آغاز هشتمین دوره مردمی‌ترین جشنواره فیلم کشور/ امپراطور جهنم در برابر آشغال‌های دوست‌داشتنی/ فرار از جشنواره برای دور زدن ممیزی‌ها؟

کد خبر: 765279

آغاز هشتمین دوره جشنواره فیلم عمار در کنار حواشی ایجاد شده برای حضور دو اثر سینمایی در این دوره از جشنواره فجر و انتشار خبرهایی در ارتباط با عدم تمایل برخی از فیلمسازان با تجربه برای حضور در جشنواره فجر امسال از جمله مهمترین اتفاقات فرهنگی هته‌ای بود که گذشت.

آغاز هشتمین دوره مردمی‌ترین جشنواره فیلم کشور/ امپراطور جهنم در برابر آشغال‌های دوست‌داشتنی/ فرار از جشنواره برای دور زدن ممیزی‌ها؟

سرویس فرهنگی فردا: نزدیک شدن به ایام برگزاری دو جشنواره مهم فیلم کشور یعنی جشنواره فیلم فجر و جشنواره مردمی فیلم عمار دو اتفاقی بود که باعث شد حجم گسترده‌ای از اخبار فرهنگی این روزها به حوادث و رویدادهای پیرامونی این دو جشنواره اختصاص پیدا کند. البته هر چه اخبار جشنواه عمار با آن رویدادهای جالب توجه خود در ارتباط با تقدیر از چهره‌های سرشناس و مهم فرهنگی جالب توجه و امیدوارکننده بود اخبار و اتفاقاتی پیرامونی فجر نشان می‌داد که بدون شک سی‌وششمین جشنواره فیلم فجر قرار است یکی از جنجالی‌ترین دوره‌های این رویداد باشد.

همه فراز و فرودهایی که برای امپراطور جهنم پیش آمد

امپراطور جهنم در برابر آشغال‌های دوست‌داشتنی

این هفته یکی از اصلی‌ترین برنامه‌های جریان شبه‌روشنفکری سینمای ایران بر فشار برای حضور فیلم سینمایی توقیفی «آشغال‌های دوست‌داشتنی» بود. حمله هماهنگ چهره‌های فعال این جریان که با محوریت یکی از کانال‌های تلگرامی هدایت می‌شد، تا آنجا پیش رفت که عده‌ای مدعی شدند حالا که آشغال‌های دوست‌داشتنی به واسطه بازبینی در جشنواره سال گذشته و رد شدن توسط هیئت انتخاب سی‌وپنجمین جشنواره فیلم فجر نمی‌توان در این دوره از جشنواره فجر حضور داشته باشد، پس امپراطور جهنم و شعله‌ور نیز داشتن چنین شرایطی نباید در این دوره از جشنواره حضور داشته باشند. این ادعا در حالی مطرح شد که اساسا معلوم نبود طراحان این ادعا چگونه فیلمی که به شکل مستقیم به حمایت از فتنه 88 پرداخته است را با فیلمی همچون امپراطور جهنم که در ارتباط با یکی از مسائل استراتژیک منطقه و موضوعات مهم سال‌های اخیر است مقایسه می‌کنند؟ با این همه و در شرایط فعلی بعید به نظر می‌رسد که چه با حضور امپراطور جهنم و چه بدون حضور آن در جشنواره فجر امسال، آشغال‌های دوست‌داشتنی در این دوره از جشنواره حضور داشته باشد.

۵ اتفاق مهم رهنگی هفته، از آغاز مردمی‌ترین جشنواره فیلم تا رقابت برای نرسیدن به جر!

فرار از جشنواره برای دور زدن ممیزی‌ها؟

این هفته اما یک اتفاق مهم دیگر نیز در ارتباط با سی‌وششمین جشنواره فیلم فجر به وقوع پیوست. اتفاقی که خبر از یک تغییر نگاه جالب در میان فیلمسازان نسبت به جشنواره فجر می‌داد. روال هر ساله جشنواره فجر بر این بود که بسیاری از فیلمسازان تا لحظه آخر تمام تلاش خود را برای رساندن اثرشان به این رویداد سینمایی انجام می‌دادند ولی انتشار خبرهایی در ارتباط با عدم تمایل برخی از فیلمسازان سرشناس برای حضور آثارشان دراین دوره از جشنواره فجر نشان دهنده ایجاد تغییراتی در نگاه این چهره‌های به جشنواره فجر شده است.

این هفته اعلام شد که بعد از محمدرضا هنرمند که با وجود آماده بودن اثرش برای حضور در جشنواره فجر تمایلی برای حضور در این رویداد ندارد، ۴ فیلمساز مطرح دیگر در جشنواره فجر امسال حضور نخواهند داشت. «خودسر» کمال تبریزی به علت ادامه فیلمبرداری و «سال دوم دانشکده من» رسول صدرعاملی به علت توقف در مراحل فنی به جشنواره فجر نرسیدند همچنین بهمن فرمان آرا و ابوالحسن داوودی نیز دو فیلم «حکایت دریا» و «هزار پا» با وجود آماده بودن، به جشنواره فجر ندادند.

این موضوع از دو جهت قابل تامل است، یکی آن که توجه کمتر جشنواره فجر به آثار فیلمسازان با تجربه در چند دوره اخیر باعث شده که چهره‌های پیشکسوت دیگری انگیزه‌ای برای حضور در این رویداد و رقابت با آثار فیلمسازان جوان نداشت باشند. از طرف دیگر نیز می‌توان این احتمال را داد که برخی از این آثار با توجه به اینکه ممکن است به سراغ خط قرمزها رفته باشند ترجیح می‌دهند تا با عدم حضور در جشنواره فجر، مستقیما به سراغ اکران عمومی بروند و از حواشی احتمالی که ممکن است به واسطه حضور در جشنواره برای اکران عمومی این آثار پیش آید، پرهیز کنند.

اولین عکس از فیلم «به وقت شام»

«به وقت شام» نفس‌‌گیرترین فیلم تاریخ سینمای ایران

صحبت‌های کارن همایون‌فر در ارتباط با به وقت شام تازه‌ترین ساخته ابراهیم‌ حاتمی‌کیا و تعریفات جالب توجه او از این اثر یکی دیگر از خبرهایی بود که این هفته مورد توجه بسیاری از رسانه‌ها قرار گرفت. کارن همایون‌فر که این روزها مشغول به ساخت موسیقی فیلم سینمایی «به وقت شام» است، با انتشار یادداشتی در صفحه اینستاگرامش درباره فیلم «به وقت شام» نوشت: «با ابراهیم حاتمی کیا عزیزم . روزهای سخت و‌ دشوار آماده‌سازی فیلمی که بی‌شک بزرگترین و پیچیده‌ترین و بی پروا‌ترین تولید سینمایی ایران است. نفس‌ها را حبس کنید. امیدوارم پنجمین همکاری ‌مان سینمای جدی ایران را سیراب کند. هنگام ساخت بادیگارد گفته بودم با ساخت یافته ترین ساخته او مواجه هستیم اکنون بی اغراق می‌گویم با نفس گیرترین فیلم سینمای ایران که با گروه فوق حرفه ایش کم از تولیدات هالییوود ندارد. سخت‌ترین موسیقی که کار کردیم مونتاژ و صدای فوق العاده و گروه بازیگران ایرانی و غیر ایرانی عالی و جلوه‌های ویژه و میدانی و‌ قصه ای که تماما واقعی، مستند و نفس گیر است. فیلم این روزهاست و دغدغه های امروز ما... فیلمی فراتر از مرزهای جغرافیایی ایران و منطقه‌ی پرالتهاب ما.»

۵ اتفاق مهم رهنگی هفته، از آغاز مردمی‌ترین جشنواره فیلم تا رقابت برای نرسیدن به جر!

از وزارت ارشاد تا قائم مقام معاون شهردار!

خبر انتصابات حجت‌الله ایوبی رئیس معزول سازمان سینمایی دولت اعتدال به عنوان قائم مقام معاون فرهنگی اجتماعی شهرداری تهران نیز یکی دیگر از خبرهای جالب و تا حدودی بامزه! این هفته بود. ایوبی که در آخرین روزهای حضورش در قامت رئیس سازمان سینمایی وزارت ارشاد به دلیل برگزاری فاجعه‌بار جشنواره فیلم فجر اعتراض جریان‌های مختلف سینمایی را برانگیخت، پس از عزل از این سمت در دوران برگزاری انتخابات ریاست جمهوری تلاش بسیاری کرد تا بتواند در دولت دوازهم حضور پررنگی داشته باشد. تلاش‌های او به قدری در این دوره زیاد بود که حتی عده‌ای شایعه کردند ایوبی قرار است وزیر ارشاد دولت دوازدهم شود. ولی با روی کار آمدن دولت جدید و تغییر وزیر ارشاد ایوبی عملا زا سمت‌های دولت بهره چندانی نبرد.

حالا اما به نظر می‌رسد نتیجه همه آن تلاش‌های زمان انتخابات، سپردن سمت فرمالیته قائم مقام رضا صالحی‌امیری معاونت فرهنگی و اجتماعی شهردار تهران است. ایندر حالی است که صالحی‌امیری خود ایوبی را از سمت ریاست سازمان سینمایی برکنار کرد و حالا که شهرداری تهران تبدیل به محلی برای حضور نیروهایی که جایی برای آن‌ها در دولت روحانی نیست؛ شده، آقای ایوبی هم به گرفتن همین سمت فرمالیته رضایت داده است.

عمار میوه و برکت انقلاب است

اما مهمترین اتفاق فرهنگی این هفته بدون شک آغاز هشتمین دوره جشنواره مردمی فیلم عمار است.در آیین افتاحییه این دوره از جشنواره که مثل همیشه با حضور پررنگ خانواده‌های معظم شهدا برگزار شد، نادر طالب‌زاده دبیر جشنواره در ارتباط با اهداف برگزاری این دوهر از جشنواره اظهار کرد: عمار پایگاه رسانه‌ای جدید است و کار تخصصی خوبی انجام می‌دهد. کاری که اهالی هنر و دغدغه‌مند انقلاب به تکثیر کردن نیت شهید آوینی می‌پردازند. عمار تأثیر وضعی داشته زیرا آموزش خوب و کافی در طول سال شکل می‌گیرد. باید به سمت کارهای ساخت آثار تلویزیونی برویم تا دغدغه‌مندان انقلابی آثار تلویزیونی بسازند. عمار میوه انقلاب و برکت انقلاب عمار است؛ عمار مانند جهاد سازندگی است که پس از فوت امام راحل عمدا منحل شد. در رسانه، عمار جهاد سازندگی است و روحیه جهادی در عمار دیده می‌شود.

۵ اتفاق مهم رهنگی هفته، از آغاز مردمی‌ترین جشنواره فیلم تا رقابت برای نرسیدن به جر!

یکی دیگر از بخش‌های افتتاحیه این دوره از جشنواره عمار تقدیر از برگزیدگان برخی از بخش‌های جشنواره بود که در آن برگزیدگان بخش‌هایی چون پوستر فیلم، تیزر فیلم، آگهی تبلیغاتی، نقد مقالات و پژوهش‌های سینمایی و... مورد تقدیر قرار گرفتند. همچنین جایزه دستکش ننه عصمت این دوره از جشنواره به مهدی نقویان رسید. نقویان در طی یک سال گذشته به واسطه ساخته مجموعه مستند درخشان «در برابر طوفان» و مستند «ارثیه پدری» و مجموعه «خارج از دید» که این شب‌ها در حال پخش از تلویزیون است، مورد تشویق بسیاری از کارشناسان و منتقدین قرار گرفته است. نقویان بعد از دریافت این جایزه گفت: لطف بچه‌های عمار باعث دلگرمی من است. اندک پیشرفت من در این سال‌ها به‌دلیل حمایت‌های جشنواره عمار از من بود. قبل از پدیدار شدن این جشنواره اکثر کارهای من در آرشیو می‌ماند و دیده نمی‌شد اما اکنون فضایی باز شده است که آثارم در این جشنواره دیده شود.

جلیلی: جشنواره «عمار» کارش امر به معروف است

اما یکی از اتفاقات ویژه آیین افتتاحیه این دوره از جشنواره مردمی فیلم عمار، مراسم تقدیر از علامه سیدعیسی طباطبایی بود. ایشان که از یاران امام خمینی (ره) و مؤسس بسیاری از نهادهای انقلابی ایران و لبنان بود در این مراسم با حضور خانواده شهدا و با اهدای هدیه ویزه مقام معظم رهبری مورد تقدیر قرار گرفت. در این مراسم فرزند حجت‌الاسلام والمسلمین طباطبایی به‌نیابت از ایشان، هدیه ارزشمند رهبر انقلاب را که یک جلد قرآن کریم منقش به دست‌خط مقام معظم رهبری بود دریافت کرد. متن دست‌نویس ابتدای این قرآن اهدایی رهبر انقلاب، چنین بود: «خداوند وجود شریف جناب حجت‌الاسلام و المسلمین سیدعلی طباطبایی را محفوظ دارد و خدمت باارزش ایشان را قبول بفرماید.» همچنین نادر طالب‌زاده در این مراسم ضمن تقدیر از زحمات حجت‌الاسلام و المسلمین طباطبایی در شبکه المنار که توسط ایشان تأسیس شده، در سخنانی اظهار کرد: من آثار حجت‌الاسلام و المسلمین طباطبایی را به‌خوبی می‌شناسم. چرا که توفیق آموزش بچه‌های شبکه المنار را دارم. این شبکه‌ای است که اسرائیل را می‌ترساند و اثر آن متفاوت با بقیه است. این شبکه مرکز اصلی جنگ روانی علیه اسرائیل بوده و امیدوارم خداوند به مؤسسان آن خیر بدهد.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها