مهر: حسن وارسته نویسنده سریالهای طنز تلویزیونی با اشاره به برنامه «خندوانه» و استندآپهای «خنداننده شو» که از شبکه نسیم روی آنتن میرود، بیان کرد: برخی از این استندآپها تبدیل به خاطره گویی صرف شده است و چیزی از کمدی و طنز در آنها وجود ندارد. وی با اشاره به هدف خنداندن در این استندآپها اظهار کرد: در برخی از شوخیهای «خنداننده شو» به شکل غیرمستقیم به فضای اروتیک اشاره میشود درحالیکه به هر قیمتی خنداندن درست نیست. اگر قرار بود کمدیها به این شکل باشد ما هم میتوانیم در سریالهای نمایشی سراغ چنین رویکردی برویم و به راحتی مردم را بخندانیم، اما این کار درست نیست. استفاده از شوخیهایی که در دورهمیهای زنانه و مردانه هم مناسب نیست نویسنده فصل دوم، سوم و چهارم «پایتخت» اظهار کرد: ما نوعی هنجارهای عرفی و شرعی داریم که این هنجارها اجازه نمیدهد به هر قیمت به سمت خنداندن مخاطب برویم، اما گاهی در شوخیهای نوجوانان و جوانانی که برای استعدادیابی در زمینه استندآپ کمدی به «خندوانه» میآیند، میبینیم از لطیفهها و کنایههایی استفاده میشود که در خلوت زنانه و مردانه هم کاربردشان مناسب نیست. وی با اشاره به شوخیهای
این برنامه یادآور شد: ابتذال یعنی «بیش از اندازه» و از بذل میآید و در «خندوانه» روی بعضی نکات تاکید «بیش از اندازه» میشود که همین تاکید مخاطب را نسبت به یک واژه به تعابیر دیگری سوق میدهد. تاکید به گونهای روی یک کلمه صورت میگیرد که ذهن تحلیل میکند حتما شخص از به کار گیری این واژه منظوری داشته است. نویسنده «دودکش» با اشاره به ظرافت طنز عنوان کرد: ما در محدودیتهای رسانهای قرار داریم، ولی همین محدودیت باعث خلاقیتهای ما شده است به طور مثال دورهای موسیقیهای لس آنجلسی گوی سبقت را از جامعه ما ربوده بود، اما حالا در دل محدودیت ها، موسیقیهایی ساخته شد که قویتر از آثار لس آنجلسی است. بچههایی که استندآپ کمدیهای «خندوانه» را اجرا میکنند چارچوبهای اخلاقی را نمیشناسند وی با اشاره به اینکه عوامل برنامه «خندوانه» باید به بچهها آموزش بدهند، عنوان کرد: بچههایی که برای اجرای استندآپ کمدی به «خندوانه» میآیند چارچوبهای اخلاقی رسانه ملی را نمیشناسند و این خط قرمزها را باید به آنها توضیح داد. این نویسنده اضافه کرد: البته ما گاهی میبینیم خود عوامل برنامه هم سخنانی میگویند و به مسایلی اشاره میکنند که
باعث تعجب بیشتر است. من آدم دگمی نیستم، ولی به هرحال برنامه تولیدی است و کار طنز ظرافتهایی نیاز دارد که مهارت میخواهد و اینجاست که اهمیت نویسنده که متن کاری را مینویسد مشخص میشود که چقدر میتواند روی لبه تیغ راه برود و مرزها را رد نکند. مخاطب هم شوخیهای رکیک و ناهنجار را پس میزند نویسنده مجموعه «زندگی به شرط خنده» یادآور شد: البته خود مخاطب هم شوخیهای رکیک و ناهنجار را پس میزند و ما حتی میبینیم که گاهی کسی که به این شوخیها متوسل شده است در رای گیریها نیز نتوانسته نظر مخاطبان را به خود جلب کند. وی در پایان با اشاره به تلاش عوامل «خندوانه» تصریح کرد: عوامل «خندوانه» تلاش میکنند و زحمت میکشند تا برنامهای بسازند که مخاطب آن را دوست داشته باشد، اما کیفیت دارد فدای کمیت میشود. این برنامه توانسته هنرمندان و افراد جدیدی را وارد عرصه طنز کند و این خوب است و ما نباید یادمان برود که در مراحل کودکی استندآپ هستیم و خوب است از همین مراحل چارچوبها را رعایت کنیم.
دیدگاه تان را بنویسید