شکل‌گیری کمیته‌های صنفی در رسانه ملی

کد خبر: 309349

دبیر سومین جشنواره جام‌جم گفت: در جلسه‌ای که کارگردانان با دارابی داشتند، پیشنهاداتی صورت گرفت که ما در حوزه سینما، خانه سینما داریم اما در تلویزیون نداریم. آقای دارابی به این اشاره کردند که در تلویزیون کمیته‌هایی در حال شکل‌گیری است

تسنیم: مهدی فرجی دبیر و ضیاءالدین دری از اعضای هیأت انتخاب سومین جشنواره تلویزیونی جام‌جم این هفته مهمان برنامه «هفت» بودند تا خبرهایی درخصوص این جشنواره به مخاطبان بدهند. مهدی فرجی درباره نحوه انتخاب آثارتوضیح داد: انتخاب‌ها در خود شبکه‌ها صورت گرفته است و ما برای بخش‌ها و شبکه‌های مختلف سهمیه قائل شدیم. برای فیلم‌های تلویزیونی 30 درصد آثار پخش شده تلویزیون را پذیرفتیم و خود شبکه‌ها بهترین آثارشان را در بخش‌های مختلف تله فیلم، سریال، برنامه‌های گفتگو محور، مستند و پویانمایی انتخاب کردند. دبیرجشنواره جام‌جم درباره تعداد آثار عنوان کرد: در بخش سریال‌ها 29 اثر از 13 تا30 قسمتی، فیلم‌های تلویزیونی 42 اثر، گفتگو محور شامل فرهنگی، ورزشی، معارف، اجتماعی 138 اثر، پویانمایی 104 اثر، مستند 100 اثر شرکت داده است. در بخش بین المللی تعریف موضوعی ما بیداری اسلامی و مقاومت است و آثار خودمان در این جشنواره نیست. صرفا رقابت بین کشورهایی مثل فرانسه، آلمان، کانادا، قطر، اردن، لبنان، قطر و غیره است. 10 اثر نمایشی هم از ترکیه، لبنان و سوریه داریم و رقابت‌ها خیلی نزدیک است. وی درخصوص داوران یادآورشد: دربخش فیلم‌های تلویزیونی وسریال‌ها 9 داور و در سایر بخش‌ها هفت داور داریم. در مجموع 46 داور قضاوت می‌کنند. فرجی درباره تأثیراین جشنواره عنوان کرد: این اولین جشنواره جهانی نیست اما در منطقه با توجه به متولی شدن سازمان صداوسیمای ما، مختص خودمان است. این جشنواره هم انگیره‌ای را در فیلمسازان ایجاد می‌کند و هم آسیب شناسی‌هایی صورت می‌گیرد تا بیشتر به آن بخش بپردازیم. این‌ها حتما در روند برنامه سازی تأثیر می‌گذارد. امسال از ناحیه فیلمسازان رجوع داشتیم و این نشان می‌دهد که این جشنواره به تدریج برای فیلمسازان جدی می‌شود. فرجی با اشاره به داوری دربخش محتوایی جشنواره جام جم گفت: محور امید و آگاهی در سریال‌ها باید وجود داشته باشد. مثلا در دفاع مقدس هم باید به حماسه سازی توجه داشته باشیم. بحث تکنیک و محتوا مطرح می‌شود. هر بخشی برای خودش یک دبیر دارد و اکثر داوران نسبت به چگونگی داوری و شاخصه‌ها و معیارهای آن توجیه شده‌اند. دبیر جشنواره جام جم درخصوص نقش شورای سیاست گذاری بیان کرد: در رأس شورای سیاست گذاری معاون سیماست و روند کلی جشنواره و سیاست گذاری به وسیله آن‌ها تعیین می‌شود. مثلا تصمیم گیری درباره 6 بخش شدن برگزاری جشنواره، چگونگی جوایز، اضافه شدن به جوایز و پیشنهاد داوران در این شورا برگزار می‌شود. امسال درحال طراحی هستیم تا جایزه مردمی هم به برندگان اهداکنیم. معمولا از برندگان جوایز حمایت می‌شود و تا الان همه پرکارند. فرجی با اشاره به نقدوبررسی بعد از برگزاری جشنواره جام جم خاطرنشان کرد: ما به همه وجوه پرداختیم. تمام شبکه‌های تلویزیونی ما به لحاظ مسابقه دچارکمبود بودند و این باعث می‌شود سال آینده تعداد مسابقات تلویزیونی نسبت به امسال بیشتر شود. مثلا در گونه‌های پلیسی و ژانر اجتماعی فیلم زیادی ساخته شده اما در سایر گونه‌ها کمتر مورد توجه قرار گرفته و کودک و نوجوان خیلی به آن توجه نشده است. فرجی درباره احتمال تشکیل مجمعی از تهیه کنندگان تلویزیون و برنامه سازان یادآور شد: در جلسه‌ای که کارگردانان با دارابی داشتند، پیشنهاداتی صورت گرفت که ما در حوزه سینما، خانه سینما داریم اما در تلویزیون نداریم. آقای دارابی به این اشاره کردند که در تلویزیون کمیته‌هایی در حال شکل گیری است که بخش‌های مختلف را رتبه بندی کند. دبیرجشنواره جام جم در خصوص افزایش جذب هنرمندان درصداوسیما گفت: چرخه اقتصادی هنرمندان ما از طریق تلویزیون تأمین می‌شود. تلویزیون در شبکه‌های مختلف و با ساختارهای مختلف چیزی حدود 35 هزار ساعت برنامه تولید می‌کنیم و پخش شبکه‌های سیما بالای 70 هزار ساعت است. معیشت هنرمندان ما به نوعی متصل به تلویزیون است و تمام هنرمندان بزرگ سینما در تلویزیون هم کار می‌کنند. کمال تبریزی، لطیفی، جعفری جوزانی و داوود میرباقری از جمله این کارگردانان هستند. من گسست و جدایی در سینما و تلویزیون نمی‌بینم. دری: تربیت جامعه از طریق رسانه ملی ضیاءالدین دری از اعضای هیأت انتخاب جشنواره جام جم گفت: جلسات و هماهنگی‌های اولیه انجام شده و تعداد داوران از 7 به 9 رسید چون حجم کار بالا بود. روندی که برای این کار در نظر گرفته شده، خوب است. وی هم درخصوص تأثیر این جشنواره گفت: اگر ساختمان کلی این جشنواره شکل بگیرد، باید به این نتیجه برسند که باید هرساله باشد و یا دوسالانه برگزار شود. باید حس جشنواره فجر نسبت به جشنواره جام جم هم ایجاد شود و یا بیشتر باشد. جامعه ما از طریق رسانه ملی در سینما تربیت می‌شود. طراحی لباس، صحنه و بسیاری از چیزهای دیگر از تلویزیون به سینما رفت. آقای فرهادی هم از تلویزیون به سینما آمد. وی افزود: در تولید تلویزیون در این جشنواره باید همه چیز جدی‌تر و با سخت گیری پیگیری شود. داوران سریال‌ها را دقیق می‌بینند، مگر اینکه احساس کنند به استاندارد مد نظر نرسیده‌اند. دری درباره چگونگی انتخاب و معیار داوران تشریح کرد: داوری آن‌ها با توجه به زاویه درست است و فیلم تلویزیونی باید تماشاگر را با قاب عادت دهد. موضوعیت داوری‌ها تعیین شده است و اکثر داوران به ساختار توجه می‌کنند. ساختار فیلمنامه نویسی ما ضعیف است. ضیاءالدین دری با بیان اینکه نیامدن سریال‌های ویژه الف به جشنواره کار صحیحی است، افزود: خود الف ویژه‌ها در بودجه بندی شبیه یکدیگر نیستند و کل الف ویژه‌ها با این آثار قابل رقابت نیستند. اگر «کلاه پهلوی» در جشنواره بود، خودم بیرون می‌آوردم. به نظرم لازم است که تلویزیونی‌ها دارای تشکیلات خاص خودشان باشند و خود تلویزیون باید از سوی مدیریت این مسأله را سامان بدهد.
۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

نیازمندیها

تازه های سایت