خبرگزاری فارس: فیلم «دلبری» آخرین ساخته سید جلال اشکذری پس از باز ماندن از جشنواره سال قبل بالاخره در جشنواره سیو چهارم دیده شد و از همان روزهای جشنواره مشخص بود این اثر در گیشه توفیق چندانی نخواهد داشت اما با شروع طوفانی فیلم ها در جذب مخاطب و موج ایجاد شده در بین سینمارو ها پیش بینی اینکه فیلمهایی از جنس «دلبری» چقدر خواهند فروخت نیز مثبتتر شد. اما «دلبری» نفروخت و این روزها پس از نزدیک به 70 روز اکران در رتبه آخر جدول فروش سال 95 قرار دارد تا جائیکه فیلم «ننه نقلی» با مخاطب کودک نیز از این فیلم بالاتر ایستاده است. اما حقیقتا چه کسی و چه اتفاقی باعث شد «دلبری» نفروشد؟
«دلبری» عقبتر از «اینک شوکران» سید جلال اشکذری کارگردان جوان و دغدغهمندی است که نشان داده قابلیت انجام کارهای بهتری نسبت به فیلم «دلبری» را داراست و برخی از منتقدان معتقد بودند این فیلم میبایست چند سال دیرتر و با کسب تجربه بیشتری از سوی کارگردان ساخته میشد. فیلم از جمله آثار اقتباسی است که در متن زیباست اما به جهت تک لوکیشن بودن و شیوه روایتش آنچه بر پرده مینشیند اثری خسته کننده است مگر آنکه کارگردانی با تجربه و با ذوق و اهل تکنیک فیلمنامه را به دست گیرد. شاید اولین مقصر فروش پایین تر از حد انتظار خود فیلم است، چرا که نتوانسته از یک تلهفیلم خوب جلوتر برود و آن کششی را که باید، ایجاد نکرده است و مخاطب به نیمههای فیلم نرسیده کل لوکیشن را با نقشه چندبار رفته و آمده است و جذاب بصری دیگری را تجربه نمیکند و از طرف دیگر متن و محتوای فیلم نیز چیزی بیشتر کتاب«اینک شوکران» نیست و حتی از ایجاد تعلیق های کتاب نیز عاجز مانده است.
سیدمحمود رضوی تهیهکننده جوان اما باتجربهای است که کارنامه حرفهای او نشان می دهد میداند بر روی چه آثاری سرمایهگزاری کند و چگونه فیلمها و سریالهایش را به مخاطب عرضه کند. با این حال سوال اینجاست که چرا با آنکه «دلبری» را یکسال برای جشنواره نگهداشت اما در ساخت آنچنان که باید وقت نگذاشته است. سرمایهگزاری 45 درصدی حوزه هنری در اثر شاید یکی از اتفاقی باشد که تهیهکننده را از نگرانی نسبت به بازگشت سرمایه مطمئن کرده باشد و حضور در پروژههای متعدد، تهیهکننده از توجه به این پروژه ارزان با بازیگران محدود و تک ستاره غفلت کرده باشد. البته بعید به نظر میرسد این اثر هزینه ساختش را مثل برخی از پروژههای دولتی در تولید درنیاورده باشد و اینجاست که اکران به حاشیه میرود.
قلقگیری موسسه سیمای مهر با «دلبری» «دلبری» اولین تجربه موسسه سیمای مهر در پخش فیلم است، موسسه ای که متعلق به تهیه کننده فیلم است و قرار است با این فیلم پخش آثار سینمایی را اینبار بدون شریک تجربه کند، بنظر میرسد «دلبری» و پخش آن برای این موسسه تجربه صفر و تنها برای قلقگیری و شناخت نقاط قوت و ضعف و بررسی موانع در اکران فیلم را داشته تا یک حضور جدی در عرصه پخشکنندگی، بی علاقهگی پخش کننده به «دلبری» تا جائی است که اهالی رسانه در برخی هفتهها برای گرفتن آمار فروش فیلم دچار مشکل بودند و آنچنان که باید اعلام میزان فروش جزو دغدغه های موسسه سیمای مهر محسوب نمی شد و احتمالا آنها میخواهند با شناخت دقیقتر اوضاع برند خود را با آثار دیگری به اهالی سینما و مخاطبان عرضه کنند. سرمایهگزاری حوزه هنری بر فیلم «دلبری» آخرینباری که آثار حوزه هنری اعم از مشترک و غیر مشترک به سودآوری رسیده است را به خاطر ندارم ( البته می توان اینگونه استدلال کرد که حوزه به دنبال حمایت از فیلم با شرایط خاص و اندازه های استاندارد خود است. پیش از «دلبری» که حوزه هنری 45درصد در آن سرمایه گزاری کرده و برای اکران آن و بازگشت سرمایه
برنامه خاصی نداشت همین اتفاق برای فیلم «مزار شریف» نیز چنین اتفاقی رخ داده بود و حوزه تقریبا برنامه موثری برای تبلیغ و فروش آن نداشت و حتی یکی از مسئولان حوزه اعلام کرد: اکران فیلم «مزارشریف» به کارگردانی حسن برزیده با علم استقبال از فیلم «محمد رسول الله(ص)» آغاز شد. ما در حال حاضر در بخش مهمی از سینماها نمیتوانیم «مزار شریف» را اکران کنیم، ولی تشخیص دادیم که این همزمانی اکرانها صورت بگیرد، حتی مجبور شدیم در بسیاری از استانها و شهرستانهای کشور بین اکران فیلم «محمد رسول الله(ص)» و «مزار شریف»، اکران فیلم سینمایی «محمد رسول الله(ص)» را انتخاب کنیم. بههرحال «دلبری» در گیشه شکست خورد و از این پس درکنار مابقی آثار تولید شده با پول دولتی که دیده نشده یاد خواهد شد و ای کاش مدیری مدبر در سینما یافت میشد و اجازه نمی داد براحتی آثار اینچنینی بدون توجه درست و دقت ساخته شود و زمانی که اثری ساخته می شد مثل یک سرمایه گزار خصوصی برای ریال به ریال پولی که خرج کرده بود برنامه داشت.
دیدگاه تان را بنویسید