خبر نرگس آبیار ازاحتمال تبدیل فیلم «نفس» به سریال

کد خبر: 489595

آبیار گفت: سکانس‌های بسیار خوب و عالی از این فیلم به دلیل کمبود زمان و حوصله تماشاگر حذف شده که برنامه‌هایی داریم تا از این سکانس‌های حذف‌شده استفاده کنیم، این برنامه در صورت امکان عملی می‌شود.

خبرگزاری فارس: نشست خبری فیلم سینمایی «نفس» به کارگردانی نرگس آبیار و تهیه کنندگی محمد قاسمی صبح امروز در سالن سعدی کاخ جشنواره در برخ میلاد برگزار شد. نرگس آبیار کارگردان این فیلم در ابتدای نشست خبری طی سخنانی گفت: پیرامون امکان تبدیل این فیلم به سریال باید به این نکته اشاره کنم که به‌علت اینکه سکانس‌های خیلی خوبی از این فیلم به دلیل محدودیت زمانی حذف شده و در نظر داریم تا در آینده از آنها استفاده کنیم، ممکن است این فیلم مقداری بلندتر شده و یا تبدیل به سریال شود، البته بر روی موضوعاتی که گفته شده در حال برنامه‌ریزی هستیم تا در صورت امکان عملی شود. وی پیرامون گرفتن بازی از بازیگران در این فیلم، افزود: در خصوص بازی گرفتن از بازیگران این فیلم، نگاه من این است که تا آنجایی که ممکن باشد، بازی‌ها به چشم نیاید. در حقیقت به دنبال این بودم تا در این فیلم طراحی صحنه، میزانسن و بازی بازیگران همه در اختیار فیلم باشند. این کارگردان ادامه داد: در ساخت فیلم «نفس» از جلوه‌های ویژه فراوانی استفاده کردیم، برای مثال باید بیان کنم که این فیلم در فصل تابستان ساخته شده، اما در زمان نمایش مخاطبان صحنه‌هایی از فصل زمستان را مشاهده می‌کنند. آبیار خاطرنشان کرد: بسیار خوشحال هستیم که برنامه سینمایی 7 که شب گذشته از تلویزیون پخش شود، آقای مسعود فراستی منتقد سینما در سخنرانی گفت که در این فیلم از تصاویر آرشیوی استفاده شده، ولی باید بیان کنم تمام صحنه‌های فیلم ازجمله سخنرانی امام خمینی(ره) در بهشت زهرا و صحنه‌های دیگر تماماً ساخته شده است. وی یادآور شد: در این فیلم 4 بازیگر کودک داشتیم و همین طور که همه می‌دانند کار با بچه‌ها برای ساخت فیلم بسیار مشکل است و ما هم با 4 بچه سرتق سروکار داشتیم که مدام با هم دعوا می‌کردند و این کار ما را سخت‌تر کرده بود. آبیار اضافه کرد: اگر موفقیتی فیلم «نفس» به‌دست آورده، حاصل کار گروهی بوده و همه در راه آن زحمت کشیدند. به‌طور مثال آخرین سکانس فیلم که صحنه تاب بازی کردن بهار بود 3 روز به طول انجامید تا ساخته شود. وی ادامه داد: «نفس» فیلمی است که در آینده درک خواهد شد و علت آن معصومیت موجود در این فیلم است. کارهای تدوین و موسیقی این فیلم نیز بسیار سخت و مشکل بود و به سختی ساخته شد. محمدحسین قاسمی تهیه‌کننده فیلم «نفس» نیز در سخنانی گفت: فیلم «نفس» بر اساس رمان خانم آبیار به نام نفس ساخته شده و در حقیقت این فیلم اقتباسی از این رمان می‌باشد. وی افزود: در طول 8 سال دوران دفاع مقدس 2 هزار و 906 کودک شهید شدند که تا به امروز به آنها پرداخته نشده است و هدف ما در این فیلم پرداختن به این کودکان، رویاها و زندگی‌های آنها بوده است. این تهیه‌کننده ادامه داد: ما به دنبال سوءاستفاده از این فیلم و موضوع مطرح‌شده در آن در مجامع بین‌المللی و جشنواره‌های خارجی نیستیم، اما برای نشان دادن جایگاه و نقش کودکان در جنگ، هیچ چیز را بهتر از سینما پیدا نکردیم که بتواند این زندگی‌ها و رویاهای کودکان را پیرامون جنگ به تصویر بکشد. پانته‌آ پناهی‌ها بازیگر این فیلم در سخنان کوتاهی گفت: آن‌قدر نقش خود را در این فیلم دوست داشتم که به‌راحتی بازی کردن در آن را قبول کردم و می‌توانم بیان کنم که با حضور در این فیلم، تجربه‌ای عجیب را به‌دست آوردم. وی ادامه داد: خیلی دوست داشتم در کنار خانم آبیار در فیلمی بازی کنم که این امر محقق شد. البته کار در مراحلی بسیار سخت می‌شد و خیلی جاها فکر می‌کردم نمی‌توانم از پس نقش بربیایم، ولی با کمک خانم آبیار و سایر دوستان به موفقیت رسیدم. شبنم مقدمی دیگر بازیگر این فیلم نیز در سخنانی گفت: من کم‌ترین نقش را در فیلم «نفس» بازی کردم، اما با توجه به اینکه نقشم کوتاه بود، ولی کار سخت‌تری را پیش رو داشتم. البته زمانی که شب گذشته فیلم را مشاهد کردم، متوجه شدم نقش من خیلی کوتاه‌تر شده، گویا بخش‌هایی از آن حذف شده است. این بازیگر در پایان گفت: یکی از چالش‌هایی که در اجرای نقش خود در فیلم «نفس» با آن روبه‌رو بودم، این بود که باید به لهجه‌ای صحبت می‌کردم که به آن مسلط نبوده و به آن آشنایی نداشتم. گلاره عباسی بازیگر فیلم «نفس» در صحبت‌های کوتاهی گفت: این سومین تجربه همکاری من با خانم آبیار است. در این فیلم نقش یک معلم را بازی می‌کنم که این نقش معلم برای من بسیار دوست‌داشتنی بود. وی افزود: بسیار دوست داشتم سهمی هرچند کوچک در فیلم «نفس» داشته باشم، زیر این فیلم را یک کار پاک، شریف و معصوم می‌دانم. باید اشاره کنم نتیجه حضورم در این فیلم برای من بسیار شیرین بود. ساعد نیکزاد مدیر فیلمبرداری «نفس» نیز در سخنانی گفت: فیلمبرداری این کار یک تجربه بسیار غنی و باارزش برای من بود، زیرا در راه فیلمبرداری صحنه‌ها از یک هماهنگی خوبی با طراحان صحنه و جلوه‌های ویژه بهره بردیم. وی افزود: تمامی مراحل فیلمبرداری کار و موفقیت در آن حاصل یک کار گروهی بود و از این جهت تصمیم گرفتیم که از دوربین سیار در فیلمبرداری استفاده کنیم تا جریان زندگی را به‌خوبی بیان کرده و به مخاطبان نشان دهیم. مدیرفیلمبرداری ادامه داد: خروجی‌های ما در سینما و در زمانی که قرار است آثار سینمایی نمایش داده شود،‌ خیلی بد است. ما 12 سینما داریم که DCP هستند، اما سایر سینماها به این امکانات مجهز نمی‌باشند و این در کیفیت نمایش و عرضه فیلم برای مخاطبان تأثیر نامطلوبی می‌گذارد. نیکزاد خاطرنشان کرد: بعد از 34 سال از پیروزی انقلاب، مدیران سینمایی کشور هنوز سالن‌هایی را تدارک ندیده‌اند که برای شعور و فیلم دیدن مردم احترام قائل باشند. متأسفانه بعد از این همه سال هنوز یک کاخ جشنواره درست و مناسبی نداریم. وی در پایان گفت: خانم نرگس آبیار برای ساخت این فیلم زحمات فراوانی کشید و زمانی که این فیلم را مشاهده کردم، متوجه تأثیرگذاری بسیار خوب آن شدم. نیما حسنی نسب منتقد سینما در این نشست خبری خطاب به آقای حیدری دبیر سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر، گفت: وضعیت جشنواره امسال واقعاً شرم‌آور است، من از اهالی رسانه مطبوعات تشکر می‌کنم که با وجود این هرج و مرج و بی‌نظمی که شب گذشته در زمان نمایش فیلم لانتوری در برج میلاد حاکم بود، باز هم 10 صبح در نشست خبری این فیلم حاضر شدند. وی افزود: تا آنجا که من اطلاع دارم چیزی در حدود 100 هزار کارت برای جشنواره امسال صادر شده، آن وقت برای بسیاری از دست اندرکاران جشنواره ازجمله برای عکاس بولتن کارت صادر نشده است. علت این سخن من هم این است که شب گذشته حداقل 4 هزار نفر برای دیدن فیلم «لانتوری» در سالن نمایش فیلم در برج میلاد حضور داشند. این منتقد سپس به نقد و بررسی فیلم «نفس» پرداخت و گفت: بعد از ساخت فیلم «شیار 143» خانم نرگس آبیار به‌عنوان یک کارگردان خیلی مورد توجه قرار گرفت و منتقدان و اهالی سینما اقبال فراوانی نسبت به این فیلم نشان دادند که این موضوع کار را برای کارگردان در پروژه‌های بعدی سخت‌تر کرده بود. وی افزود: خوشبختانه خانم آبیار گرفتار استرس‌ها و وسواس‌هایی که ممکن بود با آن روبه‌رو شود، نشد و به فاصله یک سال فیلم بعدی خود را جلوی دوربین برد. این منتقد سینما ادامه داد: فیلم «نفس» که دومین کار خانم آبیار است، ادامه‌دهنده نگاه، مسیر و اجرای فیلم نخست او محسوب می‌شود. بر این اساس از تمامی عوامل فیلم «نفس» که اعتبار و ویژگی‌های فیلم «شیار 143» را به فیلم بعدی خود انتقال دادند و خالق یک تجربه جدیدی شدند، تشکر می‌کنم. حسنی‌ نسب یادآور شد: فیلم «نفس» روایتی از نگاه یک کودک به حوادث و رویدادهای یک مقطع تاریخی مهم در پس از انقلاب بود و کارگردان سعی کرد تا از یک فیلتر فانتزی کودکانه به موضوع انقلاب اسلامی و دفاع مقدس بپردازد که این فانتزی درنهایت به یک تراژدی ختم شد. وی تصریح کرد: «نفس» فیلم مهم و قابل تأملی است که جا دارد در شرایطی مناسب و بهتر نقد و بررسی شود. این فیلم یک بازسازی دقیق تاریخ معاصر ایران از یک همت بلند برمی‌آید که این کار را خانم آبیار به‌خوبی انجام داد. وی در پایان گفت: سینمای ایران نیاز دارد دوربین خود را از آپارتمان‌ها، شهرک‌ها و برج‌ها خارج کند، البته چند فیلم به این‌صورت در جشنواره امسال وجود دارد که فیلم «نفس» سرآمد این فیلم‌ها است.
۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

نیازمندیها

تازه های سایت