سرویس فرهنگی فردا: نشست رسانهای احسان محمدحسنی رئیس سازمان هنری رسانهای «اوج» با حضور اصحاب رسانه صبح امروز در محل این سازمان برگزار شد.
استفاده ابزاری دولتها از هنرمندان
حسنی در ابتدای این نشست با گلایه از بیتوجهی همه دولتها به عرصه فرهنگ و هنر گفت: هیچ کدام از دولت های گذشته تا امروز هرگز فرهنگ و هنر و رسانه دغدغه و اولویتشان نبوده است. ممکن است تغییراتی در سطوح وزیران صورت بگیرد اما مظلومیت افراد در فرهنگ باقی است و برایشان کار فرهنگی همچون یک کار لوکس بوده است.
وی افزود: متاسفانه هنرمندان را فقط برای ویترین انتخابات خواستهاند. در این زمان همه بسیج میشوند تا آنها را پای کار بیاورند آنها را احساساتی کنند تا حرف هایی زده شود و از فردای انتخابات دیگر همه چیز تمام می شود و گویا اصلا هنرمندی به میان کارزار نیامدهاند. این کل کارکرد هنرمندان کشور ما است برای مسئولینمان این همان فرصت هایی است که می سوزانیم چرا که آنها یعنی هنرمندان ثروت ما هستند.
دریغ از تولید یک اثر سینمایی درخور درباره پیروزی انقلاب اسلامی!
مدیر سازمان اوج در ادامه صحبتهایش با اشاره به محتوای تلخ آثار تولید شده در این سالها گفت: آثار تولید شده در این سالها عمدتا عقیم و تلخ هستند درحالی که حدود ۴۰سال از انقلاب گذشته و دریغ از یک فیلم سینمایی در حد و اندازه و قواره بینالمللی از روایت پر فراز و فرود انقلاب و خروش مردم بر رژیم طاغوت و آنچه در ۱۰ روز از دوازدهم تا ۲۲ بهمن در این کشور رخ داد.
وی با بیان اینکه سایر حوزههای دیگر فرهنگ و هنر نیز دست کمی از همین وضعیت ندارند، گفت: در این میان یکسری جوان خودجوش و تازه نفس که کارمند رسمی جایی نیستند، آمدند و در زمین مینگذاری شده کار را شروع کردند و در این چند سال نزدیک به ۸۰ موسسه تشکیل و در مدت ۶ سال، ۱۱ هزار اثر متنوع تولید شده است. ما در واقع با دغدغهی محتوا وارد شدیم و با مسئولان توافق کردیم که حرف زدن و سخنرانی با آنها باشد و تولید و کار کردن از ما. این یک توافق نانوشته است و ما این را دنبال کردیم هرچند بیاشتباه نبودهایم.
اوج، پژوهشگاه رویان عرصه فرهنگ است
محمدحسنی در ادامه صحبتهایش به ارائه گزارشی از فعالیتهای سازمان اوج در 6 سال پیش پرداخت و به موضوع تمرکز این سازمان بر کشف استعدادهای جوان تاکید کرد: یکی از افتخارات اوج این است که بستری برای شناسایی استعدادهای خوش ذوق و مومن و محل رشد این جوانان است و در این ۶ سال مثل یک آزمایشگاه عمل کرده و میتوان آن را مانند پژوهشگاه رویان دانست. ما در عرصه نمایش میدانی فعالیت های جدی داشته ایم و نزدیک به ۱۷ استان نمایش های اوج را میزبانی کرده و ۲ میلیون تماشاچی داشته ایم. نمایشی مانند «فصل شیدایی» حتی به سوریه رسیده و هفته آینده در حلب برنامه اجرا می کنیم.
تلاش برای احیای مسابقات مستند در تلویزیون
وی با اشاره به اینکه سازمان اوج در حوزه مستند نزدیک به ۷۰۰ اثر در سال تولید می کند، عنوان کرد: در حوزه مستند بچه های انقلابی ما حرف اول را می زنند، در حوزه تحول در گرافیک مجموعه خانه طراحان و مجموعه های مشابه به چرخه تولید رسیده اند. در حوزه موشن گرافیک دستاورد بزرگی برای هنر اسلامی محقق شده و آثار تولیدی از شبکههای مختلف پخش می شود، در بخش تبلیغات محیطی علاوه بر تهران جاده نجف به کربلا و بغداد به کربلا را پوشش می دهیم، جوانان خلاق در انیمیشن به چرخه تولید رسیده اند، در بخش مسابقه مستند هم اتفاقات خوبی افتاده است. بخش مسابقات در تلویزیون مهجور واقع شده بود ولی توانستیم مسابقاتی مانند فرمانده و ضد گلوله را تولید کنیم. در بخش بین الملل هم اوج تولید مشترک با فیلمسازان خارجی و حضور بین المللی داشته است و در حال حاضر ۴۰ شبکه برون مرزی از تولیدات ما استفاده می کنند، در حوزه کودک و نوجوان تمرکز بر تولید آثار موثر بوده ولی باید بگویم ما رقیب کانون یا صدا و سیما نیستیم بلکه رفیق و یار آنها هستیم.
کدام فیلمسازان امسال برای اوج سینمایی میسازند؟
رییس سازمان اوج عنوان کرد: ما پشتیبانی شبکههای نهال، امید و پویا را در دستور کار قرار داریم و برنامه هایی در شهرهای جنگ زده سوریه هم اجرا کرده ایم. همچنین در کنار تولید برنامه های تلویزیونی، یکی از بخش های جذاب کار ما تولید فیلم و سریال است و امسال ۵ اثر برای جشنواره فجر داریم که پرواز به وقت شام ساخته ابراهیم حاتمی کیا، تنگه ابوغریب به کارگردانی بهرام توکلی، توهم توطئه به کارگردانی احمدرضا معتمدی، نائله ساخته اصغر عباسی، طیب خان ساخته مسعود ده نمکی از این آثار است و نزدیک به ۱۲ اثر برای سال ۹۷ تدارک دیده ایم که بعد از وارد شدن به چرخه تولید نامشان را می گوییم و خواهید دید که نام های غافلگیرکنندهای در این بین وجود دارد.
روایت فتح تولدی دوباره
او در بخشی دیگری از این نشست با اشاره به یکی از حوزههای دیگر مسئولیتش که مربوط به بنیاد روایت میشود در ارتباط با وضعیت موسسه «روایت فتح» در آینده اظهار کرد: قرار است «روایت فتح» با ساختاری جدی ، چابک و موثر و با شعار «روایت فتح تولدی دوباره» راه بیفتد. البته راجع به گذشته روایت فتح در یک جلسه مجزا صحبت خواهد شد، اما در ماههای آینده درهای آرشیو روایت فتح به روی مستندسازان باز میشود.
مدیر سازمان هنری رسانهای اوج در ادامه با اشاره به لزوم همفزایی در نهادهای مختلف فعال در عرصه فرهنگ بیان کرد: در راستای همافزایی بیشتر، بسیج هنرمندان نیز از این پس با ما همکاری دارد. همچنین روایت فتح به خانواده هنرمندان انقلاب نزدیک خواهد شد.
وی همچنین درباره انتشار خبرهایی که درباره تشکیل یک قرارگاه با حضور سازمان اوج و بسیج هنرمندان و ... منتشر شده بود، گفت: این یک گمانهزنی است و چنین قرارگاهی تشکیل نشده و فقط این سه مجموعه (به همراه روایت فتح) قرار است از ظرفیت هم استفاده کنند. ضمن اینکه اگر چنین چیزی تشکیل هم بشود نیازی نیست که اعلام شود.
بودجه هشت میلیاردی برای جدیدترین ساخته آقا ابراهیم
حسنی در ادامه در پاسخ به سوالی درباره آخرین وضعیت جدیدترین فیلم ابراهیم حاتمیکیا و بودجهای که برای آن صرف شده: آقای حاتمیکیا تاکنون ترجیح داده این پروژه بیحاشیه پیش برود که من هم این را دنبال میکنم و توضیحات خاصی درباره آن نمیگویم، اما فعلا بیش از هفتاد درصد کار به اتمام رسیده و البته کار این فیلم چند برابرسختتر از بقیه آثار است. همچنین سازمان اوج در اتاق شیشهای است و ما از شفاف بودن استقبال میکنیم.
او با بیان اینکه تلاش میکنیم «پول هر پروژه را به موقع و با ادب و احترام پرداخت کنیم» گفت: قرارداد و برآورد ما برای فیلم ابراهیم حاتمیکیا، هشت میلیارد تومان بوده و تلاش میشود که پروژه زیر این قیمت تمام شود.
رئیس سازمان هنری رسانهای اوج در بخشی دیگر از این نشست در پاسخ به سوالی درباره برگزاری کنسرت سامی یوسف بیان کرد: مذاکرات برای برگزاری کنسرت با این پدر این خواننده هم انجام شده و الان بحث ما فقط توافق مالی است و امیدوارم شرایط فراهم شود. پیش بینی ما هم این است که این برنامه در تهران و تبریز و اصفهان انجام شود.
با سیاهنمایی و نشاندادن بدبختیها مخالفیم
وی در بخش پایانی این نشست به چند سوال حاشیهای پاسخ داد از جمله اینکه به نظر میرسد سازمان اوج درگیر اسامی و چهرههای خاص شده که سراغ افرادی همچون حاتمیکیا یا سیروس مقدم رفته است، یا برخی اتفاقات و حاشیههایی که برای پخش سریال «ایستاده در غبار» پیش آمد، مطرح شد و یکی دیگر از موارد اشاره شده به حضور یکی از تولیدات از این سازمان در جشنوارهی خارجی ارتباط داشت در حالیکه طیف این سازمان به حضور در فرش قرمزهای سینماگران ایرانی انتقاد دارند.
احسان محمدحسنی در پاسخ به این موارد گفت: ما با سیاهنمایی و نشان دادن فقر و بدبختی و خیانت به تماشاگر خارجی مخالفیم و حرفمان این است که چرا مثل مگس عمل میکنید؟ چرا مثل زنبود روی گل و زیبایی نمینشینید؟
نمیتوانیم به پیشکسوتان پشت کنیم
وی ادامه داد: سالی ۷۰۰ مستند در این موسسه توسط جوانان ساخته میشود، ولی نمیتوانیم به پیشکسوتان پشت کنیم و پروژههای حساس باید توسط آنها انجام شود. در همین راستا کاری که سیروس مقدم در «پایتخت پنج » انجام میدهد با چهار سری قبل تفاوت دارد و کار نیازمند استفاده از ظرفیتهای بیشتر بود.
اوج عابربانک کسی نیست!
او درباره اینکه سازمان اوج تا چه حد بر محصولاتی که در آنها مشارکت دارد نظر میدهد؟ گفت: ما عابر بانک نیستیم که افرادی بیایند، تولید کنند و بروند. قطعا سازمان اوج دارای فکر و نگاه است.
دیدگاه تان را بنویسید