سرویس فرهنگی فردا؛ احسان سالمی: سومین جشنواره فیلم فجر در حالی در برج میلاد تهران برگزار شد که روز سوم این جشنواره را باید روز ویژه بانوان نامید؛ روزی که حضور آثار بانوان فیلمساز در کنار آثاری با محوریت زنان به شکلی پررنگتر از همیشه در آن دیده میشد.
روز سوم جشنواره در قبضه بانوان!
در روز سوم سیوپنجمین جشنواره فیلم فجر چهار فیلم «ماجان»، «دریاچه ماهی»، «ویلاییها» و «نگار» در سالن رسانههای جشنواره فجر به نمایش درآمد. نکته قابل توجه در این آثار پرداختن سه مورد از چهار اثر به نمایش در این روز به سوژههای با محوریت زنان بود.
فیلم سینمایی «ماجان» به کارگردانی رحمان سیفیآزاد اولین اثر نمایش داده شده در روز گذشته بود که قصه آن پیرامون مادری- با بازی مهتاب کرامتی- است که فرزندی معلول دارد و برسر نگهداری این فرزند با همسرش به مشکل میرسد و زندگی آنها تا آستانه فروپاشی کامل پیش میرود.
«ویلاییها» دیگر فیلم نمایش داده شده در روز گذشته بود؛ اثری به کارگردانی منیر قیدی که قصه آن حول همسران چند تن از رزمندگان دفاع مقدس است که برای زندگی به یکی از شهرکهای نزدیک مناطق جنگی مهاجرت کردهاند تا به همسران خود که در جبهه حضور دارند، نزدیکتر باشند اما همین نزدیکی به متاطق جنگی و شرایط سخت زندگی دراین مناطق باعث ایجاد حوادث و مشکلات بسیاری برای این شیرزنان سختکوش میشود.
«نگار» به کارگردانی رامبد جوان سومین اثر روز گذشته بود که با قهرمان اصلی آن یک زن بود. اثری با تم جنایی معمایی که حال و هوایی عجیب داشت و قصه آن در ارتباط با دختری است که پس زا خودکشی ناگهانی پدرش به دنبال یافتن دلیل این اتفاق است.
نکته جالبتر این که از میان چهار فیلم پخش شده در این روز، فیلمهای «ویلاییها» به کارگردانی منیر قندی و «دریاچه ماهی» به کارگردانی مریم دوستی نیز توسط فیلمسازان زن ساخته شدهاند ( نقد این فیلم را در اینجا بخوانید) ؛ اتفاقی که موجب پررنگتر شدن حضور بانوان در روز سوم این دوره از جشنواره شده است.
انزوا و سدمعبر در جمع اولین نتایج آرای مردمی
اعلام اولین نتایج شمارش آرای مردمی یکی دیگر از اتفاقات مهم روز سوم جشنواره بود. نتایجی که با توجه به خبرهای منتشر شده در واپسین روزهای باقیمانده به آغاز جشنواره میشد پیش بینی کرد که آثاری همچون انزوا، رگخواب و سدمعبر مورد استقبال قرار گیرند.
نتایج آرای مردمی فیلم برگزیده از نگاه تماشاگران در این روز بدون اولویتبندی عبارت است از: تابستان داغ، انزوا، سدمعبر، رهایی از بهشت، مادری، رگ خواب، اسرافیل، کوپال، یک روزبخصوص، اشنوگل.
و بالاخره یک فیلم خوب!
در دو روز اول این دوره از جشنواره فیلم فجر کیفیت آثار نمایش داده شده به قدری پایین بود که اعتراض اغلب اهالی رسانه و هنرمندان حاضر در برج میلاد را در پی داشت. گلایه اهالی رسانه و برخی از فیلمسازان این بود که با توجه به این ضعف شدید، چگونه برخی از این آثار توانستهاند به بخش مسابقه یا چشمانداز سجشنواره امسال راه پیدا کنند؟
اما نمایش فیلم سینمایی «ویلاییها» در روز گذشته بالاخره بر سیر پرتکرار نمایش آثار وحشتناک این دو روز پایان داد و اثری قابل قبول را به اهالی حاضر در برج میلاد نشان داد. استقبال اهالی رسانه از «ویلاییها» به قدری بالا بود که اغلب رسانهها با اشاره به این اثر آن را موفقترين فيلم جشنواره امسال دانستند که تا به امروز در برج ميلاد به نمایش درآمدهاند.
دق و دلی خانه سینما را سر ما خالی نکنید!
برگزاری نشست رسانهای فیلم سینمایی «ماجان» به کارگردانی رحمان سیفیآزاد و تهیهکنندگی محمدمهدی عسگرپور هم از جمله حواشی روز گذشته جشنواره فجر بود.
اعتراضات تهیهکننده این اثر به عدم حضور «ماجان» در بخش مسابقه جشنواره بازتاب زیادی در رسانهها پیدا کرد. عسگرپور که پیش از این چند سالی عهدهدار مسئولیت مدیرعاملی خانه سینما بود، درصبحتهای خود در این نشست با اشاره به انتخاب نشدن اثرش در بخش مسابقه جشنواره امسال گفت: تردید ندارم که فیلم سینمایی «ماجان» حداقل از برخی فیلمها که در بخش سودای سیمرغ وجود دارند بهتر است اما صلاح مملکت خویش خسروان دانند. شاید این انتخاب برگرفته از دق و دلیهای خانه سینما در آن دوران باشد!
جنجال در نشست رسانهای «نگار»
اما شاید هیچکس باور نمیکرد که آخرین حاشیه روز سوم جشنواره فجر در ساعت 1 نیمه شب رقم بخورد، آن هم زمانی که خبرنگاران حاضر دربرج پس از پشت سرگذاشتن یک روز سخت کاری حالا باید برای آخرین برنامه کاری خود در این روز در نشست رسانهای فیلم سینمایی نگار حضور پیدا میکردند؛ جایی که مانی حقیقی بازیگر و کارگردان سینما نیز در آن حضور داشت.
حقیقی که ماجرای بیادبی و توهینش به اهالی رسانه مدتی قبل خبرساز شده بود، در حالی دراین نشست حضور پیدا کرد که با اعتراض اهالی رسانه برای عدم عذرخواهیش برای آن رفتار بیادبانه روبرو شد.
این اعتراضها با ترک سالن توسط یکی از خبرنگاران حاضر در نشست ادامه پیدا کرد؛ اقدامی که با تشویق حضار همراه شد. هر چند که در ادامه براي خاتمه دادن به اين حواشي رامبد جوان از همه خواست اين دو تا قضيه را با هم تفکيک کنند و احساساتي نشوند و درباره فيلم نگار صحبت کنند.
دیدگاه تان را بنویسید