کارگردان «ائو»: زبان اثر جدیدم هم ترکی است

کد خبر: 666372

یوسفی نژاد گفت: زبان اثر جدیدم ترکی است چرا که به این شکل بهتر جواب می‌دهد اما به لحاظ دیالوگ و نوع داستان با توجه به بازخوردهایی که داشته و طبیعی بوده از آن تجربه استفاده می‌کنم.

صبح نو: سی و پنجمین دوره جشنواره داخلی فیلم فجر برگزار شد و «اِو» که در این جشنواره دیده نشد، با وجود آذری بودن، این اثر مورد توجه کارشناسان، منتقدان و مخاطبان قرار گرفت. آن بی محلی از سوی جشنواره داخلی اما در جشنواره خارجی فیلم فجر شکل دیگری پیدا کرد و این فیلم و کارگردان آن منتخب این دوره جشنواره بین المللی فجر شدند. کارگردان «او» این روزها خود را برای تولید فیلم جدید خود آماده می‌کند. به همین مناسبت، سراغ آقای اصغر یوسفی نژاد، کارگردان تبریزی سینما رفته‌ایم. یک اثر مراحل مختلفی را طی می‌کند تا به تولید و سپس به اکران برسد. اتاق عقد فیلم جدید اصغر یوسفی نژاد است که این روزها در حال پرورش است. وی در این‌باره می‌گوید: فیلم جدید من در رسانه‌ها به نام «اتاق عقد» منتشر شده که باید بگویم این نام فیلم جدید من نیست. این اثر در حال حاضر در مرحله نگارش است و چون هنوز قوام و دوام نیافته و در وضعیت کامل شدن است؛ نمی‌توانم اسمی برای آن انتخاب کنم. تولید فیلم جدید در سال 97 یوسفی نژاد افزود: این اثر با فیلم قبلی من به لحاظ ساختاری و شرایط تولید تفاوتی نخواهد داشت. روی طرح اولیه کار می‌کنم و زمان زیادی باید صرف آن شود بنابراین امسال ممکن است فقط به پیش‌تولید برسد و تولید آن در سال آینده اتفاق می افتد.موضوع هر اثری می‌تواند به موفقیت یک فیلم کمک کند و اگر در مرحله تولید پرداخت و به فعلیت رساندن موضوع به درستی انجام شود، می‌تواند در دل مخاطب بنشیند. یوسفی نژاد درباره موضوع اثر جدید خود توضیح می‌دهد: اتفاقات در داخل یک لوکیشن و در قالب مراسماتی است که شاید از این نظر به فیلم «او» شباهت دارد. همچنین آداب و آیینی در آن وجود دارد که با توجه به دورهمی افراد برای چنین سننی، محدود بودن لوکیشن نیاز است و این به نزدیک شدن افراد و تأثیر در مخاطب کمک می‌کند و در این سبک وارد لایه‌های درونی افراد و زندگی آن‌ها می‌شویم. داستان متفاوت با زبان آذری یوسفی نژاد ادامه می‌دهد: زبان اثر جدیدم ترکی است چرا که به این شکل بهتر جواب می‌دهد اما به لحاظ دیالوگ و نوع داستان با توجه به بازخوردهایی که داشته و طبیعی بوده از آن تجربه استفاده می‌کنم و برای تماشاگرانی که دوست دارند با فیلم ارتباط نزدیکی برقرار کنند، فیلم را آسان‌تر کنم مثلاً حجم دیالوگ را برای این مخاطبان کاهش می‌دهم. درباره این که آیا فیلم جدید این کارگردان نیز مانند فیلم اولش معطوف به فضایی محدود است، جویا شدیم. یوسفی نژاد در این باره بیان می‌کند: قطعاً به این که حتماً در شهر تبریز لوکیشن‌های مدنظر من موجود باشند، معطوف نمی‌شوم اما فضای فیلم را محدود به جای خاصی نمی‌کنم، البته به سوی لوکیشن‌ها در شهرهای اطراف نیز خواهم رفت و بهترین‌ها را انتخاب خواهم کرد. این شرایط به فیلمنامه و بازیگرانی که بر اساس اثر به حضور آن‌ها نیاز است نیز بستگی دارد. بازیگران و بازیگری مسأله‌ای است که به موفقیت یک فیلم کمک می‌کند. شاید یکی از نقطه‌های قوت فیلم قبلی یوسفی‌نژاد همین ویژگی است. وی درباره استفاده از بازیگران «ائو» توضیح می‌دهد: اگر کار اجازه دهد از بازیگران قبلی و در کنار آن‌ها از افراد جدیدی استفاده خواهم کرد. به شخصه معتقدم یک فیلمساز باید افراد جدیدی را کشف کند و این سبک کاری همیشگی من است. میزان تفاوت فیلم اول و دوم کارگردان برتر سی و پنجمین جشنواره جهانی فیلم فجر مسأله‌ای است که شاید برای مخاطبان مهم باشد. این کارگردان درباره شکل اثر جدید خود بیان می‌کند: داستان و ماجرای این فیلم با «ائو» متفاوت است ولی به لحاظ ساختار و تولید از حال و هوایی که قبلاً کار کردم فاصله نمی‌گیرم. زبان و انتخاب بازیگر تفاوت عمده‌ای نخواهند داشت اما شاهد داستان دیگری در این اثر هستیم. مسیر کاری من پرداختن به آداب و سنن نیست
یوسفی نژاد به آداب و سنن ایرانی و بومی در فیلم قبلی و اثر جدیدش پرداخته است. درباره این که علاقه مند به این موضوعات است می‌پرسیم. وی در این باره اظهار می‌کند: من به موضوعی می‌پردازم که در حال حاضر مد نظرم است و الا آداب و سنت، مد نظرِ من برای فیلم‌هایم نیست و شاید در ادامه چنین موضوعاتی در فیلم‌های بعدی‌ام جایی نداشته باشند اما در حال حاضر به جهت بیان موضوعاتی که برایم مهم است به آن‌ها پرداخته‌ام. پیش بینی از استقبال یک اثر شاید برای یک کارگردان مهم باشد اما این که در زمان ساخت یک اثر فیلمساز به این مسأله توجه دارد و می‌تواند پیش بینی در این زمینه داشته باشد، ممکن است متفاوت باشد. یوسفی نژاد در این باره اظهار می‌کند: فکر می‌کنم در زمان تولید فیلم نباید به پیش بینی فکر کرد. من و نه هیچ فیلمساز دیگری نمی‌تواند در زمان تولید به مخاطبی که در دسترس نیست فکر کند. استقبال مخاطب بعد از ساخت فیلم مشخص می‌شود بنابراین پیش بینی در این زمینه ندارم و سعی می‌کنم کاری راکه بلدم انجام دهم تا مخاطب بالقوه به سمت فیلم بیاید. حضور در جشنواره فیلم فجر یکی از رویدادهایی است که هر کارگردانی به دنبال دیده شدن اثر خود در آن است. یوسفی نژاد نیز از این قاعده مستثنا نیست. وی در این باره می‌گوید: برای سال 96 قطعاً این فیلم به تولید نمی‌رسد اما برای سال بعد اگر آماده شود، قطعاً در جشنواره فیلم فجر حضور خواهد داشت.
۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

نیازمندیها

تازه های سایت