"بعضی 'آیتالله' گفتنها رشوه است"
صاحب جواهر فتوا میدهد احترام و تجلیلکردنهای بیخود حساب و کتاب دارد. اگر کسی که بیخودی با او احترام میکنند با بیاعتنایی او را رد کرد مرتشی نیست اما اگر خوشش آمد، او که این لقب را واجد نیست بار او کردهاند و بپذیرد مرتشی شده است.
مهر: مرجع تقلید شیعیان خطاب به مسئولان قضایی گفت: به فکر این باشید که میخواهید آبرومندانه زندگی کنید؛ طیب، طاهر و پاک زندگی کنید، ما در متن جریان بودیم، اگر دستگاه قضایی وظیفهاش را انجام دهد یقینا پروندههایش کم میشود. آیتالله العظمی عبدالله جوادی آملی در دیدار جمعی از مسئولان قضایی و آموزش و پرورش شهرستان دماوند اظهار داشت: اگر آموزش و پرورش در تربیت و پرورش نسل جوان موفق باشد و دستگاههای قضایی توفیق اجرای عدل را داشته باشند، توقع این خواهد شد که جرم کمتر بشود و جامعه به طرف صلاح میرود. وی ادامه داد: کسانی در این مملکت که گرفتار این دو غده هستند، یا بیراهه میروند و یا راه دیگران را میبندند. کسانی که هر دو رذیلت را دارند کم نیستند و تا خود را نشناسیم یا بیراهه میرویم یا راه دیگران را میبندیم، یا هر دو خطر را داریم. گیاهی زندگی نکنید وی بیان داشت: باید خود را بشناسیم که چه هستیم، آنهایی که یا بیراهه میروند یا راه دیگران را میبندند، یا گرفتار هر دو غده هستند خیال میکنند انسان با مرگ میپوسد و مرگ آخر خط است. خیال میکنند انسان که از خاک برخاست مانند درخت است که از خاک برخاست. چنین انسانی گیاهی زندگی میکند، یعنی خوب زندگی میکند، خوب جامه در بر میکند و میوه خود را هم محدود میداند سپس هم هیزم میشود. کسی که این طور فکر میکند زندگی او گیاهی است و هنوز حیوان نشده است چه رسد به انسان. این مرجع تقلید گفت: گاهی انسان میگوید من مرغ باغ ملکوت هستم، درختی است ولی من روی این درخت آشیانه دارم، مرگ از پوست به درآمدن است نه پوسیدن، طلیعه زندگی است. ما هرگز نمیپوسیم، مگر اندیشه و فکر میپوسد. مگر علم میپوسد، این علم و اندیشه وصف جان ما است و اگر این وصف پوسیدنی نیست موصوف به طریق اولی ابدی است. استاد برجسته حوزه علمیه قم افزود: اگر علم نمیمیرد عالم به طریق اولی نمیمیرد، برای اینکه علم در جان عالم مستقر است. با پرونده بازیکردن آبروبر است آیتالله جوادی آملی تاکید کرد: مردان بزرگی در جامعه بودند و هستند که در تمام مدت ۹۰ سال عمرشان پایشان به دستگاه قضایی نرسیده است، این طور هم میشود زندگی کرد و اگر دستگاه قضایی هم خدای ناکرده مرگ را پوسیدن بداند وضع همین است که میبینید. وی تصریح کرد: اگر مرگ از پوست به درآمدن باشد و بداند که گناه و رشوه آبروبر است، هیچگاه دست انسان به بیتالمال دراز نمیشود مگر اینکه آبروی او ریخته است. وی با بیان اینکه اگر از عاقبت خود غافلیم، اگر به فکر بهشت نیستیم، به فکر دنیا هستیم لااقل در دنیا آبروندانه زندگی کنیم، اظهار داشت: با پرونده بازی کردن آبروبر است. گاهی کسی سکته میکند و میمیرد، این مرگ آبروبر نیست. وقتی به برص مبتلا میشود این بیماری آبروبر است. آیتالله جوادی آملی گفت: خدا فرمود برخیها را با مسلوب الحیثیه شدن از دنیا میبریم «لهم خزیٌ فی الحیات الدنیا». خیلیها میمیرند، خیلیها با بیماری یا ایست قلبی میمیرند اما وقتی به برص مبتلا شد آبروبر است. این مرجع تقلید ادامه داد: وجود مبارک حضرت امیر (ع) در نهج البلاغه چند بار کلمه اوبی، وبی و موبی را ذکر کرده است. این کلمه برای آن است که به ما بفهماند دنیا یک مزرع سرسبز و خرمی است، اما این علفها وباخیز است، به طرف این سرسبزی و خرمی نروید که این آبروبر است. این کلمه اوبا، وبی و موبی در نهجالبلاغه کم نیست. استاد برجسته حوزه علمیه تاکید کرد: وبا هم از بیماریهای آبروبر است، نه کسی پیش پرستار آبرو دارد و نه نزد بچه آبرو دارد، یک قاضی مرتشی همین است. اگر دستگاه قضایی وظیفهاش را انجام دهد پروندهها کم میشوند وی خطاب به مسئولان قضایی حاضر در جلسه افزود: به فکر باشید بالاخره شما میخواهید آبرومندانه زندگی کنید؛ طیب، طاهر و پاک زندگی کنید؛ ما در متن جریان بودیم، اگر دستگاه قضایی وظیفهاش را انجام دهد یقینا پروندههایش کم میشود. وی اضافه کرد: باید به فکر تربیت قضات صالح و سالم باشید. فرمود اینها وبی است، در این علفهای سرسبز و خرم نروید، درست است که سبزه است اما وباخیز است، بعضی از مسئولان عالیرتبه قضایی ما این حرف را داشتیم که مراقب باشید. تجلیلکردنهای بیخود حساب و کتاب دارد آیتالله جوادی آملی اظهار داشت: این حرف عمیق فقهی را مرحوم صاحب جواهر دارد، همان حرف را هم مرحوم آقا سید محمد قاضی فتوا میدهد و اینکه رشوه دو قسم است؛ یک قسم این است که همه ما میدانیم که مال و مادی است. استاد برجسته حوزه علمیه قم ابراز داشت: در زمان وجود مبارک رسول اکرم (ص) به حضرت گزارش کردند که فلان کارمندت فلان چیز را گرفت، حضرت او را احضار کرد و پرسید مالی به تو دادهاند درست است؟ عرض کرد درست است، این را به من هدیه دادهاند. فرمود آن روز که بازنشست شدی از این هدایا خبری است؟ فرمود پس رشوه است و تو به نام هدیه آن را گرفتهای. آیتالله جوادی آملی افزود: آنکه صاحب جواهر میگوید این است که آیا القاب و اجلال و تکریمی که قبلا برای شخصی نمیکردند اکنون به خاطر جایگشاهش میکنند، مانند اینکه قبلا میگفتند حجتالاسلام است، اکنون که با او کار دارند میگویند حجتالاسلام والمسلمین یا به او آیتالله میگویند آیا این رشوه است یا نه؟ وی ادامه دادند: صاحب جواهر فتوا میدهد احترام و تجلیلکردنهای بیخود حساب و کتاب دارد. اگر کسی که بیخودی با او احترام میکنند با بیاعتنایی او را رد کرد مرتشی نیست اما اگر خوشش آمد، او که این لقب را واجد نیست بار او کردهاند و بپذیرد مرتشی شده است. اگر دستگاه قضایی دستگاه عدل باشد مردم بشیرٌ نذیر دارند مفسر بزرگ قرآن کریم افزود: اینکه میگویند صراط مستقیم از مو باریکتر است یعنی اینکه فهم آن آسان نیست. هر کسی بگوید من صراط مستقیم هستم، نه فهم آن آسان است و نه پیمودن آن میسور، هم درک آن از دیدن آن موی باریک دقیقتر است و هم رفتن آن دشوار است. وی تصریح کرد: بخش وسیعی از جرایم مربوط به ضعف دستگاه قضایی است، اگر دستگاه قضایی دستگاه عدل باشد مردم بشیرٌ نذیر دارند. آیتالله جوادی آملی اظهار داشت: باید ببینیم پیام قرآن کریم چیست؟ اینکه همه در تلاش و کوشش هستند، شخصی ۸۰ سال کار کند، بالاخره تلاش و کوشش کرده است. برخی این تلاش و کوشش خود را پشت سر میگذارند و چیزی دستشان نیست، برخی این تلاش و کوشش را زیر پای خودشان میگذارند و دستشان پربار است. تفاوت اتوبوس و گردو وی ادامه داد: تفاوت این دو حرکت مذکور در این است که اتوبوسی که ۴۰ سال میدود و بعد کهنه میشود اما درخت گردو پس از ۵۰ سال میوه در دستش دارد، تفاوت درخت گردو و اتوبوس در این است که اتوبوس هر چه حرکت میکند پشت سر میاندازد اما درخت تمام حرکتها را زیر پایش ریشه قرار میدهد. وی افزود: آیاتی که به ما میگوید «لقد خلقنا الانسان فی احسن تقویم» اگر سخن از نطقه و علقه باشد گاو و گوسفند هم همین طور هستند و «فتبارک الله احسن الخالقین» ندارد، یک گوسفند بخواهد متولد بشود همین طور است، نطفه و علقهای است و فتبارک الله ندارد. آیتالله جوادی آملی افزود: اگر «ثم انشاناه خلقا آخر» شد، میشود «فتبارک الله احسن الخالقین» این احسن الخالقین از کجا درآمد؟ فرمود «لقد خلقنا الانسان فی احسن تقویم» ما خیلی او را زیبا آفریدیم، او خودش را هدر میدهد. اگر میبینید جناب ثنایی آن سخن بلند را دارد آنها را قرآن تربیت کرده است. وی اظهار داشت: سنائی یک قرن قبل از مولوی میزیست و مولوی به او احترام میگذاشت. میگوید در این عالم یک معلمی به نام کرم ابریشم داریم، این معلم این برگ توت را پرنیان و اطلس میکند، شما کمتر از اطلس هستید این معلمین شما کمتر از کرم ابریشم هستند؟ این مرجع تقلید ادامه داد: اگر انسان درس بخواند، نظام، نظام تکاملی است حرف معلم را گوش دهد، اگر یک کرم معلم شد و توانست این برگ توت را پرنیان کند چرا انسان فرشته نشود. وی اضافه کرد: خدا فرمود ما انسان را زیبا آفریدیم، به او روح، عقل و فطرت دادیم. ما انسان را با سرمایه خلق کردیم، صدها مطالب عمیق در دل او نهادینه کردیم. کار انبیاء و علمای دین این است که این گنجینهها را شکوفا میکنند، غرایض را شکوفا کرده و فطرت شکوفا شده را به او نشان میدهند و به او میگویند تو این هستی مانند کسی که روی گنج خوابیده و نمیداند که اینجا گنج است. برخیها دو دستی به خاک چسبیدهاند و بالا نمیروند آیتالله جوادی آملی گفت: فرمود "فی بیوت اذن الله ان ترفع" مسجد، حرم اهل بیت و مراکز مذهبی این طور است؛ اینها مراکزی است که خدای سبحان اجازه داد بالا بروند، مومنین را خدا بالا میبرد، مومن عالم را به چند درجه بالا میبرد، ما برای خیلیها زحمت کشیدیم، میخواهیم دستش را بگیریم و بالا بیاوریم ولی دو دستی به زمین چسبیده است «ولو شینا لرفعناه بها ولکنه اخلد الی الارض»، ما هر چه نصیحت میکنیم، معجزه میدهیم، کتاب میدهیم بالا نمیآید، ما بخواهیم اینها را بالا بیاوریم آمادهایم ولی اینها دو دستی به خاک چسبیدهاند. وی بیان داشت: اساس کار این است که خودمان را بشناسیم و بدانیم پایان راه ما کجا است، آیا مرگ پوسیدن است یا از پوست به در آمدن است؟ تفاوت ما با حیوانات چیست و فرق بین زندگی درختی و اتوبوسی چیست؟ آیا مرگ آغاز راه یا پایان راه است؟ پوسیدن یا از پوست به درآمدن است؟ جای رفعت بخشی کجاست؟ این مرجع تقلید گفت: اگر آموزش و پرورش در تربیت و پرورش نسل جوان موفق باشد و دستگاههای قضایی توفیق اجرای عدل را داشته باشد توقع این خواهد شد که جرم کمتر بشود و جامعه به طرف صلاح میرود.
دیدگاه تان را بنویسید