باشگاه خبرنگاران: محمد علی باشه آهنگر کارگردان به ارائه راهکار برای تحقق هر چه بیشتر آرمانهای جشنواره جهانی فجر که معرفی سینما و فرهنگ ایران به جهان است، اشاره کرد و گفت:من فکر میکنم باید در تولیدات سینمایی «خودمان باشیم» به عبارت دیگر همه ظرایف اخلاقی، فرهنگی، تفاوت فرهنگی و بینشهایی که خاص کشور خودمان است را در فیلمها به تصویر بکشیم که متاسفانه در برخی از فیلمها دیده نمیشود و کپی است. وی افزود:ما اگر خودمان باشیم به این معنا که فرهنگ خودمان را معرفی کنیم و در برگزاری جشنواره نیز از کشورهای منطقه و بسیاری از جشنوارههای دیگر کپی نکنیم و جشنواره را ایرانیزه کنیم به طور قطع معرف خوبی خواهیم بود چرا که در منطقه به لحاظ فرهنگی در مقایسه با کشورهای اطراف کاملا متفاوت هستیم و فرهنگ کهنی داریم که بسیار ارزشمند است. باشه آهنگر با بیان اینکه این فرهنگ کهن باعث میشود تا شما نخواهید برای خودتان شناسنامه و هویت درست کنید، ادامه داد:متاسفانه در طول این سالها نسبت به هویت کهنمان بی توجه بودیم و لطمه هم خوردیم، اما هنوز هم فکر نمیکنیم که اگر به این هویت توجه نکنیم ممکن است در آینده چه لطمههایی به ما وارد
شود. این کارگردان با بیان اینکه ما به اندازهای قابلیت داریم که بتوانیم بعد از ده سال اگر مدیریتها دچار تغییر آنچنانی نشود یک جشنواره متفاوت برگزار کنیم، افزود:دنیا نیز این کار را میکند و با آسیب شناسی دورههای مدیریتی مختلف و شناختن ضعفهای آنها سعی میکند که کمتر دچار اشتباه شود. باشه آهنگر با بیان اینکه ما در جشنواره محدودیتهایی در انتخاب فیلمها داریم، ادامه داد: این محدودیتها باعث میشود که ما از فیلمسازان ناشناختهتر و به نوعی شاید اخلاقیتر بتوانیم فیلمهایی را به کشورمان بیاوریم که این برگ برنده ما است. وی افزود:ما مشتریهایی داریم که بسیاری از جشنوارههای دنیا ممکن است به سراغ آنها نروند مثل مغازهای که نمیخواهد مثل دیگران باشد در نتیجه افرادی را پیدا میکنند که دیگران نمیخواهند آنها را انتخاب کنند. این کارگردان سینما و تلویزیون گفت: امروز بسیاری از فیلمسازان دنیا طبیعتا میخواهند خودشان را عرضه کنند و فیلمهایشان را به دنیا نشان دهند، اما شرایط برای آنها به دلیل دهها و صدها محدودیت فراهم نشده است. باشه آهنگر با بیان اینکه ما یک سری سرزمین ناشناخته داریم که فیلمها درباره آن سرزمینها
است، افزود:همچنین یک سری اقلیمها و فرهنگهای کمتر دیده شده داریم که آنها میتوانند جامعه هدف ما بشوند. وی افزود:شما با توجه به این موارد بعد از ده سال به جایی میرسید که وزنه سنگینی شده اید و میتوانید آن را عرضه کنید و پیش از اینکه انتخاب کنید توسط دیگران انتخاب بشوید. باشه آهنگر با تاکید بر اینکه هم اکنون خیلی از مهمانان جشنواره فعلی، مخصوصا به جشنواره مسکو نرفتند و ایران را انتخاب کردند که ارزشمند است، گفت:با توجه به اینکه جشنواره مسکو نسبت به جشنواره ما سابقه دیرینه تری دارد، ولی اینجا را انتخاب کردند. باشه آهنگر گفت: متاسفانه خارج از مرزها درباره ما تبلیغات عجیب و غریب میکنند، اما زمانی که مهمانان به ایران میآیند و با مردم کوچه، خیابان، بازار گفتگو میکنند با فرهنگ ما آشنا میشوند که این انتقال فرهنگ یک انتقال بی واسطه است و این بی واسطگی میتواند سفیری بشود بدون آنکه ما از او بخواهیم درباره هر آنچه که دیده است صحبت بکند البته ممکن است درباره رانندگی بد ما هم صحبت کنند و حتما نباید درباره مهمان نوازی خوب ما و فضای فکری بازی که در فضای جشنواره است، صحبت کنند. وی ادامه داد:باورتان نمیشود درباره
شیعه و سنی، عقد موقت یا عقد دائم و بحث سیاست کشور در حوزه هستهای از من سوال میپرسند، زیرا فکر میکنند که ما نسبت به آنچه پیش از این شنیده اند در مقام حقانیت بیشتری هستیم و صداقت خاصی داریم که این نشان میدهد ما غفلتهای بسیاری داشتیم و رسانه هایمان، فیلم هایمان و خبرنگارانمان به اندازه کافی جهانی نیستند و کسی هم نیست که تخصص جهانی بودن را برای عرضه این آثار داشته باشد مثلا کسی نیست که فیلمها را در خارج از کشور پخش کند پس در این میان تکلیف من چیست؟ این کارگردان بابیان اینکه من درباره ادیان در جنگ و قومیتها صحبت کردم و این نشان میدهد که ما کم کار کردیم و تخصص ایجاد نکردیم که بتواند نوشابه ما در خارج از کشور به فروش برسد، ادامه داد: فیلم ما بسیار مهمتر از یک نوشابه است، زیرا بخشی از تفکرات، ایدئولوژی، اخلاق، فرهنگ، آیین، رفتار و پیشینه جامعه شناختی و روانشناختی ما را میتواند عرضه کند و ما در این عرصه مشارکت جهانی نداریم در حالی که میتوانیم در این زمینه تخصصی کار انجام دهیم. باشه آهنگر گفت:جشنواره جهانی فجر میتواند تلالو و جرقهای باشد که نشان دهد چه میزان در این زمینه ضعف داریم. وی تاکید کرد: اگر
لازم است باید از متخصصان خارج از کشور دعوت کنیم و شرکتهای چند ملیتی تشکیل بدهیم که بتوانند فیلمهای ما را عرضه کنند تا یک فیلم ایرانی که یک جوان به سختی تولید میکند برای آن جوان و شرکت و تهیه کننده پولساز باشد، اما هم اکنون جلوی این چرخه بسته شده است. باشه آهنگر بابیان اینکه چند تا از فیلمهای ما به چند جشنواره میروند و این فیلمها توسط آنها انتخاب میشوند، گفت: البته نمیخواهم حرف ناصواب بزنم، ولی بسیاری از فیلمهای دیگر ما میتوانند در جشنوارههای جهانی شرکت کننداما شاهد این اتفاق نیستیم. وی در پاسخ به اینکه هم اکنون تا چه اندازه میتوان شعار حمایت از تولید داخلی را در سینما محقق کرد؟ تصریح کرد:در وهله اول فکر میکنم تلاشی برای کالای ایرانی نمیشود و ساختار درست نیست. ما برای تولید یک کالا باید به اماکن، اداره مالیات، وزارت بازرگانی، وزارت اقتصاد، وزارت صنعت، وزارت ارشاد و.. برویم تا مجوزی بگیریم و مکان مناسبی برای کار داشته باشیم مثلا در کشوری، چون چین میگویند در خانه خودت کار کن، اما در کشور ما به برخورداری از تحصیلات و نوآوری توجه نمیشود. وی با بیان اینکه سینما که ایرانیترین محصول ما است فردی
را میخواهد که آن را در خارج از کشور بفروشد، اما ما او را نداریم، ادامه داد: البته فیلم «ملکه من» بدون هیچ پخش کنندهای به چند کشور رفت، اما ما در این زمینه بسیار ضعیف عمل کردیم و نمیدانم چرا در این حوزه کار و تلاش خاصی نمیشود، اما امیدوارم که کالای ایرانی به فروش برود. وی در خصوص روند تولید فیلم «سرو زیر آب» خاطرنشان کرد:من فکر میکنم شجاعت را کسانی داشتند که رفتند و داستان فیلم را رقم زدند و من کار مهمی نکردم البته سختی کار فشار روحی خاصی به من وارد کرده است و این موضوع در مورد «ملکه و فرزند خاک» هم صدق میکند. کارگردان «سرو زیر آب» گفت:امروز مهمترین دغدغه من، خانواده و دوستانم این است که شاید دیگر این مسیر را ادامه ندهم، اما تصور میکنم که محدودیت اکران فیلم نباید باعث این موضوع شود چرا که فکر میکنم این رفتار با محتوای فیلم من شده است. باشه آهنگر گفت:توجه من به قومیت کشورم یعنی توجه به مرز و آرامش کشورم است. من بهترین دوران فیلمسازی ام را باید معطل بشوم و بدوم، این در حالی است که در این بازه زمانی به جای یک فیلم میتوانم ۳ فیلم بسازم.
دیدگاه تان را بنویسید