رأی مثبت مخاطبان جشنواره به کدام فیلمها؟
«حوض نقاشی» مازیار میری به تهیه کنندگی منوچهر محمدی نیز رقیب اصلی فیلم درخشنده است. البته این فیلم در اکثر نمایش های خود همچون سینما فرهنگ، استقلال و آزادی با سانس فوقالعاده روبرو شده است.
فارس: «کلاس هنرپیشگی»، «جیببر خیابان جنوبی»، «آسمان زرد کمعمق»، «چه خوبه برگشتی» و «قاعده تصادف»، هم با استقبال خوبی از طرف مخاطبان روبرو شدهاند و هم تمام سالنهای نمایش این آثار پر بوده است. به گزارش ستاد خبری سی و یکمین جشنواره بین المللی فیلم فجر، در حالی که به روزهای پایانی سی و یکمین جشنواره فیلم فجر نزدیک میشویم که استقبال مردم همچون روزهای اول از فیلم های بخش های مختلف این رویداد ادامه دارد. در این میان توجه مردم به آثار اجتماعی بیش از دیگر گونههای سینمایی است. به همین دلیل استقبال مخاطبین در سینماهای مردمی از دو فیلم «حوض نقاشی» و «هیس! دخترها فریاد نمی زنند» بیش از دیگر فیلمها است. همچنین در کنار این موضوع «دهلیز» به عنوان اولین فیلم بلند سینمایی بهروز شعیبی نیز تا کنون توانسته با استقبال خوبی روبرو شود. در صورتی که گمان می شود مخاطبین بیشتر به دنبال عناوین کارگردانان سرشناس هستند. به طوریکه تا کنون فیلم های پوران درخشنده و مازیار میری با سانس های فوقالعاده زیادی روبرو شده اند. البته فیلم های «دربند»، «کلاس هنرپیشگی» و «رسوایی» نیز سانسهای فوقالعاده داشته اند. در روزهای پایانی جشنواره فجر بیشتر تبلیغات دهان به دهان است که میتواند به استقبال مردم کمک کند. البته عناوین فیلمهایی که عنوان شد در بالای جدول آرای مردمی قرار دارد. این موضوع نشان میدهد که در کنار تبلیغات دهان به دهان در حقیقت مردم چنین آثاری را هم پسندیده اند و به آنها رای مثبت داده اند. خوشبختانه امسال نیز مانند دورههای قبل فیلمهایی با صفهای طولانی روبرو شدند. شاید تعداد آنها محدود شده باشد اما با دیدن این صفها و حضور علاقمندان به سینما هنوز نشانه های از امید به این هنر است که این روزها و خصوصا یک سال گذشته شرایط خوبی نداشته است. یکی از نکات قابل توجه در این دوره نگاه تخصصی مخاطبان سینما است که نسبت به سالهای قبل با وجود رسانه های مختلف همچون شبکه های ماهواره ای و دسترسی به فیلم های روز دنیا رشد داشته است. از این رو با نگاهی به آرا مردمی جشنواره فجر به خوبی می توانیم متوجه این نگاه شویم. ابزارهایی که این روزها به کمک سینما آمده است و توجه مخاطبین به فیلم های روز دنیا باعث شده که نگاه تخصصی تری نسبت به گذشته داشته باشند. البته مخاطب فیلم های جشنواره ای قطعا به مراتب درک بالاتری نسبت به سینما از آثار دارند. اما در هر صورت توجه به مضامین اجتماعی در صدر این جدول قرار دارد. «هیس دخترها فریاد نمی زنند» فیلمی از پوران درخشنده است که تا کنون در سینماهای مختلفی چون فرهنگ، جوان، پردیس ملت، فلسطین و... روی پرده رفته است. این فیلم یک سوژه ملتهب اجتماعی دارد و به نوعی یک معزل جامعه را به تصویر می کشد. البته در این فیلم بازیگران متعددی نیز حضور دارند. همانطور که از آرا مردمی مشخص است این فیلم در صدر جدول قرار دارد. تمام سانسها فیلم جدید درخشنده پر از مخاطب بوده و حتی در برخی از سالنها علاقمندان فیلم را به صورت ایستاده و یا نشسته روی زمین تماشا کردند و در پایان نیز فیلمساز را مورد تشویق قرار دادند. برخی از این مخاطبین معتقد بودند که پرداختن به چنین مسائل در جامعه می تواند از بروز مشکلات اینچنینی برای خانوادهها جلوگیری کند و حتی می تواند یک هشدار باشد. جالب است مخاطبین این فیلمها در روزهای گذشته بیشتر جوانان بودند. البته دراین موارد در کنار تعدد بازیگران و موضوع فیلم، قطعا کارنامه کارگردان نیز می تواند به استقبال آن کند. «حوض نقاشی» مازیار میری به تهیه کنندگی منوچهر محمدی نیز رقیب اصلی فیلم درخشنده است. البته این فیلم در اکثر نمایش های خود همچون سینما فرهنگ، استقلال و آزادی با سانس فوقالعاده روبرو شده است. این فیلم میتواند ملاکهای ارزشیابی زیادی برای مخاطبین داشته باشد که از جمله آن می توان به حضور دو بازیگر مطرح سینمای ایران، کارنامه مازیار میری و منوچهر محمدی اشاره کرد. البته موضوع فیلم و بازیهای متفاوت نگار جواهریان و شهاب حسینی هم می تواند یکی دیگر از دلایل توجه مخاطبین به این فیلم باشد. بیشتر مخاطبینی که به دیدن این فیلم در سینماهای مردمی نشستند، معتقد بودند که بسیار تحت تاثیر موضوع فیلم قرار گرفتند و از بازیهای این بازیگران تعریف کردند. یکی دیگر از نکات قابل توجه در آرا مردمی این دوره از جشنواره توجه به یک فیلم اولی است که عمدتا چند سال یکبار در جشنواره چنین اتفاقی می افتد. در جشنواره ها مخاطبین بیشتر به دیدن فیلم های کارگردانان به نام و مورد علاقه خود می روند و کمتر کسی به فکر استعداد های جوان است. «دهلیز» ساخته بهروز شعیبی با بازی رضا عطاران و هانیه توسلی فیلمی است که این روزها در بالای جدول آرا مردمی قرار دارد. البته می توان تصور کرد که حضور بازیگران قطعا در این موضوع دخیل بوده است. اما در برخی موارد تبلیغ دهان به دهان نیز درباره آثار جشنواره جوابگو است. این فیلم تا کنون در سینماهای فرهنگ، اریکه ایرانیان، استقلال و... روی پرده رفته است. حتی در یکی از سینماها به سانس فوقالعاده کشیده شده است. برخی مخاطبین این فیلم بازی کودک در «دهلیز» را تحسین برانگیز میدانند. همچنین به تم اصلی فیلم نیز در اینباره اشاره میکنند. چهارمین فیلم مسعود ده نمکی «رسوایی» نیز مورد توجه مخاطبین قرار گرفت. این فیلم تا کنون در سینماهای افریقا، استقلال، فرهنگ، آزادی و... به نمایش در آمده و در بالای جدول قرار دارد. البته وی با ساخت سهگانه اخراجی ها ثابت کرده که به نوعی رگ خواب مخاطبین این نوع سینما را به دست اورده و می داند چگونه باید آنها را به سینما دعوت کند. اینبار هم وی به سراغ سوژه ای رفته که در سینما ایران دچار محدودیت هایی است و می تواند برای مخاطب جذاب باشد. البته حضور اکبر عبدی، الناز شاکر دوست نیز می تواند یکی دیگر از دلایل توجه مردم به این فیلم باشد. «دربند» ساخته پرویز شهبازی در این جدول قرار دارد که عنوان می شود از آثار قابل توجه این دوره است. قطعا بیشتر مخاطبین این فیلم با توجه به کارنامه کارگردان به دیدن این فیلم می روند. همه ما خاطره خوش دیدن «نفس عمیق» را فراموش نکرده ایم. به همین دلیل پیش بینی می شد که این فیلم هم با استقبال روبرو شود. البته این موضوع قطعا دلیل اصلی نیست، چرا که قطعا مسائل دیگری چون موضوع و بازی بازیگران هم می تواند مورد توجه مخاطبین قرار گیرد و دیگر کارنامه و نام کارگردان دلیل اصلی حضور مردم نیست. بلکه می تواند فقط دلیل اول باشد. پرداختن به موضوعات جوانان آن هم از نگاه فیلمسازی که ثابت کرده است این نسل را به خوبی می شناسد قطعا در میان همین افراد می تواند از جایگاه خوبی برخوردار باشد. با نگاه به صف های نمایش این فیلم در سینماهای استقلال، آزادی، شکوفه و... به خوبی متوجه می شویم که مخاطبین این فیلم چه کسانی هستند. بر اساس این گزارش، «کلاس هنرپیشگی»، «جیب بر خیابان جنوبی»، «آسمان زرد کم عمق»، «چه خوبه برگشتی» و «قاعده تصادف» هم با استقبال خوبی از طرف مخاطبین روبرو شده و تمام سالنهای نمایش این آثار پر بوده است.
دیدگاه تان را بنویسید