احمد مهرانفر: نمی‌خواستم مردم مرا فقط با ارسطو بشناسند

کد خبر: 490339

احمد مهرانفر که در ذهن عموم مردم با بازی در سریال «پایتخت» و شخصیت ارسطو شناخته می‌شود، با دو فیلم سینمایی «زاپاس» و «هفت ماهگی» در جشنواره‌ی امسال حضور دارد.

احمد مهرانفر: نمی‌خواستم مردم مرا فقط با ارسطو بشناسند
خبرآنلاین:احمد مهرانفر در هر سه حوزه‌ی سینما، تئاتر و تلویزیون فعالیت می‌کند. او در جشنواره‌ی امسال دو فیلم دارد.

نقشش در «هفت ماهگی» کوتاه بود و به نشستش نیامد ولی در نشست «زاپاس» حاضر شد و در پاسخ دادن به سوالات خبرنگاران سنگ تمام گذاشت. ما هم در حاشیه‌ی این نشست با او درباره‌ی حضورش در سینما و نقش‌هایی که می‌پذیرد، گفت‌و‌گویی داشتیم که در ادامه می‌خوانید:

آقای مهرانفر شما در هر سه حوزه‌ی سینما، تئاتر و تلویزیون مشغول به فعالیت هستید. کدام یک از این حوزه‌ها برای شما جدی‌تر و مهم‌تر است؟

هر سه حوزه برای من مهم است و دوست دارم در آن‌ها کار کنم. برای همه‌ی بازیگران این‌طور است و دوست دارند در همه‌ی این حوزه‌ها فعالیت کنند. حالا برای بعضی‌ها دلبستگی‌ به یکی از این حوزه‌ها کمی بیشتر یا کمتر است. هر کدام از این حوزه‌ها به دیگری مربوط است و فعالیت در هرکدام برای یک بازیگر چالش برانگیز. فکر می‌کنم هر 3 حوزه مشخصات و جذابیت‌های خاص خودش را دارد و ورود به هر یک باعث می‌شود انگیزه به سمت فعالیت در دو حوزه‌ی دیگر بیشتر شود.

برای فعالیت در سینما به طور خاص چه برنامه‌ای دارید؟

دوست دارم در همه‌ی شکل‌های سینمایی کار کنم. دوست دارم هم در کارهای جدی و هم در کارهای طنز بازی کنم، ولی بیشتر دغدغه‌ام این است که درهر کاری که بازی می‌کنم، دقیقا همان شخصیت‌هایی را یازی کنم که در فیلمنامه هست. باورپذیری مخاطب از هر چیز دیگری برایم مهم‌تر است.

فعالیت شما به عنوان یک بازیگر موفق در عرصه‌ی تئاتر، انتخاب نقش‌ها را برای شما در سینما سخت نمی‌کند؟

سعی می‌کنم نقش‌هایی را بازی کنم که دیگران قادر به ایفای آن‌ها نباشند. نقش‌هایی که چالش‌برانگیز است و نیاز به پیش‌تولید دارند. یعنی نقشی که من را عنوان بازیگر موظف کند، به دنبال نقش بروم و درباره‌ی آن تحقیق کنم. دوست دارم نقش‌هایی که بازی می‌کنم برایم متفاوت باشند.

شما بعد از ورودتان به سینما در هیچ فیلمی به عنوان بازیگر نقش اول ایفای نقش نکرده‌اید. این مساله انتخاب خودتان بوده است؟

روند کاری من در تئاتر به این شکل بوده که نقش‌های خیلی کوچک بازی کردم تا به بازی در نقش‌های اصلی رسیدم. در سینما هم همین‌طور است. در ابتدا نقش‌های دو و سه سکانسی بازی کردم. حالا نقش‌های دیگر بازی می‌کنم. برایم خیلی مهم است که نقش‌های خوب بازی کنم و اول یا دوم بودن نقش برایم اهمیت خاصی ندارد. ولی چیزی که در برنامه‌ی کاری‌ام به آن خیلی فکر می‌کنم این است که نقش‌های اول و اصلی را هم در سینما بازی کنم.

شما در دهن عموم مردم با شخصیت ارسطو در سریال «پایتخت» ماندگار شده‌اید، ولی نقش‌هایی که در جشنواره‌ی امسال، چه در «زاپاس» چه در «هفت ماهگی» بازی کرده‌اید با ارسطو تفاوت زیادی دارد. انتخاب این میزان تفاوت عمدی است؟

یکی از دلایلی که این نقش را قبول کردم، همین مساله بود. هرچند در «زاپاس» قصه در فضای مشابهی نسبت به «پایتخت» می‌گذرد، اما می‌خواستم یک آدم متفاوت خلق کنم. نمی‌دانم چقدر موفق بوده‌ام، ولی یکی از دغدغه‌هایم همین بود. نمی‌خواستم مردم من را فقط با آن کاراکتر بشناسند. به همین دلیل هم بازی در نقش‌هایی مانند «هفت ماهگی» و «زاپاس» را قبول کردم.

احمد مهرانفر

احمد مهرانفر در نمایی از فیلم سینمایی «زاپاس»

فیلم‌های امسال جشنواره را چطور دیدید؟

من هنوز فیلمی ندیده‌ام و تنها موفق به دیدن دو فیلمی شده‌ام که خودم در آن‌ها بازی کرده‌ام. به همین دلیل نمی‌توانم جواب این سوال را بدهم.

بین این دوره از جشنواره و دوره‌های قبلی چه تفاوت‌هایی می‌بینید؟

من فکر می‌کنم اگر مدیریت‌ها دائم عوض نشود، هرسال نسبت به سال قبل بهتر می‌شود. جشنواره باید یک مدیر دائمی داشته باشد که اشکالات را آسیب‌شناسی کند و به کمک تجربه‌اش مسائلی را که باعث شده‌اند جشنواره‌های قبلی با اشکال اجرا شود، پیدا کند و آن‌ها را رفع کند تا این اتفاقات را مجددا نداشته باشیم. اینکه هرسال یک مدیر جدید داشته باشیم که اشتباهات مدیر قبلی را تکرار کند، اشتباه است و این مساله در دنیا هم خیلی مرسوم نیست.

شما به صدای سالن کاخ جشنواره هنگام اکران فیلم «زاپاس» هم اعتراض داشتید.

بله. صدا خوب نبود. ما سینما کار می‌کنیم و سینما مثل تلویزیون نیست که یک دیالوگ چندبار تکرار شود یا مخاطب در حالی که کاری را انجام می‌دهد، سریال یا فیلم را هم تماشا کند. این‌جا سینماست. هر دیالوگی ارزش خودش را دارد و وقتی شنیده نشود، مطمئنا تماشاگر از فیلم، آدم‌ها و شخصیت‌های آن جدا می‌شود و قصه را از دست می‌دهد که این موضوع خیلی آزار دهنده است.

به نظرتان اکران عمومی فیلم سینمایی «زاپاس» چطور خواهد بود؟

فکر می‌کنم صدا باید مقداری اصلاح شود، موسیقی خیلی جاها باید حذف و تصحیح شود. صداگذاری کار هم کمی مشکل دارد. زمان فیلم هم کمی طولانی و ریتم آن کند است. اگر این موارد اصلاح شود، قطعا در اکران عمومی، فیلم درخشانی خواهد بود.

و طبق معمول در پایان ...

از برزو نیک‌نژاد عزیز برای نوشتن فیلنامه‌ای به این خوبی و پیشنهاد این نقش ممنونم و از همه‌ی دوستان و همکارانم در فیلم سینمایی «زاپاس» تشکر می‌کنم. گروه خیلی خوبی داشتیم و در پشت صحنه به ما خیلی لطف داشتند. اگر ما جلوی دوربین حضور خوبی داشته‌ایم، مدیون حضور خوب عوامل پشت صحنه هستیم.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

نیازمندیها

تازه های سایت