درخواست ثریا قاسمی از سرمایه‌داران سینما

کد خبر: 865924

ثریا قاسمی بازیگر باسابقه سینما که با فیلم «دوچ» در جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانان حضور دارد از سرمایه‌داران سینما خواست حامی فیلم‌های بی‌تکلف سینماگران جوان باشند.

درخواست ثریا قاسمی از سرمایه‌داران سینما

خبرگزاری مهر: در راستای برنامه‌های سی و یکمین جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانان نشست نقد و بررسی فیلم سینمایی «دوچ» به کارگردانی امیر مشهدی‌عباس پیش از ظهر امروز شنبه ۱۰ شهریورماه با حضور عوامل فیلم در سینما چهارباغ اصفهان برگزار شد.

ثریا قاسمی بازیگر این فیلم سینمایی در ابتدای نشست خطاب به مخاطبان کودک و نوجوان فیلم گفت‌: من امروز برای شما فیلم نیاورده‌ام بلکه قصه آورده ام مثل مادربزرگ‌هایی که همیشه قصه‌های شیرین می‌گویند. «دوچ» هم قصه‌ای است که به کمک یک گروه جوان کاربلد به تصویر درآمده‌است. اینجا هستم به جهت حمایت از فیلمی که آن را دوست دارم و کار کردن و حضور در آن برایم لذتبخش بود.

وی ادامه داد: این فیلم، فیلمی بدون تکلف است که با سادگی هرچه تمام‌تر ساخته شده؛ فیلمی که بدون پرخاش و بدآموزی‌های متداول سینمای امروز است. این فیلم قصه یک زندگی است با تمام شادی‌ها و غم‌ها.

خدایار قاقانی منتقد سینما که مدیریت نشست را برعهده داشت به حمایت مالی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان از فیلم «دوچ» اشاره کرد که مشهدی‌عباس در مقام کارگردان «دوچ» در این‌باره گفت: شاید حضور کانون کم رنگ شده باشد، اما همچنان تولیداتی دارند. درباره این فیلم هم کانون ابتدا با سوژه دوچرخه در محور داستان موافق نبود، اما واقعا موضوع فیلم من دوچرخه نیست بلکه بیشتر انسانیت است.

مشهدی‌عباس ادامه داد: دو فیلم «دوچ» و «ضربه فنی» امسال با حمایت مشترک کانون پرورش فکری و بنیاد فارابی به جشنواره رسیدند.

ثریا قاسمی در بخش دیگری از این نشست درباره لزوم حمایت از سینماگران جوان گفت: ان شاالله صدای من به گوش همه کسانی که سرمایه‌ای دارند و امکان حمایت از فیلم‌های سینمای کودک را دارند برسد تا از آن‌ها بخواهم از فیلم‌های ساده و بی‌تکلف مانند «دوچ» حمایت کنند. خواهش می‌کنم از این گروه‌های جوان و این جنس سینما حمایت کنید.

در بخش دیگری از نشست فیلم «دوچ» مشهدی‌عباس کارگردان جوان فیلم در پاسخ به انتقاد از آرزوی کاراکتر اصلی فیلمش برای خرید یک دوچرخه و بی‌تناسب بودن این آرزو با فضای ذهنی نوجوانان امروز گفت: یکی از مشکلات امروز سینمای ما این است که دغدغه فیلم‌های ما دغدغه واقعی یک بچه روستایی نیست. اینکه می‌پرسید چرا دوچرخه، باید با صراحت بگویم بله هنوز این دغدغه در روستا‌های ما وجود دارد. ما سعی کردیم دغدغه واقعی یک کودک روستایی را به تصویر درآوریم و اگر اینگونه احساس نمی‌شود حاصل نقص کار ما است.

اشاره یکی از خبرنگاران به شباهت برخی فضا‌ها و خرده‌داستان‌های فیلم «دوچ» با فیلم «باشو غریبه کوچک» بخش دیگری از نشست را به خود اختصاص داد. در این بخش و در پاسخ به اینکه چرا فیلمساز اشاره‌ای به اقتباس از سینمای بهرام بیضایی نکرده است، ابتدا ثریا قاسمی در جمله‌ای کوتاه گفت: ما نگفته هم مدیون بیضایی و باشو هستیم.

در ادامه امیر مشهدی‌عباس تاکید کرد: واقعا با ذهنیت اقتباس از اثر خاصی این داستان را ننوشتم،، اما حتماً در ناخودآگاه همه ما رد و نشانی از کارنامه بهرام بیضایی و آثارش وجود دارد. نه فقط فیلم من و سینما، که اساسا تمام آثار دراماتیک ایرانی اعم از فیلم و نمایش مدیون زحمات و میراث بهرام بیضایی است و این قابل کتمان نیست.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

نیازمندیها

تازه های سایت