خلقت متفاوت حضرت زهرا(س)
هنگامی که نور وجود فاطمه(س) درخشید، آسمانها و زمین به نورش روشن شد و دیدگان فرشتگان از شدت نورش بسته شد و گفتند: ای معبود ما و ای سرور ما! این نور چه خصوصیتی دارد که این قدر تابان و روشن است؟!
فارس: بیستم جمادیالثانی سال پنجم بعثت ستارهای پا به در عرصه وجود نهاد که جهان نظیری مانند او پیدا نخواهد کرد، او بهانه خلقت هستی است و پیامبر اعظم(ص) بارها دخترش را در حضور مهاجر و انصار بانوى بانوان جهان از آغاز خلقت تا پایان روزگار، بهترین زنان جهان و بهترین زن بهشتى خوانده است. به مناسبت سالروز ولادت زهرای اطهر(س) پای صحبت اساتیدی نشستهایم که هر یک به نوبه خود شمهای از فضایل امابیها را توصیف میکنند: *سوره کوثر در راستای تسکین به وجود حضرت رسول(ص) نازل شده است محمدرضا محمدزاده رئیس دانشکده الهیات دانشگاه امام صادق(ع) درباره جایگاه ویژه حضرت زهرا(س) و ارتباط ایشان با سوره کوثر چنین میگوید: در سوره کوثر سخن از اعطای چیزی به نام کوثر به پیامبر(ص) است، واژه «کوثر» در زبان عربی با خیر کثیر و برکت همراه است، یکی از مهمترین تفسیرهایی که در میان مفسران و علمای شیعه درباره مضمون و معنای کوثر وجود دارد، «کوثر» وجود نازنین حضرت زهرا(س) است و علت این امر به شأن نزول این آیه بر میگردد. وی میافزاید: سوره کوثر در راستای تسکین به وجود حضرت رسول(ص) نازل شده است، خداوند متعال خطاب به حضرت رسول(ص) میفرماید: ما به تو فاطمه را عطا کردهایم که از لحاظ سجایا و ویژگیها از بسیاری مردان برتر است. *خلقت متفاوت حضرت زهرا(س) حجتالاسلام مهدی رستمنژاد عضو هیئت علمی جامعةالمصطفی(ص) العالمیه درباره خلقت نوری حضرت فاطمه(س) این چنین بیان میدارد: در مورد خلقت اهلبیت(ع) آنچه در زیارات مطرح میشود، «اصلاب شامخه و ارحام مطهره» است که در صلبهای بلندمرتبه و در رحمهای بسیار پاک بودند؛ اما راجع به صدیقه طاهره(س) قضیه به صورت دیگری رخ میدهد، چرا که نور ایشان در شب معراج و در پی تناول میوه بهشتی به حضرت محمد(ص) منتقل شد. *سوره کوثر از ادامه نسل پیامبر(ص) از طریق فاطمه(س) خبر میدهد وی با اشاره به ماجرای نزول سوره «کوثر» ادامه میدهد: با توجه به قرائنی که در کل سوره و روایات وجود دارد؛ اشاره به فزونی نسل پیامبر اکرم(ص) دارد، در این سوره سه آیهای، خداوند در آیه آخر خطاب به دشمن پیامبر(ص) میفرماید: «إِنَّ شَانِئَکَ هُوَ الْأَبْتَرُ» که نسل تو ابتر و مقطوع النسل است، پس میتوان گفت که آیه «إِنَّا أَعْطَیْنَاکَ الْکَوْثَرَ» به مسئله ادامه نسل پیغمبر(ص) اشاره دارد، به طوری که «فخر رازی» از علمای اهل سنت در این باره اشاره میکند که «کوثر» باید مربوط به نسل پیامبر باشد و نسل رسول(ص) نیز جز از طریق حضرت فاطمه(س) باقی نمانده است. *معنای کلمه کوثر حجتالاسلام مرتضی ادیب یزدی یکی از خطبای شهر تهران با بیان اینکه مترجمان قرآن کلمه «کوثر» را به «خیر کثیر» ترجمه کردهاند، اظهار میدارد: اما معنای «کوثر» بالاتر از این حرفهاست، چرا که «کوثر» عبارت است از مفهومی که جوانه و اطراف آن را شامل میشود که انواع و اقسام خیرات و برکات از آن ریزش دارد و فوران میکند، در واقع «کوثر» یک وجود عظیمی است که تنها بر حضرت زهرا(س) متمرکز است، منتها بسیاری از کرامات و معجزات حضرت(س) به خاطر شرایط آن روزگار برای ما روشن نشده است. *چرا فاطمه(س) شفیعه روز جزاست حجتالاسلام علی ثمری، کارشناس دینی با برشمردن برخی از فضیلتهای مختص حضرت زهرا(س)، پدری همانند رسول(ص)، همسری چون علی(ع) و فرزندانی مانند حسنین(ع) خاطرنشان میکند: خداوند به خاطر مناقب و فضایلی که حضرت فاطمه(س) دارا بودند، مقام شفیعه روز جزا را به ایشان عطا کرده است و خطاب به ایشان در روز قیامت میفرماید: «امروز روز توست و هر آنچه که تو اراده کنی انجام خواهد شد». *عکسالعمل فرشتگان هنگام رؤیت نور زهرای مرضیه(س) وی با اشاره به اینکه نور حضرت فاطمه(س) در همان ابتدا سبب روشنایی عالم شده بود، ادامه میدهد: یکی از نامهای حضرت، «زهرا» به معنای نوری است که هر جا ظاهر شود، ظلمت و تاریکی را از بین میبرد. از امام محمد باقر(ع) سؤال شد، برای چه حضرت صدیقه طاهره(س)، زهرا نامیده شد؟ حضرت فرمودند: زیرا خدای عزوجل، او را از نور عظمت خودش آفرید و هنگامی که نور وجود فاطمه(س) درخشید، آسمانها و زمین به نورش روشن شد و دیدگان فرشتگان از شدت نورش بسته شد و تمام ملائک برای خدای تبارک و تعالی به سجده افتادند و عرض کردند: ای معبود ما و ای سرور ما! این نور چه خصوصیتی دارد که این قدر تابان و روشن است؟، خداوند متعال به آنها وحی فرمود: این نور از نور من است که در آسمان ساکنش کردهام و آن را از عظمت خویش آفریدم.
دیدگاه تان را بنویسید