مهدویان: برخی قهرمانان تحت تاثیر «قیصر» بودند

کد خبر: 780165

کارگردان، تهیه کننده و سایر عوامل فیلم سینمایی «لاتاری» در نشست پرسش و پاسخ در پردیس سینما گالری ملت درباره این فیلم و سایر مسائل سینما سخن گفتند.

مهدویان: برخی قهرمانان تحت تاثیر «قیصر» بودند
خبرگزاری فارس: نشست پرسش و پاسخ فیلم سینمایی «لاتاری» با حضور محمدحسین مهدویان کارگردان فیلم، سیدمحمود رضوی تهیه کننده، ساعد سهیلی، حمید فرخ‌نژاد، زیبا کرمعلی، هادی حجازی‌فر بازیگران فیلم، ابراهیم امینی نویسنده، هادی بهروز فیلمبردار و با مدیریت محمود گبرلو یکشنبه پانزدهم بهمن‌ماه در پردیس سینما گالری ملت برگزار شد. در ابتدای جلسه در مورد موسیقی فیلم مهدویان توضیح داد: به نظرم این موسیقی به کانسپت کار می‌آمد و دوستش داشتیم و تا همین امروز نمی‌دانستیم این موسیقی قبلا استفاده شده و بعد از جشنواره فکری خواهیم کرد. البته رایت این موسیقی را از خواننده خریدیم. ممکن است تغییر کند، ولی ممکن است تغییری هم نکند. این کارگردان درباره فیلمبرداری فیلم که به شکل مستند گونه بود گفت: فیلم‌های خیلی زیادی امروز ساخته می‌شوند که این ویژگی را دارند. دنبال امضای کاری نبودم، ولی این شیوه را برای فیلمبرداری بهتر می‌دانستم. ایکاش رفتار ما شبیه ۴۰ سال پیش بود مهدویان درباره شخصیت‌های فیلم گفت: من فکر می‌کردم شخصیت‌ها به خصوص موسی ناقص باقی می‌ماند و داستان ناتمام می‌شد. اینکه شبیه داستان‌های قدیمی‌تر شده، باید بگویم‌ای کاش رفتار‌های ما شبیه گذشته و ۴۰ سال پیش بود. ما در خیلی مسائل عقب گرد کردیم. من فکر می‌کنم ایرادی ندارد اگر «لاتاری» فیلم‌های جاهلی دوره فیلمفارسی را به یاد شما می‌اندازد. رفتار فراقانونی درنبود قانون پیش می‌آید مهدویان درباره انتقام جویی که در فیلم وجود داشت گفت: به هر حال این فیلم است و وقتی قانون کارآمد نیست، رفتار فراقانونی پیش می‌آید و در هرجامعه‌ای ممکن است رخ دهد. این یک هشدار است که ممکن است منجر به یک جور حادثه شود و در کشور هم شاهد این اتفاقات هستیم. بازیگران برای نقش‌ها محاکمه نمی‌شوند/ کسی دولت را برای فیلم محکوم نمی‌کند فرخ‌نژاد در پاسخ به این پرسش که فیلم می‌تواند ترویج خشونت نیز باشد گفت: اگر آدم‌ها بابت نقش‌ها محاکمه می‌شدند، باید جان لنون بار‌ها کشته می‌شد و اعدامش می‌کردند. این فقط یک فیلم است و نگاه‌های این چنینی سانسوری است و مثلا می‌گویند فلان فیلم را به اسکار نبر به این دلیل که مثلا ضد زن است و مردسالار است و... به نظر مرتضی در فیلم عقلانیت حاکم است و جایی که نباید درگیر شود درگیر نمی‌شود. به نظرم کسی دولت ما را به خاطر فیلمی که زاییده تخیل است محکوم نخواهد کرد. مهدویان نیز در پاسخ این سوال گفت: اساسا همین نگاه، سانسور را به وجود می‌آورد. این فیلم برای ساخته شدن چندین ماه پشت در‌های ساخت ماند و این نگاه غلط است. قهرمانان در همه انواع سینما کار غیرمتعارف می‌کنند و مثال زیاد داریم. اشکال از همین جا شروع می‌شود که کاراکتر را نماد کسی می‌دانند. اینطور نیست. همیشه می‌گوییم یعنی مرد‌های ما، مأموران ما و... اینطور هستند؟ باید اجازه داد شخصیت‌ها شکل بگیرند. سنجیدن‌ها سینمای ما را عقیم کرده. این نگرانی‌ها باعث چیده شدن سر و دم فیلم‌ها شده. در فیلم‌های مختلف قهرمانان فیلم‌های تاریخی هرکاری می‌کنند و وضعیتی که در زندگی عادی تجربه نمی‌شود، تجربه می‌کنند. فیلم‌های دیگر هم همینطور است. مثلا فیلم‌های حاتمی کیا... نمی‌توانیم تصور کنیم کسی شب عید عده‌ای را گروگان می‌گیرد که دوستش برای درمان به خارج از کشور برود؟ رضوی تهیه کننده هم در این باره گفت: ما نمی‌خواهیم بگوییم امنیت ملی مهم است، عزت و غیرت مهم نیست. این سه کنار هم معنا دارد. اگر برای یکی دیگری زیر سوال برود، همه چیز خراب شده، تا به حال درباره این مسئله حرفی نزده‌ایم و درپوشی گذاشته‌ایم و همه چیز را نفی کرده‌ایم. یک نفر در فیلم است غیرت ملی دارد یک نفر غیرت شخصی. این‌ها جایی که نیاز شد به صحنه آمدند. بین نجات‌دادن جان امیرعلی و دیگری یکی را انتخاب کرد. وی در ادامه افزود: نمی‌دانم به دیگران اجازه نگارش این فیلمنامه را می‌دادند یا نه. ما چند کفش پاره کردیم تا مجوز گرفتیم. از پروانه ساخت تا مرحله دیده شدن، فضا‌هایی می‌سازند که باعث ترس همه می‌شود. اثر خودش را قضاوت می‌کند تا دیده نشود، نمی‌توان حرف زد. ترکیب ما ترکیبی بود که باعث شد مجوز بگیرد. این تهیه کننده در ادامه اظهار داشت: همه بیایند از این دست فیلم بسازند. امینی فیلمنامه نویس درباره نگارش فیلمنامه گفت: فیلمنامه را به صورت مشترک با محمدحسین مهدویان نوشتیم و تأخیر در صدور پروانه ساخت، به ما اجازه داد روی فیلمنامه کار کنیم. این شیوه ماست. در طول پیش تولید ما فیلمنامه را تقویت می‌کنیم. ما اصلا روی متن یک نفره کار نمی‌کنیم. از تفسیر نمادی فیلم‌ها آفت سینما است مهدویان نیز در ادامه نشست عنوان کرد: بیزارم از تفسیر نمادی فیلم‌ها، این آفت سینماست. هرچیزی را نمادسازی می‌کنند و وضع آنقدر افراطی شده که هر کس هرنظری دارد، می‌گوید و به دیگران القا می‌کند. نسخه اولیه فیلمنامه پایان خشن تری داشت وی در ادامه درباره حذف بخش‌هایی از فیلمنامه توسط ارشاد یا خودش گفت: واقعا یادم نیست که چقدر را از کجا در آوردند. سیستم ممیزی در ایران سخت و پیچیده است. جا‌های دیگر نمی‌دانم چگونه است. نسخه اولیه فیلمنامه، پایان خشن‌تری داشت و فاشیستی‌تر بود. به نظر می‌آید فیلم جذاب‌تری هم می‌شد، ولی ما آن را مدام نرم‌تر کردیم و همین نتیجه گوگولی (!) که حاصل شد را می‌بینید. فیلم خرده تغییرات دیگری هم داشت. رضوی گفت: چهار کشور در نظر مان برای فیلمبرداری بود. در ابتدا وارد شدیم و به دلایلی که نفهمیدیم چرا مجوز‌ها صادر نشد، در همان کشور دوباره مجوز صادر شد! از این طرف هم هدایت نشدیم و در کشور غریبه، خودمان کارمان را جلو بردیم. حجازی فر بازیگر فیلم گفت: اگر لاتاری ساخته شد، نتیجه زحمات رضوی است. همه خط مشی سیاسی من را می‌دانند. رضوی به خاطر ما و تیم ما پشت فیلم ایستاد. به نظرم بی انصافی است و فکر می‌کنم تنها ایراد آقای رضوی این است که اصلاح‌طلب نیست! در قطر با پاسپورت ایرانی پول ما را تبدیل نمی‌کردند! آن‌ها دلار ما را ریال قطر می‌کردند. قالیباف بود من ۱۰ روز فیلم می‌ساختم رضوی گفت: من غیرت را سیاه‌نمایی نمی‌دانم. جوشش غیرتی، سیاه‌نمایی نیست. البته این را بگویم که اگر قالیباف بود من ده روزه فیلم را می‌ساختم. استقبال از لاتاری به دلیل بغض‌های فروخورده مردم است رضوی گفت: فیلمساز باید نکاتی را به جامعه گوش زد کند. اگر از «لاتاری» استقبال می‌شود، به دلیل بغض‌های فروخورده‌ای است که در دل مردم وجود دارد. هنوز مردم عقده اتفاق فرودگاه جده را دارند. ما فیلمساز‌ها باید هزینه بدهیم و حرف مردم را بزنیم. روزی که گفتند فیلم را بسازی اکران نمی‌شود، توقیف می‌شود، ما گفتیم بگذارید بسازیم و اصلا توقیف شود. مهدویان در پاسخ به پرسش خبرنگار سینمایی خبرگزاری فارس مبنی بر اینکه آیا تحقیقات این فیلم با مستند «پول و پورن» همراه بوده و از یک منبع استفاده کرده اید گفت: بله بخشی ازمنابع ما یکسان بوده و بخشی از اطلاعات را خودمان به طریق دیگری جمع آوری کردیم. این کارگردان در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار فارس مبنی بر اینکه اگر شخصیت موسی فیلم، قهرمان و الگو شود چه اتفاقی برای جامعه می‌افتد، اظهار داشت: برخی معتقدند بعضی قهرمانان دوره‌های گذشته (انقلاب) هم تحت تاثیر «قیصر» بودند. من دراین باره با وجه رسانه‌ای سینما کار ندارم و فکر می‌کنم تنزل دادن آن به سینما از ارزش و‌کارکرد آن می‌کاهد.
۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

نیازمندیها

تازه های سایت