صدر عاملی:درفضای سینمایی مانند قارچ جشنواره سبز می‌شود

کد خبر: 180111

رسول صدرعاملی، كارگردان صاحب نام سینمای ایران، در نخستین وركشاپ فیلم 100 گفت: زندگی شهری می تواند موضوع بسیار خوبی برای ورود به عرصه ساخت فیلم كوتاه باشد.

پارس توریسم: كارگردان فیلم «دختری با كفش های كتانی» در ابتدای این كارگاه گفت: یكی از انتقاداتی كه به سینما می شود، این است كه سینما هنر گرانی است و نیاز به گروه دارد؛ بر خلاف شعر و داستان، كه هنرهایی انفرادی و كم‌هزینه هستند. صدرعاملی تاكید كرد: با این حال، جشنواره فیلم 100 به دلیل امكاناتی كه برگزاركنندگان آن در اختیار فیلمسازان می گذارند و نیز، كوتاهی و سادگی فیلم ها، بستری مناسب برای ورود فیلمسازان جوان فراهم كرده‌است و آن ها تنها نیاز به خلاقیت و ذهنیت مناسب دارند. وی با بیان اینكه فیلم 100 مانند هایكوهای ژاپنی است، ادامه داد: می توان فیلم 100 ثانیه‌ای را به هایكوهای ژاپنی تشبیه كرد؛ اگر شما بتونید این ایجاز و شاعرانگی را به سینما وارد كنید، آن وقت شعر را وارد سینما كرده اید و در این صورت این شعرها در جشنواره 100 دیده خواهد شد. كارگردان فیلم« زندگی با چشمان بسته» با بیان اینكه یك فیلمساز موفق باید از جامعه و مردم الگو برداری كند، اضافه كرد: وام گرفتن از زندگی روزمره مردم، اجتماع و تعریف دوباره آن ها در سینما می تواند زمینه ساز خلق تصاویری حیرت انگیز باشد. وی تاكید كرد: به عنوان مثال، زندگی شهری و معضلات آن می تواند شروع خوبی برای یك قصه باشد. صدرعاملی با بیان اینكه به لحاظ محتوایی سه شیوه روایت در آثار برگزیده فیلم100 مشهود است، گفت: به لحاظ محتوا و فرم ما با سه شیوه روایت رو به رو بودیم: فیلم‌های ساده‌ای كه برشی از زمان بودند؛ فیلم‌هایی كه ما را در پایان شگفت‌زده می كردند و فیلم‌هایی كه تلفیق درست اندیشه و تكنولوژی را در خود داشتند. این كارگردان سینمای ایران افزود: با این حال، معتقدم موفق ترین فیلم‌های كوتاه، آن‌هایی هستند كه كارگردان بتواند فیلمی را روایت كند كه برشی هنرمندانه از یك اتفاق است و ابتدا و انتها ندارد. صدرعاملی در پایان با اشاره به جشنواره 100 و برگزاری موفق این جشنواره گفت: متاسفانه شاهدیم كه در فضای سینمایی كشور مانند قارچ جشنواره سبز می‌شود و بسیاری از آن ها موقتی‌اند و دوامی ندارند، اما اینكه جشنواره 100 به هشتمین دوره خود رسیده‌ و همیشه با استقبال مخاطلبان همراه بوده‌است، نشان‌دهنده قابلیت‌های این جشنواره و راه درستی است كه این جشنواره در پیش گرفته است. در ادامه این وركشاپ، مریم اشرفی زاده، دبیر كمیته انتخاب و داوری جشنواره فیلم 100 نیز گفت: بسیاری از علاقه‌مندان، برای فیلم‌سازی و شركت در جشنواره 100،معمولا قصه و روایت بلندی را می آورند و می خواهند آن را به حدی كوتاه كنند كه در قالب فیلم 100 بگنجد. وی اضافه كرد: این كار اشتباه است؛ زیرا فیلم 100 در واقع تصویر است و با كنار هم گذاشتن این تصویرها شكل می گیرد و معنا را منتقل می‌كند. اشرفی زاده ادامه داد: مهمترین موضوع در ساخت فیلم 100 ثانیه، بیان عاطفی موضوع و ایجاد احساس در بیننده است؛ به همین دلیل، معتقدم فیلم 100 باید با دل ساخته شود. وی گفت: به هیچ وجه نباید در این نوع فیلم به دنبال كار عظیم و شعار دادن باشیم. نخستین كارگاه فیلم 100 به همت حوزه هنری استان تهران و با مشاركت نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشكده سینما تئاتر دانشگاه هنر .با نمایش آثار منتخب جشنواره هفتم برگزار شد. هشتمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های 00 ثانیه‌ای، با شعار سینمای اخلاق، به همت حوزه هنری استان تهران و با مشاركت اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران، جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران، رادیو اینترنتی ایران‌صدا، شبكه سه سیما، شهرداری تهران، معاونت اجتماعی نیروی انتظامی، شبكه ifilm ، شبكه جهانی جام جم و سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در 4 و 5 اسفند ماه سال جاری در تهران برگزار خواهد شد.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

نیازمندیها

تازه های سایت