شهاب مرادی: رای من قالیباف است/دولت جهادی مي‌خواهد تصدي‌گري فرهنگی به حداقل برسد

کد خبر: 266881

آمار مي‌دهيم از هر 6 ،7 ازدواج يكي منجر به طلاق مي‌شود. اما مگر بقيه كه طلاق نمي‌گيرند همه با خوبي و خوشي زير يك سقف زندگي مي‌كنند؟ دعوا و خون دل خوردن و ناله و نفرين نيست؟! آيا فشارهاي اقتصادي و رواني مختلف روي شانه زوج‌ها اعم از جوان و ميانسال و پير سنگيني نمي‌كند؟متاسفانه ما كاري كرده‌ايم كه حتي اگر بزرگترين عرفا هم بيايند اينجا مجبورند به گناه بيفتند

شهاب مرادی: رای من قالیباف است/دولت جهادی مي‌خواهد تصدي‌گري فرهنگی به حداقل برسد
سرویس فرهنگی «فردا»: مناظره نمايندگان فرهنگي كانديداها امروز با حضور حجه‌الاسلام شهاب مرادي مشاور فرهنگي و نماينده دكتر قاليباف و شهرام گيل‌آبادي مشاور فرهنگي و نماينده محسن رضايي در شبكه چهارم سيما برگزار شد.

حجه الاسلام شهاب مرادي نماينده دكتر محمد باقر قاليباف با انتقاد از وجود دستگاه‌هاي موازي فرهنگي گفت: بر طبق برنامه چهارم توسعه كليه دستگاه‌هاي موازي بايد يا حذف شده يا در يكديگر ادغام مي‌شدند در حاليكه چنين اتفاقي نيفتاده و شاهد اين هستيم كه در يك حوزه فرهنگي چندين مدعي تصدي‌گري وجود دارند . وي با مثال آوردن از مسجد افزود: همين الان ما شاهد آنيم كه در مورد مسجد سازمان اوقاف، بسيج، وزارت جوانان‌، شهرداري، و سازمان امور مساجد فعاليت دارند و تنها كسي كه كاره اي نيست امام جماعت آن مسجد است در حاليكه وظيفه اصلي بردوش وي است . مرادي با انتقاد از ولع دولت براي تسلط بر نهادهاي فرهنگي جامعه گفت: دولت آينده مي‌خواهد اين تصدي‌گري را به حداقل برساند و اساس كار خود را بر حمايت و نظارت بر نهادهاي فرهنگي بگذارد نه تصدي گري آن. بلاخره اين ولع دولت بايد جايي پايان يابد . شهاب مرادي نيز با اشاره به موضوع كتابخواني، در دسترس بودن كتاب را از عوامل مهم رشد فرهنگ كتابخواني دانست و گفت: براي امور فرهنگي بايد برنامه طولاني مدت داشته باشيم. دولتي كه بخواهد در امور فرهنگي دل به آمار خوش كند كاري براي فرهنگ نخواهد كرد . وي افزود: دولت آينده بايد با روحيه جهادي كار كند و بداند فرهنگ چيزي نيست كه در عرض چند روز يا 6 ماه و يكسال بتوان آن را عوض كرد. دولت آينده بايد اين فضا را بشكند و بايد بذرهاي فرهنگي را بكارد بدون آنكه خود قصد برداشت آنرا داشته باشد. بكارد و نگران اين هم نباشد كه دولت بعدي آن را برداشت مي‌كند. چنين دولتي هرگز فكرآمارسازي هم نمي‌افتد . مشاور قاليباف، اقدامات شهرداري تهران در زمينه در دسترس قرار دادن كتاب در اتوبوس‌هاي شهري و مترو را اقدامات تاثير‌گذار در اين حوزه دانسته و آنرا امري رايج در كشورهاي پيشرفته دانست .

ظاهر مردم باطن برخي مسولين است حجه الاسلام مرادي در ادامه، پرداختن به سبك زندگي را محور برنامه‌هاي فرهنگي كانديداي مورد حمايت خود ذكر كرده و ادامه داد: به قول يكي از مراجع عظام «ظاهر مردم باطن برخي مسئولين است». ما پرخاشگر، كم صبر و غير منضبط هستيم. در صف نوبت همديگر را رعايت نمي‌كنيم . هواي همسايه را نداريم. همه عجله بي‌خودي داريم و بي‌رحم عمل مي‌كنيم. تجلي اين عدم رعايت حقوق يكديگر در شايع‌ترين گناه حال حاضر جامعه يعني غيبت است . وي ادامه داد: بنده چندين بار در برنامه‌هاي تلويزيوني كه داشته‌ام اين موضع را مبناي مسابقه پيامكي قرار داده‌ام كه رايج‌ترين گناه اصلي در جامعه ما چيست كه در همه موارد غيبت پيروز ميدان بوده است. من با قاطعيت مي‌گويم دولت در غيبت كردن مردم نقش مهمي دارد .

بزرگترين عرفا هم اينجا به گناه مي‌افتند انتقاد بعدي مرادي از وضع ازدواج و طلاق در جامعه بود كه آن را نيز ناشي از سبك زندگي نادرست حاكم دانسته و گفت: آمار مي‌دهيم از هر 6 ،7 ازدواج يكي منجر به طلاق مي‌شود. اما مگر بقيه كه طلاق نمي‌گيرند همه با خوبي و خوشي زير يك سقف زندگي مي‌كنند؟ دعوا و خون دل خوردن و ناله و نفرين نيست؟! خانه مجردي چرا اينقدر زياد شده است؟ آيا ازدواج نكردن مشكلات و ناراحتي‌هايي را نصيب افرادي كه تا سنين بالا و تا آخر عمر به اين سبك و سياق زندگي مي‌كنند، نمي‌كند؟ آيا فشارهاي اقتصادي و رواني مختلف روي شانه زوج‌ها اعم از جوان و ميانسال و پير سنگيني نمي‌كند؟متاسفانه ما كاري كرده‌ايم كه حتي اگر بزرگترين عرفا هم بيايند اينجا مجبورند به گناه بيفتند .

روي سخن بعدي اين روحاني با رواج مصرف‌گرايي در جامعه بود. وي با خرده‌گيري به برنامه‌هاي صدا و سيما آن را مروج اين معضل فرهنگي دانسته و افزود: قرار بود ما مصرف‌گرايي را هو كنيم. اما آيا صدا و سيما آنرا هو كرده است؟ امروز متاسفانه مسئولين ما دل به دادن آمارهاي فرهنگي خوش كرده‌اند. وزير فرهنگ مي‌گويد در دولت من اينقدر كتاب چاپ شده و صدا و سيما اظهار مي‌كند كه فلان برنامه من اينقدر بيننده داشته است. اما هييچ كسي نمي‌گويد كه چقدر توانسته‌ايم دروغ را كاهش دهيم؟ چقدر بر ميزان اعتماد اعضاي جامعه به يكديگر افزوده‌ايم؟ دلمان به كميت خوش است در حاليكه اصل كيفيت است .

چرا اصل بر برائت نيست؟ مرادي ادامه داد: چرا زن و شوهري كه به هتل مي‌روند بايد شناسنامه ارائه كنند تا زن و شوهري آنها ثابت شود؟ مگر اسلام نمي‌گويد قول مومن حجت است؟ مگر قانون اساسي نمي‌گويد اصل بر برائت است؟ چرا به حريم خصوصي افراد تجاوز مي‌كنيم و مردم را معذب مي‌كنيم. اگر به كرامت انسانها احترام بگذاريم همه با هر نوع دين و مسلكي از زندگي در جامعه اسلامي رضايت خواهند داشت. در مدرسه‌هايمان همين طور است. ما به خبرچيني دانش آموزان از يكديگر نمره و امتياز مي‌دهيم. وي در پاسخ به اين سوال مجري كه آيا اين رويكرد نمي تواند منجر به فساد شود گفت: به ما ربطي ندارد. ما بايد اصل را بر برائت بگذاريم و اسلام اينجور دستور داده است. از اين رو است كه ما قائل به اين هستيم كه كسي حق ندارد بي‌خود كسي را بازداشت كند و به حريم خصوصي افراد وارد شود. ديديم كه چند مرتبه هم وقتي يك عده آدم خشن آمدند به اسم اسلام يك سري برخورد‌ها را انجام دادند خاطر آقا مكدر شده و فرمودند اين افراد دل مرا به درد آوردند . مرادي در پايان افزود: همه اين رقابت‌هاي سياسي به اين خاطر است كه ما به دنيا اثبات كنيم كه دين مي‌تواند جامعه را اداره كند از اين رو نبايد تصويري افراطي يا تفريطي از اسلام ارائه دهيم .

گيل‌آبادي: جعل آمار ناشي از ناداني است در ادامه اين بحث دكتر شهرام گيل آبادي مشاورفرهنگي محسن رضايي فرهنگ حاكم بر كشور را التقاطي دانسته و آنرا ناشي از تندروي‌هاي فرهنگي دانست كه باعث واكنش تفريط‌گرايانه شده و بر اثر اين كنش و واكنش التقاط فرهنگي ايجاد شد كه علت سردرگمي‌هاي فرهنگي ما همين است . وي افزود: بايد از خود بپرسيم چرا نقشه جامعه فرهنگي و مهندسي فرهنگي ما عملياتي نمي‌شود؟ مديريت فرهنگي ما به چه انديشه‌اي بايد وصل باشد كه به اين مشكل ها برخورد نكنيم؟ چون پاسخ روشني به اين سوالات مبنايي نداده‌ايم در عمل شاهديم كه از دست شوراي‌عالي انقلاب فرهنگي هم كاري بر نمي‌آيد . گيل‌آبادي قلب آمارهاي فرهنگي توسط مسولين را ناشي از اين سردرگمي دانست و ادامه داد: شاهديم كه يك‌مرتبه آمار سرانه مطالعه‌مان از 18 دقيقه سال 89 به 75 دقيقه سال 91 مي‌رسد كه اين جعل آمار ناشي از ناداني و عدم واقع‌گرايي است‌. فكر مي‌كنيم با قلب آمار مي‌شود كاري كرد اما از خود نمي‌پرسيم چرا كتابي كه منتشر شده خوانده نمي‌شود؟

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها

      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد