خبرگزاری فارس: «میگل لیتین» از فیلمسازان سرشناس شیلی و آمریکای لاتین که مهمان ویژه جشنواره بینالمللی فیلم عمار است، به دعوت سیدمسعود شجاعیطباطبایی از خانه کاریکاتور ایران بازدید کرد. سیدمسعود شجاعی طباطبایی در این بازدید اظهار داشت: اولین نشریه کاریکاتور 110 سال پیش در ایران منتشر شد. قبل از پیروزی انقلاب اسلامی ایران کاریکاتورها در نشریات پرمخاطبی چاپ میشد که نشریه توفیق را تعطیل کردند و فقط یک نشریه امکان انتشار داشت؛ اما بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، کاریکاتوریستها کار را جدی آغاز کردند و مورد استقبال هم قرار گرفت. وی ادامه داد: با شروع جنگ تحمیلی رژیم بعث عراق علیه ایران، فعالیت کاریکاتور اوج گرفت،؛ ضمن اینکه هنرمندان جوانی که در رشتههای نقاشی و گرافیک قلم میزدند، به واسطه جنگ احساس مسئولیت کرده و در حوزههای مختلف وارد شدند. مدیرخانه کاریکاتور ایران گفت: من در آن دوران به نقاشی دیواری و عکاسی از مناطق جنگی میپرداختم. ضمن اینکه کاریکاتور مطبوعاتی در دوره جنگ رشد پیدا کرد و اولین گروه کاریکاتور در دوران دفاع مقدس به نام «کاسنی» شکل گرفت. این گروه زمینهای را فراهم کرد که اولین نشریه تخصصی کیهان
کاریکاتور منتشر شود. وی ادامه داد: کاریکاتور ایران به قدری در جهان موفق است که برخی از فراخوانهای بینالمللی در کشورهای دیگر به زبان فارسی منتشر میشود، حتی خیلی از کاریکاتوریستها دارای سبک منحصر به فرد هستند. شجاعی طباطبایی یادآور شد: خانه کاریکاتور ایران از سال 2000 میلادی فعالیت خود را آغاز کرده است؛ اتفاقات مهمی در حوزه کاریکاتور را رقم زده؛ سایت ایران کارتون هم به زبان انگلیسی در اختیار مخاطبان خارجی قرار گرفته که طی 2 دوره در جهان اول شده است. وی خاطرنشان کرد: برگزاری مسابقه غزه، داعش و آیلان کردی از جمله مسابقاتی بود که به صورت بینالمللی برگزار کردیم؛ حتی فراخوان مسابقه آیلان کردی بدون جایزه بود و با این حال کاریکاتوریستهای 43 کشور در این مسابقه شرکت کردند. بعد از آن، آیلان تبدیل به نماد مظلومیت شد و امروز هم عمران 5 ساله که از زیر آوار پیدا شد، نماد دیگری از مظلومیت کودکان در جنگ است. در ادامه این دیدار دوستانه، لیتین از روند آموزش کاریکاتوریستها سؤال کرد و شجاعیطباطبایی گفت: بیشتر کاریکاتوریستهای ایرانی مستعد و خودآموخته هستند و در جشنوارهها در معرض کاریکاتور بینالمللی قرار میگیرند.
«میگل لیتین» در ادامه با بیان اینکه خانه کاریکاتور ایران یک جریان جهانی ایجاد کرده است، گفت: من بدون تعارف میگویم که کاریکاتوریستهای ایرانی در سطح بالایی قرار دارند و کارهایشان بینظیر است. وی ادامه داد: فکر نمیکنم کاریکاتور آمریکای لاتین به ایرانیها برسد و این کاریکاتورها با آثار کاریکاتوریستهای آمریکای لاتین قابل مقایسه نیستند. بر اساس این گزارش، در ادامه این بازدید، کتاب عکس جنگ در اختیار لیتین قرار گرفت و وی را بسیار متأثر کرد، طوری که کتاب را بست. ضمن اینکه وی نیز تحمیلی بودن جنگ علیه ایران را تأیید کرد. دیدن کاتالوگهایی از مسابقات غزه، داعش و آثار هنرمندان در خانه کاریکاتور ایران، از دیگر برنامهها بود که هر کدام از این آثار هیجان و اشتیاق این فیلمساز را در پی داشت. «میگل لیتین»(Miguel Littín)، از جمله فیلمسازان و هنرمندان شیلیایی است که پس از کودتای آمریکایی ژنرال «آگوستو پینوشه» علیه رئیسجمهور قانونی کشورش، «سالوادور آلنده»، در 11 سپتامبر 1973، زندگی خود را در تبعید و خارج از وطنش گذراند. سالهای دیکتاتوری «پینوشه» و تبعید برای هنرمندان شیلیایی بیش از آنکه آزاردهنده باشد، نعمت بود و
آنها توانستند بهترین آثارشان را در این سالها، خلق کنند. «لیتین» نیز از این قاعده مستثنی نبود و در سالهای تبعید هم از مبارزه دست نکشید و برخی از آثار برجستهاش را در این دوران تولید کرد. «میگل لیتین»، فیلمهایی را کارگردانی کرده است که تا به امروز از محبوبترین فیلمهای شیلی بودهاند که از جمله آنها میتوان به «شغال ناهولتورو»، «همسر رئیسجمهور»، «دلایل دولت»، «نامههایی از ماروسیا»، «بیوه مونتیل»، «قانون عمومی شیلی»، «ساندینو»، «کشتی غرقشده»، «تیرا دل فوئگو»، «آخرین ماه»، «وقایع فلسطین، جادههای خشم»، «جزیره داوسون 10»، «آلنده در پیچ و خمها» نام برد.
دیدگاه تان را بنویسید