سرویس فزهنگی فردا: این کارگردان و نویسنده پیشکسوت در مورد کارگردانی این نمایش بعد از 5 سال دوری از صحنه گفت: همواره دغدغه کارگردانی نمایشهای آیینی و سنتی را داشته و دارم. در این 5 سال امکانات لازم برای اجرای نمایش فراهم نشده بود، بنابراین بیشتر وقتم را به تالیف و تحقیق و کار با دانشجویان گذراندم. حالا امیدوارم که با ایجاد شرایط دلخواه این نمایش به بهترین شکل اجرا شود. او درباره متن که نگارش آنرا از 2 سال قبل آغاز کردهاست، افزود: یکی از ویژگیهای مهم هنر نمایشی پرداختن به کاستیها و نیازهای جامعه است بر همین اساس در نمایشنامه «انسانم آرزوست» به بخشی از دردهای جامعه پرداختهام. فتحعلی بیگی معتقد است نمایش تختحوضی در طول سالها مسیری طولانی و پر فراز و نشیبی را طی کرده که شاید سرعت بالایی نداشته است اما هنوز مخاطبهای خاص خودش را دارد: سیاه نمایش تخته حوضی، وابسته به زمان خاصی نیست و هیچوقت نمیتوان گفت دورهاش به پایان رسیده است. او افزود: در عکسهای موجود از اجراهای زنده یاد سعدی افشار، میتوان تنوع نقشهای سیاه را مشاهده کرد، یعنی این قابلیت و انعطاف پذیری در نقش سیاه و حتی نحوه ساختار اجرایی وجود
دارد. مدیر کانون نمایشهای آیینی و سنتی ایران ضمن اشاره به نیاز تحقیق بیشتر درباره نمایشهای آیینی-سنتی، گفت: مشکل اینجاست که به قدر کافی تحقیق نمیکنیم. در هیچجای دنیا جریانهای نمایشی به تنهایی پیش نرفتهاست. لازم است درباره آنها ظرفیتشناسی و طبعآزمایی شود، اتفاقی که درمورد این نوع نمایشها کمتر پیش آمدهاست. او افزود: باید گفت این گونه نمایشی یک ظرف است، باید دید با این ظرف چه میتوان کرد. زمانی که این اتفاق افتاد، متوجه میشویم که نمایش تختحوضی کهنه نشده است. در عمل هم مشاهده میشودکه هنوز مخاطب خاص خود را دارد. فتحعلی بیگی نمایشهای سنتی هر کشور را میراث فرهنگی آنها دانست و گفت: نمایش تختحوضی به عنوان شکلی از نمایش، ساختار اجرایی و اصول و مبانی خاص خودش را دارد و زیرمجموعه تئاتر روایتی و تئاتر شرق است، این موضوع قابل توجهی است و لزوم زنده نگهداشتن آن در راستای موزهای بودن این هنر نیست، بلکه هنوز جریان دارد و میتواند دردی از جامعه دوا کند. او افزود: نمایش تخت حوضی نباید به موزهها سپرده شود بلکه باید در متن جامعه باشد. وقتی بزرگانی مثل بهرام بیضایی و علی نصیریان به سراغ این گونه نمایش
میروند، یعنی هنوز قابلیت نو شدن دارد. این مدرس تئاتر ادامه داد: در بسیاری از مواقع نمایشهای غربی که به صحنه میروند، حرفی برای گفتن ندارند، بنابراین مخاطب خود را از دست میدهد. اما با ظرفیت شناسی صحیح میتوان از علاقهمندی مردم به نمایشهای آیینی- سنتی استفاده کرد. این هنر تا زمانی که هنوز مردم دوستش دارند باید بماند. فتحعلی بیگی درباره سیر تحول نمایش تختحوضی گفت: این گونه نمایش نیز مثل همه پدیدههای نمایشی با پیشرفت جامعه متحول شده است، هم به لحاظ مضمون و هم داستان و شکل اجرایی، با مسائل روز جامعه حرکت کرده و تکنولوژی و مسائل اجتماعی و مردمی در آن راه پیدا کردهاست. نمایش «انسانم آرزوست» نوشته و کارگردانی داود فتحعلی بیگی، هماکنون در مرحله انتخاب بازیگر است و پس از آن تمرینات نمایش در تالار محراب آغاز میشود.
دیدگاه تان را بنویسید