«بچه‌فروشی» سوژه بعدی کارگردان «بختک»

کد خبر: 599475

محمد کارت گفت: نمایش گذشته کاراکترها به دلیل نوع سبک زندگی این نوع کاراکترها کمکی به فیلم نمی‌کرد و از آن پرهیز کردم.

خبرگزاری فارس: محمد کارت فیلمساز جوان و خوش فکر سینمای مستند این بار با فیلمی با موضوع افراد کارتون خواب در رقابت این دوره از جشنواره سینمای حقیقت حاضر شد، فیلم‌های قبلی این کارگردان «بختک» و یا «خون مردگی» به گونه‌ای بودند که به دلیل نشان دادن دمل‌های چرکین زندگی آدم‌های اطراف‌مان نوعی رکود و رخوت در آن ها دیده می شود اما در «آوانتاژ» با اینکه شاهد زندگی افراد کارتن خواب هستیم چنین مسأله‌ای به چشم نمی‌خورد و فیلم سرشار از لحظه های ناب امید به آینده است. کارت در گفت و گو با خبرنگار سینمایی خبرگزاری فارس درباره نمایش امید در «آوانتاژ» گفت: سوژه کارتن خوبی به انحاء مختلف پیش از این مورد توجه مستندسازان قرار گرفته بود و به آن به انحاء مختلف پرداخت شد. توجه به کارتن خواب ها سوژه جدیدی نبود و این مهم را در طول کار مد نظر داشتم و به این فکر می کردم که چطور باید اثر را روایت کنم که شبیه فیلم های ساخته شده نباشد. مدت ها بود با افراد کارتن خواب در ارتباط بود تا به مرکز درمانی طلوع بی نشان ها در فیلم رسیدم . مرکزی که توسط مردم مدیریت می شد.
کانسپت فیلم امید و تلاش برای زندگی بهتر
وی درادامه گفت: در این مرکز دیدم که افراد سرشار از امید به آینده و رسیدن به دنیایی بهتر هستند و در واقع این امید را در از جامعه سوژه گرفتم و ذات جایگاهی که قرار گرفته بودند با این امید همراه بود. مرکز شرایطی داشت که همه افراد برای «تغییر» در آن محل حضور داشتند و به تغییر امیدوار و برای رسیدن به شرایط بهتر تلاش می کردند. امید و تلاش در وجود افراد بود و وارد تماتیک اثر و در لایه های درونی فیلم شد. با دیدن این فضا از همان ابتدا زاویه نگاه و دیدم را روبه سوی زندگی بهتر و امیدوار بودن هدایت کردم و کانسپت فیلم برای خودم امیدو تلاش برای زندگی بهتر شد. به همین دلیل گذشته‌ افراد و نمایش آن اهمیت آنچنانی نداشت و آن را در کار نمی بینیم .
نمایش گذشته افراد کمکی به فیلم نمی کرد
کارگردان فیلم تحسین شده «خونمردگی» در ادامه درباره عدم ارایه تصویر از گذشته افراد گفت: با توجه به تحقیقاتی که در این حوزه داشتم و آثاری که ساخته شده 99 درصد افرادی که مبتلا به اعتیاد و در نهایت کارتون خواب هستند گذشته یکسانی دارند و درد مشترک آنها نوع سبک زندگی‌شان است پس گذشته‌نگاری کاراکترهای فیلم هیچ کمکی به اثر نمی کرد منهم از آن پرهیز کردم و تنها در حد دو سکانس یادآوری به گذشته آن ها نقبی می زنیم ( غذایی که توسط افراد به دوستان قدیم شان توزیع می شود) و کل فیلم تلاش شده که رو به جلو باشد.
وی در پاسخ به این سوال که تعدد کاراکترها کار کارگردان را به مراتب سخت‌تر می‌کند و تبحر تدوین‌گر را می‌طلبد، گفت: فیلم یک تیم است و اگر دقیق شویم به چهار کاراکتر در اثر توجه شده فیلم کاراکتر محور نیست و به صورت تسبیح وار به شخصیت حسین در مراحل مختلف از حضور در مرکز و سم زدایی و در نهایت موفقیت در تیم فوتبال است اما باز هم به گونه ای طراحی کردیم که این کاراکتر را هم پررنگ نکنیم و کاراکتر اصلی فیلم نباشد. این روایت و چیدمان کاراکترها به گونه ای صورت پذیرفته که پازل شخصیت کارتن خواب رو به بهبود را تکمیل کند
کارگردان فیلم «بختک» گفت: تدوین کمک بسیاری برای رسیدن به پازل درست و نمایش کاراکترها کرده بود این که چگونه ما دیزالو بشویم روی روابط تک تک این کاراکترها بسیار موثر است. تدوین عنصر کمک کننده‌ای است سالهاست با اسماعیل علیزاده همکاری می کنم و به نظر شخص خودم بعد از چهار سال همکاری هر دو به پختگی رسیدیم و از هیجانات پرهیز کردیم . به عقیده خودم در حوزه کارگردانی مرتب تر،متین تر شدم.
وی درادامه درباره کارگردانی آخرین اثرش گفت: مطمئنم فیلم «آوانتاژ»از کارهای قبلی‌ام بهتر است . این کار به دور از هیجانات و با تامل‌تر و شاید وزین‌تر از کارهای قبلی است . کارهای قبلی هم خوب است اما به نظرم این کار یک «بچه قدم» نسبت به دیگر آثارم رو به جلوست. فیلمبردار این اثر جواد رزاقی زاده هم در رسیدن به این تامل و تعمق نقش بسیار ارزنده ای داشت من از فیلمبرداری، نورپردازی و قاب بندی فیلم راضی هستم یک سال و چندماه ایشان به طور کامل همراه من بود او یکی از نقاط مثبت فیلم است که باعث رفتار با تامل و تفکر اثر شد.
رقابت در بخش مستند بلند سخت است
کارگردان «آوانتاژ» درباره رقابت در بخش مستند بلند و امکان دریافت جایزه از این دوره از جشنواره گفت: شب گذشته اتمسفر خوبی در سالن بود امسال در بخش مستند بلند فیلم های بلند «زنانگی»، «فوق ماراتن» ، «آبی کمرنگ» و «مسافران»کارهای خوبی هستند و رقابت سختی در این حوزه است و این رقابت برای من جذاب امیدوارم کارها به درستی دیده وداوری شود.
کارگردان خوش فکر سینمای مستند درباره پژوهش و ساخت تازه ترین اثر خود به خبرنگار فارس گفت: هم اینک مشغول پژوهش و تحقیق درباره بچه فروشی در تهران هستم و به محض فراهم شدن شرایط (احتمالا در اردیبهشت ماه) فیلم را جلوی دوربین می برم.
۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

نیازمندیها

تازه های سایت