معروف‌ترین عاشیق موسیقی آذری درگذشت

کد خبر: 450082

عاشیق رسول قربانی از معروف‌ترین عاشیقهای ایران که با عنوان «دده» در بین عاشق‌ها شناخته می‌شد، شامگاه دیروز ششم مهرماه در ۸۰ سالگی درگذشت.

معروف‌ترین عاشیق موسیقی آذری درگذشت
تسنیم: عاشیق رسول قربانی چندی پیش به خاطر سکته مغزی در بیمارستان امام رضا(ع) تبریز بستری شده بود و در نهایت شامگاه ششم مهرماه سال جاری چشم از این جهان فرو بست. عاشیق قربانی چندی پیش کتاب «سینه مده سسله نن سازیم وار منیم» را رونمایی و منتشر کرد. وی در مراسم رونمایی از این کتاب حضور یافت و دقایقی برای حاضران ساز نواخت و آواز خواند.
وی بیش از 3 هزار بیت در مضامین عارفانه و دینی و در مدح ائمه اطهار (ع) سروده و همه آن‌ها در سینه این هنرمند محفوظ بود. رسول قربانی از چهره‌های ماندگار موسیقی ایران، در هشتم اردیبهشت سال 1314 در روستای عباس‌آباد منطقه قره داغ به دنیا آمد. وی فعالیت در عرصه موسیقی عاشیقی را از سال 1330 با شاگردی نزد عاشیق خیرالله، عاشیق حیدر، عاشیق کریم حضرتی و عزیز شهنازی آغاز کرد. او از سال 1343 در رادیو به اجرای موسیقی پرداخت و گاهی نیز در تلویزیون تبریز آواز می‌خواند. در سال‌های میانی دهه شصت، عاشیق رسول قربانی، که به سختی با پارچه فروشی زندگی می‌کرد، خواندن آوازهایی با مضامین مذهبی و انقلابی را آغاز کرد و از سال 1364 در جشنواره‌های مختلف موسیقی محلی داخلی حضور یافته و جوایز ممتازی را دریافت کرد. او همچنین در فستیوال‌های خارجی در 18 کشور جهان از جمله فرانسه، آلمان، هلند، انگلستان، ژاپن، چین، چک، اسلواکی، اتریش، استرالیا، جمهوری آذربایجان (باکو)، مجارستان، یوگسلاوی و ترکیه روی صحنه رفته است. بار‌ها از عاشیق رسول قربانی در جشنواره موسیقی فجر به عنوان هنرمند برجسته موسیقی آشیقلار تجلیل شده و در سال 1383 آیین نکوداشتی به منظور پاسداشت یک عمر فعالیت هنری این استاد شاخص برگزار شد. همچنین نشان تبریز نیز به این هنرمند برجسته اعطا شده است. مراسم تشییع جنازه این هنرمند، چهارشنبه هشتم مهرماه، در تبریز و از محل مجتمع فرهنگی و هنری 29 بهمن این شهر برگزار می‌شود.
۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها

      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد