمیدهند وی با اشاره به اینکه دولت بودجه کافی و لازم در اختیار صداوسیما قرار بدهد آنقدر تلویزیون گرفتار حامی مالی نمیشود، افزود: بودجه کافی از طرف دولت به صداوسیما اختصاص پیدا نمیکند این خودش پاشنه آشیلی شده که تلویزیون گرفتار پخش بیش از حد آگهیهای بازرگانی شود و به حامیان مالی اتکا پیدا کند. برنامهسازی و سریالسازی هزینههای زیادی دارد که اتکای بیش از حد به آگهیها و حامیان
مالی برای رسانهملی ما سهم مهلک است. پورمحمدی با اشاره به اینکه اداره هنرمندان همچون ورزشکاران کار سخت و پیچیدهای است، خاطرنشان کرد: ارتباط با چهرهها و هنرمندان کار پیچیده و دشواری است. همه آن با پول برقرار نمیشود و به چندین معیار و سبک و شیوه برمیگردد. البته الان بسیار دشوارتر شده و کار در تلویزیون پیچیده است. باید مسئولین رسانه در سطح کلان بررسی کنند که چگونه باید با چهرهها و هنرمندان مواجه شویم. باید در دستورالعملها قرار بگیرد؛ ناگفته نماند که در برخی اوقات هم ناپختگیها، بیتدبیریها و بیتجربگیهایی را شاهد بودهایم. در میدان رقابتی نامتقارن و نامتوازن گرفتار شدهایم او درباره صحبت با هنرمندان فاصله گرفته از تلویزیون گفت: با هنرمندان فاصله گرفته از تلویزیون صحبتهایی داشتهایم. متأسفانه بخش خصوصی و رقیبهای تلویزیون از هر راهی استفاده میکنند. پولهای هنگفت و معیارها و چارچوبهای دیگری که خیلی راحتتر برخی از هنرمندان تلویزیونی را هم به سمت خودشان میکشانند. ما در این میدان رقابتی نامتقارن و نامتوازن گرفتار شدهایم.
دیدگاه تان را بنویسید