حضور سلبریتی‌ها در کدام برنامه‌ها جواب می‌دهد؟

کد خبر: 794857

تهیه کننده «جشن رمضان» گفت: تعدادی از سلبریتی‌ها هستند که خیلی گزیده در برنامه‌ها حاضر می‌شوند و هر بار هم در کنار حضورشان به دیده شدن بیشتر برنامه کمک می‌کنند.

حضور سلبریتی‌ها در کدام برنامه‌ها جواب می‌دهد؟
خبرگزاری فارس:«محمد قنبری» تهیه کننده برنامه‌های تلویزیونی در گفت‌وگو با خبرنگار رادیو و تلویزیون خبرگزاری فارس، درباره عوامل موفقیت برنامه‌های مناسبتی نظیر ویژه برنامه‌های عید گفت: اصلی‌ترین عامل دیده شدن یک برنامه ترکیبی تلویزیونی تفکراتی است که قبل از شروع برنامه در ذهن برنامه‌ساز شکل می‌گیرد. یک برنامه زمانی دیده می‌شود که روی پایه‌های فکری درستی بنا نهاده شود متاسفانه در برخی برنامه‌ها فقط تقلید صرف مشاهده می‌کنیم. برنامه موفق با سلیقه روز مردم همسو است وی ادامه داد: این نوع برنامه‌ها که اشاره کردم محکوم به دیده نشدن هستند، اما سازندگان برخی برنامه‌ها قبل از تعیین دکور و مجری، به فکر هدف کوتاه و بلند مدت برنامه خود هستند و استراتژی کلی انتخاب می‌کنند و همین باعث می‌شود تا برنامه‌شان دیده شود، چراکه در اجزای مختلف آن دقت نظر بوده و با افرادی هم مشورت شده و اعضایش بر همان اساس انتخاب شدند. این تهیه کننده همچنین بیان داشت: برنامه‌ای که با سلیقه روز مردم همسو باشد و بتواند وقایع روز را طوری در خود بگنجاند، موفق است و اینکه بگوییم برنامه ترکیبی ایکس پربیننده بود، دلیل بر موفقیت آن برنامه نیست. چه بسا برنامه‌هایی پربیننده بودند، اما بعد از پایان پخششان مخاطب هیچ عایدی نداشته و فقط جنبه سرگرم کنندگی داشتند. برنامه روتین باید در مقابل اتفاق‌ها منعطف باشند وی درباره تفاوت بین برنامه‌های مناسبتی و روتین ترکیبی نیز گفت: برنامه مناسبتی هدف مشخصی دارد و حول همان مناسبت برنامه‌ریزی می‌شود. اما برنامه‌های ترکیبی روتین برنامه‌هایی هستند که باید نسبت به وقایعی که می‌افتد انعطاف داشته باشند یعنی بتوانند خود را همسو کرده و خواسته مخاطب را همراه با اتفاقات روز در برنامه بگنجانند. تهیه کننده برنامه «جشن رمضان» با اشاره به دلیل ریزش مخاطب در برنامه‌های گفت‌وگو محور نیز گفت: معمولا برنامه‌های گفت‌وگو محور بی‌مخاطب نیستند، اما امکان دارد که مخاطبان کمتری به نسبت سال‌های گذشته داشته باشند. تعدد این سبک برنامه‌ها در تلویزیون ما خیلی زیاد شده است و از طرفی هم اغلب برنامه‌های رسانه‌های بیگانه نیز گفت‌وگو محور شده است و مردم حق انتخاب بیشتری نسبت به سابق دارند. لزوم به کار گیری اتاق فکر در برنامه‌ها وی ادامه داد: زمانیکه من برنامه شب شیشه‌ای و عبور شیشه‌ای را تولید می‌کردم، برنامه‌های گفت‌وگو محور در تلویزیون خیلی کم بود و یا اصلا هیچ برنامه‌ای نبود که بخواهد با برنامه ما رقابت کند و به همین خاطر مردم استقبال خوبی از آن برنامه کردند. اما در حال حاضر تلویزیون پر شده از برنامه‌های گفت‌وگو محور و از صبح تا شب اگر کنترل را در دست بگیرید، متوجه خواهید شد. تهیه کننده برنامه «ایرانشهر» با اشاره به اهمیت اتاق فکردر برنامه‌های گفت‌وگو محور بیان داشت: در برنامه‌های اینچنینی اتاق فکر اهمیت دوچندانی دارد که باید بسیار قوی عمل کند. الان رسانه‌های مختلفی در اختیار مردم است و مردم از طریق آن‌ها می‌توانند زودتر از اینکه در یک برنامه تلویزیونی اعلام شود، پیگیر خبری باشند. انتخاب موضوع روز جامعه وی در ادامه بیان داشت: باید در برنامه‌های تلویزیونی مقداری تعقل و تفکر بیشتری دخیل باشد و به جنبه‌هایی از زندگی مردم بپردازد که شاید برای دیگر رسانه‌ها قابل پرداخت نیست و به خاطر حجمی که دارند باید مختصر از کنار آن‌ها عبور کنند. باید در این سبک برنامه‌ها واکاوی صورت گیرد و موضوع‌هایی انتخاب شود که موضوع روز بوده و مورد علاقه مردم باشد و مردم ندای خود را از دل آن برنامه بشنوند و اگر قرار است به وضعیت موجود اعتراضی داشته باشند و به برنامه‌ای برسند که همسو با تفکر مردم باشد، به نظرم آن برنامه توانسته مخاطب خود را جذب کند و مردم هم به برنامه اعتماد کرده و آنرا می‌بینند. قنبری افزود:، اما اگر برنامه‌ای خلاف جهت مردم حرکت کند و مطابق با سلیقه مردم تولید نشود و از اجزای ظاهری مثل مجری دکور و تیتراژ خوب استفاده نکرده باشد، به صرف اینکه گفت‌وگوی خوبی را به مخاطبان تحویل می‌دهد، اما جذابیتی در رسانه نخواهد داشت. برنامه‌های گفت‌وگو محور ما الان به سمت بخش دومی که به آن اشاره کردم رفته است. لذت‌بردن از تماشای برنامه؛ اصلی‌ترین هدف تلویزیون وی درباره دغدغه خود در حوزه برنامه‌سازی نیز عنوان داشت: خودم وقتی مخاطب تلویزیون قرار می‌گیرم، دوست دارم لحظات خوبی را داشته باشم و از دیدن برنامه لذت ببرم. وقتی طرحی را می‌نویسم یا برنامه‌ای ارائه می‌کنم بزرگترین دغدغه‌ام این است که مردم آن را دوست داشته و از دیدنش لذت ببرند و این اصلی‌ترین هدف رسانه‌ای مثل تلویزیون است. این تهیه کننده افزود: الان هم دوست دارم برنامه ترکیبی بسازم که در کنار اینکه دانش مردم را افزایش می‌دهد، علم‌شان به محیط اطراف زیاد می‌شود، بتوانند لحظه‌های شیرین و بامزه‌ای را برنامه بگذرانند و از الان مشغول طراحی چنین برنامه‌ای هستم که اگر شرایط تولید مهیا بود برای سال آینده آن را بسازم. وی ادامه داد: در حال حاضر پیش تولید مسابقه تلویزیونی «سکو» را در دست دارم که قرار است برای شبکه پنج سیما ساخته شود. مشغول انجام کار‌های محتوایی‌اش هستیم و به نظر خودمان کار جذابی خواهد شد. مهمترین ویژگی و جذابیت این مسابقه این است که شرکت‌کننده‌ها همگی از بین مردم عادی انتخاب می‌شوند و در بدو ورود به مسابقه هم شرکت کننده ما برنده خودرو می‌شود و حالا اینکه چه اتفاقی می‌افتد را بعدا متوجه خواهید شد. دکور، پوشش مجری، نوع بیان مهمترین فاکتور‌های موفقیت برنامه تهیه کننده برنامه سال تحویل «فرش بهشت» در ادامه با اشاره به فاکتور‌هایی که در برنامه‌سازی مدنظر قرار می‌دهد تا برنامه‌هایش به خوبی دیده شود، بیان داشت: معتقدم که تمامی اجزای یک برنامه برای دیده شدن مهم هستند و به شخصه برای دکور ارزش بسیاری قائلم و معتقدم باید جذاب باشد و بعد از آن پوشش مجری و بیانش. همچنین تیتراژ برنامه‌هایم را بر اساس ذوق و سلیقه مخاطب از خواننده‌هایی که محبوب مردم هستند استفاده می‌کنم که معتقدم تمامی این‌ها نکته‌های کلیدی برای دیده شدن و موفقیت هر برنامه‌ای است. وی ادامه داد: محتوا برایم بسیار مهم است. گروه نویسنده‌ای که در کنار ما هستند افراد خوب و کاربلدی هستند و اگر نویسنده‌هایی خوش فکر و با ذوق و سلیقه باشند که بتوانند ذوق و سلیقه مخاطب را تشخیص داده و آن را به زبان رسانه ترجمه کرده و دوباره در اختیار مخاطب قرار دهد، نعمت بزرگی است و باید از تمامی ظرفیت‌هایشان در برنامه استفاده کرد. استفاده از سلبریتی‌ها در جای مناسب، موفق است این تهیه کننده درباره لزوم استفاده از سلبریتی‌ها در یک برنامه نیز گفت: خیلی می‌تواند به برنامه کمک کند، اما متاسفانه ما آدم‌ها اخلاقی که داریم وقتی از یک روشی جواب خوبی می‌گیریم، دیگر به اصطلاح شورش را در می‌آوریم. سلبریتی خیلی کمک می‌کند، اما استفاده در جای مناسب خیلی برای مخاطب جذابیت دارد و الان طوری شده که برخی دوستان بازیگر به جای حضور در فیلم و سریال‌ها بیشتر مهمان برنامه‌های زنده تلویزیونی هستند که جز پاسخ منفی اتفاق دیگری را برای آن برنامه رقم نخواهد زد. اما علاوه بر اینها، تعدادی از سلبریتی‌ها هستند که خیلی گزیده در برنامه‌ها حاضر می‌شوند و هر بار هم در کنار حضورشان به دیده شدن بیشتر برنامه کمک می‌کنند. حضور به موقع این افراد به شدت به دیده شدن برنامه کمک می‌کند نه حضور هر ثانیه‌شان. قنبری افزود: این یک ضعف است که بین برنامه‌های صبحگاهی و عصرگاهی و شبانگاهی هیچ تفاوتی وجود نداشته باشد. معتقدم که برنامه صبحگاهی خوب برنامه‌ای است که نشود آن را عصر و شب پخش کرد،، اما الان اغلب برنامه‌های تلویزیون را متاسفانه می‌توانیم در هر ساعتی از کنداکتور جای دهیم و مردم هم هیچ اعتراضی نکنند. زمانیکه خودم «صبح بخیر ایران» را تهیه می‌کردم یادم است سعی می‌کردیم که ریتم صبحگاهی را طوری رعایت کنیم که تحت هیچ شرایطی نشود آن را در زمان دیگری پخش کرد. یعنی نیاز مخاطب را در صبح پیدا کرده بودیم و به این دلیل که مخاطب برنامه‌های صبحگاهی لحظه‌ای است و ممکن است یک نفر به دلیل شرایط موجود در صبح فرصت کند حتی ۳ دقیقه از برنامه را ببیند، باید طوری طراحی شود که در همان زمان کوتاه هم برای او جذابیت داشته باشد. ریتم بسیار تند، آیتم‌های کوتاه، جذاب و پر نشاط، گفت‌و‌گو‌های کوتاه، مختصر و مفید صحبت کردن مجری همه در موفق بودن برنامه‌های صبحگاهی موثرند که در نهایت بتوانند انرژی مخاطب را برای شروع یک روز خوب بیشتر کنند. تهیه کننده‌هایی که جایگاه درستی ندارند اما الان این اتفاق نمی‌افتد، حتی برنامه صبحگاهی که الان با استقبال خوبی هم روبرو شده، حتی اگر بعد از ظهر پخش شود هیچ اتفاق خاصی نخواهد افتاد، این برنامه هیچ مشخصه صبحگاهی ندارد و این ضعف رسانه ما را نشان می‌دهد. اینهم به این دلیل است که برخی اوقات افرادی سکان تفکر این برنامه‌ها را در دست می‌گیرند که شاید جایگاهشان جایگاه تهیه کنندگی نیست و شاید مدیر تولید، مجری یا نویسنده خوبی هستند، اما این دلیل نمی‌شود که، چون آن‌ها در حوزه خود خوب هستند می‌توانند تهیه کننده خوبی هم باشند. به نظرم خلط این موضوع باعث پیدایش این اتفاق است، اما از نظر من برنامه صبحگاهی‌ایموفق است که فقط بتوان آن را صبح پخش کرد.
۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

نیازمندیها

تازه های سایت