دلایل نامگذاری روزهای ماه محرم به نام شهدای شاخص

کد خبر: 576750

نماینده ولی‌فقیه، معاون رئیس‌جمهور و رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران با اشاره به شهدای دفاع مقدس و مدافعان حرم اهل بیت (ع) افزود: جوانان ایران اسلامی با عشق به حضرت سیدالشهدا (ع) و شهدای کربلا ایثار و فداکاری می‌کنند و تداوم انقلاب اسلامی و تحقق آرمان‌های بلند امام خمینی(ره) با ادامه راه شهیدان تضمین خواهد شد.

خبرگزاری ایسنا: حجت‌الاسلام‌والمسلمین شهیدی در مجلس عزاداری شهادت سالار و سردار شهیدان که با حضور معاونان و کارکنان بنیاد شهید و امور ایثارگران و هیئت‌های مذهبی در ساختمان مرکزی بنیاد برگزار شد، با تشریح دلایل نامگذاری روزهای ماه محرم به نام شهدای شاخص ، گفت: فلسفه این نامگذاری‌ها بدان جهت است که نوعی تعریف عمومی از شهدای شاخص کربلا برای شیعیان و عزاداران حسینی صورت بگیرد و شهدای شاخص بزرگانی هستند که رفتار، کردار و منش خاصی داشته و با ارادت و شجاعت و وفاداری خالصانه در رکاب حضرت سید الشهدا (ع) وفادار ماندند. نماینده ولی فقیه در بنیاد شهید و امور ایثارگران سپس با اشاره به آیات قرآن کریم در خصوص انفاق و احسان، ادامه داد: خداوند در قرآن می‌فرمایند «با دستان خودتان، خودتان را به هلاکت نرسانید و احسان کنید که خداوند محسنین را دوست دارد.» و ممکن است برخی از این آیه چنین برداشت کنند که چطور ممکن است، امام حسین (ع) با علم بر حوادث آینده در کربلا همچنان که بارها در زمان خروج از مدینه به آن اشاره داشتند باز قصد سفر و قیام کرده‌اند و مگر چنین تصمیمی استقبال از مرگ نیست. حجت‌الاسلام شهیدی افزود: برای بررسی دقیق مسئله ابتدا باید جوانب موضوع را در نظر گرفت که در این خصوص با دو پرسش مواجه می‌شویم. اول اینکه آیا منظور از هلاکت، هلاکت دنیوی است و دوم اینکه آیا هلاکت در همه جا چنین قاعده و مفهومی دارد و نباید در این عرصه وارد شد که پاسخ دقیق و منطبق بر قرآن، احادیث و روایت روشن‌کننده موضوع خواهد بود. وی ادامه داد: این آیه زمانی نازل شد که پیامبر (ص) در جریان مبارزه‌ای علیه کفار مسلمانان زمان را دعوت به جهاد کردند که برخی در آن زمان به زعم خود آن نبرد را منتهی به شکست حتمی دانسته و دعوت پیامبر (ص) را رد کردند. لذا خداوند در این خصوص تأکید بر انفاق و احسان و در واقع دعوت به حمایت از پیامبر خاتم کردند. بر این اساس نمی‌توان هلاکت را منحصر به هلاکت و شکست دنیوی دانست. اما در پاسخ پرسش دوم باید به این مسئله توجه داشت که هلاکت و مبارزه همیشه رد نمی‌شود و تحت یک قاعده جامع نیست. کما اینکه در اسلام بارها بر جهاد، دفاع از مظلومان و حمایت از دین خدا، قرآن و امت اسلامی تأکید شده است. نماینده ولی فقیه بنیاد شهید و امور ایثارگران با تأکید بر اینکه نرفتن به میدان دفاع از دین، قرآن و اسلام و حمایت نکردن از مظلومان و امت اسلامی عین هلاکت است، اظهار کرد: برای درک عاشورا و کربلا ابتدا باید سیدالشهدا (ع) را درک کرد و از خودمان بپرسیم که چطور امام امت در یک مقطع زمانی تصمیم می‌گیرد تا جان خود، اهل بیت، اصحاب و نزدیکان خود را به خطر اندازد. مگر نه آنکه بارها امام (ع) در زمان خروج از مدینه به مردم گفتند که از سفر پیش رو بازنخواهند گشت و شهید می‌شوند. پس چطور و چرا امام (ع) تصمیم به چنین کاری که از قبل بر نتیجه آن آگاهی داشتند، گرفتند. وی سپس به روایتی از زمان خروج امام حسین (ع) از مدینه اشاره کرد و گفت: حضرت سیدالشهدا (ع) تنها دغدغه دین، نماز، امر به معروف و نهی از منکر، مردانگی، آزادگی و حریت داشت و در زیارت‌نامه آن حضرت بارها اشاره شده که این قیام به خاطر احیای اسلام، قرآن، دین و فرایض دینی صورت گرفته است. نماینده ولی فقیه در بنیاد شهید و امور ایثارگران در ادامه به مقام والای شهدای مدافع حرم اهل بیت (ع) و دفاع مقدس پرداخت و اعلام کرد: این جوانان با عشق به سیدالشهدا (ع) و شهدای کربلا ایثار و فداکاری می‌کنند و ما امروز به عشق امام حسین (ع) به هیئت‌ها می‌رویم و لباس مشکی بر تن می‌کنیم و در جامعه امروز ما به خاطر همین ارادت است که مردم سعی می‌کنند رفتار بهتری در محرم داشته باشند و کمتر دچار معصیت شوند و نباید فراموش کنیم که قیام کربلا به خاطر نماز، دین و امر به معروف و نهی از منکر بود و ما نیز باید در همان راستا حرکت کنیم.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

نیازمندیها

تازه های سایت