دلزدگی سیما از تولیدات تلخ تلویزیونی
پخش همزمان سه مجموعه با مضامین تلخ از تلویزیون و تلاش دست اندركاران سیما برای جرح و تعدیل این آثار و خداحافظی زودهنگام تولیدات یادشده از آنتن تلویزیون نشان داد كه تنظیم جدول پخش شبكه های سیما نیازمند بازنگری جدی است.
ایرنا: مجموعه های تلویزیونی 'تاثریا' ساخته سیروس مقدم ، 'شیدایی' از محمدمهدی عسگرپور و 'پنجره' به كارگردانی قدرت اله صلح میرزایی از اواخر آذرماه در جدول پخش شبكه های یك، سه و پنج سیما قرار گرفت. قرار بود مجموعه های یادشده تا پایان ماه صفر از تلویزیون پخش شوند اما هفته گذشته به یكباره پخش این مجموعه ها پایان یافت و آثار جدید از ابتدای بهمن جایگزین آنها شدند. در همان آغاز رقابت سه مجموعه یادشده، پنجره بسیاری از مخاطبانش را از دست داد و 'تاثریا' و 'شیدایی' گوی سبقت را از نخستین اثر جدی صلح میرزایی ربودند اما با پیشرفت داستان و تلخ تر شدن مضمون 'شیدایی' و 'تاثریا' بسیاری از مخاطبان این دو اثر با سیلی از مصایب اجتماعی و اقتصادی شخصیت های این داستان ها رو به رو شدند به گونه ای كه فضای غم زده تلویزیون بیش از پیش محزون شد. در این میان مشكل اصلی ' پنجره ' فقط به پرداخت ضعیف و بی ارتباط بودن داستانك های آن با خط اصلی داستان منتهی نمی شد و می توان گفت كه حفظ یكی از شخصیت های اصلی داستان در ابتدای راه و تاثیر مرگ او بر ادامه داستان، مخاطب را از دنبال كردن داستان آن نومید كرد. 'تاثریا' از میان این سه اثر توانست توفیق خوبی در جذب مخاطب داشته باشد كه بخش قابل توجهی از آن را می توان مرهون هنرنمایی'آزیتا حاجیان' به عنوان بازیگر اصلی و توانمندی 'سعید فرهادی' در شكل دادن داستان اصلی و اتصال داستان های فرعی به خط اصلی داستان دانست. این اثر قصد داشت تا بازگو كننده مصایب زنان سرپرست خانوار و سنجش عیار ایمان انسان در روزهای سخت باشد و از سوی دیگر نیز موضوع ربا و پول حرام و تاثیر آن را در زندگی به تصویر بكشد و به همین خاطر مخاطب از همان ابتدا با یك درام تلخ با فضایی سیاه رو به رو شد كه شاید تكراری از تجارب قبلی آثار مقدم از جمله پایتخت و رستگاران بود كه این موضوع بویژه در تیتراژ و موسیقی آن و نیز مكان های سریال مشهود بود. از سوی دیگر عسگرپور كه ماه رمضان سال گذشته مجموعه مناسبتی موفق 'جراحت' را روی آنتن داشت، با 'شیدایی' بار دیگر به آنتن شبكه سه سیما آمد. این مجموعه تلویزیونی داستان زندگی پسر ثروتمندی به نام طاها بود كه به بیماری قلبی مبتلاست و به ناگاه شیدای 'لیلا' می شود؛ لیلا كه در ازدواج نخستش ناكام بوده این بار پس از ازدواج به طاها در برابر حوادثی قرار می گیرد كه از مخفی كاری 'طاها' و پنهان كردن حقیقت ناشی می شود. این مجموعه در مقایسه با دو رقیبش علاوه بر آنكه از فضایی شاد و رنگین تر بهره می جست، از دیالوگ های قوی تری هم برخوردار بود. این امر بیش از هر چیز از هنر نویسندگی 'سعید نعمت اله' در مقام فیلمنامه نویس ناشی می شود كه همواره قصد دارد تا ادبیات خاصی را در كنار عناصری چون تقابل خیر و شر و خیانت و رفاقت به كار گیرد. البته 'شیدایی' نیز در برخی موارد با ابهاماتی در زمینه داستان پردازی رو به رو بود اما در مقایسه با 'پنجره' و 'تا ثریا' از لوكیشن های - مكان- متعددی بهره می برد و به همین خاطر بخشی از مخاطبان تلویزیونی را با خود همراه كرد. با این حال 'شیدایی' نیز مضمون تلخ خود را داشت و هجوم این تلخی به خط اصلی داستان به گونه ای بود كه حتی در مراسم عروسی 'طاها' نیز مخاطب هیچ نشانه ای از عروسی و شادی نمی دید. با گذشت یك ماه از پخش این سه مجموعه تلویزیونی، سرانجام دست اندركاران معاونت سیما صلاح دیدند كه بخاطر مضمون تلخ این آثار، در هفته پایانی ماه صفر، پخش آنان را نیز به یكباره متوقف كنند و به همین خاطر شبكه های سیما نیز دست به كار شدند تا در هفته نخست بهمن این مجموعه ها را از جدول پخش بیرون بكشند. ساماندهی رویارویی مخاطب با مضامین تلخ در مجموعه های تلویزیونی بیش از هر چیز نیازمند نظارت دست اندركاران سیماست تا پخش اینگونه آثار در شبكه های تلویزیونی همزمان نشود. انتظار می رود با توجه به تاكید 'علی دارابی' معاون سیما سازمان صدا و سیما مبنی بر ساخت آثار شاد و روحیه بخش در تلویزیون، رویكرد شبكه های سیما نیز به تولید اینگونه آثار متمركز شود و از این پس كمتر شاهد آثار تلخ در این رسانه باشیم.
دیدگاه تان را بنویسید