نماينده‌ايران‌در‌اسکار

کد خبر: 368950
سرویس فرهنگی « فردا »: کميته انتخاب بهترين گزينه را از ميان 10 نامزد معرفي شده برگزيد «امروز» نماينده ايران در اسکار 2015 ميرکريمي: اميدوارم «امروز» نماينده شايسته اي براي ايران باشد گروه سينماي ايران ـ ساناز قنبري: فيلم «امروز» ساخته رضا ميرکريمي به عنوان نماينده سينماي ايران براي معرفي به اسکار انتخاب شد. از ميان 10 فيلمي که نامشان به عنوان گزينه هاي معرفي به اسکار رسانه اي شده بود، «امروز» بخت بيشتري داشت و در نهايت هم کميته انتخاب اين فيلم را که بيشترين حضور بين المللي را نسبت به ديگر رقبايش داشته برگزيد. اين انتخاب در حالي صورت گرفت که چند گزينه پر اميد مثل «قصه ها»، «عصباني نيستم» و «ماهي و گربه» به دليل اکران نشدن از گردونه خارج شده بودند. پيش از اعلام نماينده سينماي ايران براي حضور در اسکار با کارگردانان تعدادي از فيلم هايي که در فهرست نامزدها قرار داشتند گفت و گوهايي کوتاه انجام داديم که متن آن را پيش رو داريد. ضمن اينکه رضا ميرکريمي هم پس از انتخاب فيلمش گفت وگويي انجام داده که در آن نکات جالب توجهي به چشم مي خورد. امير اسفندياري، سخنگوي هيات انتخاب فيلم هاي ايراني براي معرفي به فرهنگستان علوم و هنرهاي سينمايي، گفت: «اين هيات پس از بحث و بررسي و بازبيني برخي از فيلم هاي مورد نظر، عاقبت فيلم «امروز» ساخته رضا ميرکريمي را به نمايندگي سينماي ايران در هشتاد و هفتمين مراسم اسکار انتخاب کرده است». وي گفت: «در جلسه نهايي، پس از طرح مباحثي در خصوص ده فيلمي که براي بررسي بيشتر به اين مرحله راه يافته بودند و مطابق مقررات، به مدت حداقل يک هفته متوالي در فاصله زماني 9 مهر سال گذشته تا 8 مهر سال جاري، بر اساس عرف پذيرفته در کشورمان، در برنامه رسمي اکران عمومي قرار گرفته بودند، بحث اعضاء عمدتا بر دو فيلم متمرکز شد: «امروز» به عنوان فيلمي ساخته يکي از کارگردانان شاخص نسل ميانه که پس از اکران موفق در ايران، در نمايش افتتاحيه بين المللي در جشنواره تورنتو نيز بازخوردهايي قابل تامل داشته است و همچنين «تنهاي تنهاي تنها» به عنوان فيلمي بر آمده از نسل جديد فيلمسازان که جسورانه پيام عدالت، صلح و دوستي را به جهانيان منتقل مي کند. در نهايت اعضاء هيأت با بررسي تمام جوانب، از ميان گزينه هاي مذکور، فيلم «امروز» را براي معرفي به فرهنگستان علوم و هنرهاي سينمايي برگزيدند.» گفتني است اعضاء اين هيات در سال جاري عبارت بودند از: آقايان حبيب احمدزاده (نويسنده و استاديار دانشگاه)، احمد اميني (کارگردان)، آرش اميني (مدير کل حوزه رياست و امور بين الملل سازمان سينمايي و امور سمعي و بصري)، امين تارخ (بازيگر و مدرس سينما)، ايرج تقي پور (تهيه کننده)، امير اسفندياري (معاونت بين الملل بنياد سينمايي فارابي)، پرويز شيخ طادي (نويسنده و کارگردان)، محمد باقر قهرماني (مدرس دانشگاه) و مجيد ميرفخرايي (مدير هنري). دو سال قبل فيلم سينمايي «يه حبه قند» رضا ميرکريمي نماينده ايران در مراسم اسکار بود که مديريت وقت سينماي ايران در اعتراض به سياستهاي اسکار اين مراسم را تحريم کرد. ميرکريمي: خاطره طلبکارانهاي از نفرستادن «يه حبه قند» به اسكار ندارم رضا ميرکريمي پس از معرفي فيلم «امروز» به عنوان نماينده سينماي ايران در اسکار 2015 درباره احساسش از اين انتخاب گفت: از اعضاي کميته انتخاب متشکرم و هر فيلمي را از ميان نامزدها انتخاب ميکردند برايم قابل احترام بود. اين کارگردان در گفتوگو با ايسنا، ادامه داد: فيلمهاي شايسته ديگري هم بودند که به دليل عدم اکران جايشان در فهرست نامزدها خالي بود. به هر حال اميدوارم «امروز» نماينده خوبي براي سينماي ايران باشد. ميرکريمي درباره اينکه تصور نميکند اين انتخاب به دليل ارسال نشدن فيلم «يه حبه قند» به عنوان نماينده ايران به آکادمي اسکار در دو سال قبل بوده است، پاسخ داد: اين را بايد از اعضاي کميته انتخاب بپرسيد. فقط در مورد خودم ميتوانم بگويم من خاطره طلبکارانهاي از آن موضوع نداشته و ندارم. ديگر رقباي «امروز» فيلمهاي «آذر، شهدخت، پرويز و ديگران»، «استرداد»، «برف»، «تنهاي تنهاي تنها»، «چ»، «خسته نباشيد»، «خط ويژه»، «زندگي مشترک آقاي محمودي و بانو» و «سر به مُهر» بودند که فيلم ميرکريمي با توجه به آنچه «اکران موفق در ايران و بازخوردهاي قابل تامل در جشنواره تورنتو» عنوان شده، نظر هيات انتخاب را براي معرفي به فرهنگستان علوم و هنرهاي سينمايي جلب کرده است. البته فيلم «يه حبه قند» ميرکريمي پيش از اين در سال 1391 به عنوان نماينده ايران در اسکار انتخاب شده بود، اما در نهايت به دليل تصميم مسئولان وقت سينمايي که اسکار را تحريم کرده بودند، اين فيلم موفق به راهيابي به آکادمي نشد. «امروز» در حالي به عنوان بيستو دومين نماينده سينماي ايران به اسکار معرفي شده است که در سال 1390 فيلم «جدايي نادر از سيمين» به کارگرداني اصغر فرهادي طلسم دريافت اين جايزه از سوي ايران را شکست. پيشتر هم فيلم «بچههاي آسمان» ساخته مجيد مجيدي که در سال 1377 به عنوان نماينده ايران به اسکار معرفي شده بود، براي اولينبار در جمع نامزدهاي بهترين اسکار غير انگليسيزبان در سال 1999 انتخاب شد. مهدي رحماني: فيلمي به موفقيت مي رسد كه زبان بين المللي داشته باشد مهدي رحماني در اين باره به «باني فيلم» گفت: قطعاً الزامي نيست كه هر سال نماينده اي از ايران در مراسم اسكار داشته باشيم، اما اين مراسم يك فرصت است. براي ما هر ساله اين فرصت مهياست كه شانس خودمان را در اين رقابت امتحان كنيم. حالا يك بار از اين فرصت استفاده مي بريم و برنده ميشويم و در بسياري موارد ديگر مثل ساير كشورها از دور كنار گذاشته مي شويم. كارگردان «برف» خاطرنشان ساخت: فيلم هايي كه در بخش خارجي زبان مراسم اسكار به رقابت مي پردازند، معمولاً فيلم هايي هستند داراي زبان بين المللي. به عبارت ديگر مضمون و ساختارشان براي تمام مليت ها قابل درك است. اين ويژگي کلي است كه فيلمي كه در اين مراسم شركت ميكند بايد دارا باشد كه بتواند با ديگر مليت ها و به خصوص با كميته آكادمي اسكار ارتباط برقرار كند. ضمن اينكه فيلم هاي منتخب در اين مراسم از مضاميني انساني و جهان شمول برخوردارند. مفاهيم بعضي از فيلم ها براي يكسري از كشورها قابل درك نيست. چرا كه مسئله يا دغدغه گروهي خاص از انسان هاست. مسلماً اينگونه فيلم ها قابليت ديده شدن در اسكار را ندارند. وي افزود: 2 سابقه حضور موفق ايران در اسكار («بچه هاي آسمان» و «جدايي نادر از سيمين») نيز مضامين انساني قابل دركي براي جامعه بين المللي داشتند با پرداختي ايراني. در شرايط كنوني اگر فيلمي خواستار موفقيت در جشنواره هاي ايراني و خارجي است بايد از زباني همگاني برخوردار باشد. رحماني با بيان اينكه اميدوارم بر سر حضور فيلم در اسكار جنجال به راه نيندازند، ادامه داد: ما در رقابتي جهاني شركت مي كنيم كه مانند هر مراسم ديگري مختصات خودش را دارد. بنابراين يا بايد در آن مراسم شركت نكنيم يا اگر شركت مي كنيم عملكردمان را مطابق چهارچوب قوانين آن مراسم تعيين كنيم. متأسفانه ما گاهي مي خواهيم با رويكردهاي خودمان در اين مراسم شركت كنيم كه مسلماً موفق هم نخواهيم شد. در بسياري مواقع انتخاب ما براي حضور در اين مراسم انتخاب هايي بر اساس شاخصه هاي اسكار نبوده و به همين خاطر ناكام مانديم. احسان عبدي پور: «تنهاي تنهاي تنها» در حد نامزدي اسكار نيست احسان عبدي پور با بيان اينكه حضور هر ساله نماينده اي از ايران در مراسم اسكار ضروري است، به «باني فيلم» گفت: قطعاً ما بايد توانايي هايمان در مراسم هايي بين المللي محك بزنيم. وي «تنهاي تنهاي تنها» را در حد استانداردهاي سينمايي ايران به عنوان نامزد مراسم اسكار ندانست و افزود: نمي خواهم شكسته نفسي كنم، اما واقع بينانه مي گويم كه سينماي ايران بسيار آبرودارتر از اين است كه «تنهاي تنهاي تنها» در ليست نامزدهايش براي حضور در اسكار باشد. فيلم من يك فيلم متوسط خوش ريتم است، نه بيشتر. عبدي پور خاطر نشان ساخت: در اين 10 فيلم، «زندگي مشترك آقاي محمودي و بانو» با اختلاف بسياري از ديگر فيلم ها جلو است. اين فيلم بيشتر از ديگر فيلم هاي كانديد لايه هاي بيروني انسان جامعه كنوني را كنار مي زند و انسان را به ديدن خودش دعوت ميكند. من زمانيكه داور يكي از بخش هاي جشنواره اي بودم نيز «زندگي مشترك آقاي محمودي و بانو» را به عنوان يك فيلم انقلابي خطاب كردم و در جواب چرايي اش گفتم اين فيلمي است كه بعد از 34-33 که از شروع انقلاب گذشته وضعيت جامعه کنوني را نشان مي دهد. عبدي پور با بيان اينكه اميدورام دوستان كج سليقه گي نكنند و «زندگي مشترك آقاي محمودي و بانو» را به عنوان نماينده سينماي ايران انتخاب كنند، افزود: به نظرم در اين بحبحه بحث سياه نمايي فيلم ها از رسالت سينما دور نشويم. رسالت سينما يعني هنر و هنر اگر واقع بين باشد با سياه بيشتر عجين است تا سفيد نمايي. چون در سياه نمايي اعتراض به وضعيت موجود ديده ميشود، اما سفيد نمايي سازگاري است با هر شرايط و وضعيتي که در آن باشيد. در كل انشاا... در فيلمسازي به ذات هنر توجه كنيم. علي غفاري: سينماي ايران بايد خودش را به دنيا معرفي کند علي غفاري حضور سينماي ايران در محافل بين المللي را مثبت ارزيابي کرد و به «باني فيلم» گفت: سينماي ايران بايد خودش را به تمام دنيا معرفي کند. سينماي ايران سينمايي است که نمي توان آن را ناديده گرفت، اما به نظرم هر سال ضرورتي ندارد فيلمي را به اسکار معرفي کنيم. بايد توليدات سالانه سينماي ايران بررسي شود و اگر اثري قابليت معرفي به اسکار را داشت، اين کار را انجام دهيم. فيلمي که به محافل جهاني راه پيدا مي کند بايد بتواند از سينماي ايران دفاع کند. کارگردان «استرداد» در پاسخ به اينکه فکر مي کنيد چقدر فيلم تان منطبق بر سلايق اعضاي آکادمي اسکار است، گفت: پيش بيني چنين مسئله اي براي هر فيلمسازي مشکل است. به نظرم يک فيلمساز نبايد اظهار نظر خاصي راجع به اين مسائل کند. بايد کنار بنشيند و فقط نظاره گر باشد. به هر حال هر سال وقتي فيلمي انتخاب مي شود، برخي از منتقدانش موضع گيري مي کنند و حرف و حديث هايي به راه مي افتد! در حاليکه چنين برخوردهايي اصلاً درست نيست. مهم کسب موفقيت براي سينماي ايران است. وي افزود: فيلمي که هويت ايراني ـ اسلامي را به رخ مجامع جهاني بکشد نسبت به باقي فيلم ها براي معرفي به اسکار اولويت دارد. فيلمي که بتواند نماينده فرهنگ و تمدن کشور خودش باشد. در مورد سينماي ايران هم به نظرم بهتر است فيلمي به اسکار معرفي شود که بتواند ارزش هاي انساني فرهنگ ايران را به دنيا معرفي کند.

اين انتخاب در حالي صورت گرفت که چند گزينه پر اميد مثل «قصه ها»، «عصباني نيستم» و «ماهي و گربه» به دليل اکران نشدن از گردونه خارج شده بودند. پيش از اعلام نماينده سينماي ايران براي حضور در اسکار با کارگردانان تعدادي از فيلم هايي که در فهرست نامزدها قرار داشتند گفت و گوهايي کوتاه انجام داديم که متن آن را پيش رو داريد. ضمن اينکه رضا ميرکريمي هم پس از انتخاب فيلمش گفت وگويي انجام داده که در آن نکات جالب توجهي به چشم مي خورد.

امير اسفندياري، سخنگوي هيات انتخاب فيلم هاي ايراني براي معرفي به فرهنگستان علوم و هنرهاي سينمايي، گفت: «اين هيات پس از بحث و بررسي و بازبيني برخي از فيلم هاي مورد نظر، عاقبت فيلم «امروز» ساخته رضا ميرکريمي را به نمايندگي سينماي ايران در هشتاد و هفتمين مراسم اسکار انتخاب کرده است».

وي گفت: «در جلسه نهايي، پس از طرح مباحثي در خصوص ده فيلمي که براي بررسي بيشتر به اين مرحله راه يافته بودند و مطابق مقررات، به مدت حداقل يک هفته متوالي در فاصله زماني 9 مهر سال گذشته تا 8 مهر سال جاري، بر اساس عرف پذيرفته در کشورمان، در برنامه رسمي اکران عمومي قرار گرفته بودند، بحث اعضاء عمدتا بر دو فيلم متمرکز شد: «امروز» به عنوان فيلمي ساخته يکي از کارگردانان شاخص نسل ميانه که پس از اکران موفق در ايران، در نمايش افتتاحيه بين المللي در جشنواره تورنتو نيز بازخوردهايي قابل تامل داشته است و همچنين «تنهاي تنهاي تنها» به عنوان فيلمي بر آمده از نسل جديد فيلمسازان که جسورانه پيام عدالت، صلح و دوستي را به جهانيان منتقل مي کند.

در نهايت اعضاء هيأت با بررسي تمام جوانب، از ميان گزينه هاي مذکور، فيلم «امروز» را براي معرفي به فرهنگستان علوم و هنرهاي سينمايي برگزيدند.»

گفتني است اعضاء اين هيات در سال جاري عبارت بودند از: آقايان حبيب احمدزاده (نويسنده و استاديار دانشگاه)، احمد اميني (کارگردان)، آرش اميني (مدير کل حوزه رياست و امور بين الملل سازمان سينمايي و امور سمعي و بصري)، امين تارخ (بازيگر و مدرس سينما)، ايرج تقي پور (تهيه کننده)، امير اسفندياري (معاونت بين الملل بنياد سينمايي فارابي)، پرويز شيخ طادي (نويسنده و کارگردان)، محمد باقر قهرماني (مدرس دانشگاه) و مجيد ميرفخرايي (مدير هنري).

دو سال قبل فيلم سينمايي «يه حبه قند» رضا ميرکريمي نماينده ايران در مراسم اسکار بود که مديريت وقت سينماي ايران در اعتراض به سياست ‌ هاي اسکار اين مراسم را تحريم کرد.

ميرکريمي:

خاطره طلبکارانه ‌ اي از نفرستادن «يه حبه قند» به اسكار ندارم

رضا ميرکريمي پس از معرفي فيلم «امروز» به عنوان نماينده سينماي ايران در اسکار 2015 درباره احساسش از اين انتخاب گفت: از اعضاي کميته انتخاب متشکرم و هر فيلمي را از ميان نامزدها انتخاب مي ‌ کردند برايم قابل احترام بود.

اين کارگردان در گفت ‌ وگو با ايسنا، ادامه داد: فيلم ‌ هاي شايسته ‌ ديگري هم بودند که به دليل عدم اکران جايشان در فهرست نامزدها خالي بود. به هر حال اميدوارم «امروز» نماينده خوبي براي سينماي ايران باشد.

ميرکريمي درباره اينکه تصور نمي ‌ کند اين انتخاب به دليل ارسال نشدن فيلم «يه حبه قند» به عنوان نماينده ايران به آکادمي اسکار در دو سال قبل بوده است، پاسخ داد: اين را بايد از اعضاي کميته انتخاب بپرسيد. فقط در مورد خودم مي ‌ توانم بگويم من خاطره طلبکارانه ‌ اي از آن موضوع نداشته و ندارم.

ديگر رقباي «امروز» فيلم ‌ هاي «آذر، شهدخت، پرويز و ديگران»، «استرداد»، «برف»، ‌ «تنهاي تنهاي تنها»، «چ»، «خسته نباشيد»، «خط ويژه»، «زندگي مشترک آقاي محمودي و بانو» و «سر به مُهر» بودند که فيلم ميرکريمي با توجه به آن ‌ چه «اکران موفق در ايران و بازخوردهاي قابل تامل در جشنواره تورنتو» عنوان شده، نظر هيات انتخاب را براي معرفي به فرهنگستان علوم و هنرهاي سينمايي جلب کرده است. البته فيلم «يه حبه قند» ميرکريمي پيش از اين در سال 1391 به عنوان نماينده ايران در اسکار انتخاب شده بود، اما در نهايت به دليل تصميم مسئولان وقت سينمايي که اسکار را تحريم کرده بودند، اين فيلم موفق به راهيابي به آکادمي نشد. «امروز» در حالي به عنوان بيست ‌ و ‌ دومين نماينده سينماي ايران به اسکار معرفي شده است که در سال 1390 فيلم «جدايي نادر از سيمين» به کارگرداني اصغر فرهادي طلسم دريافت اين جايزه از سوي ايران را شکست. پيش ‌ تر هم فيلم «بچه ‌ هاي آسمان» ساخته ‌ مجيد مجيدي که در سال 1377 به عنوان نماينده ‌ ايران به اسکار معرفي شده بود، براي اولين ‌ بار در جمع نامزدهاي بهترين اسکار غير انگليسي ‌ زبان در سال 1999 انتخاب شد.

مهدي رحماني:

فيلمي به موفقيت مي رسد كه زبان بين المللي داشته باشد

مهدي رحماني در اين باره به «باني فيلم» گفت: قطعاً الزامي نيست كه هر سال نماينده اي از ايران در مراسم اسكار داشته باشيم، ‌ اما اين مراسم يك فرصت است. براي ما هر ساله اين فرصت مهياست كه شانس خودمان را در اين رقابت امتحان كنيم. حالا يك بار از اين فرصت استفاده مي بريم و برنده مي ‌ شويم و در بسياري موارد ديگر مثل ساير كشورها از دور كنار گذاشته مي شويم. كارگردان «برف» خاطرنشان ساخت: فيلم هايي كه در بخش خارجي زبان مراسم اسكار به رقابت مي پردازند، معمولاً فيلم هايي هستند داراي زبان بين المللي. به عبارت ديگر مضمون و ساختارشان براي تمام مليت ها قابل درك است. اين ويژگي کلي است كه فيلمي كه در اين مراسم شركت مي ‌ كند بايد دارا باشد كه بتواند با ديگر مليت ها و به خصوص با كميته آكادمي اسكار ارتباط برقرار كند. ضمن اينكه فيلم هاي منتخب در اين مراسم از مضاميني انساني و جهان شمول برخوردارند. مفاهيم بعضي از فيلم ها براي يكسري از كشورها قابل درك نيست. چرا كه مسئله يا دغدغه گروهي خاص از انسان هاست. مسلماً اينگونه فيلم ها قابليت ديده شدن در اسكار را ندارند. وي افزود: 2 سابقه حضور موفق ايران در اسكار («بچه هاي آسمان» و «جدايي نادر از سيمين») نيز مضامين انساني قابل دركي براي جامعه بين المللي داشتند با پرداختي ايراني. در شرايط كنوني اگر فيلمي خواستار موفقيت در جشنواره هاي ايراني و خارجي است بايد از زباني همگاني برخوردار باشد. رحماني با بيان اينكه اميدوارم بر سر حضور فيلم در اسكار جنجال به راه نيندازند، ادامه داد: ما در رقابتي جهاني شركت مي كنيم كه مانند هر مراسم ديگري مختصات خودش را دارد. بنابراين يا بايد در آن مراسم شركت نكنيم يا اگر شركت مي كنيم عملكردمان را مطابق چهارچوب قوانين آن مراسم تعيين كنيم. متأسفانه ما گاهي مي خواهيم با رويكردهاي خودمان در اين مراسم شركت كنيم كه مسلماً موفق هم نخواهيم شد. در بسياري مواقع انتخاب ما براي حضور در اين مراسم انتخاب هايي بر اساس شاخصه هاي اسكار نبوده و به همين خاطر ناكام مانديم.

احسان عبدي پور:

«تنهاي تنهاي تنها» در حد نامزدي اسكار نيست

احسان عبدي پور با بيان اينكه حضور هر ساله نماينده اي از ايران در مراسم اسكار ضروري است، به «باني فيلم» گفت: قطعاً ما بايد توانايي هايمان در مراسم هايي بين المللي محك بزنيم.

وي «تنهاي تنهاي تنها» را در حد استانداردهاي سينمايي ايران به عنوان نامزد مراسم اسكار ندانست و افزود: نمي خواهم شكسته نفسي كنم، اما واقع بينانه مي گويم كه سينماي ايران بسيار آبرودارتر از اين است كه «تنهاي تنهاي تنها» در ليست نامزدهايش براي حضور در اسكار باشد. فيلم من يك فيلم متوسط خوش ريتم است، نه بيشتر.

عبدي پور خاطر نشان ساخت: در اين 10 فيلم، «زندگي مشترك آقاي محمودي و بانو» با اختلاف بسياري از ديگر فيلم ها جلو است. اين فيلم بيشتر از ديگر فيلم هاي كانديد لايه هاي بيروني انسان جامعه كنوني را كنار مي زند و انسان را به ديدن خودش دعوت مي ‌ كند. من زمانيكه داور يكي از بخش هاي جشنواره اي بودم نيز «زندگي مشترك آقاي محمودي و بانو» را به عنوان يك فيلم انقلابي خطاب كردم و در جواب چرايي اش گفتم اين فيلمي است كه بعد از 34-33 که از شروع انقلاب گذشته وضعيت جامعه کنوني را نشان مي دهد.

عبدي پور با بيان اينكه اميدورام دوستان كج سليقه گي نكنند و «زندگي مشترك آقاي محمودي و بانو» را به عنوان نماينده سينماي ايران انتخاب كنند، افزود: به نظرم در اين بحبحه بحث سياه نمايي فيلم ها از رسالت سينما دور نشويم. رسالت سينما يعني هنر و هنر اگر واقع بين باشد با سياه بيشتر عجين است تا سفيد نمايي. چون در سياه نمايي اعتراض به وضعيت موجود ديده مي ‌ شود، اما سفيد نمايي سازگاري است با هر شرايط و وضعيتي که در آن باشيد. در كل انشاا... در فيلمسازي به ذات هنر توجه كنيم.

علي غفاري:

سينماي ايران بايد خودش را به دنيا معرفي کند

علي غفاري حضور سينماي ايران در محافل بين المللي را مثبت ارزيابي کرد و به «باني فيلم» گفت: سينماي ايران بايد خودش را به تمام دنيا معرفي کند. سينماي ايران سينمايي است که نمي توان آن را ناديده گرفت، اما به نظرم هر سال ضرورتي ندارد فيلمي را به اسکار معرفي کنيم. بايد توليدات سالانه سينماي ايران بررسي شود و اگر اثري قابليت معرفي به اسکار را داشت، اين کار را انجام دهيم. فيلمي که به محافل جهاني راه پيدا مي کند بايد بتواند از سينماي ايران دفاع کند. کارگردان «استرداد» در پاسخ به اينکه فکر مي کنيد چقدر فيلم تان منطبق بر سلايق اعضاي آکادمي اسکار است، گفت: پيش بيني چنين مسئله اي براي هر فيلمسازي مشکل است. به نظرم يک فيلمساز نبايد اظهار نظر خاصي راجع به اين مسائل کند. بايد کنار بنشيند و فقط نظاره گر باشد. به هر حال هر سال وقتي فيلمي انتخاب مي شود، برخي از منتقدانش موضع گيري مي کنند و حرف و حديث هايي به راه مي افتد! در حاليکه چنين برخوردهايي اصلاً درست نيست. مهم کسب موفقيت براي سينماي ايران است. وي افزود: فيلمي که هويت ايراني ـ اسلامي را به رخ مجامع جهاني بکشد نسبت به باقي فيلم ها براي معرفي به اسکار اولويت دارد. فيلمي که بتواند نماينده فرهنگ و تمدن کشور خودش باشد. در مورد سينماي ايران هم به نظرم بهتر است فيلمي به اسکار معرفي شود که بتواند ارزش هاي انساني فرهنگ ايران را به دنيا معرفي کند.

منبع: بانی فیلم

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

نیازمندیها

تازه های سایت