باشگاه خبرنگاران: محمد متوسلانی بازیگر سینما با اشاره به روند شکل گیری فضای بازیگری دهههای اخیر کشورمان اظهار کرد: سطح بازیگری ما ارتقا پیدا کرده، اما متاسفانه فیلمهایی که ساخته میشوند امکان کمتری به بازیگر میدهند و قالبهایی که فضا و جایی را برای بازی بهتر بازیگر دارند، کمتر وجود دارد، زیرا با مروری بر روند بازیگری متوجه میشویم که جوانان بازیگری را به اندازهای جدی گرفته اند که کلاسهای بازیگری تشکیل میشوند و رقابت زیاد هست در نتیجه از نظر کیفیت افراد مستعد و توانایی هستند که بازیهای خوبی ارائه میدهند، اما تعداد این بازیهای خوب تک و توک است و زیاد نشده است. هر چقدر که سینما از نظر کیفی رشد کند میتواند فضای مناسب را برای رشد کیفی هر چه بیشتر کار بازیگر فراهم کند. وی افزود:امروز حرمت بازیگران پیشکسوت سینمای ایران نگه داشته نمیشود البته حرکات نمایشی صورت میگیرد و بزرگداشتی برای بازیگرانی که سن آنها بالا است و مریض احوال هستند، برگزار میشود، ولی در کل انسان حس میکند که توجه لازم نمیشود و زمینه لازم برای نگه داشتن حرمت بازیگران پیشکسوت فراهم نمیشود. بازیگری که عاشقانه وارد عرصه بازیگری شده
هر روزی که کار نمیکند را یک روز بر باد رفته میداند و امروز میبینیم که بازیگران زیادی هستند که به دلیل مسائل ممنوعیتی یا هر چیز دیگری کار نمیکنند. متوسلانی ادامه داد:از دلایل دیگر بازی نکردن برخی از بازیگران میتوان به اینکه حساس هستند کار را درست انجام دهند و حاضر نیستند هر کاری را انجام دهند، اشاره کرد، این افراد صدمه میبینند، زیرا درست است که انتخاب خود بازیگر است که هر کاری را نکند، ولی آرزو دارد که کار خوبی باشد و بتواند در آن ایفای نقش کند و اینکه در حالی که حس میکند انرژی دارد، اما روزهایش بدون کار یکی پس از دیگری میگذرند، دچار افسردگی میشوند و این خیلی سخت است. متوسلانی گفت:به نظر من رسالت بازیگر این است که با خودش و مخاطبش صادق باشد و بداند چه کاری را میخواهد انجام بدهد. برخی از افراد به خاطر شهرت و پول بازیگری وارد عرصه بازیگری میشوند، اما وقتی وارد این عرصه میشوند افکارش عوض میشود و حالا بازیگری برای وی یک کار مقدس است و کاری است که فکر میکند با آن میتواند به جامعه اش کمک کند ضمنا میتواند برای خودش جایگاه مناسبی پیدا کند، زیرا بازیگری که واقعا به مرحلهای میرسد که خودش انتخاب
میکند در چه فیلمی بازی کند توجه کمتری به مسائل شهرت و پول دارد و رضایت درونی خودش را در نظر میگیرد که آیا کاری که من میکنم، کار مثبتی است و با مخاطبش صادق است یا اهداف دیگری را دنبال میکند؟ این بازیگر با کارهای نامناسب همکاری نمیکند. وی ادامه داد:کشورهایی، چون آمریکا از اول سازمان مناسبی را برای پرداختن به فیلمنامهها درست کرده اند و استودیوها اصولا افراد فیلمنامه نویس را استخدام میکردند و به آنها حقوق میدادند و اجازه میدادند افرادی که میتوانند با هم به صورت گروهی کار بکنند با مشارکت یکدیگر یک فیلمنامه کیفی را ارائه بدهند دراصل فیلمنامه نویس میدانست که میتواند از راه نگارش فیلمنامه زندگی اش را تامین کند و افکارش راحت است و میداند که اگر فیلمنامهای را ارائه دهد که تبدیل به فیلم شود، پاداش اضافهای را دریافت میکند. متوسلانی گفت:استودیوهای آمریکایی کارهای تخصصی کردند و دیالوگ نویس استخدام میکنند، زیرا کار فیلمنامه نویس و دیالوگ نویس متفاوت است و، چون هزینه زیادی پرداخت میکردند، نویسندگان بزرگ تصورشان این است که آثارشان را با نگاه تصویری بنویسند تا بتوان آن را تبدیل به فیلم کرد. در
آمریکا همه دانشجویان میتوانند ایدههای خود را برای تولید فیلم ارائه بدهند و ایده هایشان دزدیده نمیشود و در ازای ارائه ایده دستمزد میگیرند پس این امر باعث گسترش زمینه نگارش فیلمنامههای کیفی میشود، اما در کشور ما کمترین اهمیت به فیلمنامه داده میشود و باید توجه بیشتری به این امر شود، زیرا اصولا کاری که قبل از تولید فیلم میشود، اهمیت بیشتری دارد، زیرا در پیش تولید همه چیز پیش بینی میشود و همه چیز در مراحل مختلف تولید آماده میشود. در اصل سینمای ما علی رغم تولیدات متعدد هنوز به اندازه کافی حرفهای نشده است.
متوسلانی:نباید برای پر کردن گیشه در عرصه سینما فعالیت کنیم این بازیگر تصریح کرد:ما نباید صرفا برای پر کردن گیشه در عرصه سینما فعالیت کنیم، زیرا در یک سینمای درست تقریبا تکلیفها مشخص است یعنی مشخص است که افراد تاجر مسلک باید استانداردها را رعایت کنند، زیرا اگر این استانداردها را رعایت نکنند فیلمشان دیده نمیشود یعنی کارشان باید دارای ارزشهای فکری و فرهنگی و هنری باشد. متوسلانی خاطرنشان کرد:هم اکنون به فکر کارگردانی هستم، اما در شرایط فعلی در این عرصه کار نمیکنم، زیرا کار سنگینی است و من هم اعصاب چندانی ندارم و فکر میکنم اگر وارد چنین کاری شوم نمیتوانم تحمل کنم.
دیدگاه تان را بنویسید