کارگردان «ویلاییها»: شیار ۱۴۳ را واقعی دیده بودم
انسیه شاه حسینی « ویلاییها» را بهترین فیلمی که تا کنون دیده بود دانست و گفت:دفاع مقدس به اندازه کافی واقعیات دارد و ما باید این خاک را کنار بزنیم و با نگاه دفاع مقدسی آنها را کشف کنیم.
انسیه شاه حسینی کارگردان سینما پس از تماشای فیلمسینمایی«ویلاییها»این فیلم را بهترین فیلمی که از سال 59 تاکنون در خصوص دفاع مقدس دیده است دانست و گفت: من آنقدر فیلم دفاع مقدسی که غیر اصول شاخته شده است را دیده ایم که با نگاه این فیلم از بقیه فیلمها چشم پوشی میکنم. وی در خصوص پرداختن به نقش زنان در دفاع مقدس اظهار کرد: در زمان جنگ به علت آنکه ساخت فیلم دفاع مقدسی موجب هیجان مردم می شد, نمیتوانستیم چنین فیلم تحلیلی که بر روی مخاطب تاثیر بگذارد داشته باشیم و هرچه از آن حادثه میگذرد باید به تحلیل بنشیم که در این صورت واقعیات خودشان را نشان میدهد. اکنون نیز با گذشت از آن زمان باید به نقش زنان که نقش مهمی در هشت سال دفاع مقدس داشتند پرداخته شود و این شکل نگاه بهترین شکل نگاه به نقش زنان در دفاع مقدس هست. لحظات این فیلم را مثلا بیمارستان و لباس شویی را قبلا خودم از نزدیک دیده بودم. بمباران اول فیلم زیبا بود اما بمباران دوم اشکالات فنی داشت ضمن آنکه باید چندین مجروح داشتیم که آن دعای توسل بیشتر معنی میداد. شاهحسینی با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه «دفاع مقدس اقیانوسی است که هر چه عمیق تر شویم مرواریدهای بیشتری در آن پیدا میکنیم», گفت: واقعیات دفاع مقدس و حوادث آن بسیار زیبا و جذاب است و دلیل آن این است که با شخصیت های دراماتیک شکل گرفت و هر کدام از رزمندگان برای خود یک رستم بودند و آنها آدم های زمینی بودند که آسمانی شدند. این کارگردان سینما افزود: اگر واقعیت, آبشخور سینمای ما باشد ما کمتر خطا میکنیم. دفاع مقدس خودش به اندازه کافی واقعیات دارد و ما باید این خاک را کنار بزنیم و کشف کنیم و نباید نگاه بیمار گونه و مخرب داشته باشیم و همچنین نباید نگاه دفاع جنگی داشته باشیم. شاه حسینی در خصوص حضور کارگردانان زن در ژانر دفاع مقدس با ساخت فیلمهایی همچون شیار143 گفت: من با اولین گروه از بچه های معراج برای تفحص همراه بودم و چون از نزدیک مستند و اتفاقات شیار 143 را شکل واقعی اش را دیده بودم روی من تاثیری نگذاشته بود اما هرکسی، هر حرکتی انجام دهد بسیار خوب است. اما ما معتقدیم که اگر زنان نقش بسزایی در دفاع مقدس داشتند باید با زوایای مختلفی به آن نگاه کنیم و این فیلم عادلانه ترین نگاه به موضوع دفاع مقدس است. شاه حسینی در ادامه صحبتهای خود به این نکته اشاره کرده که: در اهواز یک چایخانه در کنار کارون وجود دارد که قبلا در آنجا رختشویخانه بود که وقتی بانوان لباس مجروحان و رزمندگان را میشستند و در هنگام شستن این لباسها انگشت و قطعات بدن آنها در لباسها بود و این زنان قطعات بدن را در همانجا دفن میکردند, اما امروز به خاطر موقعیت مکانی آن در آنجا مراسم عروسی برگزار میشود.به نظرم برای آنکه اجزای بدن رزمندگان به خاک سپرده شده است باید یک یادمان در آنجا ایجاد شود. وی قهرمان پردازی به جای شخصیت پردازی در دفاع مقدس را یکی از معضلات این حوزه بیان کرد و گفت: با این وجود یک فضای شعار آمیز بوجود آمده که دل زدگی برای مخاطب ایجاد کرده است، ما نیاز داریم که شخصیت پردازی ادامه پیدا کند زیرا هویت ما در دفاع مقدس شکل گرفته است و ما میتوانیم در دفاع می توانیم اخلاق و سبک زندگی و غیره را پیدا کرد به شرط آنکه نگاه درستی داشته باشیم. شاه حسینی در خصوص بازی ثریا قاسمی در نقش مادر در این فیلم اظهار کرد: من بازی خانم قاسمی را زیاد دیدم و بازیشان را دوست دارم ولی در این فیلم در نگاه اول حضور وی را در این نقش مناسبت ندیدم ولی وقتی او در این فضا قرار گرفت و محو فضا شد, خیلی خوب حل شد و خیلی خوب خودش را نشان داد و بخصوص سکانس معراج شهدا بسیار خوب بود و این نقشی است که باید در جشنواره دیده شود.
دیدگاه تان را بنویسید