درنگى در منتظِر و منتظَر
متن یادداشت حجت الاسلام ابوالقاسم علیزاده معاون سیاسی شورای سیاستگذاری ائمه جمعه با عنوان «در نگى در منتظِر و منتظَر» به شرح ذیل است: انتظار عبارت است از آمادگى همه جانبه و توأم با امید براى ظهور آخرین امام از سلسله ائمة و اوصیاى پیامبر خاتم(ص)، حضرت حجةبن الحسن العسکرى(ع)، چشم به راهش بودن، تلاش و کوشش براى زمینه سازى ظهورش کردن و در جهت اصلاح خود و جامعه گام برداشتن. (ر.ک: حدیث ولایت، ج 6، ص 273 - 274؛ امام مهدى (عج)، موجود موعود، ص 163 - 175) اینگونه است که انتظار به منزله عبادت و مرگ در حال انتظار به منزله مرگ در هنگام حضور و ظهور امام(ع) تلقى مى گردد، چنانکه مى فرماید: «اَفضَلُ اَعمال اُمّتى انتظارُ الفرج» بهترین اعمال امت من، انتظار فرج از جانب خداى بزرگ است. (بحار الانوار، ج 52، ص 128) انتظار، ایجاد و حفظ آمادگى همه جانبه ى منتظِران است که با اندیشه ى وجود امام غایب و اهتمام بر انجام وظائف، در جهت زمینه سازى امر مقدس فرج و ظهور، براى رسیدن به کمال مطلوب و جامعه ى در طراز نهضت جهانى مهدوى، صورت مى پذیرد و لذا هدف آرمانى جامعه ى زمینه ساز ظهور؛ تحقق جامعه توحیدى و حاکمیّت عدل جهانى است. از این منظر ما و حتى امام زمان (عجل الله تعالى فرجه) منتظِریم و «لِیُظهِره على الدّین کلّه» (صف: 9) و اما از آنجا که به اعتقاد شیعه حجت خدا و امام، حىّ و حاضر است و همچنان با افاضه فیض و هدایت و امامتى مؤثر، آماده تحقق آرمان الهى «انّ الارض یرثُها عبادى الصالحون» (انبیاء / 105) مى باشند، پس او نیز انتظار رسیدن هنگامه ظهور را دارد و لذا امر به دعا براى فرج مىفرمایند و از این منظر منتظِر واقعى اوست و این یاران امامت و اُمّت امام هستند که هنوز در پیچ و خم آمال و آرزوها، سرگردان و حیرانند و منتظَر امام عصر (ارواحنا فداه) مى باشند، زیرا طبق فلسفه امامت، بنا نیست امام(ع) بدون اُمّت، امر مهم حاکمیت عدل الهى را در عرصه گیتى محقّق سازد! پس این امام است که منتظِر اُمّتى منسجم و مؤمن و با بصیرت (امت تربیت یافته) است و هرگاه اُمّت با ویژگىهاى مورد انتظار مهیّا و آماده گردید، به فضل الهى هنگامه فرج و ظهور هم فرا رسیده است! و امّا از این حیث که تشنگان عدالت و معنویت بهویژه شیعیان و دوستداران حضرتش در آرزوى تربیتیافتگى و دستیازیدن به ظرفیت شایستگىهاى اُمّت در طراز یاران امام و زمینهسازى فرج و ظهور و در نهایت درک حضورش، لحظهشمارى مىنمایند، این اُمّت است که منتظِر و چشم به روزگارى دوخته است تا بیرق سبز مهدوى را بر بلنداى گیتى به اهتزاز درآمده ببیند. قطعاً چنین انتظارى، شورانگیزترین پدیده است که نگاه عمیق و ژرف هر عاشقى را به سوى قلّه هاى ظهور تنظیم نموده و بدینسان در مسیر تحوّلى شگرف، پیشروندگى و زمینه سازى (قیام ونهضت مهدوى) را رقم مى زند. از اینروست که امّت اسلامى در برخى از روایات به عنوان امّت منتظِر نام گرفته است، چون همواره در انتظار مهدى موعود(ع) به سر مى برد. امام صادق(ع) به ابوبصیر ضمن روایتى در این باره مى فرمایند: اى ابوبصیر! خوشا به حال شیعیان و پیروان قائم ما اهل بیت، چون آنها در زمان غیبت او منتظِر ظهور او هستند و وقتى آن حضرت ظهور نماید، در زمان ظهورش مطیع و فرمانبردار او خواهند بود. آنان اولیای خدایند و هیچ ترس و اندوهى بر آنان وجود ندارد. (بحارالانوار، ج52، ص150) در برخى روایات و تعابیر دعاها از خود امام زمان(ع) با لقب منتظِر یاد شده است و در دعاى عید فطر اینگونه مى خوانیم: «اللهّم صلّ على ولیّک المنتظِرِ امرک، المنتظِر لفرج اولیائک» «بار خدایا ! بر ولى خودت درود فرست، آنکه منتظِر فرمان توست و همواره در آرزوى گشایش کار دوستان تو در حال انتظار به سر مى برد. (مکیال المکارم، ج2، ص81) در نتیجه از دید روایات، در عصر غیبت، هم امام و هم امّت هر دو منتظِرند، امّت در انتظار فرج و ظهور و در نهایت نهضت و دولت کریمه امام خود و امام نیز در انتظار اُمّتى مهیّا تا با اذن ظهورش آرمانهاى الهى محقّق گردد. منتظَر، یکى از لقبهاى معروف حضرت مهدى(ع) است. (نجم الثاقب، باب دوّم) «اَین المنتظَرُ لِاِقامَة الاَمتِ وَ العِوج» کجاست آن امامى که مردم به منظور برطرف کردن اساس کژى و انحراف در انتظار او به سر مىبرند. (دعاى ندبه، مفاتیح الجنان) «السلام عَلى القائم المُنتَظَرِ وَ العَدلِ المُشتَهَر» (مفاتیح الجنان) منبع: تسنیم
دیدگاه تان را بنویسید