سیاسی‌بودن حرکت امام حسین(ع) به چه معناست؟

کد خبر: 457793

یک استاد دانشگاه گفت: هدف اصلی قیام عاشورا ایجاد وحدت در میان همه اقشار و گروه‌های مسلمان بود.

ایسنا: مجتبی سپاهی با بیان این‌که «حرکت سیاسی امام حسین (ع) از اساس برای هدایت بشر صورت گرفته است» اظهار کرد: با این‌ وجود اساس سیاسی بودن این حرکت نباید جامعه را در مسیر یک سیاست زدگی یا جناح‌گرایی قرار دهد به‌طوری‌که برخی مداحان و واعظان اهل‌بیت از جایگاه خود برای ضربه زدن به آبروی اشخاص یا محاکمه کردن آن‌ها در مجلس عزای حسین (ع) استفاده کنند. وی بروز احتمالی رفتارهایی از این‌ دست را نشان‌دهنده انحراف هیئات از اخلاق اصیل اسلامی دانست و افزود: به‌ عبارت‌ دیگر تأکید رهبری بر دور شدن هیئات مذهبی از سکولاریسم به دلیل اهمیت شناخت حرکت امام حسین (ع)، دلیل شهادت ایشان و اسارت خاندان مطهر آن حضرت بوده است و علاوه بر این رشادت و پایمردی امام حسین (ع) اقتضا می‌کند که فعالان فرهنگی کشور در راه شناخت عمیق حماسه عاشورا به مخاطبان خود تلاش کنند. مدیر گروه معارف اسلامی دانشگاه اصفهان با تأکید بر این‌که «امام حسین (ع) اختصاص به گروه یا جناح خاص ندارد» گفت: بدون شک حتی مردمی که به‌عنوان مخاطب در مجالس عزاداری جهت‌دار شرکت می‌کنند با مشاهده برخی بداخلاقی‌های دینی و توهین‌های غیرقابل‌توجیه بعضی مداحان به حقیقت موضوع پی خواهند برد و در اولین فرصت این افراد و گروه‌های حامی آن‌ها را تنها خواهند گذاشت. سپاهی با بیان این‌که «هدف اصلی قیام عاشورا ایجاد وحدت در میان همه اقشار و گروه‌های مسلمان بود» خاطرنشان کرد: وجود اختلافات جزئی در میان مسلمانان پدیده اجتناب‌ناپذیری است اما هیچ شخص یا گروهی حق ندارد با استفاده از تریبون عزای حسین (ع) شخص، گروه یا جناح دیگری را بدون هیچ‌گونه سند یا مدرکی به کفر و بی‌دینی و لیبرال بودن متهم کند و رفتارهایی از این‌ دست نه‌تنها هیچ توجیه مشخصی ندارد بلکه چیزی جز حرکت‌های منافقانه و نفاق افزا نیست. وی تصریح کرد: توجه به سیاسی بودن حرکت امام حسین (ع) به این معناست که مردم عصر حاضر یزیدیان زمان خود را بشناسند و برای مبارزه با آن‌ها هر چه بیشتر با یکدیگر متحد شوند، سیاست‌مدار واقعی کسی است که به‌جای تلاش برای از میدان به درکردن حریفان و رقیبان سیاسی خود در درجه نخست برای اعتلای همه‌جانبه مردم سرزمین خود تلاش کند. مدیر گروه معارف اسلامی دانشگاه اصفهان با اعتقاد به این‌که «بصیرت افزایی مهم‌ترین پارامتر مداحان در هیئات مذهبی است» اظهار کرد: هر هیئتی که به‌جای کیفیت‌بخشی به محتوای مجالس خود بیشترین تمرکز ممکن را بر نوع لحن و صوت مداحانش قرار دهد هرگز به درجات عالیه معنوی دست نخواهد یافت، این درست مانند افرادی است که به‌جای پرداختن به مفاهیم و آموزه‌های قرآن کریم آیات آن را با آب‌طلا بر در و دیوار می‌نویسند و از عمق مفاهیم این کتاب آسمانی غافل هستند. سپاهی مداح محوری را یکی از بزرگ‌ترین آفات مجالس مذهبی دانست و گفت: مداح باید به‌جای اینکه بر گریاندن مردم اصرار کند برای بصیرت‌افزایی و آگاهی بخشی به آن‌ها برنامه‌ریزی کند چراکه در غیر این صورت اشعار سطحی او دیر یا زود از ذهن مخاطب پاک‌شده و به فراموشی سپرده می‌شود. وی ادامه داد: نوحه‌سرایی اگر به‌دور از جوهره معرفت‌افزایی با محوریت حرکت امام حسین (ع) باشد چیزی جز یک حرکت احساسی نیست و اگر چه احساسات در تعلیم آموزه‌های دینی در جوهره بشر نقش بسیار مهمی ایفا می‌کنند اما اگر به معرفت‌افزایی و جنبش اصیل اسلامی منتهی نشود چیزی جز یک حرکت عبث و بیهوده نخواهد بود. مدیر گروه معارف اسلامی دانشگاه اصفهان تصریح کرد: برخی مداحی‌ها به دلیل اصرار مداحان بر تعصب‌های بی‌مورد تا انتها در لایه‌های سطحی باقی می‌مانند و جز تحریک بخشی از احساسات اولیه، عنوان کردن مسائل بی‌پایه و اساس و القای شناخت‌های نادرست به توده مردم به توفیق بالاتری دست نمی‌یابند. سپاهی در توصیف دیدگاه این مداحان ادامه داد: آن‌ها امام حسین (ع) را مظلوم می‌دانند اما مظلومیت مورد تصور این افراد به‌جای اینکه زاینده و پویا باشد ایستا و مقطعی است، مظلومیتی که برخلاف واقعیت این‌گونه به مخاطب القا می‌کند که امام حسین (ع) و یاران وفادار ایشان از روی اجبار به این حرکت عظیم الهی تن داده‌اند درحالی‌که حقیقت ماجرا از اساس چیز دیگری است. وی گفت: مداح واقعی کسی است که از طریق اشعار عمیق حماسی مردم را به سمت حرکت پویای اسلامی پیش می‌برد و به‌جای استفاده از یک بیان دلسوزانه و عوامانه تصویر واقعی امام حسین (ع) و قیام ایشان را به تصویر می‌کشد.
۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

نیازمندیها

تازه های سایت