عرفان‌های کاذب در مدارس وجود ندارد

کد خبر: 180569

وی تاکید می‌کند: در رابطه با رشد عرفانهای کاذب درمدارس و گرایش دانش‌آموزان به آن اطلاعات دقیقی نداریم و کیفیت و کمیت آن مشخص نیست، البته ممکن است رگه‌هایی از این مورد در مدارس غیردولتی وجود داشته باشد اما نمی‌توانیم درباره آن به طور قطع صحبت کنیم.

تهران امروز : سرخپوستی، رام الله، پائولو‌کوئیلیو و دالایی لاما و عرفان کیهانی» از معروفترین عرفان‌های کاذب در کشور ما هستند که توانسته‌اند در بین قشر جوان و نوجوان کشورمان نفوذ کنند. اگر چه برخی مسئولان آموزش و پرورش سعی در سرپوش گذاشتن بر گرایش دانش‌آموزان به این عرفان دارند اما تشکیل کلاس‌هایی برای آشنایی معلمان تهرانی برای مقابله با فرقه‌های انحرافی این ادعای مسئولان آموزش‌و‌پرورش را که عرفان کاذب در مدارس دولتی تهران وجود ندارد، نفی می‌کند. سال گذشته بود که حیدر مصلحی، وزیر اطلاعات در باره نفوذ عرفان‌های کاذب در میان دانش‌آموزان هشدار داد اما آموزش و پرورش مثل تمام موارد اینچنینی وجود چنین مشکلی در مدارس را نفی کرد و مدعی شد عرفان‌های کاذب در مدارس دولتی وجود ندارد اما به رغم این ادعا و به منظور آشنایی معلمان تهرانی برای مقابله با فرقه انحرافی مدیرکل امور زنان و خانواده ریاست‌جمهوری کلاس‌هایی را برای آشنایی معلمان تهرانی با فرقه‌های انحرافی تشکیل می‌دهد. تاکنون بیش از 3 هزار عرفان کاذب در دنیا شناسایی شده‌اند. اما معروفترین آنها که در کشورما فعالیت دارد فرقه شیطان پرستی و بعد از آن عرفان‌های اوشو، سرخپوستی، رام الله، پائولوکوئیلیو و دالایی لاماست. دکترعلی فلاح رفیع، رئیس مرکز هم‌اندیشی استادان و نخبگان دانشگاهی در این باره می‌گوید: فرقه انحرافی اوشو که در کشورمان نمایندگی دارد بیش از 100 جلد کتاب ترجمه شده به فارسی نیز دارد. به گفته وی این عرفان‌های کاذب اعتقادی به وجود خدا ندارند و با توجه به نیاز انسان به 3‌اصل آرامش، امید و شادی بدون توجه به معنویت، تعدادی از شهروندان را به خود جذب می‌کنند. کاهش سن گرایش به عرفان‌های کاذب نکته دیگری است که فلاح رفیع به آن اشاره کرده و می‌گوید: بسیاری از ترویج‌کنندگان این مکاتب برای تاثیرگذاری بیشتر بر افکار نسل جدید از سنین پایین، دبستان و راهنمایی آموزشهای خود را آغاز می‌کنند، حتی برخی از فرقه‌های ضاله برای مراحل دبستان و راهنمایی کتابهایی نیزدارند زیرا اگر در این سنین شکاف را آغاز کنند بیشتر می‌توانند در کار خودشان موفق شوند. رئیس مرکز هم اندیشی استادان و نخبگان دانشگاهی با تاکید بر اینکه آموزش و پرورش باید در این زمینه بسیار هوشیار باشد، گفت: در مقابل این کتاب‌ها، آموزش و پرورش نیز باید مطالبی را در خصوص گرایشهای معنوی و روحی انسان که امری فطری است تهیه و تدوین کند و نرم‌افزارهای لازم را در این زمینه در اختیار معلمان قرار دهد. حساسیت متولیان آموزشی کشور چندان نیست فلاح رفیع با اشاره به اینکه حساسیت متولیان آموزش و پرورش در زمینه ترویج عرفانهای کاذب چندان زیاد نیست، می‌گوید: باید این حساسیت در سطح متولیان آموزش و پرورش بیشتر شود. هرچند زحماتی کشیده می‌شود اما فکر می‌کنم در این زمینه نیاز به حساسیت و دقت بیشتری است البته صرف حساسیت هم کفایت نمی‌کند و باید در این زمینه برنامه‌ریزی‌های منظمی در مدارس انجام و دروس مخصوصی با همین عنوان تدوین شود. فلاح رفیع با بیان اینکه دانش‌آموزان به‌ویژه در سطح دبیرستان آمادگی پذیرفتن این علوم را دارند، می‌افزاید: در این دوران تحول فکری در جوانان آغاز می‌شود و آماده پذیرش افکار و عقاید جدید هستند. قبل از دبیرستان میل به عرفان زیاد نیست و نوجوان هنوز در حال و هوای کودکی است و میل به بازی دارد اما در دوران دبیرستان میل به معنویت در انسان‌ها شکوفا می‌شود. سند نداریم، پس نیست! با وجود تمام هشدار‌هایی که در این زمینه داده می‌شود اما مسئولان آموزش و پرورش مثل همیشه دست از انکار بر نمی‌دارند و برای اثبات یک موضوع دنبال سند و مدرک هستند. رضا امانی،‌ معاون پرورشی و تربیت بدنی آموزش و پرورش شهر تهران درباره رشد عرفانهای کاذب در مدارس می‌گوید‌: هیچ سند و مدرکی در این رابطه که حتی یک دانش‌آموز به این مقوله گرایش داشته باشد به ما گزارش نشده است. وی تاکید می‌کند: در رابطه با رشد عرفانهای کاذب درمدارس و گرایش دانش‌آموزان به آن اطلاعات دقیقی نداریم و کیفیت و کمیت آن مشخص نیست، البته ممکن است رگه‌هایی از این مورد در مدارس غیردولتی وجود داشته باشد اما نمی‌توانیم درباره آن به طور قطع صحبت کنیم. امانی گفت: البته این موضوع در جامعه وجود دارد و به همین دلیل از سال گذشته، آموزش و پرورش شهر تهران موضوع توانمندسازی مدیران و مربیان پرورشی و حتی دانش‌آموزان تشکلهای دانش‌آموزی را دنبال کرده که امسال نیز آن را پیگیری می‌کنیم.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

نیازمندیها

تازه های سایت