نسخه چاپيارسال به دوستان گزارش فارس از نشست نقد و بررسی فیلم سعادتآباد؛ مازیار میری: همه شخصیتهای سعادتآباد قابل درک هستند
فارس: نشست نقد و بررسی فیلم سینمایی «سعادتآباد» با حضور مازیار میری کارگردان، همایون اسعدیان تهیهکننده، امیر عربی نویسنده، لیلا حاتمی بازیگر، حامد بهداد بازیگر، رامتین شهبازی منتقد و جمعی از اهالی رسانه در فرهنگسرای رسانه برگزار شد.
همایون اسعدیان درباره طرح این فیلم گفت: مازیار میری طرحی چند صفحهای داشت که روی آن کار کرده بود و پس از مدتی پیش من آمده و از من خواهش کرد تا تهیهکنندگی طرح را برعهده بگیریم. پس از مطالعه طرح ذات طرح را قابل قبول و خوب دیدم و پس از آن قبول کردم که با او همکاری کنم.
وی در ادامه افزود: ۵ الی ۶ ماه نوشتن طرح طول کشید و در جلسات بعدی چند نفره به بررسی طرح پرداختیم تا به فیلم سعادتآباد رسیدیم.
اسعدیان در ادامه گفت: فیلمهایی مانند سعادتآباد فیلمهایی هستند که قطعاً در آینده مانند آنها زیاد خواهیم داشت زیرا شباهت این فیلمها برگرفته از اجتماع است و درباره طبقه متوسط ایران که به تازگی رشد کردهاند، میباشد.
وی گفت: در دو سه سال اخیر با توجه به رشد طبقه متوسط جامعه فیلمسازان نیز به سمت توجه به این قشر جذب شدند و قطعاً هر فیلمساز از یک منظر به آن توجه میکند. ما سعادتآباد را متأثر از جامعه میبینیم نه متأثر از فیلمی مانند جدایی نادر از سیمین زیرا این دو فیلم با هم اکران شدند.
اسعدیان در ادامه درباره ملاک انتخاب این فیلم برای قبول تهیهکنندگی آن گفت: هر کدام از ما برای کار ملاکهایی داریم که بعد از چند سال به آن میرسیم و من پس از خواندن فیلمنامه میری متوجه شدم که میری فیلمساز آبرومندی است و با همین تجربه متوجه شدم که باید برای چه کاری سرمایهگذاری کنم.
اسعدیان درباره نقش بهداد در فیلم نیز گفت: حامد بهداد در فیلم نقش فردی را دارد که در حال کلاه گذاشتن بر سر دوستان خود است و زمانی که ما میتوانیم شخصیت چنین افرادی را در فیلم متهم کنیم همه غیر از آن باشیم اما در حال حاضر همه مثل هم شدیم و نباید کسی را متهم کرد. وی در ادامه افزود: همه ما در حال وقاحت هستیم، دزدی به زرنگبازی معنا میشود و سعادتآباد داستان همین بیاخلاقیهایی که در جامعه در حال رشد است و این تصویری از زندگی ما است که اخلاق در آن بیرنگ شده است. کارگردان فیلم طلا و مس درباره تهیهکنندگی این فیلم گفت: سعی کردم در طول کار آرامش اعضا را به عهده بگیرم و در کارگردانی مازیار میری دخالت نکنم، بر سر همه کارها مشکلاتی وجود دارد که تهیهکننده باید به رفع و رسیدگی به این مشکلات بپردازد و به افراد در طول کار آرامش بدهد. در ادامه این نشست مازیار میری درباره سعادتآباد گفت: کلیت فیلم سعادتآباد نقد طبقه متوسط نوظهور جامعه است و اولین کسی که در طول ساخت این فیلم با من همراه شد همایون اسعدیان بود. وی در ادامه در مورد شخصیت یاسی گفت: یاسی تنها فرد ریشهدار این مهمانی است و مابقی آدمها افراد متوسط جامعه
هستند که این طبقه با پا گذاشتن بر روی هر چیزی به بالا میروند. میری درباره انتخاب بازیگران این کار گفت: یکی از شانسهای من در سعادتآباد حضور شش نفر از دوستان من به عنوان بازیگران این کار است. زیرا معتقدم که بازیگران هستند که لحظات فیلمنامه را میسازند و زمانی که فلیمنامه را مینوشتیم از همان ابتدا اسعدیان روی بازیگران سعادتآباد فکر میکرد و خوشحالم تمام گزینههایی که در این فیلم بازی کردهاند گزینههای اول ما بودند. میری گفت: یکی از مواردی که در طول فیلمبرداری این فیلم به ما کمک کرد فیلمبرداری از ابتدای فیلمنامه بود زیرا با این کار توانستیم لحظاتی را که میخواهیم ثبت کنیم. میری درباره شخصیتهای فیلم سعادتآباد گفت: همه شخصیتهای فیلم من واقعی هستند و میشود آنها را درک کرد و نگرانی من در انتهای فیلم سعادتآباد نگرانی نسل بعد از سعادتآباد است. وی در ادامه افزود: یاسی نماینده قشر متوسط جامعهای است که ریشه دارد و به قول معروف بر سر سفر پدر و مادرش بزرگ شده است و من به شدت نگران فرزندانی هستم که حاصل ازدواج این دو طبقه با هم هستند. کارگردان فیلم کتاب قانون گفت: یکی از سؤالهایی که برای من پیش
میآید این است که چرا فیلمهایی مانند سعادتآباد در حال بروز هستند و پس از فکر به این مطلب پی بردم که من هم شهروند این جامعه هستم به همین دلیل سعی در نشان دادن مشکلات این جامعه دارم. امیر عربی نویسنده فیلم سعادتآباد گفت: جریان اصلی داستان را پس از خواندن یک کتاب که درباره مهمانی دو زوج جوان است الهام گرفتم و هدفم این بود که مهمانی تشکیل دهم و داستانی را برای هر یک از آنها روایت کنم و محور این داستانها جایگاه اخلاق است و بعد از مهمانی میتوانیم جایگاه این آدمها را بررسی کنیم. وی در ادامه افزود: تفاوت فیلم سعادتآباد با امثال این فیلم این است که اگر سعادتآباد یک معضل فرهنگی را نشان میدهد ریشه آن را که به نظر من اقتصادی نیز میباشد را هم نشان میدهد. مانند زندگی یاسی و زندگی تهمینه. عربی در ادامه افزود: به دلیل اینکه قبح خیلی از گناهها برای ما ریخته است فکر نمیکنیم که در زندگی خود کار بدی را انجام میدهیم. لیلا حاتمی درباره قبول بازی در سعادتآباد گفت: پیشنهاد بازی در سعادتآباد برای من زیبا بود و پس از خواندن سناریو دوست داشتم که در این کار نقشآفرینی کنم و به نظرم رسید شخصیتهایی که باید در این
فیلم بازی کنند افراد شاخصی هستند. حاتمی درباره فیلمنامه گفت: درون بعضی از فیلمنامهها چیزهای جزئی وجود دارد که یک فیلمنامه را منفی جلو میدهد اما این فیلم هیچ چیز منفی نداشت به همین دلیل دوست داشتم در این نقش بازی کنم. حاتمی درباره انتخاب نقشهایی همسان گفت: من دیگر از مرحلهای گذشتهام که برایم اهمیت داشته باشد که مدل نباشم. اما در حال حاضر به این مطلب توجهی نمیکنم و طرز نگاه من به نقشها عوض شده است و مطلبی که برای من مهم است این است که نقش من را اذیت نکند زیرا شغل من بازیگری است و نمیتوانم منتظر نقشهای خاص باشم. وی در ادامه افزود: اگر در فیلمهای اخیر خوب بازی میکنم به این دلیل است که با نسل جوانی از کارگردانان که تکنیک و هنر را به معنای واقعی درک کردهاند، بازی میکنم و من سعی میکنم که چیزی که نوشته میشود را بازی کنم و معتقدم این مطلب به این معنی است که فیلمنامه و کارگردانان ما بهتر شدهاند. وی در ادامه افزود: فیلم سعادتآباد موفقیت خود را مدیون سلامت افرادی است که در آن حضور داشتند. در ادامه حامد بهداد درباره پذیرش بازی در این فیلم گفت: یکی از دلایل بازی در این فیلم دوستی با خانم حاتمی
است به همین دلیل پس از جلسات بررسی فیلمنامه احساس کردم که از بازی در این پروژه خوشم میآید. وی گفت: معتقدم که بازیگر خوششناسی نبودم اما شاید توهم خودم این باشد که بازیگر خوبی هستم. اما سعادتآباد یکی از فیلمهای خوبی است که من تا به حال در آن بازی کردم. بهداد در ادامه درباره تفاوت اجرای خود در فلیمهای متفاوت گفت: در این فیلم برای خود یک تفاوت اجرایی قائل هستم و سعی کردم که برای بازی خود شیوه دیگری را در نظر بگیرم. اما اگر شیوهای را انتخاب کردم سعی میکنم برای اجرا وفادار به فیلمنامه باشم.
بهداد در ادامه درباره استفاده زیاد از حس در بازیهای خود گفت: گمان میکنم که اشتباه به خطا نرفتم و قبول دارم که در این سالها این نقد به بازی من وارد است. اما فکر میکنم که این مطلب به نوع اجرای من تبدیل شده است.
وی در ادامه افزود: از طرفی گمان میکنم که صحت بازیام و تکنیک اجرای آن را در ابتدا از کارگردانان میگیرم و مازیار میری نیز با توجه به اینکه دوست من است باید خودش را از این مطلب جدا میکرد و در نقش کارگردان ظاهر میشد و مطمئنم که اگر مشکلی میدید حتماً به من تذکر میداد.
بازیگر فیلم سعادتآباد درباره شبیه بودن خود به این نقش گفت: هر فردی چندین نقش و چندین حالت دارد و من زمانی که مستقل از تمام آدمهای دور و اطرافم میشوم و مجبور میشوم که خود را تنها تفسیر کنم متوجه میشوم که در طول زندگی من معایب و محاسنی وجود دارد که برای معایب باید خود را بازخواست کنم. اما پس از مدتی به این نتیجه میرسم که خیلی از کارهای من اشتباه بوده که آن زمان گناه خود را بر سر جامعه میانداختم. اما یکی از نکات مثبت من این است که سعی کردهام نقاط منفی زندگی خود را به مثبت تبدیل کنم و این کار را صادقانه انجام دادهام.
دیدگاه تان را بنویسید