چرایی فعالیت برخی کارگردانان در فیلمهای درآمدزا
غلامرضا موسوی تهیه کننده سینما علت فیلم سازی برخی کارگردانان را برای درآمد زایی تشریح کرد.
باشگاه خبرنگاران: غلامرضا موسوی تهیه کننده سینما درباره چرایی فعالیت برخی کارگردانهایی که سابقه خوبی دارند، اما هم اکنون به صرف درآمدزایی فیلم میسازند، گفت: اگر بخش خصوصی بخواهد فیلمی بسازد کمترین وحداقل توقعی که وجود دارد این است که بتواند هزینه فیلم با سودی معقول حداقلی را برگرداند حالا تصور کنید در شرایط کنونی اقتصاد، ساخت چنین اثری چقدر دشوار است.
وی افزود: حجم زیاد شبکههای تلویزیونی داخلی و خارجی فارسی زبان، شبکه بزرگ نمایش خانگی و VOD، رقبای فیلمسازی هستند که قرار است در بخش خصوصی و حتی برخی فیلمسازان خوب دولتی فعالیت کنند. پس باید اثری جذاب و درخور مخاطب سخت گیر بسازند و رقابتی سخت در تولید داشته باشد. ناگفته پیداست اگر فیلمساز نتواندچنین فیلمی تولید کند از قافله عقب خواهد افتاد.
موسوی ادامه داد: نکته بعدی بالا بودن هزینه تولید است که به شدت در چند سال اخیر افزایش غیر معقولی یافته و فعالیت بسیاری از کارگردانهای خوب را مختل کرده است.
این تهیه کننده گفت: حالا تصور کنید در این وادی سخت یک فیلمساز فعال در حوزه سینمای بخش خصوصی ومستقل قصد تولید اثری دارد که هم سود مادی و هم سود معنوی به همراه داشته باشد که البته این تولید بسیار سخت است.
موسوی با بیان اینکه به گمان من فیلم خوب فیلمی است که در کنار جذب مخاطب به اصطلاح عام بتواند از نظر کیفی نیز واجد ارزش باشد، گفت:آخرین ساخته فریدون جیرانی هردو ویژگی یعنی جذب مخاطب و کیفیت و ویژگی سینمایی را توامان داشت البته این بدین معنی نیست که فیلمسازانی موفق هستند که بتوانند اثری درخور مخاطب و قابل تامل بسازند.
وی بیان کرد: از فیلمسازان خارجی که توانسته در طول سالها آثاری استاندارد وتماشاچی پسند تولید و عرضه کند میتوان به اسپیلبرگ و چند فیلمساز دیگر اشاره کرد و بهمن فرمان آراء نیز توانسته در طول سالها فیلمهای قابل تاملی بسازد که نمونه آخر آن «دلم میخواد» است، فیلم سینمایی «نهنگ عنبر ۲» نیز مثال خوبی برای این جریان یعنی سینمای استاندارد است.
تهیه کننده «من مادر هستم» بیان کرد: در هر شرایطی اگر قرار است فیلمی تولید شود باید به کیفیت و جذب مخاطب آن دقت کرد.
موسوی در خصوص تولید فیلم توسط بودجه یا سرمایه گذاری مستقیم دولتی یا با استفاده از بودجه عمومی اظهار داشت: مشکل همیشگی ما این بوده که به جز برخی فیلمسازان که تعدادشان اندک است، چون سود فیلم در تولید به دست میآید اغلب فعالان این عرصه هیچ مسئولیتی در قبال مخاطب برای خود احساس نمیکنند و فیلمهای خوبی تولید نمیشود. چرا که به اصطلاح تولیدکنندگان سود شان را در مرحله تولید کسب کرده اند. متاسفانه این حضرات را کسی سین جیم نمیکند که چرا فیلم تماشاچی ندارد و یا از نظر کیفی نازل است.
وی افزود:البته برخی فیلمها را به دلیل بالا بودن هزینه به جز باکمک و حمایت دولت و یا بودجه عمومی نمیتوان ساخت که آثار دفاع مقدس از جمله آنها است و در این مورد، دولت یا بخش عمومی بایدوارد عمل شود از آثار خوب این حوزه که با حمایت دولتی ساخته و قابل تامل و دیدنی است میتوان به «تنگه ابوقریب» اشاره کرد.
موسوی خاطر نشان کرد: سینما هنر- صنعت است و باید ضمن حفظ ارزشهای حرفهای به بازگشت سرمایه و بهتر بگویم جذب مخاطب هم توجه دقیق داشت. ضمن اینکه باید در نظر داشت چنین تولیداتی کار بسیار مشکل و سترگ است.
دیدگاه تان را بنویسید