تهیه کنندگان سینما؛ تو فکر یک سقفم!

کد خبر: 436954

«شورای عالی تهیه کنندگان سینمای ایران با حضور همه تشکل های تهیه کنندگی دورة جدید فعالیت خود را آغاز کرد.» این خبری بود که با انتشار خود در رسانه ها به طور رسمی اعلام موجودیت این تشکل و برداشتن سایه اختلافات از این صنف را نوید داد و مسرت بسیاری از تهیه کنندگان حرفه ای را باعث شد.

«شورای عالی تهیه کنندگان سینمای ایران با حضور همه تشکل های تهیه کنندگی دورة جدید فعالیت خود را آغاز کرد.» این خبری بود که با انتشار خود در رسانه ها به طور رسمی اعلام موجودیت این تشکل و برداشتن سایه اختلافات از این صنف را نوید داد و مسرت بسیاری از تهیه کنندگان حرفه ای را باعث شد. صنف تهیه کنندگان سینمای ایران به عنوان یکی از مهمترین تشکل های سینمایی از چند سال قبل دچار انشعاب هایی شد به نحوی که بخشی از تهیه کنندگان با اعلام انصراف از عضویت در اتحادیه تهیه کنندگان، کانون تهیه کنندگان را راه​اندازی و در شورای مرکزی آن جای گرفتند. گروهی هم انجمن تهیه​کنندگان مستقل سینمای ایران را تشکیل دادند. انجمن تهیه کنندگان- کارگردانان نیز به عنوان تشکل دیگری چندی پیش موفق به دریافت ثبت قانونی شد. اما در مقطعی که اصناف تهیه​کنندگی به چهار صنف اتحادیه، انجمن، مجمع و کانون تقسیم شده بود، پیشنهادی درمورد تشکیل شورای عالی تهیه​کنندگان سینمای ایران از سوی مسئولان دولتی سینما مطرح شد، مسئله​ای که با استقبال کانون و مجمع و واکنش منفی اتحادیه 2 روبرو شد. به هر روی بعد از همه این اتفاقات نه چندان خوشایند با پادرمیانی برخی از تهیه کنندگان که دیدگاهی فراجناحی داشتند، همگرایی و اتحاد تهیه کنندگان سینمای ایران پیش روی این صنف قرار گرفته است، اتفاقی که با هوشمندی و دوراندیشی می تواند نظامی مقتدر در این صنف ایجاد کند تا دیگر دستیابی به امنیت شغلی دست اندرکاران و ثبات مدیریتی و پر کردن گسست خسارت بار میان این تشکل تنها صورتی از رویا نداشته باشد. در بخشی از بیانیه این شورا آمده است: « شورای عالی تهیه کنندگان بر این باور است که وجود یک نظام مقتدر تهیه کنندگی بانی تحقق آرمان ها در حوزه تولید و توسعه بازاری امن و پر رونق خواهد بود . با به بن بست رسیدن روش های تحمیلی، فرمایشی و غیر علمی، از این پس هر چهار تشکل تهیه کنندگی سینمای ایران با تکیه بر اعتماد و در حرکتی خود خواسته در شورای عالی تهیه کنندگان سینمای ایران ، با حفظ شأنیت و استقلال خود گرد هم می آیند تا برای رسیدن به اهداف عالی و متعالی سینما تلاش کنند .» بانی فیلم نیز با حمایت از این عزم مشترک ارزیابی تنی چند از تهیه کنندگان سینمای ایران را گرد آورده است که می خوانید.

ابوالحسن داودی: با تشکیل این شورا نیاز به داشتن یک پایگاه مستقل صنفی مرتفع شد

ابوالحسن داودی رئیس شورای صنفی نمایش با بیان اینکه باعث خوشحالی است که پس از سال ها تفرقه بین تهیه کنندگان عقل سلیم حاکم شده، اظهار داشت: امیدوارم درادامه مسیر همه منافع مشترک را در نظر بگیرند و با هم به نحو مفیدی کنار بیایند. وی در ادامه بیان کرد: ضمن اینکه سلیقه های هر یک از این چهار تشکل برای خودشان محترم است، این اتفاق به نظرم مضاف بر اینکه اتفاقات بسیار مثبتی را در سینما رقم خواهد زد نشان از فضای جدیدی دارد که در حال شکل گیری است. داودی تشکیل این شورا را غلبه عقل بر منافع گروهی و احساسی خواند و گفت: از این تصمیم جمعی بسیار استقبال می کنم زیرا گروه های مختلف تهیه کنندگی بیشتر از هر چیز تفاوت های سلیقه ای داشته و در مسائل اصلی نقاط مشترک زیادی دارند از سوی دیگر احتیاج به یک پایگاه مشترک داشتند که به این صورت و در شکل جدید علاوه بر یافتن این پایگاه، سلیقه صنفی نیز حفظ شده و به یک تشریک مساعی سازنده می رسند. وی در پاسخ به معضل ثبت قانونی نشدن برخی از این تشکل های تهیه کنندگی، اظهار داشت: نباید روی این مسائل در این مرحله تمرکز کرد و می توان گفت جزو مسائل بعدی است که در این مسیر مورد توجه قرار می گیرد. به نظرم اگر این اتفاق در مسیر مناسبی به حرکت خود ادامه دهد مشکلات بعدی آن هم حل خواهد شد.

علیرضا رئیسیان: تشکیل این شورا یک ضرورت اجتناب ناپذیر بود

علیرضا رئیسیان ضمن تاکید بر اجتناب ناپذیربودن این تصمیم در شرایط فعلی بر لزوم اتحاد همه اعضای صنف در اجتناب از بازگشت به شرایط انفکاک و انشقاق گذشته تاکید کرد. رئیسیان با بیا اینکه از مدتی پیش تهیه کنندگان در گرایشات مختلف به این نتیجه رسیده بودند که باید منافع شان را به هم پیوند بزنند و از صنف تهیه کنندگان به عنوان یک صنف مقتدر دفاع کنند، اظهار داشت: بر این مبنا ملاقات ها و رایزنی هایی صورت گرفت که این هم اندیشی ها آغازی دوباره برای حضور بخش خصوصی در یک نظام مقتدر تهیه کنندگی می تواند قلمداد شود. وی در ادامه گفت: بنابراین به فرمولی رسیدند که هیات رئیسه ای متشکل از اعضای هر یک از چهار تشکل تهیه کننده ای ایجاد شود و سیاستگذاری ها با هدف پوشش منافع همه تشکل ها در این هیات رئیسه انجام شود. با این تعریف این تصمیم بسیار خوبی است. وی با توجه به اینکه تشکیل این شورا یک حرکت خودجوش است، افزود: با توجه به اینکه این شورا فرموده یک نهاد دولتی و یا نیمه دولتی نیست و خود تهیه کنندگان به این ضرورت رسیدند که پیوندشان بهتر از گسست شان است، در این شرایط باید یک تعریف جدید مترتب شود. رئیسیان در پایان یادآور شد: با توجه به تجربیات قبلی، سنگ اندازی افراد چندان ممکن نیست و باید همه تصمیم گیران هوشمند باشند تا تندروی ها و پیش داوری ها وضع موجود را بر هم نزند و با تحمل و مدارا مکانیزم یک نظام مقتدر تهیه کنندگی تعریف شود که تاثیر آن در نهایت بر همه بخش های سینمای ایران سایه خواهد انداخت.

محمد نیک بین: انسجام این صنف موفقیت آمیز خواهد بود

محمد نیک بین با توجه به اعلام موجودیت رسمی شورای عالی تهیه کنندگان گفت: وقتی قرار است همه تشکل های صنفی تهیه کنندگان با یک هدف واحد و زیر یک چتر فعالیت خود را آغاز کنند، قطعا گامی مثبت در این زمینه است و طبیعتا اختلافات گذشته فقط تهیه کنندگان را از حق و حقوق خود و فراهم کردن شرایط مناسب برای اعضای خود دور می کرد. وی در ادامه اظهار داشت: طبیعتا هر صنفی با متشکل شدن موفق تر عمل می کند و به صورت کلی دوراندیشی و هوشمندی نیز این امر را می طلبد. یکی از دغدغه های همیشگی ما این بود که انرژی های پخش شده تهیه کنندگان ساماندهی شود و همه زیر یک چتر قرار گیرند. بنابراین می توان امیدوار بود که در ادامه نیز باقی شرایط حالت مطلوب تری را به خود بگیرد. این تهیه کننده سینمای ایران با بیان اینکه اینکه وقتی یک کار صنفی شروع می شود برخی افراد متاسفانه رسیدن به منافع خود را به جای حرکت کردن در جهت منافع صنفی مدنظر دارند، ادامه داد: این مسائل گاها وجود دارد اما مهمتر از آن انتخاب اعضای صحیح است. به این صورت که افراد دلسوز و مورد اعتماد که احقاق حقوق کلیه اعضای تشکل را به عنوان هدف در نظر داشته و بر مدار هم افزایی و همدلی حرکت کنند انتخاب شوند.

مرتضی شایسته: اراده تشکیل این شورا بر همه چیز ارجح است

مرتضی شایسته با بیان اینکه هر حرکتی در جهت وحدت باشد و تهیه کنندگان را گرد هم آورد مثبت و سازنده است، اظهار داشت: تشکیل این شورا نیز مطابق با همین رویکرد اتفاق خوبی است. این شورا این موقعیت را یافته که سایر تشکل های تهیه کنندگان را به وفاق و همگرایی دعوت کند. وی در ادامه اظهار داشت: مسائل اداری راهکارهایی دارد و قابل حل است. مهم اراده ای است که تشکل ها را دور هم جمع کرده است. به عقیده من اعضای این شورا باید با هدف انجام یک کار مشترک شروع به کار کنند و این مساله را مدنظر داشته باشند و طرفدار وحدت و یکپارچگی باشند.

علی واجد سمیعی: مواظب انحصارطلبی ها باشیم

علی واجد سمیعی با بیان اینکه این همگرایی حرکت اتفاق مثبتی است که پس از سال ها رخ داده، ابراز امیدواری کرد این شورا با هدف حرکت در جهت منافع تمامی تشکل های تهیه کنندگی به حیات خود ادامه دهد.

واجد سمیعی ضمن بیان مطلب فوق افزود: تفرقه بین تهیه کنندگان آسیب های زیادی را به این حرفه وارد کرد و منافع گروهی همیشه در مخاطره قرار داشته است. از سوی دیگر نبودن مرکزی برای نمایندگی این صنف همیشه احساس شده است و اکنون امیدوارم این صنف به حقوق واقعی خود برسند. مدیریت متمرکز باعث می شود ضمن حفظ جایگاه مستقل، هر تشکل سمت و سویی واحد بیابند.

وی در خصوص موانعی که ممکن است این اتفاق مثبت را از مدار خود خارج کند، اظهار داشت: در این مسیر باید توجه داشت انحصار طلبی برخی باعث تفرقه مجدد نشود. علت اصلی این انحصارطلبی نیز تا کنون این بوده است که برخی افراد فارغ از پیروی از قوانین تشکیلات صنفی خود را نماینده تام الاختیار تهیه کنندگان دانسته و باعث تفرقه می شوند.

واجد سمیعی با اظهار اینکه تا جایی که من اطلاع دارم همه تشکل های تهیه کنندگی یا ثبت شده اند یا در شرف ثبت قانونی هستند، ادامه داد: اساسنامه های تشکل ها باید به نوعی با یکدیگر همخوان شوند و فارغ از دیدگاه تولید و هنری باید هماهنگی بین اساسنامه ها توسط شورای مرکزی ایجاد شود تا روش ها وساختارها در جهتی یکسان به پشتیبانی از منافع یکدیگر بپردازند.

منبع: بانی فیلم

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها

      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد