مي‌خواستم حتما فيلم بسازم!

کد خبر: 322576
سرویس فرهنگی « فردا »:

«گشت ارشاد» حسابي سروصدا به پا كرد آنقدر كه در اكران نوروزي با اعترض‌هاي زيادي همراه بود و حتي بعد از مدتي از ادامه اكران بازماند. اما با اين حال بيش از يك ميليارد تومان هم فروش داشت. «سعيد سهيلي» كارگردان فيلم در همان زمان اعتراض زيادي نسبت به اكرانش داشت. مصاحبه‌هاي جنجالي زيادي كرد و خلاصه به نحوه برخورد با فيلمش بسيار معترض بود. امسال او اما باز اميدوارانه به جشنواره سي‌ودوم فجر آمده. «كلاشينكف» به كارگرداني او در هشتمين روز از جشنواره اكران شد و با استقبال نسبي خوبي هم همراه بود. «سعيد سهيلي» اسم آشنايي در سينما دارد. فيلم «گشت‌ارشاد» به كارگرداني او در اكران نوروزي سال 90 حسابي سروصدا به پا كرد. به‌طوري كه بعد از چند روز اكران و اعتراض‌هاي بسيار از اكران عمومي برداشته شد ولي بازهم توانست بيش از يك ميليارد تومان فروش داشته باشد. او اينبار با فيلم «كلاشينكف» در جشنواره سي‌ودوم فجر حضور دارد و اين‌بار هم باز سلاح در فيلمش بحرف اول را مي‌زند! او در پاسخ به اين سوال كه چطور سراغ چنين موضوعي رفته مي‌گويد: «واقعيت اين است كساني كه براي «گشت ارشاد» آن حواشي و بحران‌ها را به‌وجود آوردند و فيلم را از پرده سينماها پايين كشيدند و حتي اجازه اكران آن را در هيچ شهرستاني ندادند، تنها يك هدف داشتند و آن اينكه من فيلم نسازم. البته آنها با سعيد سهيلي مشكلي نداشتند بلكه مي‌گفتند طرفدار فيلم‌هاي خنثي هستند. من هم تصميم گرفتم كاري را انجام دهم كه هدف آنها محقق نشود و اتفاقا فيلمي هم بسازم كه حرفي براي گفتن داشته باشد و موردنظر و تاييد آنها نباشد!» در اين صورت به نظر مي‌رسد كلاشينكف پاسخي است به حواشي گشت‌ارشاد! اما سهيلي مي‌گويد اين فيلم هيچ واكنشي به هيچ مسئله‌اي نيست. او در اين‌باره مي‌گويد: «قطعا آن اتفاقات بر سازنده اين فيلم تاثير گذاشته است. هر اتفاقي كه در طول زندگي براي هركس رخ بدهد، قطعا روي فكر، نگاه و سليقه يك فيلمساز اثر خواهد گذاشت و همين نگاه و سليقه است كه در فيلم بعدي فيلمساز منعكس مي‌شود. به همين دليل است كه مي‌گويم آن حواشي مستقيما در ساخت اين فيلم تاثيرگذار نبوده.» همه‌چيز از يك عكس شروع شد سهيلي درباره شكل‌گيري ايده فيلم مي‌گويد: «برخلاف فيلمسازان ديگر من معمولا از يك عكس به ايده اصلي فيلمم مي‌رسم! يعني ابتدا عكسي را در ذهنم تصور مي‌كنم كه يا آن را پيشتر در روزنامه و مجله‌اي ديده‌ام يا در قاب تلويزيون يا از اساس در ذهنم شكل گرفته‌است. با اين عكس كلنجار مي‌روم و در نهايت قصه‌اي از آن در ذهنم شكل مي‌گيرد. همه فيلم‌هايي كه تا به حال ساخته‌ام از يك عكس شروع شده‌اند. عكسي كه «كلاشينفك» براساس آن ساخته شد نزديك به 3 يا 4 سال قبل در ذهنم متولد شد. نكته جالب اينكه از اين دست عكس‌ها بازهم در ذهنم هست.» او در توضيح بيشتر درباره اين عكس مي‌گويد: «عكسي كه فيلم بر مبناي آن ساخته شده، عكس جواني است كه در دست چپش يك كلاشينكف بود و در دست راست، عكس دختربچه‌اي را داشت و پشت به دوربين پيش مي‌رفت.» سهيلي ادامه مي‌دهد: «معتقدم هر كارگرداني روحيات و تفكراتش را روي پرده به نمايش مي‌گذارد. اگر از شرايط پيراموني عصباني باشد همين عصبانيت روي پرده منعكس مي‌شود و اگر اميدوار باشد همين اميد را بازنمايي مي‌كند. پس اگر در فيلم‌هاي من هم عصبانيت، پرخاش و اعتراضي وجود دارد حتما از شخص خودم ريشه مي‌گيرد. يعني اين احساس از جامعه به من منتقل مي‌شود و من هم آن را در فيلمم منعكس مي‌كنم.» او به لحن طنز فيلم اشاره مي‌كند و مي‌گويد: «لحن كمدي و طنزي هم كه در آثارام وجود دارد برآمده از همين عصبانيت است. البته اصلا اينطور نيست كه بگويم چون اين سوژه و داستان تلخ است بايد كمي طنز به آن اضافه كنم تا به كام تماشاگر شيرين‌تر باشد. البته در چند فيلم اين تجربه را داشته‌ام و مي‌دانم بيان طنز موضوعات تلخ براي مخاطب جذابيت بيشتري دارد و بيشتر هم تاثيرگذار مي‌شود.» به اندازه سه فيلم زحمت كشيدم! سهيلي در جايي گفته بود ساخت كلاشينكف به اندازه ساخت سه فيلم برايش زحمت داشته. او در توضيح اين موضوع مي‌گويد: «فيلمنامه از ابتدا فيلمنامه سختي بود. هم تعدد لوكيشن داشت و هم تعداد شخصيت‌هاي فيلمنامه زياد بود. براي همين جابه‌جايي‌هاي زيادي داشتيم. بخصوص كه همه اين لوكيشن‌هاي متعدد در حاشيه شهر قرار داشت و بالاترين نقطه شهر در فيلم ما ميدان شوش بود!‌ همه اينها سختي‌هاي خاص خود را داشت مضاف براينكه هم از نظر زمان و هم از نظر بودجه انرژي بيشتري از من گرفت. اگر فيلم‌هاي قبلي را با حدود 45 جلسه فيلمبرداري كار مي‌كردم فيلمبرداري اين فيلم نزديك به 68 جلسه طول كشيد كه هر دو روز هم براي توليد بايد جا به جا مي‌شديم.» كلاشينكف اثري اجتماعي در جايي گفته شده بود كه «كلاشينكف» اثري اجتماعي، با لحن طنز و رويكرد ديني است. اما سهيلي اين موضوع را نپذيرفته و مي‌گويد: «من هيچ‌گاه خاطرم نيست كه كلاشينكف يا گشت ارشاد را به عنوان فيلمي با تم ديني و مذهبي معرفي كرده باشم.» اما اعتراض‌هايي كه به فيلم گشت ارشاد وارد شده بود به نظر ديني مي‌آمد كه او در پاسخ به اين موضوع نيز مي‌گويد: «تمام حواشي «گشت ارشاد» بهانه بود و هيچ‌كس به‌طور واقعي مخالفتي با آن نداشت. كلاشينكف هم اگر كسي به‌دنبال بهانه نباشد فيلم حاشيه‌اي نخواهد داشت. آن زمان به‌دنبال تسويه حساب با شمقدري بودند فيلم ما را علم كردند و جالب اينكه شمقدري نه در ساخت آن فيلم دخالتي داشت و نه در اكرانش از آن حمايت كرد بلكه او خود جزو مخالفان فيلم بود.» منبع: تهران امروز

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

نیازمندیها

تازه های سایت