ناگفته‌های خالق تابلوی «حماسه گوهرشاد»

کد خبر: 434966

نقاش تابلوی «حماسه گوهرشاد» گفت: یرای انتقال پیام یک اثر لازم است که هنرمند دست قوی داشته باشد و بتواند خود را در آن موقعیتی که قرار است به تصویر بکشد قرار دهد که خودم را در شرایط واقعه مسجد گوهرشاد قرار دادم.

فارس: چندی پیش «حسن روح‌الامین» از نقاشان جوان و متعهد کشورمان اقدام به نقاشی از واقعه تاریخی حمله نیروهای نظامی رضاخان به مردم و روحانیت در مسجد گوهرشاد کرد.

روح‌الامین در این تابلو قیام مردم مشهد در اعتراض به سیاست‌های ضداسلامی رضاخان در صحن مسجد گوهرشاد به تاریخ 21 تیر 1314 را به تصویر کشیده؛ روزهایی که رضاخان دین‌ستیزی را به اوج خود رسانده و درصدد بود تا سنت‌های مذهبی و قوانین اسلامی را محو و نابود کند و فرهنگ غربی را به جای آن بنشاند. این اثر به سبک باروک طراحی شده است و فیگورهای نقاشی از این واقعه تاریخی هر بیننده‌ای را به هشتاد سال پیش رهسپار می‌کند.

ضمن اینکه نقاشی از واقعه مسجد گوهرشاد، پروژه‌ای است که به تعدادی از هنرمندان کشورمان از سوی معاونت فرهنگی هنری شهرداری مشهد پیشنهاد شدهاست تا اثر هنری از این واقعه مهم تاریخی را به ثبت برسانند.

حماسه گوهرشاد؛ اثر حسن روح‌الامین؛ نقاشی در تیر 1394

* واقعه مسجد گوهرشاد را در ماه رمضان نقاشی کردم

حسن روح‌الامین در رابطه با روند شروع کار تابلوی نقاشی «حماسه گوهرشاد» گفت: قبل از ماه مبارک رمضان، دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی به تهیه‌کنندگی شهرداری مشهد با بنده صحبت‌هایی پیرامون نقاشی واقعه مسجد گوهرشاد کردند. بنده در ابتدا مطالعاتی پیرامون ترکیب‌بندی تابلو انجام دادم؛ سپس کار را شروع کردم. نقاشی این اثر را در روزهای ماه مبارک رمضان از ظهر آغاز می‌کردم و تا 2 ساعت قبل از افطار ادامه داشت؛ تا اینکه در 16 تیر ماه کار را به پایان رساندم.

وی با اشاره به ترکیب‌بندی اثر، بیان داشت: در این تابلو تقابل خیر و شر را می‌بینیم که در سمت چپ نیروهای رضاخان و در سمت راست مردم و روحانیت هستند. البته موضوع اصلی قیام گوهرشاد، بحث تغییر لباس و کشف حجاب بود که سعی کردم آن را در تابلو پررنگ نشان دهم که در این تابلو بخشی از جسارت نیروهای رضاخان نسبت به چادر زنان را می‌توان دید.

این نقاش صاحب سبک در ادامه افزود: در این تصویر یک نظامی سوار بر اسب دیده می‌شود؛ اسب تنها عنصری است که سواره‌‌نظام بودن نیروهای رضاخان در آن دوران را نشان می‌دهد؛ از سویی دیگر حمله به مردم با اسب، گویای توحش سربازان رضاخان است.

* در ترکیب‌بندی رنگ دنبال تاریخی بودن واقعه بودم

در این تصویر گنبد حرم امام رضا علیه‌السلام دیده می‌شود؛ آسمان سیاه رنگ و قالب رنگ قهوه‌ای است. روح‌الامین در خصوص ترکیب‌ رنگ‌ها تصریح کرد: رنگ قالب اثر قهوه‌ای، زرد و قرمز اُخرایی است که تم اصلی کار قهوه‌ای بوده چرا که می‌خواستم جنبه تاریخی این اثر احساس شود.

وی درباره تیرگی آسمان این نقاشی، گفت: تیرگی دو وجه را نشان می‌دهد یکی اینکه این واقعه در زمان شب رخ داده است و دیگر اینکه تیرگی دوران رضاخان را نشان می‌دهند.

* خودم را در شرایط واقعه مسجد گوهرشاد قرار دادم

با نگاه به تابلوی «حماسه گوهرشاد»، می‌توان به خوبی آن واقعه احساس کرد. نقاش این اثر درباره چرایی زنده بودن اثر و انتقال حس به مخاطب، گفت: برای انتقال پیام یک اثر لازم است که در درجه نخست دست هنرمند قوی باشد. در درجه دوم نقاش بتواند خود را در آن موقعیت قرار داده؛ سپس آن احساسی که پیدا می‌کند را در تابلو پیاده کرده و به مخاطب منتقل کند. من در این اثر خودم را جای کسانی گذاشتم که در حال تحمل ضربه‌های باتوم نیروهای نظامی هستند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: وقتی یک ارگان به طور خاص از هنرمندان برای طراحی یک رویداد دعوت می‌کند، کار خوبی است؛ بهتر این است که این قضیه برای نهادهای فرهنگی هنری عادت شود و از هنرمندان دعوت کرده و به ویژه اساتید را در اولویت قرار دهند تا پیرامون موضوعات خاص کار کنند.

بر اساس این گزارش، اثر روح‌الامین در ادامه پروژه شهرداری مشهد با همکاری دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی بوده؛ این رویداد در تلاش است علاوه بر ثبت، جمع‌آوری و بهره‌برداری از آثار هنری با موضوع حماسه گوهرشاد، خاطرات شفاهی این واقعه مهم تاریخی را به ثبت برساند.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

نیازمندیها

تازه های سایت