منتطر شگفتی ها باشید!!
سرویس فرهنگی « فردا »: بعد مشخص شدن تمام فیلمهای منتخب برای حضور در جشنواره ونیز و حضور گسترده سینماگران ایرانی داخل و خارج ایران در بخش های گوناگون امسال این جشنواره علاقمند بودم با آلبرتو باربرا، مدیر جشنواره گفتگوئی داشته باشم. باربرا با خوشرویی انجام این گفت و گو را پذیرفت و قرار شد مصاحبه مان از طریق اسکایپ، (او در ونیز و من در پاریس) انجام شود. ابتدا سئوالاتم را برای او ایمیل کرده بودم و چون میدانستم بسیار گرفتار است، اضافه کردم که اگر هم مایل باشد میتواند با ایمیل پاسخ سئوالات را بدهد اما باربرا ترجیح داد گفت و گو به شکل رو در رو باشد. لازم به ذکر است که مدیر جشنواره ونیز به زبان های فرانسه و انگلیسی بسیار مسلط است و این گفتگو به زبان فرانسه انجام شده است. قبل از رسیدن ایمیل بابرا با خبر شدیم که تازه ترین فیلم امیرنادری که یک مستند است در بخش ( ونیز کلاسیک) پذیرفته شده است. امیرنادری این فیلم را در امریکا ساخته و نامش "میزانس با آرتورپن - یک مکالمه" است. گفتنی ست آرتور پن از کارگردانان بزرگ سینمای امریکاست که در 1922 بدنیا امد و در 2010در نیویورک درگذشت. پن خالق فیلم هائی چون " بانی اند کلاید "، " بزرگ مرد کوچک"، " رستوران آلیس" و تعدادی دیگر از کلاسیک های سینماست. آرتور پن از فیلمسازان سرکش هالیوود به شمار می رفت... ترجمه خلاصه ای از مصاحبه با آلبرتو باربرا مدیر جشنواره بین المللی ونیز را بخوانید:
* آقای باربرا ، امسال سینماگران ایرانی داخل و خارج کشور حضور گسترده ای در بخش های کوناگون جشنواره شما دارند؛ رخشان بنی اعتماد (قصه ها)، رامین بحرانی (99 خانه) - در بخش مسابقه، فیلم جدید محسن مخملباف (رئیس جمهور) در افتتاحیه ( افق ها) ، علی عسگری (بچه) فیلم کوتاه در همین بخش ، امیرنادری (میزانس با آرتورپن) دربخش ونیز کلاسیک، و نیما جاوید (ملبورن- درهفته منتقدین). این برای اولین بار است که این تعداد ایرانی در ونیز حضور دارند، شما چگونه این واقعه را توجیه می کنید؟ - من سینمای ایران از سالهای دور می شناسم و در دوره قبلی هم که مدیر جشنواره بودم، فیلمهائی از کیارستمی، پناهی وبرخی دیگر از فیلمسازان ایرانی را در جشنواره داشتیم . فکر می کنم که بعد از یک دوره افت، حالا دوباره شاهد فعال شدن این سینما هستیم. این سینما دارد دوباره مورد توجه قرار می گیرد. با اینکه تعدادی از استادان سینمای ایران در خارج از ایران فیلم می سازند مانند امیرنادری، عباس کیارستمی، محسن مخملباف، بهمن قبادی، اصغرفرهادی و... اما در داخل ایران هم فیلمسازان جوان و قدیمی همچنان فعال هستند مثل رخشان بنی اعتماد که فیلمش در مسابقه است و از سوئی فیلم اخیر مخملباف که بعد از یک سکوت طولانی، با فیلمی توجه برانگیز، بازگشته است. به نظرم ما شاهد تولد نسلی جدید هم هستیم که فیلم های شان را دیده ام. آنان بسیارند و زبانی جدید و موضوعات تازه ای به کار گرفته اند. در این میان فیلم های کمتری دیدم که شباهت به نسل قبل داشته باشد. البته هنوز زود است که بتوان با قاطعیت در این باره سخن گفت. ولی به نظر می آید که سینمای ایران به نوعی دارد سالهای 1990 را در خاطره ها زنده می کند. این را هم اضافه کنم که تعداد سینماگران ایرانی تبار در کشور های گوناگون رو به افزایش است و این جالب توجه است و یا سینماگران ایرانی که می خواهند در خارج از کشور فیلم بسازند و با فرهنگ های دیگر آشنا شوند که این ها نیز فوق العاده اند. * آیا می توانید بگوئید امسال چند فیلم از ایران برای جشنواره تان رسیده بود ؟ - 49 فیلم بلند و22 فیلم کوتاه را مشاهده کردیم. * با این وجود و دیدن نیمی از محصولات امسال سینمای ایران، چگونه این سینما را ارزیابی می کنید ؟ - همانطور که گفتم، سینماگران جدید ایران تمایل دارند با فیلمسازان نسل قبلی فاصله بگیرند، این نسل شهامت این را پیدا کرده اند که مستقیم تر در باره مسائل مملکت شان حرف بزنند و بسیار کمتر از زبان سمبل و ایما واشاره استفاده کنند. آنها فرم های عملی و زیباشناسانه ای به کار گرفته اند که با قبل فرق دارد و می تواند نوید دهنده باشد. * بین این همه فیلم که از سراسر جهان می بینید، کدام منطقه از جهان در حال حاضر سینمایی منحصر بفرد دارد یا محصول بهتری ارائه کرده است ؟ - چیزی که در همه جا متوجه شده ام این است که همه دارند سعی می کنند خودرا به روز کنند. کم وبیش همه جا سینماگران جدیدی شروع به کارکرده اند. در بین آنها بسیاری هستند که از انقلاب دیجیتال استفاده می کنند و با بودجه های پائین فیلم می سازند بدون اینکه واقعا از کیفیت کارشان کاسته شود. آنها علاقمندند داستان های جدید با فرم های تازه روایت کنند. بیشتر به آمریکای لاتین فکر می کنم. سینمای آسیا را هم نباید از نظر دور داشت. منظورم فقط چین یا ژاپن و کره نیست، بلکه اندونزی، مالزی و کشورهای دیگر هم هستند. سینمای این کشورهاا توجه برانگیزند. * اگر از شما بخواهم فقط سه فیلم مسابقه را نام ببرید که نباید دیدن انرا از دست دهم ، کدام فیلم ها را پیشنهاد می کنید ؟ - مشکل است که درباره اش صحبت کنم و به ویژه کار سختی است. همه فیلمهای مسابقه را دوست دارم ، حتی با ضعف ها وقدرت ها یشان. * پس همه را باید حتما دید؟ - حتما! - وبعد قضاوت باید کرد. * منون از شما و با آرزوی موفقیت بسیار برای جشنوارتان - به امید دیدار در ونیز.
منبع: بانی فیلم
دیدگاه تان را بنویسید