مقصد بعدی تهیهکننده «کاوش در اعماق خلیج فارس» +تصاویر
تهیهکننده مجموعه مستند «کاوش در اعماق خلیج فارس» بیان کرد که همیشه آرزوی سفر به عمق آب های خلیج فارس را داشته است.
وی با بیان اینکه سفر به جای جای خلیج فارس را آرزو داشته است، اظهار کرد: از سال ۷۰ که با رشته کارگردانی سینما وارد دانشگاه شدم همیشه دلم می خواست یک اثر کیفی بسازم و گونه مستند یا سینمایی اش تفاوتی برایم نداشت ضمن اینکه آرزو داشتم در تمام خیلج فارس سفر کنم.
این فیلمبردار که تجربه گرفتن تصویر زیر آب را دارد افزود: آن زمان به خاطر شرایط اقتصادی و نبود تجهیزات مناسب این امکان فراهم نبود اما از سال ۷۹ که فعالیت هایم را در حوزه مستندسازی دریا آغاز کردم به این نتیجه رسیدم که چقدر در این بخش کمبود داریم و از نظر دانش و تجربه کم اطلاع هستیم. فیلمبرداری در زیر آب کاری بسیار دشوار است و خطرات زیادی دارد و غواصانی که در این عرصه کار می کنند باید از علوم دریایی به اندازه کافی مطلع بوده و تجربه داشته باشند.
این تهیهکننده ادامه داد: همه اینها انگیزه تولید این مستند را در من ایجاد کرد. به همین دلیل سال ۸۹ طرحی مرتبط با این مورد را به سیمای استان ها ارائه داد و با درک درستی که مدیران وقت از شرایط خلیج فارس داشتند به خوبی حمایت کردند. قطعا وضیفه ذاتی تلویزیون این نیست که به شکلی گسترده و مبسوط بخواهد به این منطقه توجه کند اما تلویزیون متوجه تهدیدهای این حوزه بود و درست عمل کرد.
وی افزود: یکی از تهدیدهای آن زمان که خوشبختانه از آن عبور کردیم بحث تهدیدهای نظامی بود و امکان وقوع جنگ هر لحظه شدیدتر می شد. اگر این اتفاق رخ می داد خسارت بسیار بزرگی بر ما وارد می آمد چون با از بین رفتن بخشی از حیات انسانی به دلیل اطلاعات کمی که وجود داشت خیلی ها با اهمیت آنچه در خلیج فارس وجود داشت بیگانه می ماندند و با این نگاه تصمیم گرفتیم کاری شروع کنیم که جنبه های مثبت را به تصویر بکشیم.
عبدی پور توضیح داد: خیلیج فارس بخش اعظمی از یک حیات انسانی است که خیلی کم به آن توجه شد. دومین تهدیدی که هنوز خطرش احساس می شود مربوط به مباحث زیست محیطی است و ما می خواهیم با زبان «کاوش در اعماق خلیج فارس» بگوییم که اگر از این تنوع زیستی به درستی مراقبت نکنیم چه گنجینه ای را از دست خواهیم داد. این برنامه سعی دارد با ارتقای سطح آگاهی علاقمندان بهره برداری درست را نشان دهد.
وی اضافه کرد: به همین منظور باید یک کاری با سطح کیفی بالا، قابل استناد، دارای تصاویر جذاب و داستان می ساختیم تا مخاطب تلویزیون به تماشای آن علاقه نشان دهد. به همین خاطر پیشرفته ترین امکانات و تجهیزات را سفارش دادیم و سعی کردیم با تجربه کافی بر این امکانات مسلط شویم تا با همکاری استادان علوم دریایی مستندی بسازیم که در عین نشان دادن جذابیت ها و پتانسیل های ناشناخته، خطراتی را هم هشدار دهیم.
تهیه کننده مجموعه مستند «کاوش در اعماق خلیج فارس» اشاره کرد: ورود پساب های صنعتی و شهری، مواد مضر، فاضلاب کارخانه ها، پساب کشتی های بزرگ شناور بر خلیج فارس، تولید گازهای گلخانه ای که منجر به بالا رفتن دمای آبها شده، شوری بیشتر آب و ... مرگ گونه های آبی و پایین آمدن تنوع زیست محیطی را در پی داشت که بسیار حائز اهمیت است.
عبدی پور گفت: متاسفانه زیرساخت های اصلی ما مشکل دارد. هنوز در کل منطقه خلیج فارس یک بیمارستان تخصصی یا پزشک حاذق نداریم که اگر غواصان دچار آسیب شدند بتوانند مشکل شان را برطرف کنند. ما برای تولید این مجموعه خسارت های جسمی و مالی بسیاری را متحمل شدیم که البته خوشبختانه خسارت جانی نداشتیم و سعی کردیم در بخش هایی اندک، این مسایل را بگنجانیم.
وی بیان کرد: هدف ما نشان دادن زیبایی ها و هشدار برای تهدیداتی بود که خلیج فارس با آن روبروست اما در این میان اتفاقاتی هم رخ داد که به صورت جزیی آن ها را به تصویر کشیدیم. مثلا هنگام تصویربرداری متوجه شدیم یک شناور روی آب آتش گرفت. سریع به آن نزدیک شدیم و تیم تصویربرداری مان توانستند جان ۹ نفری که در آن شناور بودند نجات دهند. البته قصد نداریم در این مجموعه دائم از سختی های کار خودمان بگوییم بلکه دوست داریم بیننده پیام های مدنظرمان را ببیند.
عبدی پور با اشاره به اینکه دوست دارد بعد از این به اعماق آب های دریای عمان سفر کند، گفت: اولین بار غواصی را در دریای عمان تجربه کردم و دوست دارم بعد از این اگر شرایط مناسب مالی و جسمی داشتم کمیت حیات دریایی این نقطه را به تصویر بیاورم.
این تهیه کننده ضمن تشکر از مدیران تلویزیونی بیان کرد، علاوه بر مدیران وقت که باعث کلید خوردن این پروژه شدند مدیران فعلی مرکز سیمای استان ها نیز بسیار حمایت مان کردند تا بخشی از خسارت های وارده جبران شود. علاوه بر این طرح هایی داریم که بر اساس آن ممکن است شرایطی فراهم آید تا آب های قطب شمال را بتوانیم به تصویر بیاوریم.
وی در پایان گفت: فعالیت های داخلی و خارجی من همه تنها بر اساس یک هدف است و آنهم توجه به مخاطب ایرانی است. هرجا که بروم تنها چیزی که در اولویت هایم قرار دارد اینکه آنچه می سازم برای مخاطبان کشور خودم قابل قبول باشد.
دیدگاه تان را بنویسید