جنجال بر سر جایزه‌ای که داده نشده است

کد خبر: 913268

نخستین جشنواره تئاتر اکبر رادی در بخش نمایشنامه‌نویسی بدون اهدای جایزه‌ای در حالی به کار خود پایان داده است که منجر به اعتراض برخی نمایشنامه‌نویسان شده است.

جنجال بر سر جایزه‌ای که داده نشده است

خبرگزاری تسنیم: شنبه ۲۲ دی‌ماه، در اختتامیه عدم اهدای جایزه به شرکت‌کنندگان حواشی به همراه داشته است. این حواشی از زمانی آغاز می‌شود که حمیدرضا نعیمی پس از قرائت بیانیه هیئت داوران متشکل آرش عباسی، جمشید خانیان و شخص نعیمی اعلام می‌کند که در این بخش هیچ اثری برگزیده، تقدیر شده و نامزد نیست.

در این بخش تنها هیئت داوران بخش نمایشنامه‌نویسی بر اساس توافق آرای خود، صرفاً نام هفت نمایشنامه را به شرح ذیل نام می‌برد: ۱-پلی فونی نوشته ارژنگ طالبی‌نژاد ۲-زائر افسون‌شده نوشته شهرام احمدزاده ۳-بوی چوب بلوط کهنه نوشته شیرین بدرلو ۴-من؛ خودم نوشته اصغر نوری ۵-هیله نوشته محسن عظیمی ۶-اهل النار نوشته امیر حسین طاهری ۷-آشپزخانه نوشته محمدرضا رادمند

برخی این رویه را خبر مرگ نمایشنامه نویسی در ایران را توصیف می‌کنند. آنان بر این باورند که هیئت داوران شایستگی داوری این آثار را ندارند و اساساً نوشتار آنان هیچ رنگ و بویی از نوشتار رادی نبرده است که بتوان آن را براساس نوشتار اکبر رادی قیاس کرد.

در آن سو، اما آرش عباسی به خبرنگار مهر گفته است: «ما ۲۷۸ نمایشنامه را خواندیم و با حمیدرضا نعیمی و جمشید خانیان ساعت‌ها بحث کردیم و به این نتیجه رسیدیم هیچکدام از آثار رسیده در شأن نام اکبر رادی نیستند. اگر قرار است نمایشنامه‌ای نشان اکبر رادی را دریافت کند باید اثری باشد که سال‌ها در ادبیات نمایشی ایران ماندگار شود؛ ولی هیچکدام از آثار رسیده به جشنواره چنین ویژگی را نداشتند.»

او گفته داوران حتی روی یک اثر هم اتفاق نظر نداشته است. در آن سو، اما منتقدان می‌گویند این افراد که همه نمایشنامه‌نویسان شناخته شده‌ای هستند اثری در خور نام رادی ننوشته‌اند.

سال گذشته نیز شکل داوری آثار تئاتر فجر نیز با انتقاداتی روبه‌رو شد. این انتقادات به جشنواره فجر امسال نیز کشیده شده است و این بار داوران به گلایه از آثار ارسالی پرداخته‌اند.

برخی منتقدان بر این باورند که شکل داوری نمایشنامه‌ها در ایران برخلاف جریان جهانی است و اساس اشتباه است.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

نیازمندیها

تازه های سایت