"رقص انگشتان" کیوان ساکت رونمایی شد
«رقص انگشتان» شاهد آن هستيد حاصل دو ساعت نوازندگي در اين سالن است. ضمن اينکه در حين اجرا تعدادي از اساتيد کنسرواتوار چايکوفسکي و برخي افراد ديگر مانند دوستان و همراهان ايرانيام و کنسول ژاپن در روسيه از نزديک شاهد اين اجرا بودند که در طبيعيتر شدن حس اجرا تاثير مستقيم داشت.
ایسنا: كيوان ساكت پيش از سفر به مسكو، جزييات توليد آلبوم موسيقي «رقص انگشتان» را تشريح كرد. در اين برنامه كه صبح امروز ـ 20 تير ماه ـ در موسسه «رهگذر هفت اقليم»، برگزار شد، کيوان ساکت با همراهي انديشه جاويد (کارشناس مجري برنامه) و سپهر سعيدي يکي از مديران اين انتشارات،يادآور شد: مدتي پيش براي اجراي برنامهاي از سوي کنسرواتوار چايکوفسکي روسيه به اين کشور دعوت شده بودم که علاوه بر برگزاري کنسرت، ترتيب ضبط برنامهاي نيز در يکي از مشهورترين استوديوهاي اين کشور داده شد و آنچه امروز در قالب آلبوم «رقص انگشتان» ملاحظه ميكنيد يادگار سفر به مسکو است. اين نوازنده تار در ادامه افزود: من تجربيات بسياري را در زمينه ضبط در استوديوهاي مختلف داشتهام اما خاص بودن استوديو چايکوفسکي باعث شد تا تجربهاي را که تا کنون نداشتم و براي تازگي داشت تجربه کنم؛ از اين رو بسيار خوشحال هستم. وي در مورد ويژگيهاي اين استوديو گفت: در اين استوديو که مانند يک سالن کنسرت کوچک طراحي شده، حدود سي نفر مي توانند به تماشاي کار نوازنده ها بنشينند؛ ضمن اينکه از نظر صدابرداري نيز صداي بسيار مطلوب و با کيفيتي را در جريان اجرا تجربه ميکنيد که در نوع خود جالب است. کيوان ساکت در ادامه تصريح کرد: هزينه اجاره اين سالن ساعتي 500 دلار است و آنچه شما امروز در آلبوم «رقص انگشتان» شاهد آن هستيد حاصل دو ساعت نوازندگي در اين سالن است. ضمن اينکه در حين اجرا تعدادي از اساتيد کنسرواتوار چايکوفسکي و برخي افراد ديگر مانند دوستان و همراهان ايرانيام و کنسول ژاپن در روسيه از نزديک شاهد اين اجرا بودند که در طبيعيتر شدن حس اجرا تاثير مستقيم داشت. انديشه جاويد که به عنوان کارشناس مجري در اين نشست حضور داشت با اشاره به قطعات اين آلبوم گفت: اين آلبوم از سه قطعه تشکيل شده است که بخش اول در حدود 12 دقيقه، قطعه دوم حدود 22 دقيقه و قطعه سوم حدود 8 دقيقه است. من اين سئوال را از آقاي ساکت دارم که ما آنچه در اين سه قطعه ميشنويم در چه فضا و حس و حالي نواخته است؟ ساکت در پاسخ به اين سئوال گفت: نوازندگي اين قطعات به طور بداهه انجام شده است. من در قطعه اول سازم را سه گاه کوک کرده بودم؛ اما ناگهان کوک ساز را به "افشاري لا" تغيير دادم. در اين بخش نگاه من در نوازندگي ترکيبي است از نوازندگي استاد احمد عبادي، نوازندگي استاد صبا و ديدگاه شخصي خودم در موسيقي. اين موسيقيدان در ادامه افزود: در قطعه اول از درآمد افشاري آغاز کردهام و سپس 4 مضرابي را در اين آواز نواختهام و در پايان مثنوي افشاري را که به نظرم زيباترين مثنوي در ميان مثنويهاي رديف دستگاهي است اجرا کردم. اين نکته را نيز بايد تاکيد کنم که گاه جملاتي از صبا و يا عبادي در کارم ديده ميشود که سعي کردهام گرفتار محض آنها نشوم. جاويد پس از پاسخ ساکت گفت: به نظر ميرسد در قطعه اول شما تعلق بيشتري به اجراي رديف دستگاهي داشته ايد؛ به خصوص که استفاده از کوک لا در اين اجرا از آواز افشاري به نظر ميرسد، حس ايراني کار را بسيار پر رنگتر کرده است. ساکت در پاسخ گفت: البته در نگاه اول اينگونه که شما گفتيد به نظر ميرسد؛ اما در مجموع از نظر نوع نگاه شخص من به موسيقي، قطعه دوم بيشتر به ديدگاهم نزديک است. من بخش دوم را در دستگاه راست پنجگاه اجرا کردهام. وي همچنين افزود: در قطعه دوم ابتدا از درآمد راست پنجگاه کارم را آغاز کردم؛ سپس گوشه نغمه، قطعه نگاه و فرود به راک و اصفهان، سپس ورود به دشتي و اجراي گوشه ديلمان، اجراي گوشه عاشق کش، و در پايان چهار مضراب 7 ضربي راز مهتاب را اجرا کرده ام. اين موسيقيدان در مورد بخش سوم اين آلبوم گفت: در قطعه سوم من بر روي مومان دوم"کاپريچيو اسپانول" اثر کورساکوف ساز زدهام. در واقع اجراي لايو ارکستر فيلارمونيک برلين را از اين قطعه براي من فرستادند و من پيش از ورود به استوديو يکبار آن را گوش کردم و پس از ورود به استوديو آنچه در هنگام پخش قطعه به ذهنم ميرسيد را اجرا کردم. کيوان ساکت در ادامه تاکيد کرد: در حين اجراي اين قطعه حس بسيار خوبي داشتم و جالب اينکه کساني که کار شنيدهاند تصور ميکنند شايد کنسرتويي براي ساز تار نوشته شده است نه اينکه نوازندهاي با ساز تار بر روي اين قطعه از کورساکوف ساز زده باشد. وي درباره نوع نگاه غربيها به موسيقي ايران گفت: ميزان احترام و ارزشي که اروپاييها و به خصوص روسيها براي موسيقي ايراني قائلند بسيار شگفت انگيز است. مسئول امور بين الملل کنسرواتوار چايکوفسکي زماني که من تاري را که از اصفهان برايش آورده بودند، مينواختم اشک مي ريخت و احترام خاصي در رفتار دست اندرکاران کنسرواتور چايکوفسکي ديده ميشد. اين نوازنده ادامه داد: جاي تعجب دارد که فرهنگ و موسيقي ايراني در اروپا چنين با ديده احترام نگريسته ميشود ولي در کشور خودمان همين موسيقي با ديده بي مهري از سوي دست اندرکاران روبرو است. کيوان ساکت امشب تهران را به مقصد مسکو ترک خواهد کرد تا چند اجراي ديگر را در استوديو چايکوفسکي ضبط کند. اين اجراها به دعوت کنسرواتوار چايکوفسکي ترتيب داده شده است.
دیدگاه تان را بنویسید