خبرگزاری مهر: علی دارابی معاون امور استانهای صداوسیما در این یکی دو سال از ساخت سریالها و پروژههای زیادی درباره مفاخر و قهرمانان کشور سخن گفته که قرار است به شخصیتهای علمی، فرهنگی و قهرمانان منطقههای کشور بپردازد. سال گذشته خبر ساخت این سریالها باعث شد انتقادی مطرح شود که با وجود خیل تولید سریال در شبکههای استانی، ولی اغلب آنها در جذب مخاطب موفق نیستند و حال چگونه این آثار قرار است در سطحی ملی دیده شوند. علی دارابی معاون امور استانهای صدا و سیما در گفتگو با مهر از مذاکره با کارگردانان مختلف برای تولید این سریالها خبر داد و اینکه چگونه تلاش میشود با رایزنی خود استانها از سوءتفاهمهای قومیتی نیز جلوگیری شود. گفتگوی ما با معاون امور استانها را در زیر میخوانید: شما اسفندماه سال گذشته از ساخت حدودا ۳۰ سریال فاخر و ارزنده درباره شخصیتهای فرهنگی و همچنین قهرمانان و مبارزان کشور در معاونت امور استانها سخن گفتید. در زمانی که بسیاری از سریالهایی که زیر نظر معاونت سیما برای شبکههای سراسری ساخته میشوند بودجههای زیادی صرف میکنند، اما درنهایت فقط به تعداد انگشت شمار مخاطب جذبشان میشود چه
تضمینی وجود دارد که سریالهای استانی از کیفیت لازم برخوردار باشند؟ - من در سال ۸۴ و در زمان ریاست عزت الله ضرغامی بر صداوسیما معاون استانی وی بودم و بعد از سه سال حضور در این معاونت توانستیم ۲۶ سریال به تولید برسانیم. سریال سه گانه «سعدی، خواجو، حافظ» را در دستور کار داریم که قرار است سرمایه گذاری آن توسط بخش خصوصی هزینه شود*بله البته زمانه امروز با سال ۸۴ خیلی فرق میکند، امروزه ممکن است فصل دوم سریالی پخش شود که نسبت به فصل اول آن که یک سال پیش پخش شده دیگر جذابیتی نداشته باشد. - مراکز استانی ما نوروز همین امسال ۲۲ سریال تولید کردند که بیننده فراوانی هم داشت. برای رفع این دغدغه هم ما برنامههایی داریم که میتواند کیفیت سریالها را ارتقا دهد. ما سریال سه گانه «سعدی، خواجو، حافظ» را در دستور کار داریم که قرار است سرمایه آن توسط بخش خصوصی هزینه شود. سرمایه گذار میخواهد این سریال فقط در فارس ساخته شود تا به هنرمندان بومی آن توجه شود و سه شرط هم گذاشته است؛ اول اینکه کارگردان درجه یک تولید کار را بر عهده بگیرد که ما برای این منظور با مسعود جعفری جوزانی صحبتهایی داشته ایم، دوم اینکه از هرکدام از
این اپیزودها یک فیلم سینمایی دربیاید که بتوان آن را در دنیا نمایش داد و سوم اینکه در بخش عمده سریال از خود هنرمندان بومی استان فارس استفاده شود. از طرفی ساخت این سریالها در یک بازه چند ساله انجام میشود و تعدادی امسال تولید و پخش میشود و بعضی هم قرار است در سالهای آینده ساخته شود به طور مثال سریال ۳۰۰ قسمتی که داریم طی چندین سال ساخته خواهد شد. یکی از معضلات در صداوسیما این است که گاهی از بعضی از تولیدات و سریالها سخن گفته میشود، اما تا چندین سال این پروژهها به تولید نمیرسند مثلا خبر سریال ۳۰۰ قسمتی که قرار بود آقای فریدون حسن پور آن را بسازد سال گذشته اعلام شد، اما این کارگردان وارد ساخت پروژهای دیگر شد. - آقای حسن پور زودتر از معاون امور استانها با شبکه ۲ قرارداد بسته بود، از طرف دیگر ما در استان گیلان با یک تغییر مدیریتی رو به رو شدیم که به جا به جایی استاندار منجر شد. با این حال ما در اسفند سال گذشته با سفری که به گیلان داشتیم دوباره درباره تولید این سریال جلسهای برگزار کردیم و مشکلی از این بابت وجود ندارد. چقدر تلاش میشود که این سریالها با کیفیتی ساخته شوند که
از شبکههای اصلی هم پخش شوند؟ - ما موافقت نامهای با معاونت سیما و سیمافیلم داشتیم که طی آن از تصویب متن و عواملی که قرار است در این سریالهای تاریخی درگیر شوند تا مسایل ساخت و تولید و جانمایی در شبکهها را با آنها در میان میگذاریم. ما باید به مفاخر تاریخی خود بپردازیم و جزو وظایف امور استانها هم هست که به مفاخر ملی کشور بپردازد. چقدر برای غنای فیلمنامههای این آثار تلاش میشود؟ - مشکل اصلی ما ضعف فیلمنامه است. من در سال ۹۵ به معاونت استانها آمدم و طی این مدت جزو اولین کارهایی که قرار بود به تولید برسانیم «سردار سنجرخان» در کردستان بود. سردار سنجرخان از قهرمان کردستان است که ارادت ویژهای هم به میرزا کوچک خان جنگلی است. عدهای هم به ساخت این سریال توسط ضیاءالدین دری انتقاد داشتند. چقدر در حوزه ساخت سریالهای تاریخی تلاش میشود که از بررسی و تحقیق کافی بهره بگیرند؟ - این قضاوتها نسبت به هر کسی که بخواهد سریال بسازد به نوعی وجود دارد، اما ما باید با کارگردانی رایزنی میکردیم که تحصیلکرده بوده و به کار تاریخی آشنا باشد. ضیاءالدین دری هم سریالهای «کیف
انگلیسی» و «کلاه پهلوی» را ساخته است و کار او مثل هر کارگردان دیگری در معرض نقد و بررسی قرار میگیرد. نگرانیای درباره ساخت سریالهایی که به قومیتهای مختلف مربوط میشود، ندارید؟ - ما سعی میکنیم با مذاکرهها و جلساتی که با خود مردمان این مناطق داریم سریالها را بسازیم. به طور مثال در سریال «سنجرخان» قطب الدین صادقی که خودش از این منطقه است به عنوان مشاور سریال همکاری دارد. ما برای هر کاری به اندازه کافی زمان میگذاریم تا با کیفیت لازم به سرانجام برسد اکنون هم فیلمنامه ۲۶ قسمت این سریال به طور کامل نوشته شده و فقط یک قسمت باقی مانده است تا وارد پیش تولید شود. ما وظیفه داریم کار خود را به درستی انجام دهیم و سعی داریم همه جوانب و حساسیتهای قومیتی را در نظر بگیریم. ما برای هر سریالی بهترینها را به کار میگیریم و شورای فیلمنامه در مرکز معاونت امور استانها بهترینها را در کنار هم جمع آوری کرده است. چگونه تلاش میکنید که اتفاقاتی مثل «سرزمین مادری» در میان قومیتها تکرار نشود؟ - ما برای سریالهایی که در دستور کار هستند از خود عوامل بومی استفاده میکنیم. به طور مثال سریال
شهید زنجانی دانشمند هستهای را در دستور کار داریم که اهل زنجان بود و برای ساخت این سریال از نخبگان خود زنجان هم استفاده میکنیم. تلاش ما این است که به حداقل خطا برسیم و سعی کردیم که سریالها واقعا مخاطب داشته باشند. کمی صبر و مدارای جامعه پایین است و ما باید این صبر را بالا ببریم.
دیدگاه تان را بنویسید