روزنامه ایران: در هفته گذشته اکران سینمای ایران فقط در آمار فروش فیلمهای روی پرده خلاصه نمیشد و نفس اکران در برخی سینماها موضوع بحث و چالش بود. با اعلام حل شدن مشکل نمایش فیلم «فروشنده» در سینماهای حوزه هنری امیدواریها برای باور گفته غلامرضا فرجی مدیر پخش این نهاد فرهنگی-هنری مبنی بر اینکه علت عدم اکران فیلم «لانتوری» تکمیل ظرفیت سینماهای زیر مجموعه حوزه بوده است کمی جان گرفت. اما این خبر بیشتر به نسیمی شبیه بود که خاکسترها را از روی آتش بحران مدیریت در حوزه اکران کنار زد. علی قربانی یکی از مدیران حوزه هنری که روز چهارشنبه بایکوت فیلم درمیشیان را تأیید کرده بود این بار از این موضوع سخن گفته است که برخلاف اظهارات سرتیپی سینماهای حوزه برای اکران «فروشنده» قراردادی نبسته است. با وجود این همانطور که پیشبینی میشد نمایش فیلم سینمایی «لانتوری» با موفقیت ویژهای همراه بود و این فیلم با وجود از دست دادن سینماهای حوزه هنری و حتی سینما آزادی که به صورت شراکتی میان حوزه هنری-شهرداری اداره میشود در دو هفته فروش نزدیک به سه میلیارد را تجربه کرد. فیلم تازه رضا درمیشیان که از 13 مرداد ماه روی پرده سینماها جا خوش
کرد در پایان دومین هفته اکرانش به مجموع فروش دو میلیارد و 850 میلیون رسید. فیلم سینمایی «بارکد» که موفقترین فیلم مصطفی کیایی در جذب مخاطب بوده است هم همچنان صدرنشین است و با وجود از دست دادن بیش از 12 سالن سینمایی در هفته گذشته، تا صبح روز جمعه 29 مردادماه توانست در 72 روز اکران بیش از یک و نیم میلیون مخاطب را به سینما بکشاند و رقم 10 میلیارد فروش را رد کند. همچنین در میان 3 فیلمی که از روز چهارشنبه 27 مردادماه اکرانشان آغاز شده است «من» سهیل بیرقی در دو روز نمایش موفق شده است 100 میلیون تومان فروش داشته باشد. اکران فیلمهای دیگر هم کم و بیش با جریانی ثابت و روی مرز «متوسط» ادامه دارد. آمار فروش دیگر فیلمهای در حال اکران تا ابتدای جمعه ۲۹ مردادماه به شرح زیر است: -دراکولا ۳ میلیارد و ۹۰۰ میلیون (۵۱ روز) -زاپاس ۴ میلیارد و ۶۰ میلیون (۵۱ روز) -دختر ۲ میلیارد و ۷۰۰ میلیون (۵۸ روز) -ناردون ۵۶۰میلیون (۹روز) -دزد و پری ۵۲۰ میلیون (۳۰ روز) -امکان مینا ۲۳۰ میلیون (۹روز) -آب نبات چوبی ۶۰ میلیون (۲ روز) -دوازده صندلی ۴۰۰ هزار تومان (۲ روز)
حال خوب مخاطب و شرایط اجتماعی امیدوارکننده، کیفیت خوب فیلمها و چیدمان مناسبشان در اکران، سالنسازی مناسب سینما و پردیسهای سینمایی، بردن جشنواره فیلم فجر در سطح شهر یا... علت هر چه باشد چند وقتی است سینما پاتوق مردم شده است. پس از توفان نوروزی سینما که بار دیگر نگاهها را به چرخه تولید و اکران در سینما امیدوار کرد حالا با گذشت نزدیک به 6 ماه شنیدن آمار هیجان انگیز اکران در فصل تابستان هم ادامه دارد و سینمای ایران در مردادماه فروش 90 میلیارد تومانی را از ابتدای سال تجربه میکند؛ رقمی که از افزایش 15 میلیارد تومانی نسبت به سال قبل نشان دارد.
علم الهدی: اتفاق فرخنده 95
امیرحسین علمالهدی کارشناس حوزه اکران درباره تجربه موفق افزایش فروش سینما به «ایران» میگوید: «تا پایان نیمه اول سال، گیشه سینما احتمالاً رقم 95 میلیارد تومانی را تجربه می کند؛ این بدان معناست که ما فقط در 6 ماه اول سال عدد 74 میلیاردی که سینمای ایران توانست در سال 94 از گیشه به دست بیاورد را رد کردهایم که به تنهایی اتفاق فرخندهای است.» البته رقم مورد اشاره علم الهدی را باید با احتساب گران شدن بلیت سینماها مورد بررسی قرار داد؛ با این نگاه بخش کوچکی از این رقم سهم افزایش قیمت بلیت می شود و مابقی آن سهم افزایش رونق در سینمای ایران است.
او همچنین تداوم این روند در نیمه دوم سال را هم خوشبینانه ارزیابی میکند: «پیشبینیها این است که در پایان سال به عدد 120 یا 130 میلیارد تومان برسیم که اگر این اتفاق بیفتد باز هم سینمای ایران توانسته است رکورد دیگری را حداقل در نیمه نخست دهه 90 جابهجا کند.» میانگین فروش هفتهای چهار میلیارد تومان برای سینمایی که در سالهای قبل در بهترین حالت ممکن حتی در ماه هم سه چهار میلیارد تومان فروش نمیکرد رقمی شگفتانگیز است و برای دوستداران سینما شوقانگیز. علمالهدی با اشاره به رشد منطقیای که سینمای ایران تجربه میکند معتقد است با ادامه این روند در سال 96 میتوان تعداد مخاطبان سینما را رقمی بالغ بر 18 میلیون نفر ارزیابی کرد یعنی بالاترین میزان رشد خود در دهه 90. او میگوید: «سینمای ایران در 3 سال گذشته توانسته است رشد نسبی خود را حفظ کند. در سال 92 میزان مخاطب سینما به 8 میلیون نفر رسید و نسبت به سال 91 حدود یک و نیم میلیون نفر افزایش یافت. در سال 93 با افزایش 70 درصدی مخاطب، آمار 12-13 میلیون نفری را تجربه کرد و این عدد در سال گذشته به 5/13 میلیون نفر رسید.
امسال پیشبینیها روی 16 تا 16.5 میلیون نفر است و امیدواریم این رشد در سال 96 ادامه پیدا کند و با توجه به انتخابات ریاست جمهوری دچار حواشی سیاسی نشود.»
بعد از فیلم «من سالوادور نیستم» منوچهر هادی که توانست بیش از دو میلیون نفر را به سینما بکشاند و رقم 13 میلیارد تومان فروش را تجربه کند، فیلمهای «پنجاه کیلو آلبالو»، «ابد و یک روز» و «بارکد» نیز به باشگاه 10 میلیاردیها پیوستهاند. در ماه گذشته همچنین اکران فیلم «لانتوری» تکانی اساسی به سینما داد و سومین ساخته رضا درمیشیان با وجود تحریم حوزه هنری در دو هفته، فروش حدود سه میلیاردی را تجربه کرده است. همچنین از نیمه شهریورماه با تغییر ترکیب اکران عمومی تمرکز سینما به نمایش عمومی «گذشته» معطوف میشود که یکی از مهمترین اتفاقهای اکران در سال 95 است. پیشبینی میشود اکران این فیلم با موفقیتهای ویژهای همراه باشد، توفیقی که یک دستاورد دیگر را هم به همراه دارد؛ رشد کیفی سلیقه مخاطب. علمالهدی در این باره میگوید: «برای فیلم تازه اصغر فرهادی پیشبینیها بالای 15 میلیارد تومان است. محقق شدن این اتفاق نشاندهنده ارتقا سلیقه مخاطب نیز هست که دستاورد کمی برای سینما نیست و بیانگر آن است که سینمای ایران میتواند از طریق فیلمهایی که مباحث اجتماعی را با بیان هنری مطرح میکند به فروش خوبی برسد.»
این کارشناس حوزه اکران صحبتهایش را با اشاره به تبلیغ تیزرهای سینمایی گفت: فارغ از اینکه الان نسبت به دوره آقای سرافراز وضعیت پخش تیزر در تلویزیون بهتر شده است اما باید بپذیریم که دچار ضعف هستیم و تلویزیون خصوصی یکی از ضرورتهای تقویت نظام رسانهای کشور است.» به هر حال تا به اینجا اعتماد مخاطب نسبت به سینما جلب شده است و فیلمهای در صف اکران توانایی و قابلیت تثبیت این اعتماد را دارند و حالا دیگر تمهیدهای شورای صنفی نمایش برای چینش اکران فیلمهای جدید بسیار مهم و حیاتی است.
سرتیپی؛ حفظ عادت سینما رفتن
اگرچه غلامرضا فرجی سخنگوی شورای صنفی نمایش سیاستهای این شورا را چندان دخیل در چیدمان مناسب فیلمها نمیداند و میگوید که این شورا دخل و تصرفی در اکران فیلمها ندارد و تهیهکننده، توزیعکننده و سینمادار را مهرههای تأثیرگذار بر چینش و ترکیب اکران فیلمها عنوان میکند اما علی سرتیپی تهیهکننده و رئیس کانون پخشکنندگان سینمای ایران نیمی از این اتفاق را برنامهریزی شده و محصول خرد جمعی حاکم بر ارشاد، تهیهکنندگان، شورای صنفی نمایش و کانون پخشکنندگان عنوان میکند و می افزاید تعداد تماشاگرهای سینما در 5 ماهه نخست امسال؛ برابر با کل سال 94 بوده است. مدیر عامل فیلمیران که پخش داخلی فیلم اصغر فرهادی را به عهده دارد با تأکید بر اینکه این چینش مناسب در نیمه دوم سال هم لحاظ خواهد شد به «ایران» میگوید: «علاوه بر فیلم «فروشنده» که بخش عمده فروش آن مربوط به نیمه دوم سال است فیلمهایی چون «سلام بمبئی»، «نیمه شب اتفاق افتاد»، «خوب، بد، جلف» و... هم در صف اکران هستند که میتوانند اتفاقهای خوبی را در سینما رقم برنند.»
او در پایان با اشاره به اضافه شدن حدود 45 سالن تک منظوره و راهاندازی سینما سیار میگوید: «اتفاقهای خوب دیگری در راه است، با تحولاتی که در سالنهای سینمایی ایجاد شده و رشد کیفی فیلمها، مردم دیگر سینما رو شدهاند. فیلمهای خوبی در پشت خط اکران است که میتواند حفظ عادت سینما رفتن مردم را تضمین کند.»
دیدگاه تان را بنویسید