سيمرغ مي‌توانست به نمايش فيلم كمك كند

کد خبر: 324558
سرویس فرهنگی « فردا »:

كيانوش عياري متولد 1330 در اهواز است. اين كارگردان تا به حال برنده دو لوح زرين و يك سيمرغ بلورين از جشنواره فيلم فجر شده‌است. از مشخصه‌هاي بارز فيلم‌هاي عياري سبك واقع‌گرايانه منحصر به فردش و پرداختن به موضوعات بكر اوست. عياري در فيلم «بودن يا نبودن» نيز از يك موضوع بكر مانند پيوند قلب استفاده كرد و اين فيلم در زمان خود با استقبال مواجه شد. كيانوش عياري در كارنامه فيلم‌هاي خود، ساخت دو سريال «روزگار قريب» و «هزاران چشم» را دارد كه اين دو سريال نيز توانست مخاطب خود را راضي كند، وي قبل از ساخت فيلم سينمايي «خانه پدري»، فيلم «بيدار شو آرزو» را نيز ساخت، اين فيلم درباره اتفاقاتي بود كه بعد از زلزله بم، در اين شهر رخ داد. اين فيلم نيز به سرنوشت خانه پدري‌اش گرفتار شد و تنها در آن سال‌ها در جشنواره اكران شد و بعد نيز به آرشيوخانه پيوست. اما «خانه پدري» در جشنواره نيز اكران نشد و بعد از چند سال توانست مجوز حضور در اكران جشنواره را،‌آن هم در بخش خارج از مسابقه بگيرد. بايد ديد كه آيا اين فيلم مي‌تواند اكران عمومي داشته باشد يا خير؟ موضوعي كه عياري به آن اميدوار است.«اين كارگردان علاقه‌مند بود كه فيلمش در بخش مسابقه جشنواره حضور داشته باشد،‌چرا كه معتقد است عوامل فيلم از جمله بازيگران بخت برنده شدن را داشتند و سيمرغ و جايزه جشنواره مي‌توانست در زمان اكران فيلم به كمكش بيايد.» «كيانوش عياري» كه يكي از داوران جشنواره سي‌ودوم فيلم فجر است درباره صحبت‌هاي برخي از داوران در سايت‌ها درباره انتخاب‌هاي برگزيدگان و همچنين جوايز اين دوره از جشنواره به تهران امروز مي‌گويد: «قرار بود با همه داوران نشستي بعد از پايان جشنواره فجر داشته باشيم و بعد از نشست تمام صحبت‌ها در قالب يك متن منتشر شود و قرار نبود هر يك از داوران به تنهايي صحبتي داشته باشند.» اين فيلمساز كه قرار بود فيلمش در جشنواره فيلم پليس به نمايش در بيايد به دليل همين مشكلات اكران و مخالفت ناجي هنر نتوانست در آن زمان فيلمش را درجشنواره شركت دهد. اكراني كه اتفاق افتاد كيانوش عياري كه فيلمش بعد از چند سال در بخش خارج از مسابقه جشنواره اكران شد و توانست نظر منتقدان و اهالي رسانه و همچنين مردم را جلب كند، درباره چگونگي اكران فيلم نيز ادامه مي‌دهد: «دي ماه سال‌جاري بود كه ديدم ناجي هنر كه از تهيه‌كنندگان فيلم بود در يك گفت‌وگويي حسن نيت خود را نشان داد كه برايم بسيار خوشحال‌كننده بود، بعد از صحبت‌هاي مديريت ناجي هنر بدون هيچ معطلي مراحل اداري فيلم انجام شد و قبل از جشنواره، فيلم براي اكران آماده شد.» كارگردان سريال «روزگار قريب» در پاسخ به اين سوال كه آيا از ابتدا قرار بود اين فيلم در بخش خارج از مسابقه به نمايش در بيايد، مي‌افزايد:«از ابتدا قرار بود كه در خارج از بخش مسابقه اكران شود و از همان ابتدا فيلم از گردونه داوري كنار گذاشته شد و اين به خاطر حضورم در بخش داوري نبود.» وي در توضيح بيشتر، تصريح مي‌كند: «ابتدا مشخص شد فيلم در كدام يك از بخش‌هاي جشنواره حضور داشته باشد و سپس به من پيشنهاد داوري داده شد و من نيز قبول كردم.» شايد سيمرغ به عوامل و بازيگران مي‌رسيد در ادامه اين گفت‌وگو، كارگردان فيلم سينمايي «بودن يا نبودن» در پاسخ به اين سوال كه آيا دوست نداشتيد فيلم‌تان در بخش مسابقه اين دوره از جشنواره حضور داشته باشد يا خير؟ يادآور مي‌شود: «ترجيح مي‌دادم و دوست داشتم اين فيلم نيز مانند ديگر آثار سينمايي كارگردانان در بخش مسابقه حضور داشت. در اين فيلم بازيگران و عوامل قدرتمند بودند و توانايي حضور داشتند و با من همكاري كردند كه نگاهي به برنده شدن نيز داشتند و شايد سيمرغ جشنواره سي‌ودوم به برخي از عوامل اين فيلم نيز تعلق مي‌يافت.» وي در ادامه تاكيد مي‌كند: «حضور در بخش مسابقه و شايد گرفتن جايزه مي‌توانست در زمان اكران عمومي نيز به فروش و جذب مخاطب نيز كمك كند با اين حال فيلم در بخش خارج از مسابقه نمايش داده شد.»وي همچنين در پاسخ به اين سوال كه فيلم شما بعد از يك توقيف چند ساله اكران شد، در سينما مطبوعات نيز نظرات متفاوت بود و شما واكنش‌ها را نسبت به فيلم چطور ديديد؟ مي‌گويد: «خدا را شكر كساني كه من ديدم از تماشاي فيلم راضي بودند و نكته جالب، اين بود كه بيشتر علت توقيف را مي‌پرسيدند و معتقد بودند كه فيلم مشكل خاصي نداشته است. درست است صحنه اول فيلم تلخ است و اين ضرورت فيلم بود.» نمي‌شود سكانس ابتدايي را حذف كرد كيانوش عياري كه به خاطر عدم حذف سكانس ابتدايي فيلم،‌حاضر نشد در اين سال‌ها فيلم اكران شود، در توضيح بيشتر به تهران امروز يادآور مي‌شود: «سكانس ابتدايي موضوع اصلي و شروع فيلم است و نمي‌شود آن را حذف كرد و اگر اين سكانس حذف شود، از فيلم چيزي باقي نمي‌ماند و تماشاگر چيزي از فيلم نمي‌داند و معتقد بودم و هستم كه با حذف اين سكانس، تماشاگر سينما با يك فيلم خنثي روبه‌رو مي‌شود. ماجراي فيلم از همان سكانس شروع مي‌شود. اين امر نشدني بود.» نگران بودجه‌‌اي هستم كه صرف برخي فيلم‌ها شده كارگردان فيلم سينمايي «بيدار شو آرزو» در ادامه گفت‌وگو درباره فيلم‌هاي به نمايش در آمده در جشنواره فجر امسال نيز بيان مي‌كند: «در ميان فيلم‌هايي كه ديده‌ام، نزديك به هفت فيلم هستند كه مي‌توانند نويدبخش سينماي ايران باشند و مي‌توان روي جذب مخاطب و گيشه آن حساب باز كرد. اما نكته‌اي وجود دارد كه مابقي فيلم‌ها قرار است چه سرنوشتي برايشان رقم بخورد.» وي تاكيد مي‌كند: «درباره برخي فيلم‌ها اين نگراني واقعا وجود دارد كه تكليف سرمايه‌اي كه صرف آنها شده، چه خواهد شد و قرار است از كجا بازگشت سرمايه داشته باشند. البته به‌طور حتم تهيه‌كنندگان و سرمايه‌گذاران اين فيلم‌ها فكري براي فروش و شايد هم جذب مخاطب كرده‌اند.» اين كارگردان همچنين درباره فيلم‌‌اولي‌ها اين دوره از جشنواره نيز مي‌گويد: «متاسفانه در طول جشنواره موفق نشدم فيلم‌ اولي‌ها را ببينم و نمي‌توانم درباره آن صحبتي داشته باشم.» البته كيانوش عياري در اين دوره علاوه بر فيلم خودش، مونتاژ نهايي فيلم سينمايي «رنج و سرمستي» جهانگير الماسي به عنوان كارگردان فيلم اولي را بر عهده داشت و در فيلم سينمايي «ملبورن» نيما جاويد به عنوان مشاور كارگردان حضور داشت. اين كارگردان با توجه به اينكه به اكران عمومي فيلم اميدوار است، درباره آغاز رايزني‌ها براي اكران فيلم نيز مي‌گويد: «بهتر است رايزني‌ها را شروع كنيم تا هم زودتر اين سوءتفاهم‌ها برطرف شود و بتوان پروانه نمايش را اخذ كرد.» منبع: تهران امروز

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

نیازمندیها

تازه های سایت