«یکخانواده محترم» شرمآور است
وی افزود: داستان این بود که خانواده ای که اوایل انقلاب و جنگ فرزندشان شهید می شود و این شهید اتفاقاتی را در خانواده رقم می زند. پدر شهید روحیه دنیاطلبانه داشته و قصد دارد از وجهه شهید کسب معاش کند مادر با این رویه همراهی نمی کند و فرزند دوم را از خانه خارج می کند. این داستان نکات ارزشی خوبی داشت حتی وقتی فیلمنامه بعدی را به ما ارایه دادند که من گفتم برخی از سکانس ها طوری نوشته شده که نیازی به مشارکت دیگر نهاد یا ارگانی نیست ما خودمان فیلم را می سازیم.
فارس: رحیمزاده با اشاره به این که فیلم «یک خانواده محترم» شرم آور است و مدیریت آفریده مارمولکگونه و آفتابپرستمآبانه بود، گفت یکی از دوستانم به من در این مورد هشدار داده بود.
حجت الاسلام حسن رحیم زاده مدیر گروه انقلاب و دفاع مقدس سیما فیلم در ابتدای صحبت هایش در نشست پرسش و پاسخ با خبرنگاران درباره فیلم «یک خانواده محترم» که در سالن اجتماعات سیمافیلم برگزار شد، متذکر شد که قصد تطهیر و منزه از عیب جلوه دادن خودش یا سیما فیلم را ندارد و درباره روند شکل گیری فیلم اشاره کرد و گفت: ماجرای شکل گیری فیلم به سال 89 بازمی گردد که آقای آفریده پیشنهادی را با سیما فیلم مطرح کرد و سناریویی هم ارایه داد و مدعی شد دو یا سه سال روی فیلمنامه کار شده و قصد داشته در مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی آن را جلوی دوربین ببرد .
وی افزود: ایشان تقاضای سرمایه گذاری سیما فیلم و مشارکت این مرکز را داشت. از همان ابتدا به مزیت فیلم که مشارکت با شرکتی خارجی که توانسته دو یا سه کار موفق ارزشی در حوزه فلسطین را پخش کند، اشاره کرد و گفت پخش فیلم در اروپا را برعهده این شرکت می گذارد تا بتوانیم در عرصه بین المللی موفق عمل کنیم.
* بحث انجام مراحل پس تولید در کشور فرانسه را مطرح نکردند
وی در پاسخ به این سوال خبرنگار ما که مشارکت خارجی نگاه خارجی را به دنبال خواهد داشت و باید روی این موضوع دقت نظر می داشتید، گفت: از ابتدا بحث مشارکت خارجی مطرح نبود تنها مشارکت در پخش فیلم بود حتی بحث انجام مراحل پس تولید در فرانسه هم مطرح نبود.
وی در ادامه به فیلمنامه اثر اشاره کرد و گفت: ما در گروه انقلاب و دفاع مقدس اصل را بر فیلمنامه درست و خوب می گذاریم. فیلمنامه برای ما ملاک است و باید مورد رضایت باشد که متن فیلمنامه را خواندیم و در گروه مطرح شد و گفتیم فیلمنامه مورد رضایت ما نیست. اما اصرار به گفت و گو درباره فیلمنامه بود. جلسه ای گذاشتیم زیرا داستان ارائه شده برای ما هم جذاب بود.
وی افزود: داستان این بود که خانواده ای که اوایل انقلاب و جنگ فرزندشان شهید می شود و این شهید اتفاقاتی را در خانواده رقم می زند. پدر شهید روحیه دنیاطلبانه داشته و قصد دارد از وجهه شهید کسب معاش کند مادر با این رویه همراهی نمی کند و فرزند دوم را از خانه خارج می کند. این داستان نکات ارزشی خوبی داشت حتی وقتی فیلمنامه بعدی را به ما ارایه دادند که من گفتم برخی از سکانس ها طوری نوشته شده که نیازی به مشارکت دیگر نهاد یا ارگانی نیست ما خودمان فیلم را می سازیم.
*اکبر نبوی روی قصه تاکید داشت
رحیم زاده درادامه گفت: اکبر نبوی روی این قصه تاکید داشت و گفت از سال 86 در جریان قصه بوده و گفت بهتر است افرادی که یک ظرفیت ها و توان هایی دارند حمایت شوند. من هم آقای آفریده را به عنوان مدیری که سالها مدیریت هنری کشور را برعهده داشته (در هر دو دولت اصلاحات و اصولگرا) شناخت داشتم. من به آقای نبوی هم اعتماد کردم زیرا اساس کار هنر با اعتماد شکل می گیرد. مثلا کاری مثل «روزهای زندگی» نیز براساس اعتماد ساخته می شود. آقای نبوی هم تاکید کردند آقای بخشی ظرفیت خوبی دارند اگر درست مدیریت شود کاری می کند کارستان.
وی در ادامه گفت: فیلمنامه با توافق، تفاهم و گفت و گو اصلاح شد و ما در اواخر سال 89 قرارداد تولید با مشارکت 50 درصدی بستیم و کار تولید شروع شد و برای فیلم هم آقای نبوی را بعنوان مشاور در نظر گرفتیم.
*در فیلمنامه اصلاح شده تاکید داشتیم قرائت درستی از آزادسازی خرمشهر داشته باشیم
وی در پاسخ به سوال خبرنگار ما که درباره فیلمنامه بر سر چه مواردی صحبت شد گفت: ما تمام بحث مان بر سر تکریم و احترام به مادر شهید بود. مادری که به خاطر اعتقاداتش از علاقه اش دست برداشته و فرزندش را از محیط آن خانه خارج می کند. مادر زنده است و فرزندش باز می گردد و در این کار تاکید داشتیم قرائت درستی از آزادسازی خرمشهر داشته باشیم.
رحیم زاده ادامه داد: زمانی که در فیلم استاد درباره تجاوز و جنگ های دنیا صحبت می کند و در نهایت به این نتیجه می رسد که ایران مورد حمله و هجوم قرار گرفته است اما متاسفانه وقتی فیلم را دیدم هیچ یک از موارد در آن لحاظ نشده بود.
*آفریده آفتاب پرست گونه این پروژه را مدیریت کرد/نمی توانیم برای هر پروژه ناظر کیفی بگذاریم
رحیم زاده در پاسخ به سوال خبرنگار ما که چرا نظارت درستی در مراحل ساخت فیلم صورت نگرفته است گفت: ما در گروهی فعالیت می کنیم که 45 پروژه فعال دارد و 10 سریال در حال تولید است. از سال 86 بیش از 86 اثر در این گروه تولید شده است و نمی توانیم برای هر پروژه ناظر کیفی قرار دهیم.
*مشاور فیلمنامه درست عمل نکرد/به نظر می رسد از ابتدا قصد آفریده حضور در جشنواره بوده است
وی افزود: مشاور فیلمنامه مشاور کار است و مغز کار که متاسفانه درست عمل نکردند. فیلمنامه ای که بر سر آن توافق شد جلوی دوربین نرفت. آقای آفریده باید پاسخگو باشد که چگونه سالها مدیریت هنری کشور را برعهده داشتند. باید این پروژه را مدیریت می کردند اما متاسفانه در این کار «مارمولک گونه» و «آفتاب پرست گونه» عمل کردند و متاسفانه به درستی و با صداقت آقای آفریده مقصد و مقصودش را عنوان نکرد گویا از همان ابتدا قصد و نیت شان حضور در جشنواره ها بود.
فیلم جامعه سیاهی را نمایش می دهد/فیلم مشمئز کننده و وهن دفاع مقدس است
وی در ادامه نشست به روند تولید فیلم اشاره کرد و گفت: آذر ماه سال 90 راف کات فیلم به آقای نبوی به عنوان مشاور ارایه شد. آقای نبوی شش نکته را متذکر شده بودند؛ وضعیت استاد دانشگاه، رئیس دانشگاه، دوربین ها، موتورهایی که ابتدای فیلم دیده می شود، وضعیت مادر شهید و تمام این موارد را به آقای آفریده می گوید و ایشان هم می گوید چشم اصلاح می کنیم.
وی افزود: آقای آفریده برای قسط چهارم فیلم اقدام کردند که من گفتم باید فیلم را ببینم البته از مواردی که آقای نبوی اعلام کرده بود مطلع بودم. بهمن 90 راف کات فیلم بدون صدا و موسیقی و... را به دفتر من آوردند که من هم ایراداتی گرفتم از جمله انتخاب صحنه های آزادسازی خرمشهر که رزمندگان برای گرفتن اسرا به سنگر عراقی می روند و آنها می گویند دخیل الخمینی و موارد دیگر ...
رحیم زاده ادامه داد: تدوین به گونه ای انجام شده بود که از جامعه رنگی سیاه جلوه می دهد که آفریده تاکید کرد نگران نباشید اما متاسفانه فیلم صحنه هایی مشمئز کننده و وهن دفاع مقدس دارد و کارگردان با طراحی برای حضور و ارایه در جشنواره ها آماده کرده بود.
*تا به امروز ما نسخه کن را ندیده ایم
وی در ادامه گفت:من سفر حج بودم. اوایل اردیبهشت ماه درست زمانی که به دفتر آمدم مسئول دفتر گفت فیلم به کن رفته که من شوک زده شدم. تلفن آفریده را گرفتم گفت تهران نیستم ظهر فردا (یکشنبه) من می آیم دفتر. گفتم نسخه ای که در کن نمایش داده می شود با زیرنویس انگلیسی برایم بیاور گفت امکانش نیست و تا به امروز ما نسخه کن را ندیدیم. حتی آقای اسلامی مهر تا چند وقت گذشته این نسخه را از آقای آفریده خواست اما ایشان در ارایه این نسخه به ریاست مرکز سیما فیلم امتناع کرد.
*آفریده قصد داشت دو نسخه فیلم آماده کند برای جشنواره ها و برای پخش از تلویزیون
وی در ادامه گفت: در همان جلسه آفریده گفت نگران نباشید ما دو نسخه آماده می کنیم؛ یک نسخه برای پخش در تلویزیون و یک نسخه برای جشنواره ها که قبول نکردیم، گفتیم فیلم را از جشنواره خارج کنید گفت امکانش نیست. گفتیم باید از کانال اداره کل تامین برنامه خارجی فیلم در جشنواره حاضر می شد اما حاضر نشد فیلم را خارج کند و ما هم لغو مشارکت خود را اعلام کردیم زیرا معتقدیم فیلم وهن دفاع مقدس است.
*مرضی الطرفین ها هم از فیلم ابراز شرمندگی کردند
وی در ادامه به صورتجلسه دیگری که با حضور مرضی الطرفین در تاریخ 23 خردادماه تنظیم شد اشاره کرد و گفت: آفریده به تعهداتش عمل نکرده بود و ما از دو مرضی الطرفین که ایشان آنها را قبول داشتند و مورد وثوق ما هم بودند خواستیم تا در جلسه حاضر شوند و حکم کنند آن ها هم از دیدن فیلم اظهار شرمندگی کردند و گفتند ما از شخصیت آفریده توقع چنین فیلمی را نداشتیم و صورتجلسه فسخ قرارداد با حضور و امضای آفریده، پژمان لشکری پور، سید مهدی طباطبایی و خودم امضاء شد.
وی در ادامه گفت: من اگر خطایی کردم حتما مدیر مرکز سیما فیلم یا مدیر معاونت سیما یا رئیس سازمان با من برخورد خواهند کرد اما طبق قوانین و ضوابط عمل کردیم.
*توصیه کردیم فیلم را به جشنواره ها ندهند
مدیر گروه انقلاب و دفاع مقدس سیما فیلم در ادامه نشست گفت: ما دربند دوم این توافق نامه از آقای آفریده خواستیم تا با وجود لغو مشارکت سیما فیلم این فیلم را به جشنواره ها ندهند. حیف است که برطبق خواسته های جشنواره حرکت کند این فیلم هیچ د ستاوردی جز سیاه نمایی ندارد ضمن اینکه از ارزش هنری هم برخوردار نیست.
وی افزود: توصیه کردیم این فیلم را به اداره کل نظارت و ارزشیابی ارایه دهد تا با نظر و صلاحدید شورا کارها به درستی و از طریق مجاری قانونی کشور انجام شود. ایشان هم قبول و امضاء کردند و این توافق نامه را برای آقای سجادپور فرستادیم.
*114 میلیون تومان به آفریده پول دادیم
وی در پاسخ به سوال خبرنگار ما که شکایت رئیس سازمان سینمایی بر چه مبنایی است و سیما فیلم در این مورد چه کرده است گفت: من درباره شکایت آقای شمقدری نمی توانم سخنی بگویم چون از ضوابط و قوانین ارشاد اطلاعی ندارم اما کارهای حقوقی به اداره حقوقی سازمان ارجاع داده شده و کارها درحال انجام است و مبالغی که ارایه شده نیز بازپس گرفته خواهد شد.
رحیم زاده درباره مبلغ ارایه شده به فیلم «یک خانواده محترم» گفت: حدود 114 میلیون تومان هزینه شد که برای بازپس گیری آن اقدام شده است.
*قبله فیلم جشنواره ها است
وی در ادامه در پاسخ به این سوال که چرا زودتر درباره وضعیت فیلم به صورت مفصل توضیح ندادید، گفت: جشنواره ها فیلم را با وضعیت رسانه ای و نوع نگاه رسانه فیلم را انتخاب می کنند. گفتیم با توضیحات درباره فیلم جوی مناسب برای حضور فیلم در جشنواره های خارجی و رسیدن به مقصود آنها فراهم نکنیم. قبله فیلم جای دیگری است اما وقتی دیدیم فیلم را در جشنواره ارایه می کنند و با افتخار می گوید فیلم ارزشی و دفاع مقدسی است، پیام می دهند دیگر سکوت را جایز ندانستیم.
*اعتمادم در تولید کمرنگ شد
مدیر گروه انقلاب و دفاع مقدس در ادامه گفت: معتقدم آقای آفریده باید از آقای بخشی مراقبت می کرد کار به اینجا نمی رسید و او را به سمت جشنواره ها هل داد. می دانم آقای نبوی به دنبال آقای بخشی بود تا فیلم در هیچ جشنواره ای شرکت ندهد. از سوی دیگر آقای آفریده اگر نگاهش به حضور در جشنواره ها نبود از فرآیند حضور فیلم در جشنواره های خارجی از سوی تلویزیون و ارشاد آگاه بود سالها این رویه را دنبال می کرد چطور فیلم را به خارج از کشور برد بدون آنکه به ما بگوید.
*برخورد آفریده با ما «مارمولک گونه» و «آفتاب پرست مابانه» بود
وی افزود: این مدیریت «مارمولک گونه» و «آفتاب پرست مابانه» است من به شخصه به جشنواره ها بسیار حساسم چون از اهدافشان مطلع هستم اما ایشان اشاره ای به حضور در جشنواره ها نداشت. با این اتفاقی که رخ داد حتی اگر افراد با صداقت هم برای تولید به ما مراجعه کنند من کمتر اعتماد خواهم کرد.
*فیلم در شهرداری رد شده بود/یکی از دوستانم گفت مواظب باش
وی در پاسخ به سوال خبرنگار ما که شما اطلاع نداشتید فیلم در مراکز دیگر از جمله ارشاد و شهرداری برای دریافت پروانه ساخت مطرح شد و در شوراها رد شده بود،گفت: بله در شهرداری در زمان آقای داروغه زاده مطرح شد حتی یکی از دوستان بعد از عقد قرارداد به من گفت در این پروژه حساس باش ما براساس فیلمنامه توافق شده و اعتماد به آقای آفریده کار را پیش بردیم و به این فکر نمی کردیم که نگاه کارگردان و تهیه کننده این قدر با نگاه ما متفاوت و مسئله دار است.
* از ابتدا قرار نبود کارهای پس تولید در خارج از کشور انجام شود
رحیم زاده در پاسخ به سوال خبرنگار ما که چگونه فیلم با مشارکت سیما فیلم از کشور خارج شد و آیا عدم لغو مشارکت می توانست ممانعتی برای فیلم برای حضور در جشنواره های خارجی باشد، گفت: از ابتدا قرار نبود کارهای پس تولید در خارج از کشور انجام شود آقای آفریده هم اصلا به ما نگفته بود. ایشان تمام راه های فرار از قانون ارشاد و سازمان صدا و سیما را گویا از قبل دیده بود و کاملا نگاهش به سمت حضور فیلم در جشنواره خارجی بود البته فیلم هم فیلم ارزشمندی نیست و تنها در جشنواره ابوظبی آن هم در افق نو که نگاه خاصی دارد جایزه دریافت کرد. از سوی دیگر فیلم در جشنواره کن پذیرفته شده بود ما از آفریده خواستیم فیلم را خارج کند که عنوان کرد میسر نیست. او به تعهداتش عمل نکرد و با لغو مشارکت آرم سیما فیلم را از تیتراژ خارج نکرد. از سوی دیگر مراحل پس تولید را بدون اطلاع ما در خارج از کشور انجام داد.
وی درادامه در پاسخ به این سوال که آفریده مدعی است به صورت مکتوب مشارکت لغو نشده بود تا بتواند آرم را از تیتراژ خارج کند، گفت: بله درست است اولین مکتوب ما تاریخ 23 خرداد و پس از انجام نشدن تعهدات ایشان و تذکرات شفاهی بود.
* 25 دقیقه از فیلم باید تغییر کند تا قابل نمایش شود
وی در پاسخ به پرسش خبرنگار ما که آفریده تاکید داشته تنها با اصلاح دو دقیقه فیلم درست می شود گفت: فیلم را در جمعی از دانشجویان و کارشناسان نمایش دهند و از طیف های مختلف ببینم نظر افراد چیست. پس از کن هیچ نظر مثبتی درباره فیلم وجود نداشت به عقیده من باید 25 دقیقه از فیلم تغییر کند و دوباره فیلمبرداری شود تا فیلم قابل نمایش باشد نه در تلویزیون زیرا سازمان لغو مشارکت خود را اعلام کرده است. من خارج از مسئولیتم در سیما فیلم حاضرم به شخصه کمک کنم تا فیلم در اداره کل نظارت و ارزشیابی دیده شود و اصلاحاتش انجام شود تا قابل نمایش شود.
*فیلم مشمئزکننده و شرم آور است/ اکبر نبوی بخشی را تایید کرد
رحیم زاده در پاسخ به این سوال خبرنگار ما که چرا درباره این موضوع حساس نظارت کافی صورت نگرفت و ناظر کیفی نداشتید گفت: معاونت سیما به ما ابلاغ کرده است که تمام پروژه ها ناظر کیفی داشته باشد اما حجم پروژه ها به ما اجازه چنین کاری نمی دهد. ما اکبر نبوی را مشاور بی جیره و مواجب این کار قراردادیم او هم بخشی را تایید کرد. من بخشی را نمی شناختم تنها نبوی و آفریده را می شناختم. در یک کار هنری اصل بر اعتماد است به عقیده من اگر این کار درست ازسوی تهیه کننده مدیریت می شد این اتفاق نمی افتاد و فیلمی مشمئزکننده و شرم آور ساخته نمی شد.
*آنها از خانواده های شهدا عذرخواهی کنند/من اگر نیاز باشد و از طرف سازمان موظف شوم و اشتباهی کرده باشم عذرخواهی می کنم
وی در خاتمه افزود: آفریده و بخشی باید از خانواده های شهدا عذرخواهی کنند من اگر نیاز باشد و از طرف سازمان موظف شوم و اشتباهی کرده باشم با کسوت روحانیت از مادری که چند شهید در راه اسلام نثار کرده است عذرخواهی می کنم. تهیه کننده و کارگردان فیلم هم باید در پیشگاه خانواده شهدا عذرخواهی کنند.
دیدگاه تان را بنویسید